A hidegháború első évtizedében a science fictiont többé-kevésbé bedarálta az államgépezet: a filmek jórésze a McCarthy-éra javait szolgálta. A Marsról érkező támadók és a "Vörös bolygó" mind a kommunizmus allegóriái, ami veszélyt jelent a kortárs társadalmi berendezkedésére. Propagandisztikus felhasználása mellett megjelennek még a hidegháborús félelmek is: a nukleáris katasztrófa és az atomháború is gyakran megjelenik. Így fest elsőre a science fiction "fénykora", amennyiben az elkészült filmek mennyiségét vesszük alapul. Nézzünk körül, mivel gyarapította az SF filmtörténetet az inváziós évtized!
A második tíz következik.
20. Mélytengeri szörnyeteg (It Came From Beneath the Sea, 1955) IMDb:5.8
Rögtön eloszlatnám azt a közhelyet, miszerint veszély csak az űrből érkezhet. Ugyanis egy hidrogénbomba tökéletesen alkalmas arra, hogy felzavarjon egy evilági szörnyet. Robert Gordon korrekt B-filmet alkotott (a listán szereplők nagy része is az), aminek csúcspontján az octopus-monstrum lerombolja a Golden Gate hidat San Franciscóban. A mélytengeri téma az irodalomban is népszerű volt, a film előtt egy évvel született Arthur C. Clarke Mélység című regénye is, ami nyomkban szintén tartalmaz óriáspolipot.
19. Föld a repülő csészealjak ellen (Earth vs. Flying Saucers, 1956) IMDb:6.2
A tömeges invázió témája (bármilyen hihetetlen) összesen két filmben fordul elő a korszakban (a második kilétére is hamarosan fény derül). Az ellenség legyőzése és az idilli állapot közti egyenlőségjel a korszak egyik legdidaktikusabb sci-fi termékévé redukálja Fred F. Sears művét, ráadásul a film elég könnyen túlteszi magát a "ki lőtt elsőnek?" problémakörön. De rajongóknak így is kötelező néznivaló. Szintén az ötvenes években írta Clarke zseniális inváziós regényét, A gyermekkor végét az emblematikus képpel: a világ nagyvárosai felett megjelenő hatalmas űrhajókkal.
18. Űrszörny (20 million Miles to Earth, 1957) IMDb:6.3
Avagy dinoszaurusz az űrből: egy sikertelen Vénusz-expedíció utóhatásaként a Ymir nevű szörny fenyegetni kezdi a békés taljánokat. Némi amerikai segítséggel végül sikerül megoldani a problémát (nem kímélve a világörökségeket), és a Colosseum lábánál lemészárolják a poszt-Godzillát. Érdekesség, hogy a film helyszínéül azért választották Rómát, mert a trükkmester (Ray Harryhausen) még sose vakációzott ott.
17. Tarantula (1955) IMDb:6.5
Az inváziós sci-fi óriásrovar altípusának meghatározó példánya a korszak ügyeletes zsenijének, Jack Arnoldnak a filmje. Ebben az araknofóbiás műben nem a bevált rádioaktív sugárzás a méretváltozás okozója, hanem egy félresikerült kísérlet: szerencsétlen körülmények között injekciózzák a pókba a rossz szérumot. Aki még fanyalogva leragadt az óriásrovar szónál, annak üzenem, a pályakezdő Clint Eastwood is felbukkan a filmben!
16. A Quatermass kísérlet (The Quatermass Experiment, 1955) IMDb:6.8
A Universal horror-hagyományait folytató brit Hammer Studio első komolyabb sci-fi darabja. Val Guest filmje burkolt inváziós történet: a világűrből visszatért expedíció egyetlen túlélője idegen lénnyé transzformálódik. A Quatermass-széria harmadik (záró) darabja szintén kiemelkedő alkotás (Quatermass és a verem - Quatermass and the Pit, 1967; lásd előző összeállításunknál). Amerikában Creeping Unknown címen forgalmazták.
15. Irány a Hold (Destination Moon, 1950) IMDb:6.3
Bár Meliés már 1902-ben elkészítette a Hold meghódításáról szóló első elbeszélő sci-fi filmet (Utazás a Holdba - Le Voyage dans la Lune), Hollywood csak ebben az évtizedben fedezte fel magának a tudományos-fantasztikum ezen területét. A Robert Heinlein Rocketship Galileo című művéből készült filmben megvalósul a hidegháborús űrverseny: az amerikaiak és a szovjetek közti rivalizálás ténye történelmileg hitelesnek bizonyult, de a kilövési procedúra módját is igazolták később a NASA fejlesztések. Ugyanebben az évben készült el Kurt Neumann Rocketship X-M című low budget-holdraszállós filmje is.
14. Földönkívüli jövevények (It Came From Outer Space, 1953) IMDb:6.6
Jack Arnold rendezői debütálása rendhagyó mozi: a lezuhant idegenek nem készülnek az emberiség megsemmisitésére, jelenlétük csupán a véletlen műve. A forgatókönyv vázlatát Ray Bradbury írta, akinek ez volt első filmes munkája. Az anti-inváziós földönkívüliek témája a későbbiekben többször is megidéződik (Harmadik típusú találkozások - Close Encounters of the Thrird Kind, 1977).
13. Világok összeütközése (When Worlds Collide, 1951) IMDb:6.6
A keresztény szimbólumokban tobzódó film (Noé bárkája, Özönvíz, Paradicsom, Végítélet Napja) a nukleáris válság elől menekülő ember vágyát fogalmazza meg. A tombolán kihúzott szerencsések a Zyra bolygó felé veszik az irányt, miután a Föld a Bellus bolygó okozta károk miatt életre alkalmatlanná válik. Az emberiség fennmaradásának kulcsa vallás és tudomány szimbiózisa: a szerzetesi ruhába bújt űrhajósok rakétán száguldanak új otthonuk felé. A filmet a magyar gyökerekkel rendelkező Rudolph Mate és George Pal készítette. És ahogy a trailer mutatja, 60 évvel ezelőtt is volt 3D!
12. Pánik New Yorkban (The Beast from 20.000 Fathoms, 1953) IMDb:6.6
Egy évvel a King Kong újravetítése után, és egy évvel a Gojira bemutatása előtt megjelenik az óriásszörny, akit - először a filmtörténelemben - nukleáris töltet ébreszt fel álmából. Az Antarktisz jegéből kiolvadva NYC felé veszi az irányt (útközben olyan kis szegmensekkel gazdagodhatunk, mint a cápa és a polip víz alatti harca), de ez számára a végállomás is jelenti egyben. Ray Bradbury The Fog Horn című műve alapján készült.
11. Azok! (Them!, 1954) IMDb:7.4
Elérkezett az idő, hogy a hangyák is nyomot hagyjanak az emberiség történelmében: a White Sands-i első atomrobbantás hatására gigantikus méretet öltő rovarok az Angyalok városa felé menetelnek. Az alműfajteremtő film hullámot indít el: a későbbiekben rákok (Attack of the Crab Monsters, 1957), sáskák (The Deadly Mantis, 1957) és skorpiók (The Black Scorpion, 1957) is rendíthetetlenül törnek emberi életekre.
kicsimate
Utolsó kommentek