Túllépve az inváziós sci-fi propagandisztikus felhasználásán a kora-modernizmus ajtaja a műfaj előtt is megnyílt. A bebocsátásra váró SF igyekezett kihasználni az új lehetőségeket, de gyakran klasszikus regényadaptációkhoz nyúlt vissza - a listámon helyet kapnak a kísérletező, illetve a konzervatívabb művek is. Ami viszont kimarad: a korszak fóbia-filmjei (Dr. Strangelove, 1964; Bombabiztos - Fail-Safe, 1964), vagy az SF elemeket tartalmazó műfaji/szerzői filmek (Az élőhalottak éjszakája - Night of the Living Dead, 1968; Szégyen - Skammen, 1968). Más okból, de szintén negligálom a keleti blokk alkotásait - velük talán majd később foglalkozunk, külön összeállításban.
Nézzük az első tízet!
10. A tizedik áldozat (La decima vittima, 1965) IMDb:6.8
A korszak olasz exploitation sci-fi terméséből kiemelkedik a Robert Sheckley elbeszéléséből készült film. Ma már nem tűnnek túl aktuálisnak a film által felvetett kérdések (válás, születésszabályozás, média és erőszak kapcsolata), de az antik kultúra és a pop-art találkozása így is figyelemre méltó (csakúgy, mint Marcello Mastroianni kiszőkített haja).
9. Az időgép (The Time Machine, 1960) IMDb:7.5
Tomboló viktorianizmus, Anglia, 1899. Ismerősnek tűnhet az alaphelyzet - elég csak visszagondolnunk a lista első felében feltűnt H. G. Wells adaptációra (Az első emberek a Holdon - The First Men on the Moon, 1964). George Pal (azaz Pál György) filmjének leghíresebb jelenetében főhősünk (Rod Taylor) a szemközti kirakat dekorációjának váltakozásában láthatja az elsuhanó jövőbeli korokat, ami a mai napig az időutazás egyik legötletesebb megfogalmazása. Beavatkozik az őskorba visszasüllyedt eloik és morlockok harcába, és ezzel elindítja a második emberré válás folyamatát. A filmet 2002-ben érte utol végzete a Wells-család ifjú sarja által (Az időgép - The Time Machine).
8. Gladiátorok (Gladiatorerna - The Gladiators, 1969) IMDb:6.8
Peter Watkins filmje a futurisztikus sportfilmek előfutárának tekinthető. Pre-mockumentarys formája kíválóan mutat rá a társadalom diszfunkcionalitására, csakúgy, mint a film témája: a jövőben a nemzetek közti konfliktusokat egy izolált térben lezajló miniháború útján rendezik, természetesen a média aktív közreműködésével. A film drámai végkifejletében '68 szelleme kísért.
7. 451 Fahrenheit (Fahrenheit 451, 1966) IMDb:7.2
A könyvégetés a mindenkori totalitárius rendszer szimbóluma: maga a tett a náci kulturkampf, az ez által egyenlővé válás, egzisztenciális lecsupaszítás pedig a kommunizmus jegyeit hordozza magán. A Ray Bradbury regényéből készült Francois Truffaut-film a francia újhullám hagyományosabb darabja, nem mellesleg a rendező első színes filmje, ami egyben az egyedüli angol nyelvű is. Valójában azonban nem a címbeli érték a papír égési foka.
6. Fantasztikus utazás (Fantastic Voyage, 1966) IMDb:6.8
Bár a méretváltozásos SF fénykora egy évtizeddel korábbra tehető, Richard Fleischer az alműfajt megújítandó filmje mégis az újdonság erejével hat. Az emberi testbe bejuttatott miniatűr tengeralattjáró és a szintén lekicsinyített legénység (köztük Raquel Welch) kalandjai nagyjából valós időben játszódnak. A téma hasonló feldolgozása a későbbiekben Bobby és Peter Farelly Ozmózis Jones-a (Ozmosis Jones, 2001).
5. Háborús játékok (The War Game, 1965) IMDb:8.2
Az Oscar-díjas film (az egyedüli fikciós film, ami dokumentumfilm kategóriában nyerte el a díjat) egy angol kisváros elleni nukleáris csapás képzeletbeli történetét meséli el. A BBC gyártotta, majd letiltotta a TV-ről saját művét, de mivel moziforgalmazásba került, eljuthatott széles körökbe. Peter Watkins a tőle megszokott stílusban, doku-drámában tálalja ijesztő látomását egy félelmetes jövőröl.
4. Másolatok (Seconds, 1966) IMDb:7.6
A mandzsúriai jelölt (The Manchurian Candidate, 1962) által kitaposott paranoia-ösvényen haladó filmek közül John Frankenheimer alkotása a legnyugtalanítóbb. A jobb életben való hit zsákutcájában a replikáns-motívummal összefutó főhős egy személyiségátalakító műtéten esik át, hogy életét fiatalabbra, gondtalanabbra cserélje. A torzítólencsés felvételek, az expresszionista beállítások az operatőr James Wong Howe Oscar-jelölését eredményezték, de a film nem nyerte el a közönség szeretetét.
3. A kilátóterasz (La Jetée, 1962) IMDb:8.3
Az SF történelem leghíresebb kisfilmje, Terry Gilliam megihletője (12 majom - Twelve Monkeys, 1995). Chris Marker kísérleti alkotása szinte kizárólag fekete-fehér állóképekből tevődik össze, amit beszédfoszlányok, különös zajok kísérnek. A poszt-apokaliptikus Párizsból időutazással visszaküldött férfi története számtalan magyar címen ismert, de ezek mindegyike félrefordítás (A kifutópálya, A terminál, A móló) - valójában itt a repülőtér olyan várójáról van szó, ahonnan figyelemmel lehet követni a gépek fel-le szállását.
2. A majmok bolygója (Planet of the Apes, 1968) IMDb:8.0
"Vedd le a büdös mancsodat rólam, te istenverte, koszos majom!" A Pierre Boulle regénye alapján készült film a hidegháború és az apokalipszis közti párhuzam leghíresebb darabja (elég csak az utolsó képsorra gondolni), de a hatvanas évek társadalmi mozgolódásait is megjeleníti (rasszizmus, nemi egyenlőtlenség). Franklin J. Schaffner alkotása az involúció legszellemesebb megfogalmazása. A franchise további részei közül a negyedik rész sikerült még emlékezetesre (A majmok bolygója IV. - A hódítás - Conquest of the Planet of the Apes, 1972). Tim Burton 2001-es remake-je a maga nemében nem rossz film, de az eredeti színvonalától jócskán elmarad.
1. 2001: Űrodüsszeia (2001: A Space Odyssey, 1968) IMDb:8.4
Stanley Kubrick és Arthur C. Clarke műve nemcsak az évtized, de a sci-fi történelem leghíresebb filmje, máig hivatkozási alap. A rajongók csodálják vizualitásáért (Douglas Trumbull), auditív szépségéért (Richard és Johann Strauss), filozófikus hangvételéért. Azonban sokan vannak, akik szerint a cselekmény lassú hömpölygése, az ősember felemelkedésének elnagyolt fejezete, a pontosan nem meghatározható végkifejlet rossz filmet eredményezett. Én nem az ő véleményüket osztom. Ember és gép, ember és Isten (idegen, fejlett civilizáció) kapcsolatának grandiózus ábrázolása, ami tökéletlensége ellenére megreformálta a műfajt. A film folytatása izgalmas hidegháborús sci-fi, ami nem követte el azt a hibát, hogy elődjét másolni próbálja (2010: A kapcsolat éve - 2010: The Year We Make Contact, 1984).
kicsimate
Utolsó kommentek