Akciós könyv

asimov_sfblog.jpg

Akciós könyv

stalker_sfblog.jpg

Rovatok

Egyben

Akciós könyv

banner_felkavaro2.jpg

Utolsó kommentek

Friss topikok

Külső feed

Nincs megjeleníthető elem

Ridley Scott újabb Philip K. Dick adaptáción töri a fejét

2010.10.09. 13:00 :: GalBob

A számos film közül, amelyek valamilyen módon Philip K. Dick munkáiból merítettek, sok esetben csupán egy-egy ötletet vagy a központi témát vették át, s így aligha nevezhetőek hű adaptációknak. A Szárnyas fejvadász (Blade Runner, 1982) már a címével is ellentmondásosnak tűnhet, mivel azt Alan E. Nourse egyészségügyi disztópiájától kölcsönözte, ettől függetlenül talán Ridley Scott volt képes leginkább megragadni Dick eredetijének, az Álmodnak-e az androidok elektromos bárányokkal lényegét. Most a rendezőóriás az Ember a fellegvárban átiratát tervezi, ezúttal egy négy részes BBC minisorozat formájában.


Dick regénye egy olyan alternatív 60-as években játszódik, ahol Japán és Németország győzedelmeskedett a második világháborúban, azonban a politikai feszültség egyre nő a nagyhatalmak által felprédált egykori Egyesült Államok területén. A térkép talán némi támpontot nyújthat abban, hogy pontosan miről is van szó. A regény cselekménye több szálon fut, s számos szereplő szemszögéből kerül bemutatásra e bizarr univerzum, ám sorsukat összeköti egy különös könyv, a Sáska, amely a szövetséges erők győzelméről, s a Harmadik Birodalom bukásáról szól.


A rendező kilétét egyelőre homály fedi, annyi azonban biztos, hogy Ridley Scott Free nevű produkciós cége már összeállt a Freemantle-lel, s a Headline Pictures-zel, illetve a Dick-alapítvány felügyelőbizottsága is részt vesz a projektben Electric Shepherd néven. Howard Brenton írja a forgatókönyvet. Ismerve az író politikához fűződő viszonyát (ideológiától függetlenül mindent és mindenkit kigúnyol, akit arra érdemesnek talál), nem kell attól tartanunk, hogy az alapmű bármely elemének scriptbe foglalása túl nagy kényelmetlenséget okozna számára.


Scott maga amúgy a következőképpen nyilatkozott Broadcastnek adott interjújában:


"Nagyszerű érzés, egyben nagyon nagy kiváltság visszatérni Dick világába. Mindig is nagy rajongója voltam. Nem csak olyan világok teremtésének a mestere, amelyek lángra lobbantják az ember képzeletét, de emellett mindig elárulnak valamit az ember mibenlétéről is. Howard Britannia egyik legelismertebb forgatókönyvírója, s újabb mélységeket adhat Dick klasszikusának."

 


Jól hallottátok emberek, Howard Brentont nem adaptációval, hanem az eredeti mű feljavításával bízták meg. Nem aprózzák el a dolgot, az már egyszer biztos. Bízzunk benne, hogy jó érzékű és elhivatott rendezőt találnak a sorozathoz.

 

bleedingcool
 

41 komment

Címkék: sorozat irodalom

A bejegyzés trackback címe:

https://sf.blog.hu/api/trackback/id/tr322357788

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Parmezanidész · http://bemorgo.blog.hu 2010.10.10. 14:15:59

Nem értem, miért pont Dick leszarabb regényeit filmesítik meg.

mangoman · http://parafilia.blog.hu/ 2010.10.10. 14:20:41

én nagyon szeretem P. K. Dick írásait, és a BBC is minőségi dolgokat szokott csinálni. szóval remélem hamarosan a megvalósításról is hallani fogunk nemcsak a tervezgetésről :)

2010.10.10. 14:37:12

mikor lesz ubik?

érdektelen 2010.10.10. 14:41:11

@Parmezanidész: Szerintem ez kifejezetten a jobbak közé tartozik, már vártam, mikor lesz megfilmesítve.

A BBC ráadásul igényesebb, mint a hollywoodi szemétgyár.

kilobike 2010.10.10. 14:41:34

Az Ember a fellegvárban nekem sem tetszett. Az Ubikot szívesen látnám filmen,vagy a Kizökkent idő-t.

Parmezanidész · http://bemorgo.blog.hu 2010.10.10. 15:11:56

@érdektelen: szerintem egy egészen közepes regénye, ami a cselekményt illeti, mindenképpen. elvarratlan, a levegőben függ... fura, hogy Dicknek a kevésbé sikerült regényeit díjazták jobban. A Kizökkent idő nagyon jó, nekem kedvencem a Figyel az ég, Az Alfa-hold klánjai...

Tuti hogy pl a Kamera által homályosan csak azért lett ismert, mert drogosokról szól, holott a sztori még csak nem is sci-fi, hanem majdnem Burroughs-i önvallomás.

Anark 2010.10.10. 15:24:49

Nekem az egyik kedvencem az Ember a fellegvárban. Ez volt az első, amit tőle olvastam. Egyébként meg a regény a regényben helyes címe: Nehezen vonszolja magát a sáska.

Kampec 2010.10.10. 16:01:32

szerintem is nagyon jó regénye ez, és messze nem csak a cselekmény miatt, az én emlékeimben úgy él a könyv, mint egy olyan olvasmány ami sok mindenen elgondolkodtatott, ahogy a kamera által homályosan sem kifejezetten a drogról szól csak, filmben sem, ez csak a felszín

Thrasher 2010.10.10. 16:04:49

egy kicsit szerintem is túlértékelt, nem biztos, hogy megérdemelte azt a Hugot, de mindenképpen jó konyv.

spoiler

alternatív torténelmi regénynek remek, de kár volt a szokásos, tobb létsíkos dolgot belekevernie. oké, hogy tőle ezt várja mindenki, de ebből a sztoriból szerintem nem hiányzott volna az SF.

/spoiler

egyetértek pár előttem szólóval, Ubik-film kéne ide. persze ez egyértelműen sokkal kézenfekvőbb anyag a megfilmesítésre.

@érdektelen:
te meg sznob hülyeségeket beszélsz.
nézd meg mondjuk a Pratchett-filmeket, "a zelbutult amerikaji halivúd", meg a vele járó plusz miliók valszleg nem ártottak volna nekik...

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2010.10.10. 16:07:10

@Parmezanidész: "elvarratlan, a levegőben függ..."

Miért kéne mindent ellvarrni, megmagyarázni? Jaaa mert a sorozatok és a sikeres...

Thrasher 2010.10.10. 16:10:43

ráadásul egy noname író :/
Scott neve lesz az egyetlen jól csengő dolog ebben.

erről jut eszembe, hogy inkább a Radio Free Albemuth johetne már ki végre, nemtom, mi van vele.
vicc, hogy azt a regényt végulis kiadás nélkul átdolgozta, így egyanyagból lett egy Valis "trilógia", meg a szintén brutál erős eredeti regény.

Drótmalac · http://blob.blog.hu 2010.10.10. 16:16:03

A Kizökkent Időt gyakorlatilag megfilmesítették a 13. Emelet révén.

Amúgy nem értem, miért istenítitek annyira, nem a legjobb könyve. Szerintem a top5 PKD, nem feltétlenül ebben a sorrendben:

- Palmer Eldritch három stigmája
- The Unteleported Man
- Confessions of a Crap Artist
- Flow My Tears, The Policeman said
- Now Wait For Last Year

Parmezanidész · http://bemorgo.blog.hu 2010.10.10. 16:23:33

@Thrasher: A Szabad Albemuth Rádió a Valis-trilógia része, nem?

Egyébként a Pratchett filmek tényleg nem az igaziak... Széltolónak egy 50es pasast választani...

@endike: nem így értettem. Ha olvastál sok Dicket, akkor neked is feltűnt, hogy rengeteg regényének nincs igazi befejezése, sokszor csak úgy elkente. Szerintem Dick karakterekben volt erős és sci-fi környezetben, a történetbonyolítás nem ment neki nagyon. Én pl. mindig elvesztem a fonalat a Palmer Eldritchben.

ElPadre 2010.10.10. 16:57:15

kíváncsi leszek, nagyon kíváncsi...

re: pratchett-adaptációk. a going postal szerintem kifejezetten jó lett. a colour of magic tényleg szörnyű, viszont a hogfather is egész jó adaptáció. én már egy igazi city watch-regény-filmváltozatot látnék nagyon szívesen.

amúgy sztem megfilmesíteni a now wait for last year-t kellene, high concept scifi, rendesen kitekert sztorival, gino molinari figurája pedig sztem üvölt robert deniro-ért.

Prof Wolverine 2010.10.10. 16:58:36

Attól függetlenül, hogy valamiért minden jó ötlet amit SF-ben eddig megfilmesítették PKD-től származik, nem csak részeket emeltek át tőle.

A Scanner Darkly egy kifejezetten szolgai adaptáció volt, jól is sikerült.

Parmezanidész · http://bemorgo.blog.hu 2010.10.10. 17:17:56

@ElPadre: én a colour of magic után feladtam. lehet, hogy a boszorkányos sztorit megnézem, mert azok a kedvenceim.

De Niro kicsit öreg lenne Molinarinak, nem? Akkor már Pacino, az is vén :)

komplikato 2010.10.10. 17:17:56

Tényleg mindig olyan a P.H.D. könyvek utolsó 30 oldala, mint ha fél órával leadási határidő előtt kellett volna kitalálnia a végét, miközben drog elvonási tünetei lettek volna. :)
Még a legértelmesebb a Figyel az ég, az Alfa hold klánjai, meg talán a Kamera által homályosan volt.

Ettől függetlenül imádom a karaktereit, a Dr. Vérdíj ilyen szempontból hatalmas, a meg nem magyarázott részeket a prófétákkal, vagy jóslásra képes játékszerekkel, telepatikus kocsonyákkal, stb.

Kíváncsian várom ezt az adaptációt is.

Drótmalac · http://blob.blog.hu 2010.10.10. 18:12:24

@ElPadre:
"gino molinari figurája pedig sztem üvölt robert deniro-ért"

Óriási karakter, szerintem a késői Marlon Brando lett volna a legalkalmasabb a feladatra :D

Fue · http://www.english-hungarian.com 2010.10.10. 18:34:35

Elég nyomasztó könyv volt, szerintem lehet belőle jó filmet csinálni, ha nem akarnak a végére valamiféle amerikai feloldást.

Amúgy csatlakozom azokhoz, akik az Ubikot várják, nagyon jól meg lehetne filmesíteni.

Almaleves · http://almaleves.blog.hu 2010.10.10. 19:17:03

A valóság sosem ismerhető meg és sosincs befejezve sem. Dick mindig ezt akarta érzékeltetni, ez ad lebegő érzést amikor olvasod. Értelmetlen lett volna tőle azt várni, hogy valami frappáns és ütős befejezést találjon csak azért, mert az olvasók ezt így szokták meg.

Neki a valóság mindig az emberbe volt bezárva, ami néha kitüremkedett, néha összeért egy másik ember valóságával.

Egyébként a Kamera által homályosan szerintem is egy zseniális önvallomás, amiben saját maga inkvizítora.
Gondolom olyan sokan hullottak el mellőle a drog miatt, hogy az mély sebeget égetett az elméjébe. Annyira félelmetesen ábrázolja az átjárhatóságot a két lét között, drogos, rendőr, sosem tudhatja az ember, hogy melyik.

algi 2010.10.10. 19:22:52

A BBC eddigi tapasztalataim szerint kifejezetten igényes. Én bizakodó vagyok.

D-verse 2010.10.10. 20:33:39

Az Ubikot rendezhetné mondjuk Nolan. Egyik kedvenc színésze, Michael Caine tökéletes Runciter lehetne. Joe Chipet meg játszhatná… Casey Affleck? Ryan Gosling? Edward Norton? Christian Bale? :)

INSIDER 2010.10.10. 20:55:23

@Fue: A UBIK-ot éppen azért nem láttad eddig filmen, mert gyakorlatilag megfilmesíthetetlennek tartják.

INSIDER 2010.10.10. 21:14:24

@Parmezanidész: "Szerintem Dick karakterekben volt erős és sci-fi környezetben, a történetbonyolítás nem ment neki nagyon. Én pl. mindig elvesztem a fonalat a Palmer Eldritchben."

A történetbonyolítás nem ment neki nagyon???? OMFG! Az évszázad legnagyobb írójáról hogy lehet ilyet mondani?
A teljesség igénye nélkül (ahol a történetbonyolítás mindent visz): Csordulj könnyem...., Minority Report, UBIK, Álmodnak-e..., We can remember it..., Second Variety, Impostor). Más kérdés, hogy a fentiek egy részéből rettenetes fos lett a filmadaptáció során (lásd: Imposztor, Screamers). Minden bántás nélkül kérdezem: nem lehet, hogy nem vagy elég érett Dick-hez?

INSIDER 2010.10.10. 21:17:29

@St4nt0N: Norton lenne a legjobb választás. Nem is kérdés. :-)

Prof Wolverine 2010.10.10. 21:20:12

amúgy csak nekem tűnik úgy, hogy minden PKD regény azzal kezdődik, hogy valaki söpröget a boltja előtt?

komplikato 2010.10.10. 21:47:02

Szerintem csak minden második, viszont 4-ből 3-ban valakinek problémái adódnak az ex-nejével. :)

Fue · http://www.english-hungarian.com 2010.10.11. 07:12:06

@INSIDER: Kik tartják gyakorlatilag megfilmesíthetetlennek? Meglehetősen fantáziátlan emberek lehetnek... Szerencsére maga a szerző nem tartozott közéjük.

Inkább azokra kellene figyelni, akik Dick eredeti forgatókönyvét csiszolgatják vagy 35 éve. Már az IMDB-n is fent van a film - persze ettől még lehet kacsa az egész.

Gukker 2010.10.11. 14:22:48

@Kompli: És mindegyikben van egy fekete hajú nő, aki keresztbe tesz.

Thrasher 2010.10.12. 08:37:22

@Parmezanidész:
A Valist, az Istenek invázióját, meg a The Owl in Daylightot szokták idesorolni, de igazából ez már csak kockáskodás, nem is igazi trilógia ez.

@INSIDER:
na abban egyetértünk, hogy nem értünk egyet Parmezanidésszel, de a Scanners meg az Impostor szerintem pont, hogy meglepően jó lett súlycsoportjához képest, még ha nem is annyira jó, mint amit elvárna az ember.

@Kompli:
jah, nem csoda, hogy mittudoménhányszor nősült, vicc, hogy kb. az osszes női karaktere egy számító, kegyetlen, lelketlen ribanc. :D

Durdan 2010.10.20. 13:49:17

Az első regényem volt tőle a Fellegvárban, és talán a legnagyobb pofon is egyben...aki azt mondja, hogy ez szar regény, meg nem érdemelte meg a Hugo-t, írjon jobbat, kíváncsian várom!
Az Ubik szerintem az egyik legfrankóbb sztori, amit valaha írtak, és én még a forgatókönyvet is megírnám szívesen, - nem megfilmesíthetetlen, mint ahogy a Gyűrűk ura sem, mint láttuk...
A Ubik akciódúsabb, vászonra termett cucc, de a Fellegvárban is oké, pláne több részben...de mégis kiknek unalmas, szar könyv? Azért nem jó, mert kétszer lőnek benne??
Amíg az Ubikban a sztori a lapok között található, addig a Fellegvárban története kitörve mindannyiunkat részesévé tesz. Én olvasom az ő sztorijukat, amíg ők a miénket? De mégsem... néhány dolog ott is másképp alakul, mint nálunk; akkor mi is van?
Abendsen jóskönyve a végén megmondja a frankót, én pedig végérvényesen Dick-fanatikus lettem...

Thrasher 2010.10.20. 16:39:45

@Durdan:
"aki azt mondja, hogy ez szar regény, meg nem érdemelte meg a Hugo-t, írjon jobbat, kíváncsian várom!"
ó, te selejt...
én pl. nem tudok hegeszteni. ezek szerint ha valami tirpák szakmunkásgyerek osszehegeszt valami fost, az pont ugyanannyira jó, értékes, és dícsérendő, mint mondjuk az Eiffel-torony? még mielőtt nem sikerülne felfogni a lényeget, leírom a biztonság kedvéért, hogy tudom, hogy azt nem úgy hegesztették ossze a műhelyben.
annál szánalmasabb, ostobább, tájékozatlanabb sznob marhaságot meg, miszerint ha valakinek nem tetszik valami, az biztos azért van, mert ő hülye, agyatlan hentelést várt, te meg akkora felvilágosult értelmiségi vagy, hogy te nem, ritkán hallok, ez az egyik kedvencem, tényleg.

Durdan 2010.10.22. 14:08:43

"Nem értem, miért pont Dick legszarabb regényeit filmesítik meg."
Na, én erre értettem... Tudod, arra mondom, hogy szar, ha bármikor jobbat tudok írni. A srác gondolom csak idejött "blogolni", hozzászólni, "mert enélkül már ember sem vagy..." Akinek persze nem inge...én csak azért regeltem be, mert nem bírom, amikor leszarozzák a világ egyik legjobb könyvét. És most mondhatnád Trasher, hogy: "Ó, ez a gyerek, mennyire felkúrta magát ezen!" Pedig rohadtul nem, még a szándékosan bántó célzattal írt, "selejt" után is csak mosolyogtam, és azt mondtam: Na igen, az ilyen alakok miatt nem szoktam blogolni!
Tökmindegy mit ír az ember, vkinek muszáj hozzáfűznie valami elemi baromságot.

Thrasher 2010.10.23. 06:46:05

@Durdan:
fájdalmasan nyomi vagy, hogy még a nickemet is sikerül elbasznod.
sőt, valószínűleg a sajátodat is, de abba direkt nem kotottem bele, hiszen nem tudhatom, hogy tényleg a Fight club karakter neve-e, vagy más.
a mondandód meg egyáltalán nem magyarázza meg, miért is lennél akkora zseni, aki ilyen kis vackokat csak úgy kiráz az ujjából, meg egyébként sincs túl sok értelme.

Durdan 2010.10.24. 11:22:17

Ó, te iq-fighter...
Olvasd már el fentebb...írtam én azt valahol, hogy bármikor meg tudnék írni egy ilyen könyvet?
Fizet neked vki, hogy ilyen baromságot írj vissza vagy csak ennyire unatkozol? Sejtem, hogy otthonod magányában remegve várod mikor tudj írni bármire...majd' 700 hozzászólásból ítélve; én az ilyet nevezem nyominak, már hogy a te szavaiddal éljek. Látszik, hogy csak kötekedni akarsz, holott pl. "te sem nagybetűvel kezded a mondatot" :) Tudod, bármilyen baromságba bele lehet kötni: h-val vagy anélkül e vagy a betű; tök felesleges és szánalmas. Egyébként sem neked címeztem anno a mondandómat, de látszik, hogy itt te "élsz".
Tudod, nekem jobb dolgom is van: nem vagyok kocka, 14-15 éves kis 40 kilós búval baszott szemüveges suttyó, ha azt hitted, hát benézted.
De legalább a VALIS-t kamázod...ennyi.

Thrasher 2010.10.24. 18:39:02

értéktelen egy ember vagy. azok soha nem látják be, hogy azok, nincs hozzá agyuk :(

Durdan 2010.10.26. 22:37:07

Mondd csak, ismersz engem? Magyarázd el, miért is... De tőled várnám? Még érvelni sem tudsz, csak szarozni akarsz, de az is csak harmat gyengén megy...
A legutóbbi benyögésed az űber-semmitmondás királya!

Thrasher 2010.10.27. 08:47:45

nemakurvaanyádatnemcigányfasszopó

Thrasher 2010.10.27. 08:48:19

véres lenne az orrod, ha szemtől szemben hazudnál, meg felsőbbrendűskodnél fellengzősen, amikor nincs igazad.

Durdan 2010.10.27. 14:33:44

Wow... ez még mindig nem érv semmire.
Az értéktelenséged mintázza, hogy ahelyett, hogy megpróbálnál valami értelmeset nyögni, átmész alpáriba... az elsőhöz külön gratuláció: igen, cigányéknál a "f*szszopó" nagyon divatos szó, - egyébként két sz-el írják helyesen - de nálam nem: mivel nem vagyok cigány; de sejtem te sem, mivel azok még olvasni sem tudnak, Dicket meg pláne nem vennének a kezükbe. De a lényeg: te álltál le először is kötekedni, nem én, de amikor már alá kellett volna támasztanod a kijelentéseid, üres közhelyeket kaptam. Nyithatunk vitát, de azt csak értelmes emberrel lehet: a hülye ember ha nem győzi ésszel fejjel rohan előre, rendszerint az ökölbe.
Javaslom kezd előröl, ha kritizálni akarsz, győzz meg, és ha sikerül, elismerem.
süti beállítások módosítása