Akciós könyv

asimov_sfblog.jpg

Akciós könyv

stalker_sfblog.jpg

Rovatok

Egyben

Akciós könyv

banner_felkavaro2.jpg

Utolsó kommentek

Friss topikok

Külső feed

Nincs megjeleníthető elem

Öt elkaszált sorozat - Avagy: miért fullad ki az ígéretes sci-fi egy évad után?

2012.05.14. 15:09 :: Zvezda

Gyakran szembesülünk azzal a ténnyel, hogy egy új, ígéretes témában készülő sci-fi sorozatot túl hamar levesznek a képernyőről, megfosztva ezzel (még ha néha csekély számú) követőjét attól, hogy a story kiteljesedjen, minden szál elvarrásra kerüljön.
Az elmúlt évtizedekből számtalan ilyen alkotást lehet felfedezni, melyek közül most az öt (szubjektív értékelés szerinti) legérdekesebbet emeljük ki.

"Adj egy ötöst!"

Ismerős felszólítás, ugye? Némileg továbbértelmezve akár új cikksorozatot is indíthatunk ezzel a mottóval, ami hetente többször egy adott témán belül öt tétellel foglalkozik. Elsőként hát vegyük át azt az öt egyévados sorozatot, melyek hol keservesen, hol a történeten túlmutatva gyarapították a filmes sci-fi történetét.

 


 

5. Terra Nova

Steven Spielberg időutazós, 2011-es sorozata nagy reményekkel futott neki a világhírnevet jelentő deszkáknak.
Az alapelképzelés szerint a nem is túl távoli jövőben átjárót fedeznek fel az időben az őskorba, ám mint mindig, most is van egy kis bökkenő: az alagút nem retúr, csak odafelé működik. A szennyezett légterű bolygóról szerencsés kiválasztottak csoportjai indulnak el éveken keresztül, hogy aztán megérkezzenek az őskor idilli hangulatába, ahol friss a levegő, bőséges a vegetáció, és... hemzsegnek az őslények, dinoszauruszok. A telepesek fáradtságos munkával egy önálló kis városállamot hoznak létre, Terra Novát, ahol önfenntartó módon, no és persze némi technikai utánpótlás segítségével próbálják biztosítani az emberiség túlélését.
Az alapkoncepció az ötletek bőséges tárházával kecsegtet, azonban - mint mindig-, most is keveredik a felhígult amerikai családi romantikával és erőltetett drámájával, amely miatt színvonala jelentősen megzuhan, és az egyébként látványos kivitelezés, a történetbeli fordulatok ellenére is délutáni, családi sorozattá válik. Ennek "köszönhetően" a várt nézőszám már az első néhány részben sem hozta az elvárt limitet, így a sorozatot berendelő csatorna az első évad többé-kevésbé lezárt befejezése után parkolópályára küldte a "továbbgondolt Jurassic Parkot".
Mindenesetre a témaválasztás miatt mégiscsak megér néhány unalmas órát a sorozat, ízelítőként szolgáljon ez a trailer:
 

4. Defying Gravity

A szintén bőséges ötlettárral rendelkező téma ez esetben egy tipikus "űrös" sorozat, a szintén nem túl távoli jövőből. Az ember meghódította a Marsot, így jöhet a további, távolabbi bolygók felfedezése. A Vénusz felé indítandó űrhajó és legénysége elegendő anyagot szolgáltat - illetve szolgáltatna akár egy több évados sorozathoz is, ha nem lenne elkapkodva, üres párbeszédekkel megtöltve, és erőltetett rejtélyekkel teleszőve a történet. Sokak nemtetszését kiváltotta, hogy az egyébként jó alapötlethez meglehetősen rosszul nyúltak hozzá, rossz a csoport összeállítása,a  kiképzés semmitmondó, és az emberi kapcsolatrendszerek az évad felénél már-már dél-amerikai szappanopera-szintre süllyednek. Ennek ellenére a (többi jelenethez képest kevés) űrben játszódó részlet kifejezetten kellemesre sikerült, és kielégítő magyarázatot kapunk a fizikai törvények sajátos leküzdésére is. (Az űrhajó egyes részein van gravitáció, más részein gyengébb, szintén máshol alkalmazkodni kell a súlytalanság állapotához; a Vénusz-űrruhák biztonsági előírásai is eloszlatják bennünk azt a gyanút, miszerint bárki ill. bármi is lép először a bolygó felszínére, összeroppan saját súlyának sokszorosa alatt) A sorozat készítői figyelembe vették, hogy a reálisan szóba jöhető Mars-utazás ideje jelenleg 2040-2050 közé tehető; hogy a főszereplő innen fakadó lelki kálváriája milyen tünetekkel párosulhat az új küldetésen. Figyelmen kívül hagyták azonban, hogy a legénység tagjai közül szinte mindenki "defektes", ami körülmény már alapból kizárná a legénységbe való bekerülést. Vagy mégsem? Valakinek vagy valaminek éppen ez a végső célja? Az évad megtekintése után nem minden kérdésünkre kapunk egyértelmű választ, ahogy arra a szembetűnő tényre sem, hogy a Földtől távolodva a rádiójeleknek egyre több és több időbe telne célba érni, majd ugyanennyibe megérkezni a válasszal, ám a filmben mégis szünet nélküli a kommunikáció űrhajó és Houston között. A sorozat nézői (köztük jómagam is) továbbá kifejezetten elhibázottnak találták a zeneválasztást, meglehetős gyakorisággal rosszkor, rossz helyen, oda nem illő dallamok, akár egész rádióslágerek bukkannak fel - ez pedig kifejezetten rosszat tett a sorozat megítélésének. A kis nézettség miatt végül ez a szintén 2011-es sorozat is "raktárba került", a rejtélyek végső kibontásával és a körülmények kiértékelésével talán várjuk meg az első, valódi Vénusz-utazást.
Az érdeklődőknek természetesen ajánlott a trailer megtekintése:

3. Időzsaru (Timecop)

A lista közepén szereplő, 1997-es sorozatra talán már tényleg csak a rajongók, és a sci-fi kedvelők szűk köre emlékszik. A mindössze 9 részt megélt évad az Időzsaru című '94-es Van Damme-film továbbgondolt változata. Az alapkoncepció egyszerű: 2007-ben (ma már mosolyogni való dátum!) valósággá válik az időutazás. Az ellenőrzésére felállított időrendőrség valahányszor illegális visszatérést észlel, átküldi specialistáját, hogy fogja el az időbűnözőt, mielőtt az tettével befolyásolná, megváltoztatná a jövőt.Így nyílik lehetőség a számtalan ötlet kibontására, a korok közötti ugrálásra, az alternatív történelmi elképzelésekkel való játékra. Találkozhatunk többek között Hasfelmetsző Jack-kel, Hitlerrel, Al Caponéval. A technikai megoldások mai szemmel egyszerűek, ám fiatalabb korunkban még látványosnak találtuk őket. Persze sok megmagyarázatlan tényező szerepel itt is, amin részleteket kedvelő néző gyakran "fennakad". Így például hogyan lehet az, hogy az időzsaru mindig "járgánnyal" együtt, egyenruhában indul útnak, megérkezése azonban az időgép nélkül történik, első feladata pedig elengedhetetlenül a korabeli öltözék beszerzése. Ugyanilyen megmagyarázatlan, már-már bugyuta részlet a jövőbe való visszatérés, mely egy sajátos karóra működésbe hozásával produkálható, és az időzsaru az elfogott időbűnözővel együtt ismét a kilövőálláson találja magát - "járgányostul". De ne legyünk kicsinyesek, ne ragadjunk le az "apróságoknál", hiszen a "mi lenne, ha" érzésért kedveltük meg a sorozatot, még ha olykor tökéletlennek is ítéltetett. Mi lenne, ha sikerül megölni Hitlert? Mi lenne, ha visszamehetnénk a múltba meggazdagodni? A szinte elapadhatatlan lehetőségek mégsem bontakozhattak ki teljesen. Aki még nem látta, vagy elfelejtette volna, íme a tartalomról is árulkodó főcím:

2. Űrháború: 2063 (Space – Above and Beyond)

Vajon van még valaki, aki emlékszik erre? Ígéretes sorozatnak indult a maga korában (1995), majd befejezetlenül eltűnt. Azóta se nagyon hallani róla. Élt: egy évadot, 24 epizódot. Itthon 1998-ban láthattuk a szép emlékű TV3-on, majd elfelejtettük. Illetve elfelejtettük volna, ha nem kötődne oly sok sci-fi rajongó kamaszkorához. A Star Treken majd a Babylon 5-ön felnőtt generáció következő állomása volt az Űrháború, a hetente egy epizódnyi időtartamra a sorozat követői szabályosan a TV elé ragadtak, és nem volt olyan program, ajánlat, vesztegetés, amivel el lehetett volna onnan csalni őket. Az alapstory itt is egyszerű: a (szintén, mily meglepő) nem túl távoli jövőben ismeretlen bolygókat hódítunk meg és népesítünk be, miközben a Földön az általunk kifejlesztett mesterséges értelemmel háborúzunk. Ha ez nem lenne még elég, belebotlunk egy idegen fajba, a "Tetvekbe", akikkel szintén meggyűlik a bajunk a világegyetem távoli pontjain. Amikor a földi háború győzelemmel zárul, erőink jelentős részét az idegenek elleni küzdelemre fordítjuk, ehhez pedig, mint minden, a háborút központi témájául választó alkotásban, szükség van egy összetartó, becsületes, ízig-vérig hazafi, kiváló képességekkel rendelkező csapatra, lehetőleg olyanra, akiknek külön-külön is van indítékuk a harcra. A csapatot, az Adu Ászokat természetesen megkapjuk, és már indulhat is a csatáktól véres, a szerelmektől romantikus, az idegenektől földöntúli történet, hogy mind gördülékenyebben haladjon... a beteljesületlenség felé. A sorozat "lezárása" finoman szólva is űrt hagy bennünk, a szó negatív értelmében. Mi történik majd a szereplőkkel? Lesz-e béke a fajok között? Számtalan kérdés kering a fejünkben a sorozat befejezésével, amire talán már soha nem kapunk választ. Ízelítőként:
 

1. Firefly - A Szentjánosbogár (Firefly)

Egyedisége, kivitelezése, történetvezetése szinte tökéletes (szubjektív megítélés), mégis marad az egy évados sorozatok gyűjteményében. A méltatlanul elkaszált, az amerikai ízléshez túl jó alkotás egyetlen hibája, hogy kilóg a sorból, pozitív értelemben. Adott a főszereplő, aki katonamúltját eltitkolva szembehelyezkedik az aktuális világrenddel, és csempésznek, afféle kisebb illegális kereskedelmeket lefolytató űrbűnözőnek áll. És adott az ő hajója, a Szentjánosbogár, valamint a változatos egyéniségekből álló legénység. Időben a 25. század elképzelt eseményei jelennek meg, társadalmi berendezkedés tekintetében pedig a teljes osztályokra tagozódás: a gazdagok jól és fényűzően élnek belső bolygóikon, míg a szegények mostoha, vadnyugatinak ható településeken a külső bolygókon. A "rendet" a katonaság tartja fenn, mégis virágzik a feketekereskedelem, a törvényen kívülieket üldözik, azok pedig minduntalan, csak azért is borsot törnek a hatalom birtokosainak orra alá. A kivitelezés pedig eltérő stílusok elegyítéséből táplálkozik, így a megszokott űrkalandokba szervesen beépülő, afféle futurisztikus western egy eddig teljesen ismeretlen atmoszférát teremt, megosztva ezzel a közönséget: van, aki imádja ezt a párosítást, másokat kifejezetten taszít. 2003-ban mindössze 11 rész került bemutatásra, azonban DVD-n már mind a 14 megtekinthető. Következményként pedig a sorozat elkaszálása után a rajongói törzsbázis kikövetelt magának egy nagyjátékfilmet, befejező epizódként, Serenity címmel. Sajnos ebben nyomatékosítva lett a folytatás lehetőségének kizárása több főszereplő halálával. (Elnézést a spoilerért.) Marad  tehát az egyévados sci-fi-k listájában a Firefly is, aki pedig nem látta, annak íme a kötelező ízlésteszt:
 

Filmfüggőséged további kielégítéséért ajánlom még más (de nem kevésbé érdektelen) témában:

www.booker.hu/konyv/101_horror_film_-_amit_latnod_kell_mielott_meghalsz_/

 

75 komment

Címkék: sorozat film toplista

A bejegyzés trackback címe:

https://sf.blog.hu/api/trackback/id/tr804507994

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

eve marlowe 2012.05.14. 15:46:13

A Firefly méltán került az első helyre sajnos...Joss Whedon egy zseni szerintem :) Ja és a másik, hogy a szereplők nem tűntek el, szinte mindegyikükhöz lehet kapcsolni 1-2 nevesebb sorozatot. :)

quiller 2012.05.14. 15:48:49

Áááááá, és az Invasion (magyarul Rejtélyek városa címmel ment)??? Első helyen kellett volna szerepelnie, mint méltatlanul abbahagyott 1 évados scifi sorozat ...

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2012.05.14. 17:55:32

A Caprica meg szóba sem kerül? :-)

Pedig az idöben is közelebb van, meg vitatottabb megítélésü is, mint az itt említettek többsége.
A magam részéröl egyébként nem sajnálom, hogy leállították, a BSG által felállított színvolnalat nem tudta teljesíteni, de önmagában véve tulajdonképpen elég OK kis sorozat volt.

Zvezda 2012.05.14. 18:47:32

Szóba került a Caprica is. A probléma csupán anyi vele, hogy az itt felsoroltakkal ellentétben neki van sorozatbeli "következménye", még ha nem is egyenes ági folytatása, ill. sokadik évadja. De az észrevétel ettől eltekintve mindenképp jogos. Valószínűleg fogjuk még emlegetni, ha elkészül az első Cylon háború idején játszódó, régóta beígért film (vagy újabb sorozat, ki tudja, várjuk, hogy meglepjenek minket).

spontan · http://erdekessegek.info 2012.05.14. 19:03:12

Az amerikai sorozatokkal az a baj, hogy a szindikátusi sugárzásra mennek, amihez legalább 100 epizód kell, és vélhetően ezért van 24 epizód egy évadban, hogy ez hamarabb összejöjjön.

Így viszont a legtöbb esetben rétestésztaként nyúlik a történet, és el is laposodik, mert el kell húzni, hogy kijöjjön a 24 epizód. Ennél sokkal jobb, amikor csak 12 rész van egy évadban, vagy még jobb példa az angol Sherlock, ahol egy évad 3 epizódból áll.

A minőség kulcsa az lehetne, hogy rövidebb évadok legyenek, és így kevesebb legyen a töltelék epizód.

agyameldobom42 2012.05.14. 19:04:59

A firefly-t azert allitottak le, mert meghallottak, hogy Magyarorszagon "A Szentjanosbogar" cimmel fogjak sugarozni :-)

Meg hogy ilyen debil trailerrel fogjak reklamozni. Ezt a szerzo kisoccse vagta ossze esetleg?
Aki nem talalt eleg jo zenet a sorozatban??? (csak az van benne. Kell is sok, mert az urben ugye nincs hang.)

Pitypalatty úrfi · http://proletarokkozt.blog.hu 2012.05.14. 19:13:37

"A méltatlanul elkaszált, az amerikai ízléshez túl jó alkotás "

LOL!
Szóval akkor azt is megtudtuk, hogy az amerikai ízlés szar, magyarán ami jó, azt elkaszálják idő előtt. Szóval minden, ami megért két évadot, már gyanús, hogy szar, nem? :D

Egyébként milyen, az amerikai ízléshez túl jó más nemzetiségű sorozatokat szoktál nézni?

untermensch (törölt) 2012.05.14. 19:19:38

"nagy reményekkel futott neki a világhírnevet jelentő deszkáknak" — és van olyan kocablogger is, aki nagyot akart fingani, de összefosta magát. Azonban ez se akadályozta meg abban, hogy címlapra kerüljön.

Alaister Grand 2012.05.14. 19:46:01

A Firefly-ért tényleg kár volt.
De nekem nagy bánatom a Stargate Universe. Az nagyon, nagyon ott volt.
(Hozzáteszem, az Atlantis-t is nagyon összecsapták a végén, lett volna még benne szufla.)
Szóval, vissza a Universe-t!!!!!!!!!!!!!!

meglivorn 2012.05.14. 20:07:14

Aggódtam hogy a Space: Above and Beyond kimarad, eléggé kevesen ismerik, legalábbis úgy tűnik. Eléggé erős volt, annak idején, pont a nem romantikus háborúbemutatás és a nem hibátlan karakterek miatt.

The reaper 2012.05.14. 20:12:02

A foxnál anno ugyanaz az ember kaszálta el a Firefly-t és a Futurama-t. Utólag szívta is a fogát rendesen a fox miatta...

Secnir 2012.05.14. 20:25:01

@meglivorn:
ott a pont.
a S.A.A.B. (space above and beyond) a mai napig az egyik legjobb (szerintem) befejezetlen sci-fi. legalább egy olyan 3-4 évadot ki lehetett volna hozni belőle. és ami tetszett, az az, hogy nem az általános emberi mondanivalóra koncentrált (vs. star-trek, ami az általános emberi értékekre, vagy az aktuális amerikai választások szerinti hozzáállásra koncentrál), hanem az egyes emberek, szereplők (mondjuk emberek) pszichikai, lelki hozzáállására koncentrált egy háború viszonylatában. És ettől olyan gyönyörű lett a történet, amit egy trek, vagy starwars soha nem tud felhozni.
nem mellesleg a történet maga is olyan csavaros volt, hogy több szemszögből bemutatva is másfajta hozzáállást, más szimpátiát csalt elő a nézőből - akár epizódról epizódra.
tehát szvsz ez volna az első.
és akkor még hiányolom az egyik kedvencemet, a Farscape -et...
(magyarul Csillagközi Szökevények).
na az egy külön poszt. Ahol az űrhajó egy élőlény....

Secnir 2012.05.14. 20:26:28

ja, TV3-on láttam én is. felvettem mind. VHS-en őrzöm a fiamnak.
tévéhárom télen-nyáron

ech 2012.05.14. 20:33:36

The event?
Több fenti sorozat helyére is el tudom képzelni.

ElPadre 2012.05.14. 20:45:22

az első három sorozat esetében nyugodtan ki tudom jelenteni, hogy azért döglöttek meg, mert szarul voltak kitalálva/végrehajtva. a defying gravityből még lehetett is volna valami, ha nem az az iszonyatos szenvelgés és "grace klinika az űrben" koncepció lett volna az első kb. 8 epizód fő hajtóereje. (olvastam egy interjúban, hogy mi lett volna tovább a sztori, és azért megérte volna.)

a firefly és a SAAB egyértelmű csatornaigazgatási malőrök miatt nyúlt ki, kár értük.

szeku75 2012.05.14. 21:15:35

Falling sky? Lesz folytatása?

cso zsi 2012.05.14. 21:25:48

@Alaister Grand: "De nekem nagy bánatom a Stargate Universe. Az nagyon, nagyon ott volt. "
Bezony.
De ott volt még az Odyssey5 www.imdb.com/title/tt0318236/ is, amit szintén akkor kaszáltak el, amikor kezdett volna kibontakozni a megoldás.

NINJA 2012.05.14. 21:26:12

Szrintem a Flashforward is nagyon ígéretes volt de aztán annyira megbonyolitották a sok szálon futó sztorit, hogy szerintem a forgatókönyírók is elvesztették a fonalat.

kis_kiraly · http://kiskiraly.blog.hu 2012.05.14. 21:35:29

@szeku75: Igen. Nyáron jön a második évad.

Ha már első évados sci-fi kaszák, akkor ne felejtsük ki az Earth2-t se. Bár nem lett cliffhangeres a vége, de jópár kérdést hagytak megválaszolatlanul.

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2012.05.14. 21:37:12

A Firefly-t nagyon sajnalom, hogy nem csinaltak belole folytatast.

Az Űrháború: 2063-rol mar csak halvany emlekeim vannak, ha jol emlekszem akkor majdnem az osszes reszt megneztem.

1998... ...milyen regen volt.

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2012.05.14. 21:43:18

A Universe tényleg hiányzik egy kicsit, de a Terra Nova-nál már az első részek után látni lehetett, hogy csak a dínók nem viszik el a hátukon a sorozatot. Itt még van egy halvány esély, hogy a Netflix átveszi a sorozatot.

hha96 (törölt) 2012.05.14. 21:43:35

@Secnir: Azér' a Farscape megélt 4 évadot és egy normális lezáró-filmet. Nekem bejött, a Firefly-hoz hasonlóan egyedi hangulata van :)

algi 2012.05.14. 21:46:21

De ha már a Babylon 5 logóját használjátok, nem kerülhetett volna be a Crusade a 13 rész utáni kaszával, meg az összevissza sorrendben levetítéssel?

A SAAB amúgy szerintem is talán az egyik legjobb sci-fisorozat. Én nem érzem befejezetlennek, mert mindegyik epizód önállóan is megállt a lábán, de az tényleg hiányzott nekem, hogy folytassák.

Rocko- 2012.05.14. 21:52:12

bár nem sci-fi, de ha marad a Firefly, akkor Adam Baldwin nem tud átmenni a DayBreakbe, aztán Chuckba.
márpedig Chuckban igen jó volt a karaktere.
szóval van pozitív nézőpontja is a dolognak.
(állítólag Castle is jó, de nem nézem, nem tudom.)

Zvezda 2012.05.14. 21:58:11

agyameldobom42: A trailert nem a szerző kisöccse vágta, már csak azért sem, mert nincs kisöccse:) A Youtube-on sok más trailer között lehet még szörfölni:) Sok a rajonlói videó is.

Zvezda 2012.05.14. 21:59:09

algi: a Babylon 5-öt egy másik összeállításba szántam, még a héten találkozhatzs vele az oldalon :)

Rodolfo63 2012.05.14. 22:04:34

Nem csodálom, hogy nehezen emésztették meg az amcsik a firefly-t - űrhajó, ami egy nyikrgós pajta, és már csak a szalma hiányzott belőle - bár, mintha az is lett volna.

Kicsit erős volt a vegyítése a dolgoknak - ugyanakkor hihetetlen jó dumák voltak benne :)

Zvezda 2012.05.14. 22:05:40

Pitypalatty úrfi: a Firefly (és szándékosan nem A Szentjánosbogarat írok - nekem sem tetszik a "magyarított" cím) méltatlanul lett elkaszálva, ebben gondolom egyetértünk. A sorozat főszereplője egy törvényen kívüli, azaz a rendszerrel szembehelyezkedő exkatona, kvázi árulónak is minősíthető alak, aki nyers, néha bunkó, bárkit hidegvérrel megöl, ha a helyzet úgy kívánja. Továbbá otthont ad egy kurtizánnak (hetérának), akitől bérleti díjat szed. Ez nem az a tipikus személy, aki erősítené az amerikai nézőkben a főszereplő karaktertől elvárt hősiességet, hazaszeretetet, lojalitást, becsületességet - azaz rossz példát mutat. Abban az országban, ahol minden tanítási nap elején eléneklik a nemzeti himnuszt, nem meglepő, ha a sorozat egyik jelentős személyiségének jellemrajza szembehelyezkedik a még tolerálható közízléssel.

Azt nem állítom, és nem is fogom soha állítani, hogy nincsenek jó amerikai sorozatok, gondoljunk csak a Csillagkapura vagy a Baattlestar galacticára, és még sokáig lehetne folytatni a felsorolást. Azt állítom csupán, hogy a sorozat a megszokottól eltérő tartalom és jellemrajzok miatt sem vált annyira népszerűvé, hogy indokot adjon a folytatásra. Milyen kár érte.

Twilight-addenda · http://twilight-addenda.blogspot.com 2012.05.14. 22:45:36

@Zvezda: Arról az "apróságról" nem is beszélve Firefly-nál, hogy a sorozat részeit össze-vissza adták le, ami betett a fő cselekmény követhetőségének. A legnagyobb hiba talán az volt, hogy az első részt(amiből kiderül, hogy a lázadó exkatona, tulajdonképen nem is lázadó, hanem megkeseredett forradalmár volt, aki a diktatórikus, elnyomó hatalom ellen harcolt, ezért igenis jó példa lehet a mogyorót rágóval kombináló lurkóknak) valamikor az évad vége felé adták le(ha lement egyáltalán, nemcsak a DVD-n volt rajta). Ha meg Alec Baldvin és a Firefly-ból kikerült színészek: Jewel Staite(a Serenity technikusa) később szerepelt az SG Atlantisban.

komplikato 2012.05.14. 22:46:27

Ezért nézek befejezett sorozatokat vagy mini sorozatokat (Lost room, The Deep, stb.), akkor nem jöhet elő a történet közepén lelőtt film esete. A SAAB 2063-nál azt hittem nekem maradt ki a sorozat második fele, de akkor nem is volt neki.

Chelloveck · http://chelloveck.sfblogs.net 2012.05.14. 22:51:04

(Én meg ezért nézek inkább filmeket LOL)

sántakígyó 2012.05.14. 23:01:36

Nekem a Föld 2 tetszett még régebben, amit sajnáltam nagyon, hogy vége lett. www.imdb.com/title/tt0108758/

Bambano 2012.05.14. 23:02:25

hmm, egyedül vagyok, hogy a firefly nem tetszett... odaraktak egy terminátort annyi szereppel, hogy legyen debil.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2012.05.14. 23:26:54

@spontan: "A minőség kulcsa az lehetne, hogy rövidebb évadok legyenek, és így kevesebb legyen a töltelék epizód."

Köszönöm, én ennyivel megtalálni is vélem a kulcsproblémát. Egy sorozat nem lehet jó, ha azért készül, mert még nem lehet véget vetni neki.

Szintén nem tesz jót egy sorozatnak, ha az első évad sikere után csak azért, mert sikeres volt, csinálnak még egy, kettő stb. évadot. Pedig ez megy. Szerintem nagy ritkaság lehet, ha az első évad eredményét egy későbbi felülmúlja. Vagyis a sorozatot nézik azok, akik rákaptak, megszokták, és ők eltartják még egy darabig a termelőt, aztán kifújt. Én tudok jó ellenpéldát, de az is hozzátartozik, hogy a készítők ott már régebben megírt önálló történetekből válogathattak kötöttség nélkül, és így jutott spiritusz a huszadik epizódba is, persze ott századik epizód sosem lesz.

Nagyon jó példa a Sherlock. A túladagolás gondját is megszünteti.

Sosem lennék ezzel a mentalitással tévéproducer, de én csinálnék egy sorozatot, próbálnám jól megcsinálni, és az első évad végén szépen elvarrnék minden szálat, befejezném a történetet, a néző elégedetten állna fel, és jövőre csinálunk majd valami mást. Úgyszólván példátlan lenne, forradalmi esemény. De a csontot is elrágni azért, mert még hoz annyit, amennyiért ezt az igénytelenséget is megfizeti a gazdám, nem kecsegtet nagy nézői élménnyel.

Még forradalmibb lenne, ha nem zárulna le minden történetke az adott epizód végén. Persze lehet, hogy a fogyasztó másképp akarja. Most, hogy már rászoktatták őket erre.

Egy dolog még eszembe jutott: én nem vagyok sorozatpártoló, mert 1) én sem szeretem, ha a történetet vízzel higítják; 2) rühellem a családi problémákat és magánéleti szenvelgéseket. A víz jó része ezeket is tartalmazza. De "az én időmben" a sci-fi egy viszonylag "szikár" műfaj volt, viszonylag mentes a higítási kísérletektől, elsősorban nyomtatásban, és mentes a mindenféle érzelmi mellékszálaktól. Az utóbbit szappanoperának hívták. A sci-fi kedvelői a fentiek miatt "szikár" történeteket szerettek, a scifi a scifiről, a történetről szóljon, lányregényt nem kérünk hozzá. Tudom, rengeteg beszélgetésből, hogy ez akkoriban így volt. Lehet, hogy a mára divatossá tett scifi-álcával ma már a szappanoperát is könnyen el lehet adni, de arra gondoltam, hogy talán a scifik érdemi rajongóit még ma sem tudja a többi nézőhöz hasonlóan lekötni a limonádé, még ha hipertéri és nanorobotikus is. Így aztán amikor már csípi a szemet a sok megélhetési epizód, a scifi hamarabb bukik, mint a brazil kosztümös mikrodrámák.

lavór 2012.05.15. 06:40:49

Ezek a sorozatok csak azért nem futhatnak több évadot, sokszor az 1 is sok, mert semmi újat nem mutatnak. Elődeik más díszletbe helyezésével nem lehet lekötni azt a réteget, akik már ezeket a szituációkat, társadalmi kérdéseket megnézték a Star Trek, Babylon 5 Csillagkapu... jó néhány évadában. Unalmas például már nagyon az "időhurok" sztori, mikor a szereplők számára a végtelenségig ismétlődik egy nap. És ez csak 1 példa a sok közül, mikor elfogy a lendület, kiürül a forgatókönyvírók feje. Az SGU példája jól mutatja, mekkora bukta lehet az érdektelen és unalmas évadok gyártatása. Majdcsak jön egy frissebb vonal és újra lesznek jó sci-fi sorozatok.

Doktor Kotász 2012.05.15. 07:20:06

"a Vénusz-űrruhák biztonsági előírásai is eloszlatják bennünk azt a gyanút, miszerint bárki ill. bármi is lép először a bolygó felszínére, összeroppan saját súlyának sokszorosa alatt)"

Te sem voltál egy fizikazseni! :-)

A Vénuszon kisebb a gravitáció, tehát a saját földi súlyunk töredéke alatt, de miért is? Meg a gravitáció ellen hogyan is védene egy űrruha?

Ja, hogy a nyomásra gondoltál... Fe annak meg mi köze a saját súlyunkhoz? A nyomás, mint egységnyi felületre ható erő elég erőltetett magyarázkodás lenne. :-)

Doktor Kotász 2012.05.15. 07:26:01

@lavór: "Az SGU példája jól mutatja, mekkora bukta lehet az érdektelen és unalmas évadok gyártatása. Majdcsak jön egy frissebb vonal és újra lesznek jó sci-fi sorozatok."

Az SGU buktája azt jelzi, hogy mekkota bukta a jó sci-fi, amikor a nézettséget a cowboy módjára lézerpisztolyt pürgetős, baszós-bunyós-üldözős, erőltetett poénokkal majomkodós akciófosok adják, és csak a környezet sci-fi, amikben játszódnak, de a filmek nem.

Neoprimitív 2012.05.15. 07:48:00

@Androsz: "De "az én időmben" a sci-fi egy viszonylag "szikár" műfaj volt, viszonylag mentes a higítási kísérletektől, elsősorban nyomtatásban, és mentes a mindenféle érzelmi mellékszálaktól. Az utóbbit szappanoperának hívták. A sci-fi kedvelői a fentiek miatt "szikár" történeteket szerettek, a scifi a scifiről, a történetről szóljon, lányregényt nem kérünk hozzá. Tudom, rengeteg beszélgetésből, hogy ez akkoriban így volt. "

Milyen jó, hogy Lem, Asimov vagy Herbert nem tudott rólad, és képesek voltak olyan magánélettől csöpögős szemeteket összehozni, mint a Solaris, az Alapítvány trilógia második és harmadik része, vagy a Dűne. Vagy sorozatban esetleg az éppen itt - méltán - csúcsnak tartott Firefly-t.

A "szikár" scifi legfeljebb novella szintjén él meg, amikor egyetlen ötletet bont ki a szerző egy csattanóval. Ezekben a szereplők másodlagosak, csak a helyzet az érdekes. Egy TV sorozatot viszont a szereplők miatt is néznek a nézők (nem véletlen, hogy egy rossz casting haza is vághat egy sorozatot). Ha ez téged zavar, ne nézd, de ez nem hibája a sorozatoknak, hanem lényegi eleme. Itt pedig egy idő után óhatatlanul előkerülnek az egymással való konfliktusok vagy éppen kapcsolatok. Az más kérdés, hogy ezeket hogyan írják meg.

A rövidebb évadokra vonatkozóan pedig már régen feltalálták a kanálban a mélyedést - a kábeles sugárzásra készülő sorozatok szinte mind 10-14 részes évadokból állnak.

Terézágyú 2012.05.15. 08:00:21

márpedig a firefly magyarul szentjánosbogár... evvan. ilyen ez a magyar nyelv, beszéljetek inkább angolul.

ggaborx 2012.05.15. 08:08:35

A Terra Nova számomra hatalmas csalódás volt. Jól indult, de 2-3 rész után a szokásos jók-rosszak-harcolunk-hősök vagyunk gagyi, érzelgős baromsággá vált. Leginkább azt sajnáltam, hogy az alapsztoriból egy kis fantáziával sokkal többett ki lehetett volna hozni, de az érdekes, váratlan fordulatok helyett inkább a végletkig unalmas gonoszok és jók szembenállását meg a brazil sorozatokból jól ismert érzelgős, csöpögős viszonyokat erőltették. Úgy a 3. rész környékén már szinte semmi jelentősége nem volt annak, hogy egy távoli múltban, dinoszauruszok között, vagy egy napsütötte brazil tengerparton játszódik-e történet. Az összes sci-fi jellegű momentumot igyekeztek minimalizálni, a szokatlan, váratlan és érdekes események mintegy vágóképekké silányultak.

Így tehát egyetértek a kaszával.

hambig 2012.05.15. 08:20:20

a SAAb-ban emlékeim szerint arról volt szó a vége környékén, hogy fordul a kocka, kiderültek dolgok a tetvekkel kapcsolatban stb.

attól, hogy nincsen leforgatva fullosan, hogy megadják magukat...

szerintem zseniális a happy end nélküli vég.

Kovácsné · http://kovacsne.blog.hu 2012.05.15. 08:44:32

@Terézágyú: Igen, ez komplikált kérdés, mert a Firefly szó hangulata teljesen más, mint a magyar változaté a szenttel meg a Jánossal... Ilyenkor szokott az történni, hogy valaki kitalál valami frappáns magyar címet, mire másik háromezer komment születik, hogy "dehátakkormostmiértnemszentjános....". A fordító szerencsételen figura, se szép, se okos nem tud lenni (: (:

2012.05.15. 08:52:52

Ezekből a Terra Nova és a Firefly amire konkrétan emlékszem mert nemrég láttam őket. Az első elég gyengére sikeredett, pedig nagyon reménykedtem benne, az alapötlet tetszett. A Firefly, hát valahogy annyira nem fogott meg, de rossz nem volt, kár érte.
A Farscape habár megért elég szép kort (mai standardokkal nézve), sajnálom, hogy nem lett 2x akkora.
Még inkább off topic, egy star trek sorozatot lassan szívesen megnéznék, habár az Enterprise után javítani kellene a színvonalon...:)

A mai szcifik valamiért tényleg mások, a Fringet néztem, amikor semmi más nem votl és unatkoztam, de nem tetszett. A flash forwardnak érdekes volt az ötlete de a körítés nem jött be. A sanctuary pilotját nem sikerült végignéznem...

victor vacendak 2012.05.15. 08:58:18

A Firefly és a Defying Gravity, bár két merőben más stílus, számomra azért vonzó, mert nem megy el a gagyi mese irányába, tele humanoid - írói fantázai nélküli külsővel megáldott -, angolul beszélő idegen lényekkel, mint a Farscape, Star Trek stb. Kicsit gyerekesebb, ráadásul sok évadot megélt sorozat, ami ebben hasonlít, és senki sem emltette, a Kevin Sorbo féle Andromeda.

gatsy 2012.05.15. 09:21:29

@sántakígyó: igen a Earth2 nekem is egyik kedvencem volt, bár csak német csatornákon láttam.

agyameldobom42 2012.05.15. 10:13:27

Jaja, magyaritas hijjan nem volt magyarorszagon sikeres egyuttes az "A Tozegafonya-bogyok", az "A Menyorszag", az "A Gyors Szemmozgasokkalsal Jaro Alvasi Fazis" vagy az "A ValtoAram/EgyenAram" sem. Ezert kellett mindenkeppen "A Szentjanosbogar" cimen adni a sorozatot.

Szerintem azert volt bukta az USAban, mert az eszakiankank budos hogy a deliek a jok, a delieknek meg tul vallasellenes. Nem mintha a deliek tul sok scifit neznenek vagy erdemben szamitanak a hirdetoknek :-)

veghist 2012.05.15. 10:16:55

Cowboyok az űrben? Miiiivaaan? Nooormáális?
Most komolyan, megnéztem a Firefly első részét, de egy vicc az egész.

Karcolt lendület 2012.05.15. 10:22:27

@lavór:
"Ezek a sorozatok csak azért nem futhatnak több évadot, sokszor az 1 is sok, mert semmi újat nem mutatnak."

Hát, ha megmondod, a Firefly melyik sorozathoz képest nem mutatott semmi újat, annak örülnék, nagyon szeretném megnézni. :-)

@komplikato:
A Lost Room nagyon jó példa: igazából bőven lehetett volna folytatni, de vszeg a nézettségi adatok miatt nem rendelték be - viszont így nem maradt olyan hiányérzet az emberben, mint a kétszer annyi résznél, de gyakorlatilag teljesen lezáratlanul elkaszált Firefly-nál. (A Serenity filmet nem szeretem együtt emlegetni ezzel, az egy kisiklás volt.) A minisorozatos példára ott van a 4400, amit aztán teljes évadokkal folytattak - igaz, végül sikerült túl hosszúra nyújtani, már az írók sem tudták, ki kivel van, érdektelen és nem is túl értelmes lett már a vége. Szerencse, hogy a Battlestar Galacticat még épp időben befejezték (és évad előtt lehetett tudni, ez az utolsó), könnyen elúszhatott volna az is.

Arrius (ex-Nathan D'Xantine) 2012.05.15. 10:25:44

@Terézágyú: Márpedig régi törvény, hogy NEM fordítunk le szó szerint semmit ami ugyan helyes, de nem illik a hangulathoz. Ilyenkor vagy marad az eredeti név, vagy olyan magyar alternatívát keresünk amely nem okoz törést.

lavór 2012.05.15. 10:28:05

@Karcolt lendület:

A Firefly nem igazán nyújt többet. Kis társadalmi probléma, csipet western... Pont ez a baj, nincs új ötlet.

Zvezda 2012.05.15. 10:37:04

Doktor Kotász: akkor pontosítok: a Vénuszon a nyomás 90-szerese a földinek. Ha egy ember (akár normál űrruhában)sétálgatna a felszínén, nagyon rába..na, és nemcsak a nyomás miatt, hanem a hőmérséklet és egyéb barátságtalan körülmények miatt. Így hát egy Vénusz-expedíción valahogy ezt meg kell oldani. No, a sorozatban (DG)bemutatott űrruháról, mint néző, elhittem, hogy megoldja a gondot. Nem volt túlmagyarázva, de nem volt egy "varázsköpeny" se. Ezt az arányt jól eltalálták.

Karcolt lendület 2012.05.15. 11:01:30

@lavór:
Ezt nem így látom, a karakterekben kimondottan ötletes - ellenpéldának ott van a minden bizonnyal roppant eredeti, rengeteg évadot megélt Csillagkapu sematikus figuráival.

Persze, nem feltétlenül a világ legnagyobb ötlete, hogy Amerikának az észak-dél háború utáni világát teszik ki egy bolygórendszerbe, a történetet egy, az egykori vesztes oldalon harcoló főszereplő köré építve - de hirtelen a sok "megyünk az űrben valami nagy hajóval/űrbázissal/ ismeretlen, de angolul beszélő lényekkel ismerkedünk meg" sokévados sorozat mellett ez nem tűnik annyira átlagosnak. Speciel a BSG - elpusztul az egész ismert világ egy űrhajó kivételével és öntudatra ébredt robotok akarják azt is levadászni - alapötlete ehhez képest egy rohadt nagy közhely.

A Firefly elkaszálásának az oka kimondottan menedzselési problémákra vezethető vissza: nem abban a sorrendben vetítették, ahogy az ki lett találva, a vetítési időpontot megváltoztatták, aztán csodálkoztak, hogy nem hozza a nézettséget és lelőtték... Ennek igazából semmi köze nem volt ahhoz, mennyire ötletes vagy sem.

lavór 2012.05.15. 11:10:09

@Karcolt lendület:

Nagyjából mindegyik mai sorozat "közhely". Sci-fi-t olvasni kell. Lem, Asimov.... és társaik. Igen, minden bolygón az idegen lények valamiért angolul beszélnek. :D

Ica a fekete cica 2012.05.15. 11:26:42

@Kovácsné: Nem kell leforditani a cimet ami egy névből áll, és akkor nem születnek olyan förmedvények, mint a Csillagközi romboló és Szentjánosbogár. Érdekes módon a Titanic tudott eredeti cimen futni, nem lett belőle Titánok és Gomb Benjámin különös élete c. filmmel se találkoztunk a mozikban.

Ica a fekete cica 2012.05.15. 11:31:16

@lavór: Ja, tulajdonképpen semmi nem nyujt ujat, hiszem csak az emberekkel történik valami valamilyen társadalmi helyzetben, és ez az Iliász óta nem ujdonság.

lavór 2012.05.15. 12:13:23

@Ica a fekete cica:

A végtelen ismétlés aktualizálva az éppen kívánt társadalmi követelményekhez. A díszletek milyensége mindegy.

Ica a fekete cica 2012.05.15. 12:36:13

@lavór: Eddig egyetértünk. Most akkor mondj olyat az elmult 2000 évből, ami tényleg uj, és nem lehet megmagyarázni ennyivel: "A végtelen ismétlés aktualizálva az éppen kívánt társadalmi követelményekhez. A díszletek milyensége mindegy."

lavór 2012.05.15. 13:13:50

@Ica a fekete cica:

Sajnos nincs új. Sorozatban meg pláne.

Gukker 2012.05.15. 13:41:34

Én a legjobban a The Middleman-t hiányolom a listáról. Az egyik legviccesebb sorozat volt. Igaz elég rétegsori, de kihagyhatatlan.
www.imdb.com/title/tt1122770/

komplikato 2012.05.15. 13:45:49

@Chelloveck: Filmeket én is néznék, már sci-fi témában, de manapság csak fingós poénos filmek, meg akció filmek léteznek, néha sci-fi vagy krimi álcában.

Persze az ember talál ilyen gagyi kivitelezésű, de jó német filmet vagy házi barkács filmeket mint a Nines vagy a Primer. Most nagyon várom a Prometheus filmet, mert az Avatarnak nem igazán sikerült olyan sci-fi lázat okoznia, mint anno a Gyűrűk urának Fantasy/kosztümös (kardos-szandálos) film lázat. Ez hátha bejön. Meg a Tigris, tigris filmverzióját várom ha valaha elkészül.

komplikato 2012.05.15. 13:48:11

@Ica a fekete cica: Ellenben mekkora "flame war" volt abból, hogy Rozsomákot átnevezték Farkasnak, mert egyesek szerint a rozsomák az vicces szó, persze ha illetőt összezárnák egy rozsomákkal, biztos nem mondana ilyen hülyeséget. :)

Chelloveck · http://chelloveck.sfblogs.net 2012.05.15. 16:43:26

@komplikato: Én nem feltétlenül a "manapság" készült / készülő filmekről beszélek.
A sci-fi film története tele van mesés kincsekkel, a múlt század ötvenes, hatvanas, hetvenes, nyolcvanas éveiben megszámlálhatatlan jó sci-fi film készült; ha csak a fontosabbakat vesszük, azokat is egy élet kevés végignézni. Nem finganak egyikben sem.
(Sokan kiröhögnek, ha ezt a témát szóba hozom; nem értem, miért. Gondolom, olvasni sem csak azokat a könyveket olvassák az emberek, amelyeket 2000 után írtak.)

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2012.05.15. 17:11:00

@Neoprimitív: Valóban nem nézem, mert nem tetszenek. Időnként teszek egy-egy újabb kísérletet, amikor elém kerül valamelyik sorozat, főleg akkor, amikor tudom, hogy arról nagy elismeréssel szoktak beszélni. Látom, hang nélkül, hogy a dolog képileg rendben van, a színészek nem bénáznak, szóval lehet akár jó is, így aztán adok rá hangot. És egy idő után észreveszem, hogy sajnos unom, az elkapcsolás vágya érett meg bennem. Nem azért, mert nem tudom, hogy az egyik csoport miért fenekedik a másikra, a harmadik pedig miért nem, hanem mert ezeknek az ismerete láthatóan nem is olyan fontos, mert a történet sablonos és unalmas. Nekem, természetesen, és ez lehet az én önbírálatom is, ha úgy tetszik. De a scifiben én nem ilyenről ábrándozom.

Neoprimitív, a három példád sajnos nem lett igazán jó, de megértem, mert nem nagyon nyilvánvaló a különbség a kettőnk látásmódja között. Én nem azt mondtam, hogy az érzelemnek, pláne az egyéniségeknek kell hiányozniuk a történetekből! Az is lehet hasznos, de egyáltalán nem ez a bajom. Az Alapítvány és Birodalomban engem valóban zavar a bohóc és Bayta közötti érzelmi kapcsolat és izé, két hete azt a részt már nem is olvastam újra, csak mert nem érdekelt eléggé. De ennek a kialakuló érzelmi viszonynak DÖNTŐ szerep jut a könyv utolsó mozzanatában. Ez azért nem mindegy. A Második alapítványban nem is igazán tudom, mire gondolhattál, mert Arkady kislányossága csak egy kislányosság, amely ráadásul még változik is a történtek súlya alatt, más érzelmesebb dologra nem tudok visszaemlékezni, pedig talán egy bő hete olvastam el éppen.

A Dűnében élesen megrajzolt karakterek vannak, közöttük Paul, a kamaszból hadvezérré és uralkodóvá érő férfi, és körülütte az ebből eredő változások szerves részei az egész történetnek. Összetéveszted az érzelmekre is ható karakterábrázolást vagy eseményt a fölösleges érzelmeskedéssel. A Sithek bosszújában Annakin átalakulása éppen hogy a legfőbb téma, és meg kellett állapítanom, hogy egész jól megcsinálták.

A Solarisban az érzelmek azért kerülnek elő, mert a bolygó az emlékeket kavarja fel és manifesztálja, a legbensőségesebb, érzelmileg legmegterhelőbb emlékeket, tehát ez az egész mese lényege, és ezek ábrázolása nem öncélú. Lem nem tartózkodott a mély érzelmektől, az egyik legnagyobb kedvencemben, a Visszatérésben egy végtelenül heves, bár egyoldalú szerelem is elfoglalja a maga helyét a történetben. Kontrasztban a Buddhának is becézett űrhajós addigi megingathatatlanságával.

Nem jól fogtad meg a problémát. Az érzelem és a sok karakterjegy nem probléma, csak jól kell csinálni. A sorozatban nem egy-egy érzelem kialakulása vagy átalakulása a baj. Azt unom nagyon, amikor az érzelem nemcsak érdektelen, hanem még unalmas is. Amikor szemlátomást csak azért került a mesébe, mert a nézőnek kell egy érzelmi szál is, ismerjük jól ezt a kritériumot is. Nekem ne felvizezzék az adott történetet egy kis érzelmeskedéssel, hanem ha nem kell, hagyják ki. Igaz, akkor egy epizód húsz perc alatt véget is érne, de akkor ennyit is érnek ezek az epizódok, ha a helyzet, a probléma és a megoldódása ennyi idő alatt le is zavarható.

Engem különösen idegesít az, amikor két ember a szakítását épp akkor tartja megbeszélendőnek, amikor egy súlyos műtétet végeznek, harcba indulnak a gjhdaxasok ellen, az egész bolygót elpusztító pokolgépet szednek szét, a végveszélyből mentik meg az űrhajót és így tovább. Na és a csúcsok csúcsa a halálba menő szereplő könnyes takonytól csöpögő búcsúzása, az úgynevezett katarzis, amikor a néző állítólag azt érzi, hogy ezért érdemes volt megnéznie a művet. Mindez rendben van, hát csinálják, üljenek le a tévé vagy a vászon elé a nézők egy hátizsáknyi papírzsebkendővel, de akkor hol nézhetek meg végre egy jó scifit? Mert bizony párját ritkítja a közkeletű szóval halivudi típusú történetépítéstől és jelenetektől, főleg befejezéstől megszabadulni képes film, a sorozatok még ennél is inkább.

Elismerem, lehet, hogy vannak, amelyek kikerülik ezeket a hibákat. De én hiába teszek időnként kísérleteket, hogy hátha mostanában éppen kellő tömörségű, "szikárságú" történetekre váltottak a sokat emlegetett sorozat készítői, valahogy alig tudok belefutni olyan részbe, amely fenn tudta tartani az érdeklődésemet. Érdekes, hogy pont a Dűne minisorozat-változata képes volt erre, mert az egyébként tényleg jó regényt elég jól hozni is tudták, igaz, hogy ezt európaiak csinálták.

És még egyszer: a "szikárságot" valójában nem csontvázig lecsupaszított, számítógépek által is előadható elméleti problémává való minimalizálásként értem, hanem azt, hogy kihagynak belőle mindent, aminek egyáltalán nincs érdemleges szerepe a történetben. A jó figura éppen, hogy kell, és nagy csalódás, ha a filmben nem sikerül ilyeneket létrehozni. De a jókedvű, derűs néger böhöm és a halálosan idegesítően beszélő orosz, meg az aprólékoskodó ázsiai mellé igazán elfér még néhány valóban érdekes figura. Akik színezni tudják a filmet (epizódot). Az Alienst a jó figurák élénkítették fel, a sikert az hozta meg, még a Star Trek 0 megszokott tökös gyereke is elfogadhatóvá kopott a végére talán. De a sablonoktól és a tök érdektelen érzelgősségtől a scifit szabadítsák már meg, könyörgöm, mert így csak szappanopera, valamilyen scifihez illő alapprobléma jótékony hozzáadásával.

A legutolsó sorozat, amelynek, mondjuk, első kétharmad évadát igazi érdeklődéssel néztem végig, a Sliders volt. A figurák rendben voltak – John Rhys-Daviest itt szerettem meg –, de érdekes volt a szituáció is. Az, hogy ezt nehezen hozzák az amerikai gyártók, akik persze a minél nagyobb nézettségért alakítják a sorozatokat úgy, ahogy teszik, szerintem felelős a scifi-sorozatok korai haláláért. A gyártók ettől még nem fognak javulni, sőt, lehet, hogy még több fölösleges személyes szövevényt építenek az epizódok közé, de nekem, és a korosztályom egypár általam ismert, komoly scifi-rajongó tagjának nem lesz a történet érdekes attól, hogy a vadászpilóta és a doki néni egymásba szeretnek majd összevesznek. Ti, akik ide írtok, feltehetően mind hívei vagytok a scifi-sorozatoknak, így ti tudjátok mérlegelni, hogy ti mivel tudjátok megkülönböztetni a kedvenc sorozatokat a többitől. Nyilván megvannak a magatok igaza, csak kérdés, hogy ez tényleg elég-e a sorozat fennmaradásához. Mert a statisztikák ezek szerint azt állítják, hogy sajnos nem. Akkor sem, ha a nézők magukat a karaktereket megkedvelték.

Neoprimitív 2012.05.15. 18:18:14

@Androsz: Egy TV-sorozatot azért csinálnak, hogy lehetőleg minél tovább adásban maradjon, mert akkor van kiszámítható nézőközönsége, akik értéket jelentenek a sorozatban reklámidőt vásárló hirdetőknek. Az, hogy egyetlen rész a képernyőre kerüljön, alsó hangon is több millió dollárba kerül, különösen egy sci-fi-nél, ahol azért nem illik teljesen kispórolni az effekteket. Ez egy más műfaj mint a könyv, amit valaki megír szólóban az asztalfióknak, esetleg kiadja maga és ha irgalmatlan mázlija van, akkor lesznek, akikhez eljut és értékelik. Az előbbi iparszerű üzlet, a második önkifejezés.

Ezért értelmetlen olyasmit számon kérni a sorozatokon, hogy nézettséget akarnak generálni és nem a vájtfülű (vájtszemű?) rajongóknak szólni. A megvalósítás sokszor kérdéses (mondjuk ki, szar, klisés), de ettől még az életben maradó sorozatokat (nem csak a sci-fi-ket) a szereplők közti kapcsolatok működtetik.

Nem tudom, te milyen sci-fi-t tartasz "a" sci-fi-nek, de gondolj egyre és próbáld meg a sztoriját 100 db, egyenként is érdekes részre felosztani - ez a cél ugyanis a sorozatoknál. Úgy ráadásul, hogy akik mondjuk 34. résznél kapcsolódnak be, azok se érezzék magukat teljesen hülyén és kedvet kapjanak hozzá. Az irodalmi művek erre nagyon-nagyon kevés kivétellel alkalmatlanok, ezért épülnek a sorozatok más sémára.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2012.05.15. 18:18:43

@Neoprimitív: Tovább kell pontosítani magamat. Egy szerelem vagy ide sorolható érzelem sem kötelezően kipusztítandó a jó scifiből sem. Az utópikus szovjet irodalom lelkes boldogsága és a túláradó büszkeség és jókedv nekem már sok volt, de az hozzátartozott a műfajhoz. De a történeteket emberek játsszák, és az emberhez szervesen tartozik az érzelem és a szerelem is. Zsiga beleszeretése Hajnába rendben van, hiszen az utópikus társadalomnak ezt az ágát is látnunk érdemes. Deckard és Rachel, Man és Enit (majd Denjar), Paul és Csani, Janov és Bliss, Hal és Eri, mind teljesen rendben van. Equas és Heliantha, például, ez már a történet mozgatója. (Az azonosítás szorgalmi feladat :-)) ) Nemere összemelegedései már sablonosak, de Nemere a kommerszet fedezte fel nekünk. De érdekes, hogy ahogy végignéztem a könyveim között, érdekes volt megállapítani, mennyire kevés ilyen párt tudnék bennük találni, olyanokat, amelyeknél kimondottan emlékezni tudok a viszonyukra. A felsoroltakból sem mindegyik névre tudtam visszaemlékezni. Elismerem, hogy az utóbbi évtized könyvkiadásának fogyasztásából már kivontam magam, de ez annyi mindenesetre igazolni látszik, hogy a hozzánk eljutott könyvekben régebben, valószínűleg a szerkesztők válogatásának köszönhetően, nem volt jellemző a szerelmi szál.

Az érzelmek, az egész más tészta. Ender története egyetlen nagy és hullámzó érzelem. Ez benne az egyik jó. Bradbury novelláiból az érzelmeket kivonva szinte semmi használható nem maradna, ezt jól tudjuk, és ez bennük a jó. Én bizony megsirattam hajdan Muchot is, amikor átfúrta a torkát az a nyílvessző. :-D Sőt, komoly lelki gyakorlatnak ott van például az Éjszakai utazók vagy A hetedik szint. Más formában, hogy a filmeket se hagyjam ki, ott van A kétszáz éves ember, az A.I., a Gattaca, a Cocoon. Az érzelmektől való távoltartás a pszichopataképzés egyik lényegi eleme, mondhatni, szóval egyáltalán nem erről van szó. Csak az érzelem ne higításként, a terjedelem megnöveléséért kerüljön bele. Vagy azért, hogy a scifiért önmagában kevésbé érdeklődő nézőt is rábírja legalább az első reklámig való fogyasztására.

Én nem élből akarom ekézni a sorozatokat. Sőt, kimondottan örülnék, ha megnézhetnék valami jót, amire rákattanhatnék úgy, ahogy egypár általam addig nem ismert filmre is azért kattantam rá, mert véletlenül láttam nagyjából az elejétől, és érdemesnek éreztem végignézni. Csak valamiért ez ritkán sikerül, sajnos. Mindezt úgy elmondva, hogy számítok az újabb, máshoz szokott generációk helytelenítésére. Ez van, én már elkárhoztam, nem nagy veszteség vagyok a sorozat-gyártók piacán. Csak az a gond, hogy a sorozatok korai halálának okai egy kicsit hasonlíthatnak az én nézetemhez.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2012.05.15. 18:28:34

@Neoprimitív: Azt hiszem, most hajszálpontosan leírtad a scifisorozatok összes olyan hibáját, főleg pedig ezek okát, amelyek a scifirajongók számára hibának minősülhet. A sorozatnak ki kell termelnie a belefektetett összeget és a hasznot, ezért bármi megengedett. Főleg jó sokáig. Mivel a kívánalmak ezek és pontosan ezek, a scifi-sorozat szerintem jellemzően olcsó iparosmunka marad, és akkor ennyi is a jövőjük, csodálkozásra senkinek nem lenne oka. Az eltérés oka az egyéb jellegű sorozatok fogyasztói mércéjéhez képest valahol a scifiség lényegét kedvelők sajátos szellemi igényében keresendő, mert mi mindig keresünk valami mást is a történetben, valami gondolkodnivalót. Az amerikai sorozatokban – az istenit, miért csak (majdnem csak) amerikai filmek vannak mindenhol? – a gondolkodnivaló csökkenti a nézettséget, tehát kerülendő. Pont. Kár.

DBL47 2012.05.15. 18:38:43

"z amerikai sorozatokban – az istenit, miért csak (majdnem csak) amerikai filmek vannak mindenhol? – a gondolkodnivaló csökkenti a nézettséget, tehát kerülendő. Pont. Kár."
Ennyi. Több magyarázatra nincs szükség.
Kiegészítésként annyit, hogy ez bizony eléggé kemény kulturális háború (gondolatjeleken belüli rész), amelynek egyelőre a vesztes oldalán állunk... :)

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2012.05.15. 19:10:33

@DBL47: Mivel az átlagtól eltérő igény mindig a kisebbségé, üzletet csak a többségre lehet alapozni, az igényesség fáradságai iránti gyártói és fogyasztói vágyakozás mindig eltér az átlagtól, olyat pedig ma alig csinál valaki, ami nem jó üzlet, az egyenletrendszer már ki is dobja a szomorkás végeredményt.

DBL47 2012.05.15. 20:11:08

Nincs köztünk semmilyen véleményeltérés. Sajnos, amit mondasz, abszolúte igaz.
Spielberg egyszer elmondta, hány sikerfilmet kellett ahhoz megcsinálnia, hogy aztán belevághasson a Schindler listájába... Utóbbi filmet nem Texas állam átlagtinédzserének szánta...

Gukker 2012.05.15. 20:32:28

@DBL47: Hát akkor ezért van, hogy az az egyetlen Spielberg film, amit végig tudtam nézni...

Neoprimitív 2012.05.15. 21:29:49

@Androsz: "Bradbury novelláiból az érzelmeket kivonva szinte semmi használható nem maradna, ezt jól tudjuk, és ez bennük a jó. "

Túl azon, hogy a sorozatnak ki kell termelnie a költségeit, inkább itt van a probléma. Amiket írsz és általában a sci-fi műfaj jobb darabjai novellák vagy legjobb esetben is kisregények. Ezért tetszhetett a Dűne minisorozatként. A filozofáló részt még abban is erősen visszavették. A "szikár" sci-fi egyszerűen nem való TV sorozatnak - de miért baj ez? Nincs sehol egy dicsőségtábla, ahol egy műfajt annak alapján ítélnének meg, hogy hány sikeres sorozat készült belőle.

Egyébként nem az amerikai sorozatokban, minden sorozatban csökkenti a gondolkodni való a nézettséget. Azért van sokkal több amerikai sorozat, mint más, mert a japán, kínai, indiai sorozatok (amelyekből legalább annyi van) olyan szinten nem a mi ízlésvilágunknak készülnek, hogy nem is mutatják be őket nálunk. Még a latin-amerikaiak is távolabb állnak tőlünk.

Márpedig a TV sorozat drága termék, ezért sok vevő kell az eltartásához, a mi kultúrkörünkön belül pedig az amerikai piac a legnagyobb. Ott 2,5-3 millió 18-49 közti néző a "fizetős" korosztály kb. 2%-át jelenti, vagyis 50 ilyen nézettségű sorozat férne el (elméletileg) egymás mellett. A költségek pedig máshol is hasonlóak, vagyis egy angol vagy francia sorozat epizód nem kerül mondjuk a negyedébe vagy ötödébe csak azért, mert negyed-ötöd annyian néznék.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2012.05.15. 22:27:19

@Neoprimitív: Nem tudom, miért mondod, hogy a tévésorozat drága mulatság, hiszen milyen hosszú ideig eltartott a Szomszédok, nem igaz?

X-D

Egyébként igazad van, a részben költői kérdéseimre ezek a válaszok, csak ettől nem tudjuk jobban érezni magunkat.

Abban különösen igazad van, én is ezt szoktam mondani más alkalmakkor, hogy a scifi igazi terepe a novella. Kisregény, regény is született nagyon jó, ezt mondani sem kell, de nem véletlen, hogy nálunk a Galaktika építette fel a scifi olvasótáborát. Érdekes, hogy rövid írásból, elbeszélésből már láttunk több elég jól sikerült scifi-filmet. Philip K. Dick, úgy látszik, jól beválik egyelőre ötletindító forrásnak.

Megnéztem a Dűne minisorozat költségét, mert viszonylag kevés nagy díszlettel dolgoztak és sok CGI-t használtak. Azt feltételezem, hogy a CGI olcsóbbá teszi a filmet, pedig abban is óriási meló van. Nem tudom, hogy nálunk hajdan a Pirx vagy a Feladat mennyibe került, de a Dűne 2000-ben kb. 20 millió dollárt evett meg. Sajnos nem tudom felbecsülni, hogy ez miképp térülhetett meg, de annyi biztos, hogy egy sorozat is tud sokba kerülni. És minél több epizódban használják ugyanazt a díszletkörnyezetet, annál inkább megtérül. És azt már tudhatjuk mindannyian, hogy a piac-alapú megközelítéssel a fogyasztó nem sokszor jár jól.

Neoprimitív 2012.05.16. 07:00:25

@Androsz: Örülök, hogy az alapokban egyetértünk. A sorozatnál egyébként nem a díszlet a legnagyobb gond, bár pl. a most elkaszált Terra Nova-nál is abban bíztak a nézői, hogy olyan drága volt az indulás, hogy majd inkább műsoron tartják. Drága (ma tévés viszonylatban) még a CGI, különösen a minőségi, nem teszi olcsóbbá a filmet. Van amikor kikerülhetetlen (mert egy sci-fi-ben elvárják) és van amikor olcsóbb (pl. a nem sci-fi PanAm-nál még a CGI is olcsóbb volt, mint több különböző, hatalmas repülőtéri terminált díszletnek megépíteni), de ez utóbbi esetben az "olcsóság" csak a megfizethetetlenhez képest igaz. Egy mai átlagos (mai környezetben, főleg díszletben felvehető, egy-két fő- plusz néhány állandó mellékszereplős, nem akciózó) sorozat epizód 4-5 millió dollár körül van. Ha nagyobb a stáb, a CGI, az esetleges sok külső helyszín, sok szabadtéri felvétel ezt az árat növeli. (A szabadtéri felvétel azért drága, mert csak a megfelelő napszakban lehet dolgozni, ellentétben a stúdiómunka 14-16 órás forgatási napjával, plusz ott a kockázat, hogy napos idő kellene de esik, és mindenkit potyára fizetnek.)

A CGI azért sem lett olcsóbb, mert amennyivel nőtt a teljesítménye és termelékenysége, annyival nőttek az elvárások is. A Dűne CGI trükkjeit ma senki nem merné bevállalni egy high concept sorozatnál.

czibere 2012.06.06. 15:53:30

Outcast. Azér' is kár.
süti beállítások módosítása