Akciós könyv

asimov_sfblog.jpg

Akciós könyv

stalker_sfblog.jpg

Rovatok

Egyben

Akciós könyv

banner_felkavaro2.jpg

Utolsó kommentek

Friss topikok

Külső feed

Nincs megjeleníthető elem

A '70-es évek TOP 20 SF filmje - 2. rész

2010.10.16. 12:00 :: kicsimate_galaktika

Miután az európai újhullám bebocsátást nyert a tengerentúlra, a hollywoodi filmgyár átvette a számára hasznos elemeket. A hetvenes évek filmese így olyan kiváltságos helyzetbe került, ami ma már elképzelhetetlen lenne: nyugodtan kísérletezhetett műfajokkal, stílusokkal, témákkal – mindeközben Európában továbbra is a sci-fi művészi felhasználása dominált. Lássuk a medvét, azaz nézzük meg, hogyan viselkedik az SF a posztmodern előszobájában! A legjobb tíz következik.

10. Az Androméda-törzs (The Andromeda Strain, 1971) IMDb:7.3

Robert Wise (A nap, mikor megállt a Föld - The Day the Earth Stood Still, 1951; Star Trek - A mozifilm - Star Trek - The Motion Picture, 1979 ) filmjében az emberiséget fenyegető idegen szerepét átveszi egy láthatatlan, űrből érkező organizmus, ami a hetvenes évektől az alműfaj divatját indítja el (Egyetlen fűszál se... - No Blade of Grass, 1970; Tébolyultak - Crazies, 1973). Kamara-SF-thriller, egyre fokozódó izgalmakkal.

9. Mad Max (1979) IMDb:6.9

Az ausztrál történelem újkori kezdete akkortól datálható, amikor is fegyencteleppé nevezték ki a kontinenst az angol gyarmatosítók - így nem véletlen, hogy a vadon mítosza még erősen él. Mel Gibson és a V8-as üldöző története még egy pre-apokaliptikus világban kezdődik, ami csak a későbbiekben válik poszt-apokaliptikussá (Mad Max 2. - The Road Warrior, 1981; Mad Max 3. - Az Igazság csarnokán innen és túl - Mad Max Beyond Thunderdrome, 1985). A paramilitáris rendfenntartó erők vereségével  és Max feleségének halálával végződő film lehangoló és nyugtalanító.

8. Feltámad a vadnyugat (Westworld, 1973) IMDb:7.1

A szexuális és az erőszakos vágyak kiélhetésére létrehozott Délosz vidámpark a mozi és a néző viszonyának zseniális újragondolása. Michael Crichton (akinek nevéhez köthető a fent említett Androméda-törzs, Kóma - Coma, 1978; Jurrasic Park, 1993) világában azonban egyfajta Spartacus-lázadás tör ki, amely során az androidok megszegik Asimov robotikájának 3 törvényét. Yul Brynner korábbi pisztolyhős karaktereiből összeállított főellensége némi iróniát is csempész a filmbe.

7. Harmadik típusú találkozások (Close Encounters of the Third Kind, 1977) IMDb:7.8

A békés földönkívüliek megjelenése az ötvenes-évek inváziós kérdésére adott megnyugtató válasz. Steven Spielberg optimista megváltástörténete, ami az amerikai nemzetet kínzó problémákra kínál feloldozást - külső segítséggel. Zsigmond Vilmos Oscar-díjas fényképezése, valamint  Kodály pentaton hangsora miatt magyar szempontól sem elhanyagolható film.

6. Sztalker (Stalker, 1979) IMDb:8.1

Mentális utazás a Zóna mélyére, Andrej Tarkovszkij irányításával. A Sztrugackij-fivérek Piknik az árokparton című novellájából készült film egy spirituális zarándokutat mutat be a Sztalker, az Író és a Professzor részvételével egy olyan helyre, ahol az álmok valóra válnak. A helyszínt egy 1957-es Cseljabinszk melletti nukleáris katasztrófa ihlette.

5. Zöld szója (Soylent Green, 1973) IMDb:7.0

Míg általában a távoli (fikciós) jövőben játszódó SF művekben tetten érhető az optimizmus,  a közeljövő (realista) ábrázolása kilátástalanságot sugall. Utóbbi érhető tetten a Harry Harrison: Helyet! Helyet! könyvéből készült filmben is, ahol egy gyilkossági nyomozás kapcsán tragikus következtetésre jut a főhős (Charlton Heston). Sol haláljelenete volt Edward G. Robinson utolsó felvétele, ami külön drámaiságot kölcsönöz a megrázó végkifejletnek.

4. Az ötös számú vágóhíd (Slaughterhouse-Five) IMDb:7.0

Kurt Vonnegut regényéből George Roy Hill készített adaptációt. Az időstruktúra körfolyamatként való ábrázolásának mintapéldánya több idősíkon játszódik, párhuzamot vonva a kertvárosi élet problémái és a második világháború borzalmai között. A Tralfamadore bolygón ketrecbe zárt Pilgrim (azaz "Zarándok") megható és szatirikus visszaemlékezése földi életére.

3. A nyolcadik utas: a halál (Alien, 1979) IMDb:8.5

Ridley Scott filmje a horror és a sci-fi szintéziséből született. Az akkor még névtelen angol színészekből álló Nostromo legénysége (Sigourney Weaver, Tom Skerritt, Harry Dean Stanton, John Hurt, Ian Holm) egy űrszörny támadása miatt egyre csak fogy, közben Ripley hadnagy feminista ikonná transzformálódik. A film látványvilága a svájci H. R. Giger munkáját dícséri.

2. Csillagok háborúja (Star Wars, 1977) IMDb:8.8

A máig töretlen rajongással körülvett űropera-saga első (negyedik) része filmtörténeti mérföldkő, főleg a speciális effektusok és az okosan kitalált merchandising-stratégiának köszönhetően. George Lucas hegemóniája ezzel kezdődött, és Harrison Ford is hálás lehet a sorsnak (Spielbergnek), hogy ácsból színésszé avanzsált. John Williams Birodalmi indulója pedig minden idők legtöbbet dudorászott dallama lett.

1. Mechanikus narancs (A Clockwork Orange, 1971) IMDb:8.5

Az emberi történelmet végigkísérő erőszak és szexualitás ábrázolásának legismertebb darabja, Anthony Burgess regényéből (Gépnarancs). Stanley Kubrick pop-artos filmje Alex DeLarge (Malcolm McDowell) személyében egy olyan teddy boyt mutat be, aki egyaránt alanya és tárgya az erőszaknak. Hallgathatunk Beethoven-t szintin, láthatunk nemi erőszakot az 'Ének az esőben' zenei aláfestésével. Pesszimista remekmű az emberi természet állandóságáról és javíthatatlanságáról.

kicsimate

42 komment

Címkék: film

A bejegyzés trackback címe:

https://sf.blog.hu/api/trackback/id/tr202367676

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

M, az állat 2010.10.16. 12:52:43

meg kell hagyni, akkoriban teljesen más trailereket csináltak. ezek alapján a büdös életbe meg nem nézném se az alient, se a star warst -ez utóbbi kifejezetten hulladék :D elnézést. a maga korában frenetikus volt, tudom.

a lista amúgy korrekt

KenSentMe 2010.10.16. 13:25:14

Szerintem is egészen korrekt a lista, meglepő módon, pedig direkt azzal jöttem be, hogy verjem a csalánt a.. de aztán mégsem. Először meglepett, hogy van élet a Stalkeren túl is, de igazából tényleg nem gyakorolt akkora hatást a kultúrára, mint pl. a Mechanikus narancs (nem véletlenül volt a Doomban is Ultra Violence fokozat:) )..

Egyedül az Az ötös számú vágóhídon csodálkozom, hogy ha az ennyire jó (jobb, mint a Sztalker), akkor miért maradt (előttem?) eddig ismeretlen.. Vonnegut-filmfeldolgozási bestáriumok is mindig az Éj anyánkot ajnározzák, hogy hú, az milyen jó film, eddig leírva sem igen láttam Az ötös számú vágóhidat.

A Soylent Green-t inkább megnézem először, és utána nyilatkozom róla.

szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2010.10.16. 13:55:44

csak azért is le kellett húznotok a sztalkert
reális az a 6. hely, miiii ??

"
mi szembe megyünk a kánonnal.
lázadunk.

kemények vagyunk !
grrrrrrrrrr !
"

éés igen, ahogy ígértem (a 70s évek első felénél):
EZ IDIOTIZMUS, semmi más;
és ostobaság is (bár ezt nem ígértem).
..
..
pfff

farkamatvakarva 2010.10.16. 14:00:55

a mechanikus narancs mióta sci-fi?
se nem tudományos, se nem fantasztikus
rakás fos, az egyik legtúlértékeltebb film a világon, talán csak a schindler listája nagyobb faxverés ennél

Skunkworks 2010.10.16. 14:07:48

És a Pirk kapitány???? Pedig azzal vallatni lehetne. A szocialista blokk válasza az elnyomó kapitalista tudományos-fantasztikus népbutító propagandára.

pruitt igoe 2010.10.16. 14:17:08

Soylent Green is made of... ???

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2010.10.16. 14:30:17

@farkamatvakarva: a mech narancs az scifi, viszont az igaz, hogy rossz :)

bár manapság a szappanopera sorozat scifik számítanak scifinek, úgyhogy tök mindegy ez az egész

starwars se scifi...

SFblog · http://sf.blog.hu 2010.10.16. 14:33:17

@endike: A Star Wars űropera, ami a sci-fi egyik típusa, lsd. pl. hu.wikipedia.org/wiki/Sci-fi#.C5.B0ropera

Romboljuk le a modern világot... (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=9vq63q45qfk 2010.10.16. 14:35:03

@farkamatvakarva: látod milyen jó az internet? Összehányhatod, böfögheted a fórumokat mindenfajta retorzió nélkül.

anyádbogár · http://www.apadhuzzonafaszara.com 2010.10.16. 14:51:30

vazze. thx-1138 (1971), mostanság került fel a torrentre bd-ben. aztán a logan futása/1976, az androméda-törzs eredetije/1971, az eredeti ruszki solaris/1972 és persze az omega-ember is...
kicsit el lett kapkodva a lista...

KenSentMe 2010.10.16. 15:00:07

Szerintem meg nem rossz a Mechanikus narancs .. még azt se mondanám, hogy "érteni kell a filmét, hülyék", mert egyszerűen jó nézni is, ahogy gyönyörűszép zenére összevernek emberek.. esztétikai élményt is nyújt, de tényleg minden szinten.. marha érdekes nézni, ahogy egy átlagon felüli regényt (sztori) találkozik egy átlagon felüli operatőr-rendezővel (Kubrick, képi világ), aki betétdalnak alkalmazza talán a világ legszebb zenéit (Beethoven), és ennek egyvelegéből keletkezik egy olyan film, amit nézni, hallgatni és végiggondolni is varázslatos.. azért is ritka az, hogy azt mondják, hogy "egy rakás fos", mert általában a film három erősségéből legalább egy eljut egy átlagos nézőhöz. (Tehát általában úgy állnak fel az emberek a filmről, hogy "de érdekes volt látni az agymosást" vagy "de jó volt a zene" vagy "tök jó volt, ahogy mutatták, ahogy kiugrik Alex az ablakon")

És azért sci-fi a gyengébbek kedvéért, mert szerepel benne a tökéletes agymosás-kondícionálás (tehát orvosi értelemben tudományos-fantasztikus).. nem tudom, hogy lehetséges-e ilyesmit csinálni manapság, de míg egy átlagos tucatkönyvben az agymosás hatása mindig ideig-óráig tart, és a konstruált személyiség/jellemvonások idővel szétesnek, addig itt abból indulnak ki, hogy kicsi Alex jellemét tényleg annyira átalakítani képes az irányító hatalom, hogy soha többé ne legyen képes agresszióra (és ne bírja hallgatni Beethovent se, amit egyébként szeret - tehát tényleg képesek átalakítani a jellemét).

Furcsának tűnhet manapság, hogy egy sci-fi-ben nincsenek se számítógépek, se internet, se mobiltelefon, csak néhány anarchista srác, akik lepusztult lakótelepen élnek, embereket vernek össze és csajokat szexuálnak, dehát egyrészt a 70-es években nem lehetett tudni, hogy ezek ennyire alapvetőek lesznek, másrészt pedig ezek hiánya nem von le sokat a film értékéből, mert ha volnának is benne ilyen cuccok, Alex akkor sem a CS-t tolná éjszakánként és nem SMS-eket küldözgetne a barátainak.

(Ja, és nem akartam ennyit írni a Narancsról, a Mechanikus Narancs - Alien - Star Wars top hármast én zseniálisnak érzem, kulturális hatás tekintetében főleg, a Sztalkert is nagyon szeretem, de az egy nagyszerű elme összegző műve a világról és a művészetről, nincs mit hozzátenni vagy elvenni belőle.. nem lehet leklónozni, pólóra nyomni, újrafelhasználni a részeit.)

acsa77 2010.10.16. 15:12:52

Az előző listában lévő Zardos egyik jelenetéről jutott eszembe egy film. A jelenetben fegyvereket szórtak a tömegbe, majd elkezdték gyilkolászni egymást. Egy ehhez hasonló, sci-fi határán lévő filmet láttam, ahol nehézbűnözőket zárnak egy hatalmas épületkomplexumba. Meg tudja valaki mondani a címét? Köszi!

$pi$ 2010.10.16. 15:32:46

@VRbagoly:
"Furcsának tűnhet manapság, hogy egy sci-fi-ben nincsenek se számítógépek, se internet, se mobiltelefon, csak néhány anarchista srác, akik lepusztult lakótelepen élnek, embereket vernek össze és csajokat szexuálnak,": És akkor mi is a sci-fi ebben? Ennyi erővel a született gyilkosok is sci-fi meg a spartacus sand and blood is.

Útálom mikor néhány nagyeszű esztéte sci-finek kiált ki minden fost aztán potyára letöltöm! ;)

Case · http://streetartbp.hu/ 2010.10.16. 16:00:35

Hjaj, hát bizony... A '70-es évek simán a legjobb korszaka volt a sci-fi filmgyártásnak. Akkorra véget ért az '50-es években indult bugyuta (de egyben imádnivaló) óriásszörynes, hidegháborús korszak, az agyatlan Star Wars és Alien klónok áradata meg még nem kezdődött el és nem mostott el minden mást. Persze korábban meg később is készültek pokoli jó filmek a műfajban, de talán ebben a korszakban voltak a legnagyobb arányban azok a filmek, ahol a sztori volt a központban és ahol a science fiction-ből a science a leginkább jelen volt. :)

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2010.10.16. 16:54:55

Ne viccelj, öreg, hol a legjobb SZOVJET sci-fi film, a Kin-Dza-Dza? Bár tény, hogy inkább társadalomkritikai paródia sci-fi keretben, de akkor is sci-fi.

magyar ember teli szájjal 2010.10.16. 17:12:01

Logan's Run kéne a Soylent Green helyett szerintem.

armitage 2010.10.16. 17:22:01

"Zöld szója" omfg, nem is tudtam, hogy ez lett a magyar címe. Melyik szamár találta ezt ki vajon? :)

Solyent Green is made out of people! de minimum szójababból és lencséből, már ha / ha egyáltalán.

armitage 2010.10.16. 17:24:45

@armitage:
Bár ha meggondolom, hogy az 1. Metagalaktika végén levő fotóknál "Zöld nap"-nak bírták lefordítani a címet (ugyanott a Westworld pedig "A nyugati világ", a Clockwork Orange pedig "Gépnarancs" lett), a zöld szója is elmegy. Sok szódával :)

kicsimate_galaktika 2010.10.16. 17:54:44

@Birca Maxval: figyelj öreg, a legjobb szovjet film, ha utánanézel, kiderül h nem'70-es évek...

www.imdb.com/title/tt0091341/

kicsimate_galaktika 2010.10.16. 17:56:32

@$pi$: ha találsz olyan oldalt/irodalmat, ahol a mechanikus narancs nem sci-fiként van feltűntetve (és nem a blikk), akkor vendégem vagy egy sörre.

Beefboneknock (törölt) 2010.10.16. 18:48:39

sztalker mint sf? persze csak a sznoboknak, a többi kb. stimmel, bár a logan is jogos lenne

Kopasz Szuzukis 2010.10.16. 19:25:47

Az eredeti szovjetszkij-Solaris szerintem az egyik legjobb film a műfajban. Lehet, hogy nem tocsog a zöld nyálkától, néhol vontatottnak tűnik, de a lehető leghívebben követi az eredeti regény szellemiségét.

$pi$ 2010.10.16. 19:32:28

@kicsimate_galaktika: Ja, de attól, hogy sokan hisznek benne, attól még nem lesz igaz! ;)

Mondjuk a másik az meg a stalker. Már egy fél tucatszor próbáltam megnézni, de soha nem jutottam egy pár percnél tovább. A 'két ruszki hajléktalan nyavajog' az szintén nem sci-fi.

Mint ahogy az 'a sárkány és pattanásos tini' és a 'japán gülüszemű kislányok rajzfilm' sem sci-fi. Na ezekből van még annyi, hogy dunát lehetne rekeszteni.

Anti Anyag (törölt) 2010.10.16. 19:50:45

A Stalker szerintem vérbeli sci-fi.

Én meg a csillagok háborúját nem tartom annak. Játszódhatna akár a középkorban is, más kosztümben, más díszlettel, más fegyverekkel.

KenSentMe 2010.10.16. 19:57:47

@$pi$: Ja, attól, hogy valami "nagyeszű esztéte" megalkotta a tudományos-fantasztikus film fogalmát, és attól, hogy ezt kb. minden ember elfogadja, attól ez még egy baromság, és csak neked van igazad, mert te úgyis jobban tudod mindenkinél. Az meg ne zavarjon, hogy egyezményes fogalmaknál pont a többség véleménye határozza meg azokat.

Még egyszer, röviden: az "agymosással-bűnmentessé-átnevelni-a-bűnösöket" betét miatt sci-fi az MN, ami kb. a film (szűk) harmadát teszi ki.

Lefetyke 2010.10.16. 19:59:01

Meglep, hogy nem a Csillagok háborúja lett az első a listán. Az a hatalmas siker, ami a világ legnépszerűbb sci-fijévé tette, nem a véletlen műve. És nem is a később rá épülő üzleté.
Az emberek hajlamosak elfelejteni, hogy a film adta el a sok kacatot (játékot meg uzsonnatáskát meg egyebet), és nem fordítva.

KenSentMe 2010.10.16. 20:05:10

@Kopasz szuzukis: Azért ez merész kijelentés:) .. a Piknik az árokparton már a ponyva határát súrolóan mozgalmas, cselekményes könyv, ahol meg van teremtve egy világ, minden le van írva, minden el van magyarázva, minden be van mutava, feltámadó halottaktól kezdve parafizikán át a csempészhálózatig minden van, a Sztalker meg egy film, amiben három kopasz férfi utazik egy jót és belemásznak valami aknás csatornába :) .. persze a "szellemiség" fogalmába sok minden belefér, és mondhatnánk a Sztalkert a könyv "folytatásának".. hogy sok évvel később játszódik a cselekmény a könyvhöz képest, amikor a zóna tárgyai már laboratóriumok mélyén pihennek, a hely tudományos kutatását meg már régen feladták.. kis fantáziával stimmel a világ, de a cselekmény elég kevés ponton találkozik.

ben2 2010.10.16. 22:28:34

A Stalker minden idők legjobb filmje.
Nem sci-fi, nem misztikus, nem dráma, hanem önálló remekmű. Bármilyen kategorizálási kísérlet öngól.
Kb. olyan, mint mondjuk a Sixtus-kápolna mennyezetfreskóját a top10 szobafestés listán versenyeztetni.

ben2 2010.10.16. 22:32:19

@VRbagoly:

A Stalker eredetileg a Piknik utolsó fejezetére épült. A Sztrugacszkij testvérek írtak is belőle egy forgatókönyvet, le is forgatták, majd az egész anyag megsemmisült a laborban. Ekkor újragondolták az egészet és Sztrugacszkijék vetették fel, hogy hagyják a fenébe az egész sci-fi szálat.

Chelloveck · http://chelloveck.sfblogs.net 2010.10.17. 00:08:47

Ó én ki vagyok békülve az első helyezéssel.

Skeez 2010.10.17. 00:28:23

@Anti Anyag: Nem attól sci-fi, amiről szól, hanem ahogyan szól..
Űrhajók, robotok, idegen lények, stb..

Case · http://streetartbp.hu/ 2010.10.17. 01:51:43

Egyébként vicces, hogy mennyire más az emberek izlése... nálam a Clockwork Orange teljesen nézhetetlen szemét kategória. Azon nagyon kevés fim eygike, amit nem bírtam végignézni, mert olyan irritálóan rossznak találtam (könyv verziója ugyanígy járt).

szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2010.10.17. 16:53:49

@kicsimate_galaktika: @Galaktika01:

a Sztalker 6. helye minősít titeket.

kiállítottátok magatokról a szegénységi bizonyítványotokat.
sajnállak titeket.
éés
elértétek, h nem lehet titeket semmilyen mértékben se komolyan venni.

szánalom.

---------------------------------------
##
P:S.,hosszú:

már alig várom, h a 60's évek listáján
2001 űrodüsszeiát is kihozzátok valami
szánalmasan ostoba 2.-7. helyre,...

ééshogy megmagyarázzátok, h sokkal f@szább filmek készültek SF, azaz Speculative Fiction kategóriában....
------------
_

íme a saját véleményem:
Sztalker és a 2001 űrod. veti fel/tárgyalja a legmélyebb gondolatokat, amiket az emberiség kapcsán csak fel lehet vetni; ...
(Mj,: a Szoláriszban 1, azaz 1 db zseniális gondolat van kibontva, és hibátlanul megvalósítva)

[
a Mechanikus nariban ilyen egyetemes gondolatok nincsenek, helyette van:
Kubrick leszámolása a hippikorszakkal és azok nézeteivel/filozófiájával.
(ami a 70s évek alap -érzése/-hangulata volt, ugyeee)

a megvalósításról, eszközökről :
sok drog és erőszak, éés persze a "stílusos", azaz a helyzetekkel erősen disszonáns komolyzene. + sok öncél (bár bele lehet magyarázni h szándékos öncél).

botránykeltésen a súlypont/hangsuly;
azaz
egy Burgess regény polgárpukkasztó és botrányt okozó adaptációja, a szokásos Kubrick-i (tökéletes, kíváló) színvonalon.

botrányt, ide nekem, most !!
semmi több. semmi nagyobb mélység.
ennyi.
]

..e 2 filmet nem véletlenül szokták párhuzamba állítani,
a filmek iránt érdeklődő természettudósok, sci-fi írók, sci-fi szakértők....

ha meg kihozzátok elsőnek a 2001-et, az
is vicc lesz a sztalker 6. helye miatt, mert az csak demonstrálja következetlenségeteket, és át nem gondoltságát értékrendeteknek.
...
pfffff

amúgy
áldás békesség néktek.

sf.blog.hu

RIP !

kicsimate_galaktika 2010.10.17. 17:05:29

@szorokin: köszönjük hogy megosztottad véleményedet, nagyon szórakoztató. különösen a mechanikus narancsról alkotott álképzeted érdekes, miszerint nincsenek benne minőségi, egyetemes gondolatok.

na, azért nincsen harag:) úgyis visszajössz megnézni, vajon a 2001 lesz-e a legjobb hatvanas. pedig micsoda következetlenség lenne!

MaD 2010.10.17. 21:54:00

A Dark Star is kimaradt, pedig mekkora egy film!!!

szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2010.10.17. 23:01:40

@ben2:
ott a pont. bár nyílván össze lehet hasonlítani más filmekkel, nem blaszfémia egy ilyen lista.
-----------------------

@kicsimate_galaktika:

"szórakoztató. különösen a mechanikus narancsról alkotott álképzeted érdekes, miszerint nincsenek benne minőségi, egyetemes gondolatok."

Megírnád nekem ezeket ?
Lennél szíves !

Ti is csak annyit tudtatok írni h:
"Az emberi történelmet végigkísérő erőszak és szexualitás ábrázolásának legismertebb darabja" ...ergo erőszak, szex
.. a drogokat kihagytátok.
meghogy "az emberi természet állandóságáról és javíthatatlanságáról."

Ti fentebb ennyit tudtatok írni róla.
hát ez nem olyan sok.
éés
ezek nem kérdések/kérdésfelvetések, hanem állítások:
ilyen az emberiség (azaz állatok vagyunk, b@szunk, erőszakoskodunk, drogozunk)
íme: nézzétek, lássátok.
pont.

a 2001 és a sztalker nem azt mondja h ilyen v olyan [ld narancs], hanem (alap)kérdéseket fogalmaz meg/problémákat vet fel .
és ha az ember figyel, dögivel veheti észre az ilyeneket....
...ééés akkor qrvára NEM UNALMAS, egyik sem. sőőt.

[ érdekes, nekem már 16/17 éves koromban is
több, mint tucatnyi rágódni való kérdést adott nekem külön-külön mindkét film.. ]

éééés már akkor nem olyan uncsi egyik film se ..(ezt szokták mind2 film ellen felhozni)..sőőőőőőt.

P.S.:
ja éés már leszarom, h kit tesztek előre a 60s években (a, ha első, akkor következetlen, ha meg nem az első, az meg ugyanúgy szánalmas szándékos lehúzás, mint itt a 6. hely.)

egyet elértetek ezzel a listával, nálam:
a hiteleteket/hozzáértésetek látszatát is a 6. hellyel nálam eljátszottátok.

szóval
Ég veletek.

részemről:
sf.blog nyugodjék békében.

Na mi újság, Wagner úr? 2010.10.18. 09:53:52

Sztalker? Alig bírtam végignézni, annyira unalmas volt /más Sztrugackij testvérek által írt könyvet olvastam, az olyan oks, volt, de semmi nagy szám/.
Mechanikus narancs? Nem bírtam végignézni, annyira fos volt.
Az ötös számú vágóhidat most tervezem elolvasni /Vonnegutot meg lehet filmesíteni???/
A szójás cuccról még nem is hallottam.
A többi szerintem rendben :)

kicsimate_galaktika 2010.10.18. 11:46:37

@szorokin: tulajdonképpen azért parttalan a vita, mert hát a lista az én szubjektív véleményem. és az a pár sor, amit a filmekről írok, inkább kedvcsináló-összefoglaló, ez nem az esszék helye.

a mechanikus narancs az angol new cinema-s hagyományokat ülteti át a jövőbe, azaz nagyon érzékenyen vizsgálja a társadalmat, kiváltképp a fiatalok céltalan nyomorát. az 50-es években Tony Richardson filmjei (Dühöngő ifjúság, A hosszútávfutó magányossága, Egy csepp méz), vagy Karel Reisz Szombat este, vasárnap reggel-je említhető előfutárként, az irodalomban pedig Alan Sillitoe. Továbbá (ez már Kubrick sajátossága, amit a 2001-ben is boncolgatott) nagyon erős a különböző történelmi korok közti kohézió, ami egyfajta egyetemességet, körfolyamatot ábrázol. Itt ez úgy valósul meg, hogy különböző tárgyak, zenék, ruhák jelennek meg olyan környezetben, ami számukra idegen. Így olyan pop-artos közeg jön létre, amit azóta csak másolni próbálnak. Nem témaválasztásában, hanem stílusában egyedi.

nem okoskodni akarok, csak szeretném akkor kicsit jobban alátámasztani, ÉN mit is szeretek a mechanikus narancsban. A sztalkert is szeretem, és hatodik helye nem lehúzás - csak éppen nem a kedvencem...

wsvap 2010.10.19. 10:18:21

na ez a sorrend egy nagy szar barátom. ne erőltesd. nem vágod.
süti beállítások módosítása