Miután az európai újhullám bebocsátást nyert a tengerentúlra, a hollywoodi filmgyár átvette a számára hasznos elemeket. A hetvenes évek filmese így olyan kiváltságos helyzetbe került, ami ma már elképzelhetetlen lenne: nyugodtan kísérletezhetett műfajokkal, stílusokkal, témákkal – mindeközben Európában továbbra is a sci-fi művészi felhasználása dominált. Lássuk a medvét, azaz nézzük meg, hogyan viselkedik az SF a posztmodern előszobájában! A legjobb tíz következik.
10. Az Androméda-törzs (The Andromeda Strain, 1971) IMDb:7.3
Robert Wise (A nap, mikor megállt a Föld - The Day the Earth Stood Still, 1951; Star Trek - A mozifilm - Star Trek - The Motion Picture, 1979 ) filmjében az emberiséget fenyegető idegen szerepét átveszi egy láthatatlan, űrből érkező organizmus, ami a hetvenes évektől az alműfaj divatját indítja el (Egyetlen fűszál se... - No Blade of Grass, 1970; Tébolyultak - Crazies, 1973). Kamara-SF-thriller, egyre fokozódó izgalmakkal.
9. Mad Max (1979) IMDb:6.9
Az ausztrál történelem újkori kezdete akkortól datálható, amikor is fegyencteleppé nevezték ki a kontinenst az angol gyarmatosítók - így nem véletlen, hogy a vadon mítosza még erősen él. Mel Gibson és a V8-as üldöző története még egy pre-apokaliptikus világban kezdődik, ami csak a későbbiekben válik poszt-apokaliptikussá (Mad Max 2. - The Road Warrior, 1981; Mad Max 3. - Az Igazság csarnokán innen és túl - Mad Max Beyond Thunderdrome, 1985). A paramilitáris rendfenntartó erők vereségével és Max feleségének halálával végződő film lehangoló és nyugtalanító.
8. Feltámad a vadnyugat (Westworld, 1973) IMDb:7.1
A szexuális és az erőszakos vágyak kiélhetésére létrehozott Délosz vidámpark a mozi és a néző viszonyának zseniális újragondolása. Michael Crichton (akinek nevéhez köthető a fent említett Androméda-törzs, Kóma - Coma, 1978; Jurrasic Park, 1993) világában azonban egyfajta Spartacus-lázadás tör ki, amely során az androidok megszegik Asimov robotikájának 3 törvényét. Yul Brynner korábbi pisztolyhős karaktereiből összeállított főellensége némi iróniát is csempész a filmbe.
7. Harmadik típusú találkozások (Close Encounters of the Third Kind, 1977) IMDb:7.8
A békés földönkívüliek megjelenése az ötvenes-évek inváziós kérdésére adott megnyugtató válasz. Steven Spielberg optimista megváltástörténete, ami az amerikai nemzetet kínzó problémákra kínál feloldozást - külső segítséggel. Zsigmond Vilmos Oscar-díjas fényképezése, valamint Kodály pentaton hangsora miatt magyar szempontól sem elhanyagolható film.
6. Sztalker (Stalker, 1979) IMDb:8.1
Mentális utazás a Zóna mélyére, Andrej Tarkovszkij irányításával. A Sztrugackij-fivérek Piknik az árokparton című novellájából készült film egy spirituális zarándokutat mutat be a Sztalker, az Író és a Professzor részvételével egy olyan helyre, ahol az álmok valóra válnak. A helyszínt egy 1957-es Cseljabinszk melletti nukleáris katasztrófa ihlette.
5. Zöld szója (Soylent Green, 1973) IMDb:7.0
Míg általában a távoli (fikciós) jövőben játszódó SF művekben tetten érhető az optimizmus, a közeljövő (realista) ábrázolása kilátástalanságot sugall. Utóbbi érhető tetten a Harry Harrison: Helyet! Helyet! könyvéből készült filmben is, ahol egy gyilkossági nyomozás kapcsán tragikus következtetésre jut a főhős (Charlton Heston). Sol haláljelenete volt Edward G. Robinson utolsó felvétele, ami külön drámaiságot kölcsönöz a megrázó végkifejletnek.
4. Az ötös számú vágóhíd (Slaughterhouse-Five) IMDb:7.0
Kurt Vonnegut regényéből George Roy Hill készített adaptációt. Az időstruktúra körfolyamatként való ábrázolásának mintapéldánya több idősíkon játszódik, párhuzamot vonva a kertvárosi élet problémái és a második világháború borzalmai között. A Tralfamadore bolygón ketrecbe zárt Pilgrim (azaz "Zarándok") megható és szatirikus visszaemlékezése földi életére.
3. A nyolcadik utas: a halál (Alien, 1979) IMDb:8.5
Ridley Scott filmje a horror és a sci-fi szintéziséből született. Az akkor még névtelen angol színészekből álló Nostromo legénysége (Sigourney Weaver, Tom Skerritt, Harry Dean Stanton, John Hurt, Ian Holm) egy űrszörny támadása miatt egyre csak fogy, közben Ripley hadnagy feminista ikonná transzformálódik. A film látványvilága a svájci H. R. Giger munkáját dícséri.
2. Csillagok háborúja (Star Wars, 1977) IMDb:8.8
A máig töretlen rajongással körülvett űropera-saga első (negyedik) része filmtörténeti mérföldkő, főleg a speciális effektusok és az okosan kitalált merchandising-stratégiának köszönhetően. George Lucas hegemóniája ezzel kezdődött, és Harrison Ford is hálás lehet a sorsnak (Spielbergnek), hogy ácsból színésszé avanzsált. John Williams Birodalmi indulója pedig minden idők legtöbbet dudorászott dallama lett.
1. Mechanikus narancs (A Clockwork Orange, 1971) IMDb:8.5
Az emberi történelmet végigkísérő erőszak és szexualitás ábrázolásának legismertebb darabja, Anthony Burgess regényéből (Gépnarancs). Stanley Kubrick pop-artos filmje Alex DeLarge (Malcolm McDowell) személyében egy olyan teddy boyt mutat be, aki egyaránt alanya és tárgya az erőszaknak. Hallgathatunk Beethoven-t szintin, láthatunk nemi erőszakot az 'Ének az esőben' zenei aláfestésével. Pesszimista remekmű az emberi természet állandóságáról és javíthatatlanságáról.
kicsimate
Utolsó kommentek