Akciós könyv

asimov_sfblog.jpg

Akciós könyv

stalker_sfblog.jpg

Rovatok

Egyben

Akciós könyv

banner_felkavaro2.jpg

Utolsó kommentek

Friss topikok

Külső feed

Nincs megjeleníthető elem

Tükröm tükröm... avagy az emancipált Hófehér(ke) és a bazooka (vagy kard) esete

2012.06.01. 12:02 :: Zanphagras

Rhaenyra kolléganőnk a moziban járt tegnap egy első vetítésen, és volt olyan kedves, és írt nekünk egy ismertetőt a Hófehérke és a Vadász című filmről. Bevalljuk őszintén, mi aggódtunk a filmmel kapcsolatban, bár ez lehet, hogy a főszereplő Kristen Stewart előzetes filmográfiája húzta meg a vészharangunkat... de Rhaenyra beszámolója eloszlatta a félelmeinket. Íme a premier utáni gyors-elemzés!

Hófehérke és a Vadász

Avagy a Törpék Úrnője. Mivel ez is lehetne egy alternatív cím. Már csak azért is, mert noha az Egy gyűrű nem képezi tulajdonát, Hófehér királykisasszony és az ő története óhatatlanul is eszünkbe juttatja Peter Jackson Tolkien regényéből adaptált, méltán elismert fantasy filmtrilógiáját. És itt most nem feltétlenül a Zsákos Frodót fűtő küldetéstudatra gondolok.

Manapság, amikor minden második multiplex-filmet a CGI animáció biztosította parasztvakító látványvilág határoz meg, nem kell meglepődnünk azon, ha egy film ámulatba ejtő vizuális élményt nyújt. Az már inkább szokatlan, ha a varázslatot nem a komputeranimált csodalények biztosítják első sorban. Persze nem lehetne azt állítani, hogy a most bemutatott Hófehér és a vadász fukarkodna a tündérkékkel és társaikkal. Csak éppen nem a nagy „Hófehér kilép a napfényes mezőre és életre kel a mesevilág”-jelenet az, amitől az ember szemének határozottan kellemes lesz az élmény. A fényképezés, a kamerakezelés és kompozíció, a fények, fényviszonyok kihasználása az, ami igazán meghatározza ezt a mozi-élményt. Mindehhez pedig ha hozzáadunk még egy jó adagnyi, környezet és díszletek által megteremtett darkos atmoszférát, már nem tűnik nagy dolognak Ravenna királynő mágiája, anélkül is működik a varázslat.

Rendhagyónak azonban nem csupán emiatt tekinthető Rupert Sanders első rendezése. Már a trailer és a promo képek alapján tudni lehetett, hogy ez a Hófehérke már igen messze került a talán legismertebb, Disney-féle törékeny és védtelen hölgyeménytől. Ez a nőszemély már a kicsinyítő képzőt is elhagyta a neve végéről, kardot ragadott és jól felkötötte a gatyát. A vadász pedig nem csak úgy segíti, hogy egyszerűen elengedi a lányt: önvédelmi gyorstalpalóban is részesül a fehérnép. Kell ennél több egy izgalmas Hófehérke-adaptációhoz?

George R. R. Martin epikus fantasy sorozatának könyvei eredeti, angol nyelven most 50% kedvezménnyel IDE KATTINTVA!



Hát, ha kell, ha nem kell, kapunk. A film ugyanis egyfelől tekinthető "feminista propagandának" – és nem csak a Jeanne d’Arcot megszégyenítő módon, karddal hadonászó Hófehér királykisasszony miatt. Merthogy a Charlize Theron által ördögien megformált Ravenna királynő szépség- és fiatalságmániáját is a női egyenjogúság jegyében sikerül megmagyarázni. És ha jól belegondolunk, nem is olyan mesebeli az a világ, ahol csak a szép és fiatal nők érvényesülnek igazán, hiszen a férfiak őket tüntetik ki érdeklődésükkel és a járulékos javakkal. Amint elvesznek ezek a természet adta, időszakos ajándékok, fel is út, le is út – mondja az ilyesfajta tapasztalatok miatt megkeseredett és „meggonoszodott” királynő kicsit talán korunk problémájára is reflektálva. A feministák egyetértő bólogatásai azonban elhamarkodottak lennének: a királynő igazi ellenpólusát ugyanis a vadász jelenti a szintén remek színészi alakítást nyújtó Chris Hemsworth tolmácsolásában.

Ő az a férfi, aki abban ugyan nem különb a többinél, hogy magára hagyta a szükségben nejét – de felelőtlenségéért megbűnhődik és vezekel. A két karakter által teremtett feszültséget Hófehér alakja oldja fel: ő az a lány, aki a románcok felett áll és a film végére fokozatosan felülemelkedik az alárendelt viszonyon, amiben a férfi karakterekkel áll. Ezért lehet ő az, aki le tudja győzni a megkeseredett Ravennát és feloldozhatja a bűnös vadászt. Megváltóképét csak tovább erősíti a vallásos áhítat, amely szintén Hófehér sajátja, és maga a tény, hogy ennek a karakternek a személye, a jelenléte az igazán fontos, nem pedig a személyisége. (Valószínűleg ezért sem ronthatott rajta Kristen Stewart színészi átlagteljesítménye.)

Na, de nagyon elkanyarodtunk a lényegtől. Merthogy én ezt a cikket azzal kezdtem, hogy A Gyűrűk Urára igyekeztem visszautalni. Igen, jól tetszenek látni, én ezt az alkotást nem vagyok hajlandó párhuzamba állítani Tarsem Singh Tükröm, tükrömjével. Én ezt A Fantasy Filmmel fogom összehozni. Teszem mindezt azért, mert Hófehér sztorijában nagyon nem az a lényeg, hogy a klasszikus Grimm-mese adaptációjáról van szó. Itt az a számít, hogy fantasy. Mégpedig okos fantasy, ami egy kicsit többet ad a Jó Gonosz felett aratott, klisés, de igazán elvárható győzelménél. Ismerős a dolog? Na, ugye. Persze ha ez a tény még mindig nem győzne meg minket arról, hogy a Hófehér és a vadász méltó örököse a Gyűrűk Ura-trilógiának, segít nekünk egy kicsit a rendező is. A sztorit keretbe foglaló epic harcjelenetek (a háború a film elején és a várostrom a végén) vagy a hegyen-völgyön át kis csapattal (tagjai: Hófehér, vadász, törpék) vándorlós képsorok is az örökös-pozícióról tanúskodnak.

Végezetül pedig itt van még egy nagyon fontos dolog, amitől ez a film mindenképpen az év fantasyje lehet. Az a nagy helyzet, hogy ideális esetben a mozi világában a gyerekkorunk kacsint vissza ránk. A mesék varázslata támad fel, egy másik világba repítenek minket a filmek ugyanúgy, mint a gyerekként annyiszor hallott történetek. A Hófehér és a vadász pedig kétségtelenül ezt a varázst éleszti újjá. Meg is lepődtem, mikor a kastély helyett egy moziteremben találtam magam a finálé után.

Rhaenyra írása

2 komment

Címkék: film

A bejegyzés trackback címe:

https://sf.blog.hu/api/trackback/id/tr764559058

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

adeptus · http://voxadepti.wordpress.com 2012.06.01. 14:49:31

Szóval azért hasonlít A Gyűrűk Urára, mert vannak benne hegyek, meg harci jelenetek. Aha.

DBL47 2012.06.01. 20:17:12

Azonkívül aztán köszönő viszonyban sincs vele...
Talán azért, mert Jackson ragaszkodni AKART Tolkien szellemiségéhez, Sanders a mesééhez nem.
Azt hiszem a CGI elveszi a tömegszórakoztató filmekből azt kevés gondolati tartalmat is, ami eddig kényszerűen bennük volt...
Üres, csillogó drapériák (van rá másik, vulgárisabb kifejezés is...)semmi mások.
süti beállítások módosítása