Akciós könyv

asimov_sfblog.jpg

Akciós könyv

stalker_sfblog.jpg

Rovatok

Egyben

Akciós könyv

banner_felkavaro2.jpg

Utolsó kommentek

Friss topikok

Külső feed

Nincs megjeleníthető elem

Darth Vader mondjon le!

2010.07.12. 11:38 :: SFblog

Eltiltották a Darth Vadert játszó színészt a Star Wars találkozóktól

Nem csak a köztévéket érintette meg a változás szele. A Darth Vader maszkja mögötti színészt, David Prowse-t eltiltották a Star Wars Celebration V találkozótól és egyúttal minden más Lucas Filmmel kapcsolatos rendezvénytől. A színész weboldalán nyilatkozott az üggyel kapcsolatban.


„Sajnálattal értesültem a C2 Ventrues-beli rendezvényszervező barátaimtól, Bentől és Philiptől, hogy idén nem hívnak meg a C5-ra, sem más Lucas Filmmel kapcsolatba hozható rendezvényre. Miútán megkérdeztem, ugyan miért, minössze azt a választ kaptam, hogy >>Túl sok hidat égettem fel a Lucas Film és köztem<< – nem kaptam más magyarázatot... A szeptemberi Paris Manga szervezői is arról tájékoztattak, hogy az LFL (Lucas Film Limited) azt kérte tőlük, hogy ne biztosítsanak fényképezkedési lehetőséget az 501-es Osztaggal, aminek én vagyok a vezetője.”

Sokan sok mindent találgatnak arról, mit jelenthet a „túl sok híd felégetése”, de senki sem tudja, és sem Lucas, sem Prowse nem hajlandó elárulni. Ha megtudjuk, ígérjük, szólunk.

scifi-wire

 

46 komment

Címkék: film

A bejegyzés trackback címe:

https://sf.blog.hu/api/trackback/id/tr112146161

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szmoker (Homo Trollicus) 2010.07.12. 16:35:59

Lukács György sz@rjon farfekvéses süncsaládot, szögesdrótba csomagolva.

Utálatos, pénzhajhász, tetű alak.
Huszonötödszörre kiadott, ötször átdigitalizált, átirt filmek, szar kotvány bugzó játékok. Az ürge egyetlen életcélja a pénz és a még több pénz, bármi áron.

Jar-Jar Binks. Ezért a karakterért külön f@szkorbács jár. No meg az ewokokért is.

Az öreg Prowse százszor szimpatikusabb nála.

Most már kimoderálhatsz :)

AkarkiJ 2010.07.12. 16:40:30

"501-es Osztaggal, aminek én vagyok a vezetője."

Mi ez az 501-es osztag, amit nem szabad fotózni? :))) Lázadnak Lukács bácsi ellen, vagy mi? :)

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2010.07.12. 16:45:44

@szmoker /segílyes/: Az ewokokat ne bántsd, mert nagyon mókás figurák lettek, és nekünk tetszenek. Vidám színezetet adnak a filmnek, de annak végül, mivel győz a jó és a rossz jól pórul járt, egyébként is vidáman lezáródónak kellett lennie. Az 5. rész váratlanul borús és nyugtalanító alakulása után - mert vallja be mindenki, hogy így érzett, amikor vége lett a filmnek - mindenki valami megkönnyebbülésre vágyott, hiszen minden normális ember szereti a meséket.

Az összes többi szavad arany. :-))

midnight coder 2010.07.12. 16:48:25

Én az első három epizód valamelyikében repülő R2-ért, a Midi-chloriansokért, és általában az Episode 1-3 miatt tartom úgy hogy Lukács bácsi szarhatna már végre egy méretes, kövér sünit.

larry 2010.07.12. 16:50:44

@szmoker /segílyes/: a KotOR az jó. Egyébként egyetértek.

Laciii 2010.07.12. 16:53:07

@szmoker /segílyes/:
A játékok nem bugzanak, szerezz rendes cracket :)

Az ewokok jók voltak, Jar-Jarért viszont jár minden ami itt eddig és ezután még fel lesz soroslva.

mediocris 2010.07.12. 16:57:37

@Androsz:

A Birodalom Visszavág kibsztt zseniális volt. Az ewokok méltatlanok hozzá. Akinek tetszettek az Mr Plinkett pincéjében végzi. Az első percben benne van minden:

www.youtube.com/watch?v=FxKtZmQgxrI

@larry:

A Kotor tényleg jó volt, de ahhoz Georgenak annyi köze volt mint az Artisjusnak a Metallicához (lehet hogy pont ezért). Csak beszedte utána a pénzt. Mellesleg a folytatása elég szar lett. Az egy dolog hogy félkész volt, de rossz is.

Elkeveredett 2010.07.12. 17:07:13

Szerintem az lehet az oka, hogy nem szeretik, ha máshol is dolgozik. :)))
www.youtube.com/watch?v=2ljFfL-mL70

hasznavehetetlen régensherceg · http://avegkezdete.tumblr.com/ 2010.07.12. 17:24:55

@Galaktika01: ezzel a probléma az, hogy Darth Vader hangját James Earl Jones adja/adta, és nem David Prowse

vtbxx 2010.07.12. 17:26:40

@Androsz: Szerintem a Birodalom visszavág magasan a legjobb rész, a scifinek meg a vidám színezetre, meg a mókára van legkevésbé szüksége. Szívem szerint oda adtam volna egy-egy rész rendezését Paul Verhoevennek (amikor még rendezett nagy filmeket), Cameronnak, Carpenternek (amikor még tudott rendezni), Christopher Nolannak, Ridley Scottnak, meg mondjuk Guillermo del Toronak újrarendezésre, azzal a kikötéssel, hogy R besorolás alatt ki ne adják a kezükből.

hasznavehetetlen régensherceg · http://avegkezdete.tumblr.com/ 2010.07.12. 17:28:37

@vtbxx: az sem véletlen, hogy a Birodalom Visszavág magasan veri az összes többit az IMDB-n :)

Khayness 2010.07.12. 17:50:09

És amikor az ember azt hinné, hogy Lukas bácsi nem tud lejjebb süllyedni, előrukkol egy ilyen kellemes meglepetéssel.

Égbekiáltó 2010.07.12. 18:05:36

Na és ha Darth Vader beszól Lucasnak. Darth Vader mindenkinek beszólhat, sőt ki is nyírhat, Lucas örülhet, hogy él. Darth Vader a Galaxis legnagyobb harcosa, a helyébe nem hagytam volna, hogy bárki megalázza. Biztos az uralkodó utasította, hogy Lucas nagymoffot hagyja életben. Ha a Nagyúrnak beszólnak akkor itt már minden megtörténhet.

mediocris 2010.07.12. 18:09:50

@Khayness:

For a Few Dollars More :)

epres négercsók 2010.07.12. 18:42:09

"Nagy még bennem az Erő, de én már öreg vagyok." - jah bocs, mégsem, az Yoda mester volt :))

Vader, erre való az Erő. Meg a fénykarddal is biztos ügyesebben bánsz, mint Lucas bátyó, tedd a dolgod ;)

Muha 2010.07.12. 18:51:40

Hallatlan. Le lesznek lézerkardozva.
ehhh...

tsabi81 2010.07.12. 19:09:14

Én beszélgettem David Prowe-al személyesen vagy 10 éve, mesélte, hogy nagy átverés volt már a forgatás is: amikor levették Dart Vader maszkját a saga legvégén azt a jelenetet titokban vették fel, David-ot elcsalták egy másik helyszínre egy kamu jelenet miatt, hogy ne lehessen ott, és egy másik színésszel vették fel a sisakos jelenetet. Már akkor is nagyon mérges volt Lucas-ra. És meg is tudom érteni...

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2010.07.12. 19:34:05

@vtbxx: Ha gondosan megnézzük, Az új reménysugár is elég meseszerű, a kaland is klasszikus elemekből épül fel, bár érdekesebben, mint az átlag, a nagy hepi a végén szintén elég hollywoodi. Persze akkor még nem tudták, hogy lesz-e folytatás. A Birodalom visszavág volt az, amelyik kissé kilóg közülük, de mivel már tudták, hogy trilógia lesz belőle, középre a szokott módon dukál az a szakasz, amikor a hős váratlanul valami veszélyesbe fut, és lehet idegeskedni, hogy a végére megmenekül-e, vagy az amerikai nézők lógó orral és a semmibe révedő szemmel oldalognak ki a moziból. Az "én vagyok az apád" ötlet nekem eléggé hajánál fogva előráncigált dolognak tűnt, amit az új trilógiában próbáltak helyrepofozni, végül is nem reménytelenül.

Ridley Scott variációját én is megnézném, ha lenne, bár az valószínűleg csak egy kisebb tábor óriási lelkesedésére találna, és utólag klasszikus kultfilmmé avatódna, de a tömeg nem menne moziba a kedvéért.

2010.07.12. 19:39:53

és az X Wing meg a Tie Fighter is jó volt a '93 környékén... én legalább is vallásos áhítattal nyomtam őket végig ;)

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2010.07.12. 19:48:08

@Gibbons: A Tie Fightert még megosztom. :-)) Szerintem marha jó játék még mindig.

szmoker (Homo Trollicus) 2010.07.12. 19:52:22

@larry: Perszehogyde. Bioware. Nem hagyták magukat. Az Obsidian befeküdt Lucasnak, és a Sith Lords egy bugzó sz@r lett.
Gondolom nem véletlenül nem a Bioware csinákolta a második részt.

Remélem az Old Republic MMO is Bioware szinvonal lesz :)

Ja meg a régiek, úgy 10-12 évvel ezelőttig bezárólag. X-Wing Alliance ugye.

Robis 2010.07.12. 20:30:47

Az 501-es osztag, Star Wars rejongókból álló kosztümös alakulat.
www.501st.com/mission.php

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2010.07.12. 20:45:56

@Robis: Szóval maxifanek. Vajon mi baja lehet velük Lucas úrnak? Csak Prouse személye? Vagy netán beszóltak egyszer a Mesternek, hogy szart csinált, méltatlant a Trilógiához?

Prowse-ról az IMDb-ben ez olvasható: De brit akcentusa miatt Lucas James Earl Jonest választotta ki Vader hangjának. ... Egy interjúban elmondta, hogy nem tudott arról, hogy a hangját J.E.J szinkronizálta, amíg Az új reménysugárt a díszbemutatón meg nem nézte.

Hídégetéshez éppenséggel ez is jó kezdet lehet.

Pong 2010.07.12. 20:56:30

Szerintem dobott egy Mel Giobsont.

MichaelKnight 2010.07.12. 21:02:15

@Rékuc: :D Biztos beállt elé a sorban a menzán!

vernarancs 2010.07.12. 21:57:22

Az eredeti harom resz utan minden gagyi volt amit Lucas muvelt. Penzgyartas lett az egszbol es nyalas tini film az a 3 uj resz. Kar erte, mert nagyon nagy otlet volt az egesz StarWars es azota sem nagyon szuletett hasonlo komplex mu (a gyuruk urat leszamitva). De hat szegeny lukasznak a vereben van a haracsolas, sajnos...

SR71 2010.07.12. 22:48:24

Dzsordzs Kukás miatt nem lehet magyar szinkronos DVD kiadás sem.

Illetve de, a III. rész véletlenül kapott szinkront. Vajon miért.

Ha nem engedi, ne engedje egyáltalán, szóval nem is következetes.

Hol lehetne elképzelni, hogy francia, spanyol vagy német területeken ne legyen szinkron??
Természetesen mindenhol van.

Nem baj, majd a Blu-Ray kiadás...

mediocris 2010.07.12. 23:05:39

@Androsz:

Ha gondosan megnézzük akkor rájövünk hogy a New Hope nem egyedül Lucas keze munkája. Volt mellette 2-3 társszerző, akik a forgatókönyveket átdolgozták többször is (ez hiányzott az új epizódokból nagyon). A forgatókönyv elkészülte után is sok Lucasos hülyeséget megváltoztattak. Maga a fogatókönyv alapjául pedig egy Kurosawa film szolgált. Az Empire Strikes Back valószínűleg azért lett olyan jó, mert Lucas alig csinált vele valamit. A többi filmen látszik a gyerekes ténykedése. Lehetne lazább filmet is gyártani, de ez nem illik a Star Wars űrháborús világához (ha megnézed a gyerekes maszlag mögé bújtatva elég sok durva dolog van, a szexista szimbólumoktól a lefejezésekig). Aki ilyet akar az nézzen Star Treket. Megjegyzem ott a sötét hangulat erőltetése pont ugyanolyan nevetséges egyes Trek filmekben (pl. First Contact), mint a béna gyerekszínészes, kődobálós ewokok a harcban. Kontrasztnak a jawak sokkal elfogadhatóbb lények voltak.

Ami "Az én vagyok az apád" fordulatot illeti, az annyira hihetetlenül jó, hogy szerintem Georgenak alig volt köze hozzá. Ha megnézzük milyen bénán próbálta a fordulatokat becsempészni az első 3 epizódba, akkor nagyon valószínű hogy ő ilyet nem tudott volna írni.

"Ridley Scott variációját"

Ha George elém idetolna egy ilyen forgatókönyvet, akkor azt mondanám neki hogy kösz nem kérek belőle. Én ilyennel nem égetem magam. Pontosan ezt tenné minden normális rendező (mondjuk Spielberg felajánlotta hogy megrendezi az utolsó prequelt :) ). Az eredeti részek rendezésével viszont semmi komolyabb baj nem volt.

@szmoker /segílyes/:

A Bioware épp átszervezés alatt volt és nem tudták bevállalni a határidős munkát. Az Obsidiant épp ők ajánlották maguk helyett. Alapvetően az se lett volna rossz (mondjuk az első rész színvonalát kétlem hogy hozta volna), volt pár ígéretes kezdeményezés, csak a Lucasarts még félkész állapotban kierőltette hogy a boltokba lehessen küldeni a terméket. Pénzt jó sokat csináltak vele, de félkész, csiszolatlan, bugos, összefüggéstelen maradt, és a változtatások sem voltak behangolva, ezért szinte minden fejlesztés rosszabbá tette. Ez történik ha valami csak a pénzről szól.

FalóNyúl 2010.07.12. 23:57:26

Vader nagyúr akár egy tálcával vagy anélkül is meg tudja ölni... főleg ha nem kap penne arrabiata-t :-) www.youtube.com/watch?v=htmn82rAAkk

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2010.07.13. 00:01:45

@mediocris: Eléggé úgy néz ki, hogy az ízlésünk, legalábbis ebben az egy esetben alaposan eltér egymástól. A cseppet sem baj.

Lucas közreműködésének a pontos mértékét nem ismerem, mert nem vagyok a sorozatnak a mai jelentésben vett rajongója, de azt látom, hogy hivatalosan mikor adta csak a sztorit, mikor csinált belőle forgatókönyvet is, és mikor rendezte. Érződik ezek alapján a különbség. Nem tudom magamat egy generációval későbbre képzelni, de azt azért nem tagadhatjuk, hogy az első "prequel" epizóddal annak idején elég nagy hisztériát sikerült kialakítania, és a másodikkal is, olyasmit, mint nemrég az Avatar gazdái is meg tudtak szervezni. Ha a rajongótábor, vagy a még nem rajongók, de rajongóvá válni tervezők között az első rész ilyen lelkes fogadtatásra talált, akkor azt kell hinnünk, hogy rengeteg ember számára úgy volt jó a Trilógia, ahogy volt. Nyilván nem mindenki számára. Én szórakozásnak fogtam fel ezeket a filmeket, annak pedig jó. A sci-fiségnek elég kevés jegyét hordozzák, de jó szórakozás, emlékezetes és érdekes ötletekkel, örök klasszikussá emelkedett figurákkal.

A Kurosawa-eredetről pár éve már én is hallottam. Az benne az érdekes, hogy egy fórumon egyszer, még azelőtt, hogy bármit is hallottam volna a japán eredetiről, a sci-fiség lényegét firtató beszélgetésben épp egy középkori japán történetté konvertálva tálaltam a filmet, arra rákérdezve, hogy pusztán a kellékek sci-fivé tették-e. Hogy sci-fi-e a film attól, hogy Darate-veda nagyúr katana helyett fénykarddal rendezi az ügyeit. Elképzelhető, hogy a történetben maradt valami, ami bennem is épp egy japán példa születését eredményezte.

Ridley Scott elé én nem egy forgatókönyvet tettem volna le, csak egy vázlatot, és tegye meg javaslatait. Lehetőleg egyből egy Director's Cutra, ne húzzuk az időt. (Ilyen úgysem lesz, másfél bevétel mindig jobb, mint egy bevétel.) Nem tudom elképzelni, hogy milyen lett volna, de lehet, hogy jó. Ha még pár évvel később találkozott volna vele, talán még jobb. Sosem fogjuk megtudni. Már ne is, mert nekem már a jabbás add-on is idegen marad.

Musaic (törölt) · http://www.musaic.hu 2010.07.13. 01:04:16

Amilyen feje van az embernek, simán hozza az episode 3 lávás égése miatti fejdeformációt, eléggé odaillene hogy mutogassák a "későbbi" részekben.. és jobban is hasonlít a szőkegyerekre.

lamb79 2010.07.13. 01:20:57

@tsabi81: igen ez igaz. de ne felejtsuk el hogy micsoda hisztit vágott le amikor kiderult az elso rész után hogy újraszinkronizálták.
az embernek hihetetlen kemény skót akcentusa van.
www.youtube.com/watch?v=YSm9DDxQv8E

Mindenhol kell egy fekete bárány, a lyukasfilmnél o lett az.

mediocris 2010.07.13. 01:25:13

@Androsz:

Egyáltalán nem az ízléseddel van bajom. Ha neked a lazább és vidámabb sci-fik tetszenek az teljesen ok. Az viszont teljesen más téma ha lenézed az epizódot ami igazán naggyá tette a Star Warst. Általában ennél a pontnál válik el a Trek és a Wars tábor. Én szeretem mindkettőt, pedig az alapvető hangulatuk teljesen más. Mindegyikben vannak viccek (az Emire Strikes Backben is volt), de a Trek alapvetően egy lazább, utópisztikusabb film, a Wars pedig egy lázadó jellegű tragédia (ami elvileg Lucas lázadó személyiségét tükrözte). A probléma ott szokott lenni amikor eltérnek valamilyen populista irányba az eredeti ösvényről, és a film nem lesz konzisztens és következetes. Lucas nagyon jó az olyan filmekhez mint az Indiana Jones (ami az egyik kedvencem. legalábbis az első és a harmadik. Igaz itt is Indiana Smithnek akarta hívni a fő karaktert George, és csak Spielberg szólt hogy valami más kéne. Oké, akkor legyen Jones. Jó legyen. Lucas ilyen. Nem szabad rábízni a dolgokat. Tegye hozzá a maga ötleteit, de más legyen a főnök.). Viszont az előzményeket úgy ahogy van elbaxta. A harmadik rész még akár lehetett volna jó is, de aztán nem lett. A 6. Jedi Vissztér pedig nem véletlenül lett a legrosszabb a trilógia közül. Pedig egy nagyon fontos rész, nagyon fontos jelenetekkel. Csakhát Lucas belekontárkodott és hagyták. Ilyen ewokos jelenet nincs a New Hopeban sem. Az végig komolyan vehető. Sajnálom ha neked nem jön be a komolyabb stílus, de a Star Wars úgy volt jó ahogyan a New Hope és az Empire bemutatta. Ne felejtsd el hogy alapvetően egy Kurosawa dráma és a 2.Világháború feldolgozásáról van szó. Még a TIE kifejezés egyik rövidítése is Third Intergalactic Empire volt (Third Reich mintájára), és a Falcon lézerágyúi is olyanok voltak mint egy angol Boeing lövészágyúja. A fordulatok és a hangulat - amik neked nem tetszettek - teljesen rendben voltak.

Ha szerinted a prequel részek jók voltak, azt csak sajnálni tudom. Én legszívesebben sírtam volna. Ajánlom hogy nézd végig a kritikát amit a korábbi kommentben linkeltem és olvasd el pár hozzászólást is.

Ridley Scottról annyit hogy Kurosawa volt a japán Kubrick. Kurosawa szart nem nagyon adott ki a kezéből, mert egy zseni volt, ahogyan Kubrick is. Ridley bácsit sosem szerettem igazán, mert szerintem béna rendező. Régen voltak jó filmjei, de közel nem akkora tehetség mint Kubrick. Régebben volt egy kollégája aki anno együtt dolgozott Stanley Kubrickkal. A forgatások alatt állandóan őt faggatta hogy Kubrick ezt hogy csinálná, azt hogy csinálná. Szerintem a Blade Runner sem volt valami nagy eresztés. Valahogy érezni rajta a nagy káoszt ami Ridley fejében sosem tudott igazán letisztulni. Nem is csoda hogy állandóan újra kellett vágni és még akkor sem volt benne biztos miről is szól a film. Ami jó volt a filmben az többnyire a forgatókönyvíróknak köszönhető és az enyhén skizoid Philip K. Dicknek. Na ennyit Ridley Scottról. Az új Star Wars filmek akkora üres katyvaszok voltak hogy az atyaúristen se tudott volna belőlük jó filmet csinálni anélkül hogy előről kezdik a forgatókönyv írást, pláne nem Ridley.

A sci-fi: Szerintem attól sci-fi egy film, hogy futurisztikus környezetbe teszik. Vagy olyan helyen játszódik vagy olyan dolgok történnek benne amik a jelenlegi valódi világban elképzelhetetlenek. Viszont a film magja nem változik. Az ami igazi érték egy filmben, adott esetben drámában, az környezettől függetlenül ugyanaz marad. A Sci-fiben szerintem az a jó, hogy szabadabb és jobban lehet játszani a lehetőségekkel, eszközökkel.

Dobjál be pár pizza rollt a sütőbe és nézd végig a Plinkett kritikát a youtubeon. Hátha meglátod az alagút végén a fényt, amit Lucas ármánykodása sűrű ködbe burkolt :).

Ol_Sanchez 2010.07.13. 01:27:24

En a az ujak kozul csak a hatmadiknal ereztem ujra azt a borzongast amit anno a 4-6 reszeknel. Az elso 2 tenyleg szanalmas volt.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2010.07.13. 02:19:32

Hú, itt többszörös félreértés esete forog fenn. Először is csak vitázunk, sőt, inkább csak beszélgetünk, indulat nélkül, ezért nem gondolom, hogy "bajod" volt az ízlésemmel. Csak a megközelítésünk más. Én nem érzem a tragédia-elemet benne lényegesebbnek, mint hogy kell egy indíték a hőssé válásra. A film egyszerű kalandfilmnek készült, én így érzem, és a második (5.) részt sem lehúztam, hanem épp ellenkezőleg, váratlannak és borúsnak neveztem, amely követeli a megnyugtatóbb folytatást. Kalandfilmben ez a kötelező eljárás, és ez kalandfilm, csak annak egy addig alig látott, gazdagon díszített és fűszerezett fajtája. Tisztázzuk: én nosztalgikusan szeretem a Trilógiát, és az előjáték-részeket is csak nemrég kezdtem becsülni valamire. Érdekes módon a 3. rész volt az, amely hatására a 2. részt is kissé újraértékeltem. Nem szeretem, csak már látok benne valamit. Az 1. rész meg csak simán szar, azon nincs sok újraértékelendő.

A 4. részben R2-D2 figurája többször tűnik fel kis oldásul, mosolyra ingerelve, szóval szerintem az ewok-érzet egy kicsit már abban a figurában is megfigyelhető. De Jar-Jart is szeretik némelyek, mások meg rühellik - én is inkább ide tartozom -, szóval az ewokok sem egyforma fogadtatásra találnak. De ez mégiscsak egy családi film, ahogy azt hívni szokták, és nem egy komoly sci-fi, közel sem az.

Te borongósabb motívumokat érzel a filmbe, a 2. világháborúból, például, meg Kuroszava sajátos stílusában készült filmdráma történetvonalát. Hát ez ízlés dolga, tényleg nem vitaalap. Érdekes módon én a diagnosztizáltan pesszimista természetemmel csak egy nem túl komoly kalandfilmet látok bennük, és én ezt szeretem bennük. De ha most nagy sci-fiket kellene sorolnom, filmben vagy könyvben, kevés derűs darab kerülne közé. A sci-fi, mármint az igazi sci-fi meggyőződésem szerint jellegzetesen pesszimista műfaj. És a nem pesszimisták a kivételek. Persze én nem ezeket a mai sorozatokat veszem sci-fiszámba, mert én egyet sem tudok jónak tartani. A kezdeti Star Trekről is csak súlyosan becsületsértő véleményem van, érdekes módon a legutóbbi mozifilm, a 0. rész tetszett, a hülyeségei ellenére is.

A sci-firől, mint műfajról érdekes határeset a véleményed, csak számomra, persze. Ha kedved van, gyere el az Index Orion-fórumára, csak kevesen vagyunk, de hithű öregek, és ott érdemes lehet a te véleményeddel gazdagítani az eddigi képet.

Kuroszava zseni volt, de kissé nehéz falat, bár igazából ez benne a jó. Kubrick zseni volt, de kicsit őrült is. Dick nem volt zseni, de jó író, és nagyon jó alapanyagot halmozott fel a későbbi komolyabb szándékú filmeseknek. Scott nem zseni, de csak én ismerem három hatalmas dobását és voltak még nagy munkái, szóval ha ennyit tesz le az asztalra valaki, az már kiérdemelte az emlékezést. Szóval én tudom, hogy a filmet cseppet sem a rendező csinálja egymaga, de azért ott kell lennie az eredményben az ő keze nyomának is, márpedig az eredmények tetszenek. De persze ez is csak egy vélemény.

2010.07.13. 09:06:46

a Kurosawa szálhoz:

mivel nagy rajongója vagyok, van vagy 25 filmem tőle, természetesen eredeti hanggal, angol felirattal.

megvan (és egyik kedvencem) a Hidden Fortress, amit konkrétan emlegetni szoktak, mint elsődleges ihletforrás Lucas számára a SW-hoz.

noha a film története és a karakterek csak egy picit hasonlítanak a New Hope-hoz (menekülő hercegnő, őt oltalmazó superhero katona, két állandóan vitatkozó paraszt aki hozzájuk csapódik, párbaj) mégis az a megdöbbentő, hogy valahogy a film hangulata tényleg olyan, mintha egy SW filmet néznél.

abban mindenképpen zseniális Lucas, hogy valahogy a hangulatot, a fílinget át tudta lopni egy teljesen más környezetbe és történetbe.

www.imdb.com/title/tt0051808/

egyébként Harrison Ford ma 68 éves

mediocris 2010.07.14. 01:53:20

@Androsz:

Szerintem te félreérted a Star Warst és kicsit a sci-fit is, ezért hiszed hogy amit az Empireről írsz az vélemény. Azt írtad hogy kilógott a trilógiából és recept alapján készült direkt sötétebbre. Ez nem valami tudatosan elhatározott lépés, hanem abból következik hogy a történelem közepére szokták kibontakoztatni a konfliktust. Nem kerülhet át a következő rész elejére. Lógna a levegőben. Így oda már leginkább a konklúzió szokott kerülni, ami nyilván feloldja valamelyest a feszültséget és megválaszol pár kérdést (persze lehet hogy újabbakat vet fel, ez a film céljától is függ). Ami az Empiret illeti, ott kicsit visszatértek a valósághoz. A lázadók sokkal gyengébbek és sebezhetőbbek a birodalomnál, logikus volt hogy nem arattak végső győzelmet és a birodalom vissza fog vágni :). Ez nem egyszerű sci-fi fogás, ezt a realitás követeli meg. Valódi dolgokat akarsz megmutatni, akkor nem teheted komolytalanná a történetet (itt nem a viccekre gondolok, mert abból kijutott ebben az epizódban is), mert senki nem venné komolyan, nem mélyedne bele.

A film első részében kicsit megpróbálják helyretenni a dolgokat. Megmutatják mennyire sebezhetők a lázadók és a főszereplők is (ennek a hiánya tette részben nevetségessé az előzmény részeket is). Sokkal többet mutatnak be (és hitelesebben) a karakterek kapcsolatából. Aztán jön a különválás. A lázadók elmenekülnek, Luke megy Yoda mesterhez, ahol jobban megismerjük az erőt és a jedi filozófiát. Megtanuljuk hogy a harc nem tesz naggyá, a gyűlölet és megvetés pedig a sötét oldalhoz vezet. Megtanuljuk hogy törekedni kell az egyensúlyra, és a türelmetlenség nem célravezető. Ezeket a teszteket Luke sorra elbukja, pedig megvan hozzá minden képessége, de nem tudja magát átadni a tanításoknak és nem tudja legyőzni a félelmeit. Itt van még egy olyan jelenet ahol Vader megjelenik a rejtélyes barlangban, és Luke legyőzi, de ekkor rá kell jönnie hogy valójában önmagával harcolt, benne dúl a küzdelem. Ez a film tele van szimbólumokkal és hihetetlenül jól el van minden találva. A történet természetesen úgy folytatódik hogy a forrófejű főhős felkészületlenül siet a harcba minden intés ellenére. Amikor szembe kell néznie Vaderrel, akkor tisztán látszik mennyire esélytelen ellene. Vader csak játszik vele. Butaság volt nem hallgatni Yoda mesterre. És ekkor jön a csavar. Vader nem akarja megölni, hanem a maga oldalára állítani. Kiderül hogy ő az apja. Luke egy olyan ember ellen harcolt, akire gondolatban mindig felnézett és példaképe volt. Kiderült hogy nem tud semmit se az ellenségéről, se a szüleiről, se saját magáról. A 6. epizód végén még van egy visszautalás, amikor elveszti a fejét és levágja Vader robotkezét, akkor tudatosul benne hogy ő is ugyanazt az utat járja be most, amit egykoron apja is végigjárt. Épp azzá kezdett válni, ami ellen küzdött. Nagyjából erről szólt az a bizonyos csavar, nem csak egy hajánál fogva előráncigált ötlet. Ennek így kellett történnie, és ha nem így történik, akkor a film sokkal szegényebb lenne. Lehet hogy ha mégegyszer végignézed a trilógiát, akkor te is máshogy fogod látni. A filmek idővel változnak :).

Ami a sci-fi műfajt illeti, én a tágabb értelmezés híve vagyok. Szerintem attól hogy egy film sci-fi, még lehet bármi. Vígjáték, akciófilm, akcióvígjáték, kalandfilm, dráma, horror, thriller, krimi, akármi. A Trek sorozat szerintem nagyon jó volt. Megértem ha valakinek nem tetszik, de pl. a TNG eszméletlen jól mutatja be a mi életünk nagy problémáit, és feszegeti a filozófiai kérdéseket. A mozifilmek kicsit mások. A TNG mozifilmek szerintem sokat vesztettek a valódi értékükből. Ami az új filmet illeti, kb. így tudnám összefoglalni a véleményem.

www.youtube.com/watch?v=FRNHpX5_Ek8

Jó volt, jó volt, de mégis egy belső hang sikoltása hasított belém, és legszívesebben sírtam volna. Kb. ilyen érzés lehet egy nőnek amikor már évek óta szakított a pasijával, teljesen fel van tüzelve és valami akcióra és izgalomra vágyik. Elmegy valami buliba ott leitatják kis humorral és akcióval, majd amikor már kellően lerészegedett, a macsó JJ Abrams kicibálja a sikátorba, letépi a bugyiját és brutálisan megerőszakolja, majd faképnél hagyja. Részben megkapta amire vágyott, de nem tud megbirkózni a gondolattal hogy őt most nagyon csúnyán megerőszakolták és nagyon hülyén érzi magát. Igazából a régi pasiját kellett volna előkeresnie és újra visszacsábítani, mert még mindig őrá vágyik és semmi sem pótolja. Ez az új Star Trek és a Trekkie esete. Hiába volt egy viszonylag jó film, nincs meg benne az ami az eredetiben volt, és ezért nem tudod megbocsátani neki a hibáit. Minél többször nézed végig, annál hangosabban kezdenek belőle kiabálni a hülyeségek. Egy idő után eljutsz arra a pontra ahol az egészet legszívesebben bevágnád a sarokba és JJ Abrams véréből akarsz inni. A Zistennek nem lehetett normálisan megcsinálni az a rohadt fi...

Bezzeg Kubrick. Amikor szar filmet csinált, még az is jó volt. Többet mást se fogok nézni :). Vagy akár nézem a régi Star Trek filmeket. Azok még a legalján is élvezhetők voltak. Még a Final Frontier is. Komolyan mondom egyszer elmegyek Hollywoodba és elmagyarázom a nagyokosoknak hogy ne csináljanak már annyi szar filmet. Csak pazaroljuk egymás idejét és pénzét.

Egyébként a Player című Altmann film jut eszembe. Végig megy a téma hogy majd csinálnak egy jó filmet, amiben nem lesznek drága és híres színészek, a főhős pedig az utolsó pillanatban meghal a gázkamrában, pedig kiderült hogy ártatlan. Erre a film végén a tesztvetítésen mutatják ahogy megmenekül a sztárszínészt az utolsó pillanatban megmenti Bruce Willis, a börtönőr. Ez annyira szar hogy már nem is az imdb-re, hanem egyenesen a szanalmas.hu-ra való. Persze az Altmann film ettől olyan szórakoztató :). Kritika. De ezzel nem azt mondom hogy egy film nem lehet laza és szórakoztató, akár a sci-fi keretein belül. Ott van pl. a Back to the Future sorozat, ami nagyon jó. Vagy a Groundhog Day, ami egyenesen vígjáték és rengeteget lehet rajta nevetni (nálam az is a sci-fi műfajba tartozik). Vagy ott van a Trek filmekből a Voyage Home, ami komoly történet, de laza elmesélésben. Vagy ott az Undiscovered Country, ami dráma, de nem halálosan komoly hangvételű. A Star Wars viszont nem ilyen laza. Ott kemény dolgokról van szó. Könyörtelen háborúról és komoly dolgokról. Ezt lehet hogy pár könnyed és vicces, kalandos elem megpróbálja feldobni, de alapvetően egy elég kemény gombócot kell lenyelni. A történet gerince egy Epic dráma. A jó és a rossz harca a végsőkig.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2010.07.15. 02:44:35

@mediocris: "Szerintem te félreérted a Star Warst és kicsit a sci-fit is, ezért hiszed hogy amit az Empireről írsz az vélemény."

Ez gorombaság volt, amire a puszta véleménykülönbség nem ad okot. Természetesen vélemény az én véleményem is, és a tiéd is, amelyet meghallgattam, értékeltem és csak részben osztom. Azzal tényleg fölösleges volt fáradnod, hogy egy iskolai dolgozat mélységében összefoglaltad nekem a filmek történetét. Ismerem a filmeket, meglehetős alapossággal, mivel a sok év alatt számos alkalommal láttam a Trilógia részeit vagy egészét. (Többnyire az eredeti hanggal, mert ennek csak úgy jön ki az igazi íze.) Nem vagyok rajongója, de kedvelője és ismerője igen. Ám azt látom most a legvalószínűbb különbségnek a kettőnk felfogása között, hogy én kalandfilmnek tartok valamit, amit te, szerintem túlzott misztifikálással, drámának. Rendben, ebbe még nem fogunk belebetegedni. Téged mélyebben érint meg egy film, amelyet én csak a korábban általad sem agyondicsért Lucas és társai hollywoodi receptek felhasználásával készített kalandos, sci-fis, mesés családi filmnek. Nyilván nem ismeretlen előtted, hogy sokan mások is vélekedtek így a filmekről, az indulatot bizonyára ez ébreszti benned.

'A Birodalom visszavág'-nak a Trilógiában játszott szerepéből következő színezetváltozás ügyében egyetértünk, korábban én is ezt írtam róla. Hogy ez "nem valami tudatosan elhatározott lépés" eredménye, az kissé naiv érzelemnek tűnik, mivel a forgatókönyv írói nem a történet által irányított írnokok, hanem ők saját maguk írják meg a történetet. Tudatosan és hosszadalmas munkával. Betartva a nézők által elvárt ütemezést, vonulatot, szerepeket. A "Player"-ből felidézett hollywoodi látásmód valóban jellegzetes, sokszor valóban komikus, de a Trilógiából ennek ellenére nem maradt el.

A Star Trek sorozatok nekem a hírnévhez méltatlannak mutatkoztak, de készséggel elismerem, hogy van olyan eset, amikor egy régi, a mai igényeket kielégíteni nem képes sorozat az ember szívének kedves marad, és nem keresi benne a modern jegyeket. Nekem is megvan az effajta régi kedvencem. A Star Trek nem az. Épp ezért tetszett nekem a 0. film, úgy sejtem, mivel én csak egy önmagában megálló, általam kicsit ismert figurákra és fogalmakra visszautaló akciós-kalandos sci-fi-mozifilmet kaptam vele, és engem nem zavarnak a régi Star Trek-rajongók számára irritáló eltérések vagy hibák. Nem volt egy hatalmas klasszikus, de voltak benne érdekes részletek is, a történet sem szakadozott szét, és ezért a film nekem az "elég jó" minősítést kapta.

"Szerintem attól hogy egy film sci-fi, még lehet bármi. Vígjáték, akciófilm, akcióvígjáték, kalandfilm, dráma, horror, thriller, krimi, akármi." Jó megközelítés. Összehasonlításképpen idézek egy hosszabb hozzászólásomból egy másik fórumról, 2003. szeptemberéből.

"Azt mondom tehát, kezdjünk a sci-firől, mint minősítésről gondolkodni, amit hozzá lehet rendelni romantikus, kalandos történetekhez, komédiákhoz, hőskölteményekhez, bármihez. Nem mondom, hogy ez nagyon leegyszerűsíti a
dolgot, mert például mi marad az Alapítvány műfaja, ha kivonom belőle a sci-fit, mint jelzőt? Regény? Aki egyszer is elolvasta, az most érezheti, hogy ez valahogy lóg a levegőben, semmit nem árul el arról a rafinált, és valóban _tudományos_ igényű történelmi-szociológiai gondolatsorról, ami a lényegét adja. Akkor talán történelmi regény? A jövőről? Ez a "történelmi" egyébként jó példa, szintén van történelmi regény, történelmi dráma, történelmi musical, ez segíthet a sci-fi használatának elsajátításában. Attilának igaza van, a sci-fit definiálni még nem tudjuk, de ránézésre felismerjük, de engem az elmúlt harminc év olvasmányai nyomán ennél többre sarkall valami kíváncsiság."

Ebből, remélem, érzékeled, hogy nem egy véleményt mímelő barbár vagyok, csak éppen nem azonos a véleményünk egy film érzelmi és műfaji súlyosságáról. Többek között. Ám egy oldalon harcolunk, azt hiszem. :-) Üdv.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2010.07.17. 21:12:27

@MichaelKnight: a penne alla arrabiata vérre menő harcokat okoz :D
süti beállítások módosítása