Mielőtt a jótékony feledés homálya nyelné el az előző évezredet, emlékezzünk meg utolsó évtizedének SF terméséről. Olyan filmek kerülnek most terítékre, amik valamilyen szempontból meghatározták ezt a dekádot. Fellebezésnek helye van, reklamációt elfogadunk.
A második tíz következik.
20. A függetlenség napja (Independence Day, 1996) IMDb:6.5
A Világok harca-típusú inváziós SF-katasztrófafilm újraéledése Roland Emmerich gyámsága alatt. A monumentális, szentimentális, némi iróniával fűszerezett szuperprodukció a tömegek igényeit hivatott kielégíteni - azt talán meg is tette, de ennél többet semmiképpen. A film relatíve felértékelődik, ha a korszak hasonló filmjeivel hasonlítjuk össze (Godzilla, 1998, Deep Impact, 1998, Armageddon, 1998). Klisé közhelyek hátán, de azért egyszer megnézhető.
19. Kapcsolat (Contact, 1997) IMDb:7.3
A "feminista SF" alapköve, Jodie Fosterrel a főszerepben. A New Age-es beütés és a barátságos földönkívüliek Spielberg korai filmjeinek hangulatát idézik meg (Harmadik típusú találkozások - Close Encounters of the Third Kind, 1977, E.T.: A földönkívüli - E.T.: The Extra-Terrestrial, 1982). Robert Zemeckis filmje azonban átfordul emészthetetlen giccsbe, amikor Eleanor Arroway nekivág az ismeretlennek. Kár, pedig igazán ígéretesen indult.
18. Dark City (1998) IMDb:7.8
A német expresszionizmus képi világát megidéző film Alex Proyas rendező (A holló - The Crow, 1994) értekezése egy idegen faj által uralt világról és a velük szembeforduló kiválasztottról. Sötét tónusokkal megfestett noir-barlanghasonlat.
17. Galaktitkos küldetés (Galaxy Quest, 1999) IMDb:7.2
A nem hivatalos Star Trek paródia a korszak legszórakoztatóbb filmje, ami jóval kidolgozattabb és eredetibb Tim Burton gyermeteg ötletéhez képest (Támad a Mars! - Mars Attacks!, 1996). Az önreflexióban gazdag film azonban nem csak a fanatikusoknak jelent kikapcsolódást.
16. Csillagkapu (Stargate, 1994) IMDb:6.7
Az ókori egyiptomi világ újraéledése - immáron Ra isten aktív közreműködésével. A párhuzamos világok közti átjárás ötletét a későbbiekben még két sorozat is átvette (Csillagkapu - Stargate SG-1, 1997, Csillagkapu: Atlantisz - Stargate: Atlantis, 2004).
15. III. Richárd (Richard III., 1995) IMDb:7.5
Az alternatív történelem legmívesebb példája William Shakespeare tollából: a harmincas évekbeli Anglia és a kialakulófélben lévő fasiszta diktatúra találkozása. Az elsőosztályú brit szereplőgárda (Ian McKellen, Jim Broadbent, Kristin Scott Thomas, Maggie Smith) és a végig jelenlevő színházi hatás intellektuális átértelmezésre invitálja a nézőt. "Országomat egy lóért!"
14. Gattaca (1997) IMDb:7.8
Andrew Niccol debütálása kíváló zsánermunkát eredményezett. A genetikusan predesztinált élet és az álmok megvalósításának lehetőségét boncolgatva a néző hamar ráébred: mióta világ a világ, az emberek közti különbségek mindig a társadalmunkat determinálták.
13. Az emlékmás (Total Recall, 1990) IMDb:7.4
A Philip K. Dick novellájából készült akció-SF a mesterséges emlékek és a virtuális valóság témáját hozza divatba a kilencvenes évek elején. A vizuális effektekért az Oscar-díjat kiérdemelt film egyike az utolsó hollywoodi blockbustereknek, ahol a trükkök egy részénél maketteket használtak, ugyanakkor az elsők között van a CGI technológia alkalmazásában.
12. Az ötödik elem (The Fifth Element, 1997) IMDb:7.4
Luc Besson űroperája a modern SF első európai szuperprodukciója. Az idő azonban nem kegyes hozzá - újranézve már sok érdekességet nem tartogat. A film látványvilága viszont egyedülálló, Jean Giraud (Moebius) és Jean-Claude Méziéres keze munkáját dícséri. Diva Plavalaguna operaelőadása (a film csúcspontja) azonban még mindig ütős.
11. Szuper haver (The Iron Giant, 1999) IMDb:7.9
A kínos magyar cím ne tévesszen meg senkit: Brad Bird (A hihetetlen család - The Incredibles, 2004, L'ecsó - Ratatouille, 2007) rendező első egészestés rajzfilmje üdítő jelenség a kétpólusú Pixar-anime univerzumban. Az '50-es évek paranoiáját és a hidegháború félelmeit összegző mesefilm, nem csak gyerekeknek.
kicsimate
Az utolsó 100 komment: