Úgy tűnik, új trend kezd kialakulni Hollywoodban. Mintha a csupán papíron létező filmötletek már nem inspirálnák kellőképpen a producereket és a stúdiókat, s egyre nagyobb figyelmet kezdenének szentelni az alacsony költségvetésű rövidfilmeknek, amiket készítőik sokszor alig titkoltan nem csupán önálló alkotásnak, de egy nagyobb projekt ízelítőjeként is szánnak. A lavinát nagy valószínűséggel Neill Blomkamp 2005-ben készített Alive in Joburg című műve indította el, aminek témája alapján tavaly mutatták be az igazán szép eredményeket produkáló District 9-t.
Talán éppen éppen Blomkamp sikere motiválta az uruguay-i Fede Álvarezt saját rövidfilmjének elkészítésére. A baljóslatú Ataque de Pánico! ("Pánikroham") kevesebb, mint 4 percében ötvözi a modern katasztrófa- s háborús filmek, illetve a korai inváziós és óriás szörnyeket szerepeltető katasztrófa-horrorok hangulatát. Sam Raimi-t olyannyira lenyűgözte a mű, hogy szinte azonnal 30 millió dolláros szerződést ajánlott egy egészestés mozifilm elkészítésének jogaiért a rövidfilm alapján. Azért egy 500 dolláros büdzséből forgatott filmtől ez nem rossz teljesítmény.
A sorban következő rövidfilm valójában egy kreatív marketingkísérlet eredményeképpen jött létre. A Philips öt rendező számára biztosította egy-egy rövidfilm elkészítésének feltételeit, a cégnek csupán annyi kikötése volt, hogy mindegyik alkotásban szerepelnie kell egy általuk meghatározott, hat sorból álló dialógusnak, s csakis annak. Győztest ugyan nem hirdettek, ám valószínűleg a reklámrendező Carl Erik Rinsch The Gift ("Az ajándék") című alkotása tekinthető a kampány legnagyobb nyertesének – alig pár nappal a kisfilm debütálása után szabályos háború alakult ki a stúdiók között a megfilmesítés jogaiért, s egyes forrásuk szerint nem kisebb nevek szálltak ringbe, mint az örök rivális Fox Studios és a Warner Brothers. A disztópikus Moszkvában játszódó misztikus sci-fi a klasszikus Macguffin-mechanizmust használja fel – egy titokzatos, vélhetően nagyhatalmú tárgy áll a történet középpontjában, ami a hősök sorsa szempontjából is meghatározó, a nézőkéből pedig fókuszpontként funkcionál.
A disztópiák sikere itt még nem ér véget. Az alig pár hete debütáló The Raven ("A holló") a rendőrállamot idéző Amerikai Egyesült Államokban játszódik, ahol az emberfeletti képességgel rendelkező Chris Black-et, más néven Hollót a karhatalom robotvezérelt minirepülőkkel és mechákkal üldözi Los Angeles sikátorain keresztül. A perui származású rendező, Ricardo De Montreuil mindössze 5000 dollárból készítette el amúgy rendkívül látványos és erőteljes kisfilmjét, s aki a Latino Review nevű weboldal értesülései szerint már több stúdióajánlatot is kapott, nem egy film, hanem egy egész trilógia elkészítésére.
Végül, de nem utolsó sorban az itthon is nagy népszerűségnek örvendő Pixels sikeréről számolhatunk be, amire nem kisebb személyiség csapott le, mint a kasszarobbantó vígjátékok királya, Adam Sandler. A 80-as évek videojáték-karaktereinek New York-i ámokfutását bemutató rövidfilm szülőatyja, a francia Patrick Jean immáron hivatalosan is a Happy Madison csapatának a tagja, s Sandlerrel karöltve dolgoznak a rövidfilmben látott téma kiterjesztésén. Állítólag a Szellemirtók stílusát próbálják megragadni, s az ötlet úgy látszik nem hagyja hidegen a nagyobb stúdiókat sem – a csapat már egy ideje a Columbia Pictures-zel folytat tárgyalásokat.
bob
Utolsó kommentek