Mielőtt a jótékony feledés homálya nyelné el az előző évezredet, emlékezzünk meg utolsó évtizedének SF terméséről. Olyan filmek kerülnek most terítékre, amik valamilyen szempontból meghatározták ezt a dekádot. Fellebezésnek helye van, reklamációt elfogadunk.
A legjobb tíz következik.
10. Csillagközi invázió (Starship Troopers, 1997) IMDb:7.1
Az ötvenes évek óriásrovar-inváziós filmjeinek reaktiválása során bepillantást nyerünk egy fasisztoid-militáns társadalomba. Paul Verhoeven filmje igazi műfaji szatíra, rengeteg utalással a náci hadi gépezetre és az árja fajra. Leni Riefenstahl is így rendezte volna - leszámítva, hogy ő valószínűleg komolyan is venné.
9. Vissza a jövőbe III. (Back to the Future Part III., 1990) IMDb:7.1
A Delorean harmadik útja a vadnyugatra vezet. A sci-fi kaland-vígjáték ügyesen aknázza ki az időparadonxonokból adódó lehetőségeket, és így még Christopher Lloyd kissé maníros játékán is hamar felül lehet emelkedni. A trilógia utolsó részében megidéződik Clint Eastwood, zenél a ZZ Top, és a néző csak kapkodja a fejét a megannyi filmes utalás közepette.
8. Halálhajó (Event Horizon, 1997) IMDb: 6.3
Az Alien-tetralógia hangulatát meglovagoló sci-fi horror. Paul W. S. Anderson a Mortal Kombat sikertelenségét elfeledve (az amúgy nem túl izmos) életművének legjobb filmjét készítette el. A középpontban egy Solaris-replikáns transzcendens gömb, ami képes az emberek legféltettebb titkait felfedni.
7. A halál napja (Strange Days, 1995) IMDb:7.0
Az ezredfordulós idegbajt ábrázoló future-noir köntösbe bújtatott akciófilm korunk leghíresebb rendezőnőjének alkotása. Kathryn Bigelow (Holtpont - Point Break, 1991, A bombák földjén - The Hurt Locker, 2008) műve összekapcsolja más emberek vizuális emlékeit egyfajta voyeurista függőséggel, másrészt a gyilkolásnak és ennek szubjektív (kamera általi) megörökítésével fejet hajt Michael Powell Kamerales (Peeping Tom, 1960) című klasszikusa előtt. A film a vége felé azonban túlzásokba esik: érezhető James Cameron hatása, aki ekkor a rendezőnő férje volt. (Érdekes egyébként a párhuzam Harry Harrison Helyet! Helyet! című könyvével, ami szintén az ezredfordulón játszódik.)
6. Pi (1998) IMDb:7.5
Paranoid film egy matematikusról, aki megszállottan hisz egy a Bibliától a tőzsdéig mindent összekötő számsorban. Darren Aronofsky első filmjében Edgar Allan Poe és Franz Kafka világa idéződik meg, amire rátesz még egy lapáttal a karcos-kontrasztos fekete-fehér kép is. A Sundance fesztiválon díjat nyert alkotást külön emlékezetessé teszi Clint Mansell kísérőzenéje is.
5. A 13. emelet (The Thirteenth Floor, 1999) IMDb:6.7
Alulértékelt, a Mátrix árnyékában megbújó film, sztárparádé és látványosabb effektek nélkül. Az Eredet-láz közepette (Inception, 2010) érdemes megjegyezni, hogy az egzisztenciális problémákkal már hamarabb is foglalkoztak, csakúgy, mint a virtuális múlt metafizikájával. Daniel F. Galouye novellájából még 1973-ban Rainer Werner Fassbinder készített két részes TV-filmet (Welt am Dracht).
4. Terminátor 2. - Az ítélet napja (Terminator 2: Judgment Day, 1991) IMDb:8.5
James Cameron neve hallatán sokan kardjukba dőlnek, de finoman emlékeztetném őket, hogy valamikor a nem túl távoli múltban komoly filmeket is készített (Terminátor - The Terminator, 1984, A bolygó neve: Halál - Aliens, 1986, A mélység titka - The Abyss, 1989). Ezek közül is kiemelkedik a T2, amit sokan minden idők legjobb akció-sci-fijének tartanak.
3. Páncélba zárt szellem (Kokaku kidotai - Ghost in the Shell, 1995) IMDb:7.8
Mamoru Oshii mestermunkája a japán cyberpunk-anime legfontosabb darabja. A Szárnyas fejvadász (Blade Runner, 1982) replikáns-önvizsgálat motívumának '90-es évekbeli alteregója egyben az öntudatra ébredő mesterséges intelligencia története. A Project 2051 néven elhíresült program pedig HAL-9000 méltó utóda, nem is beszélve arról, hogy a film egyfajta Neurománc feldolgozásként is nézhető.
2. 12 majom (Twelve Monkeys, 1995) IMDb:8.1
A vírusfertőzéstől elpusztított Föld disztópiájának új hullámát elindító mainstream film alapjául Chris Marker A kilátóterasz (La Jetée, 1962) című állóképekből álló rövidfilmje szolgált. Terry Gilliam abszurd és szürreális jövőbeli atmoszférát teremt, amit Brad Pitt játéka még fel is erősít.
1. Mátrix (The Matrix, 1999) IMDb: 8.7
Az SF történelmében a sokadik megváltástörténet egyben az évtized legelgondolkodtatóbb filmje. Popfilozófia a komfortizmus-nonkomfortizmus dilemmájáról, azonban mind technikailag (elég csak a bullet time felvételekre gondolnunk), mind szellemileg (a film elméleti hátteréről William Irwin írt könyvet) első osztályú mű, máig hivatkozási alap. A két folytatás (Mátrix - Újratöltve, The Matrix Reloaded, 2003, Mátrix - Forradalmak, The Matrix Revolutions, 2003) messze elmaradt a várakozástól.
kicsimate
Az utolsó 100 komment: