Akciós könyv

asimov_sfblog.jpg

Akciós könyv

stalker_sfblog.jpg

Rovatok

Egyben

Akciós könyv

banner_felkavaro2.jpg

Utolsó kommentek

Friss topikok

Külső feed

Nincs megjeleníthető elem

Folyadékalapú testpáncél

2010.12.21. 07:30 :: GalBob

Nem newtoni folyadékok - fizikai terhelés hatására szilárd halmazállapotú anyagokként viselkednek, s minél erősebb a hatás, annál ellenállóbbak. Kis mennyiségben egy közepes teljesítményű hangszóró segítségével is egészen szürreális látványban lehet részünk, ha pedig egy egész medencét megtöltünk például kukoricakeményítővel kevert vízzel, akkor még a vízen járás élményéből is ízelítőt kaphatunk.

 

Valahol meglepő, hogy a nem newtoni folyadékok haditechnológiai felhasználásának ötlete ilyen sokat váratott magára. A BAE Systems ugyan idén júliusban jelentette be, hogy komoly kutatássorozatba kezdtek egy új kevlár-NNF alapú (Non-Newton Liquid) golyóálló mellény kifejlesztésébe, ám csak nemrég sikerült egy olyan folyadék-kompozitot találniuk, amely kisebb és nagyobb kaliberű lövedékekkel szemben is hatékonynak bizonyult. A technológia sci-fi kapcsolódását az adja, hogy míg a kísérleti mellény rendkívül ellenálló a nagy sebességű lőfegyverekkel szemben, addig a szúró- és vágófegyverek játszi könnyedséggel hatolnak át rajta - más úton bár, a Dűne Holtzman-pajzsai miatt átalakuló hadviselés még a végén tényleg valósággá válik. 

51 komment

Címkék: tech

A bejegyzés trackback címe:

https://sf.blog.hu/api/trackback/id/tr672528422

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bar Kochba 2010.12.21. 09:48:51

A "kard" és "pajzs" mindig is versenyzett egymással. Annak idején pont azért múlt el a vaspáncélos lovagok kora, mert a puska átvitte. Most lehet, hogy fordul a kocka? Nem hiszem. Biztos kitalálnak majd egy olyan fegyvert, ami még ezt a páncélt is átviszi (lsd. a Dűnében a lassú lövedékek).

Knorr 2010.12.22. 07:42:29

@Bar Kochba: A lovagkor már a puskák előtt végetért, ugyanis azt a páncélt egy idő után megfelelő íjjal is át tudták lőni :)

2010.12.22. 07:54:30

@Knorr: pl angol hosszúíjászok, 14. sz

2010.12.22. 07:56:57

Hát azért ez annyira nem új.
Kb 1-2 éve láttam egy műsort valamelyik dokumentumos tv-n, hogy kísérleteznek ilyenekkel...

Laciii 2010.12.22. 08:29:20

Hadi páncélnak lehet, hogy új, sporthoz védőfelszerelésként már évek óta dolgoznak rajta.

vezereger 2010.12.22. 08:39:15

htka.hu/2010/07/26/itt-a-folyekony-testpancel/

Régóta kísérleteznek vele, a lényeg, hogy kell hozzá valami tartóedény, amiben a testen viselik. Ez meg valamilyen okból aramidszálakból(kevlar) szőtt többrétegű kelme, hiszen az nem lukad ki esetleg :D

Ez egy olyan probléma kb, mint a generális oldószer, amit lehet, hogy elő lehet állítani, de nem lenne miben tartani :D

Cateran 2010.12.22. 08:40:00

Femvertet ijjal? Alomban es pizsamaban....Kozelrol,point blank lovessel TALAN at tudott vinni 1 kemenyitett borvertet,de messzebbrol eselye sem volt (a nyilvesszo roppalyaja ugyanis tul meredek es a beesesi szoge miatt egyszeruen lecsusszott a vertrol...a nyilpuska..na az mar mas tortenet,annak a lovedeke sokkal "vizszintesebben" szall,femvertet az se nagyon utott at (max a nagyon nagy meretuek)de bort es lancot mar igen.)

vezereger 2010.12.22. 08:45:23

@Cateran: pontosan, a fém rigidsége okán - és mivel nem öntöttvas volt 10 mm-es/vagy nagyobb) falvastagsággal - simán átüthető az arra a célra készített nyílheggyel.
Ugyanezen célra gyártódott a római hadsereg híres dárdája is.
Nem véletlenül viseltek alatta további rétegeket, köztük vastag gyapjútöltetű mellényt, stb.
A bőr sokkal rugalmasabb, a lemezes bőrpáncélok sokkal hatékonyabb védelmet nyújtottak.

Laciii 2010.12.22. 08:45:57

@Cateran:
Mivan? Nem csak történészek találták ki hanem valóban tesztelték is, hogy a hosszú íj 200 méterről is átviszi az akkori páncélokat.

exilis 2010.12.22. 08:52:39

Ha áthatol rajta a lassabb cucc akkor nem véd normálisan a repeszektől sem. Ez még nem az igazi.

vezereger 2010.12.22. 08:54:01

Az agincourt-i csata során a legtöbb sérülés a francia lovasságban az angol - páncéltörő fejjel készített - nyilaktól származott.

innen eredeztethető az a jel, amit Churchill tett híressé, ugyanis az angolok a mutató és középső ujjukat mutogatták, amivel nyilaztak.

Benbe · http://www.benbe.hu 2010.12.22. 08:54:34

@Laciii: Úgy tűnik, Crecy neve nem ismerős az úriembernek.

A lassú lövedék nem butaság, pontosan ez az elve a szigonypuskának a vízben: hosszú, így nehéz, nagy lendülete lehet, de csekély az ellenállása a folyadékban. Mivel lassú dolog ellen a NNL folyadékként viselkedik, szigonnyal átüthető. Mivel az ember is tekinthető olyan folyadéknak, ami bizonyos szempontból szilárdként viselkedik, mondjuk egy hastalálat viszonylag csekély becsapódási sebességnél is átütő siker lehet.

Az egyetlen gond, hogy a lassú lövedék nem jut messzire. Elég durva lőelemképzőket kéne mondjuk NNL testpáncélos ellen használt mesterlövész-puskákba építeni.

Benbe · http://www.benbe.hu 2010.12.22. 08:55:27

Mellesleg a keményítős kísérlet isteni, a kilencedikeseim elég jót játszottak vele!

Teker 2010.12.22. 09:19:10

keveritek az egyes történelmi korok páncéljait. az idézett, XII-XIII. századi csaták idején a legfejlettebb lovagpáncél is keményített bőrvért volt teljes testet fedő láncinggel (lánchálóing :). ezt átvitte az angolok hosszúíja és a franciák nyílpuskái is.
a XIV-XV. századra kifejlesztett lemezpáncélokkal (amely alatt láncing és bőrvért volt, hogy belülről puha és hajlékony legyen) már csak a puskák bírtak.

vezereger 2010.12.22. 09:29:23

@Teker: Kérlek nézz már utána kissé alaposabban a dolognak.

Lemezpáncél már jóval korábban létezett, mint a XIV. század, igaz, a teljes testet védő lemezből készített "lovagi" páncélöltözet valóban akkor tájt kezdett véglegesedni.

Lemezből készült láb, kar és testvérteket azonban már az ókortól kezdve használtak, és folyamatosan fejlesztették.

Lucius Flavius Arrianus 2010.12.22. 09:50:45

@Cateran:
Crécynél és Agincourt mellet több száz francia lovag halt meg, testében angol nyíllal. Ja, és páncél is volt rajtuk.

larry 2010.12.22. 10:03:07

@Lucius Flavius Arrianus: A többségük részegen vagy másnaposan hempergett a sárban... tényleg.:)

Olman · http://szofejto.blog.hu/ 2010.12.22. 10:10:51

Akkor már a csillagkapus goauld pajzs ötletét kéne kivitelezni: minél nagyobb az erőhatás, annál jobban véd.

nemecsek ernő áruló 2010.12.22. 10:26:12

@Olman: Az speciel ugyanaz, mint a Dűne pajzs technológiája - legalábbis amennyit én láttam a csillagkapuból. :)

Spiritmonger 2010.12.22. 10:27:41

@Cateran: íjjal, különösen visszacsapó íjjal, vagy 80-100 méterről egy középkori páncélt átlőttek simán
nyílpuskával pláne, de ha megnézel egy mostani 70-90 fontos csigás íjat, és egy megfelelő piercing vesszőt, az is átlövi a páncélt gond nélkül

vezereger 2010.12.22. 10:27:48

Pontosan... csakhogy egy olyan páncél esetén kell még gázálarc és többféle oltás is a vegyi és biológiai támadások ellen :D

órarugógerincű felpattanó 2010.12.22. 10:34:49

A mostani golyóálló mellényeket is viszonylag könnyű átszúrni, miközben a kis sebességű lövedékeket megfogja.

Droidfigyelő (törölt) 2010.12.22. 10:37:33

@Cateran:

Álomban és pizsamában:)))))) Barátom, ez nagy baklövés volt:) Agincourt. Crecy. Pont.

vezereger 2010.12.22. 10:37:34

Nem mindegy, hog repeszálló, vagy lövedékálló - mert hogy a golyóra ugrik minden hozzáértő, mint a gépfegyverre is ;)

Sadist 2010.12.22. 10:57:07

Nem tűnik nagy újdonságnak, már vagy 8 éve is lehetett olvasni zselé és folyadék alapú testpáncél kísérletekről.

catshannon 2010.12.22. 11:00:05

@Olman: Dobott késsel azért ott is megszívatták a kukacot:)

pollio 2010.12.22. 11:53:27

Oké, akkor ha le akarok lőni egy ilyet viselő embert, akkor a jó öreg íj-nyíl kombót fogom használni. Az olyan, mint ha szúró-vágó fegyvert küldenék messziről.

Birkesz 2010.12.22. 12:24:49

Csodálom, hogy senki nem linkelte még be. Ha valaki még mindig úgy gondolja, hogy az íjakkal max. a könnyűvértes katonákat lehetett ijesztgetni:
lemil.blog.hu/2008/04/17/vendegoldal_mentula_a_longbowman
valamint hozzá kapcsolódóan az ottani hozzászólásokból (SaGa):
www.szip.hu/downloads/egyeb/dr_Szollosy_Keletkut_95-37-51.pdf

vezereger 2010.12.22. 12:34:50

@Birkesz: Igen Birkesz, ezeket próbáltam jelezni, hiszen a témában valamennyire olvasottnak tartom magam, de nem sikerült rögvest egy ilyen oldalra akadnom mint neked.

A vendégoldalon összefogóbban sikerült a poszt írójának a témát megragadni hiszen erre készült ;)

Birkesz 2010.12.22. 12:39:03

@vezereger: Akkor előnyben voltam, csak pár napja olvastam a posztot és így célirányosan tudtam rákeresni. :)

2010.12.22. 12:52:25

@Scaramella va alla guerra: A 13. század még a nehézlovasság fénykroa volt, így sok helyütt a későbbi évszázadokra teszik a bukását. Mi is nehézlovasokkal vonultunk fel 1526-ban a törökök ellen

vezereger 2010.12.22. 12:53:49

@Birkesz: amennyire lehetett - reagálva a hsz-ekre - igyekeztem egyrészt a nyílhegy típusára, a lemezpáncél rigidségére, a híres eszközökre (longbow, pilum) amik a lemezpáncél/pajzs átütésére készültek felhívni a figyelmet, csak szépen apránként, amit azonban az általad idézett szerző sokkal összeszedettebben rakott össze hiszen nem csak válaszolgatott.

Nagyon jó, hogy megtaláltad, így az összes kissé tájékozatlan hozzászólónak elegendő lesz ;)

De azt a kérdésemet, hogy milyen formában szereljük fel magunkra a folyékony anyagot - végül is arról szól a post - nem nagyon reagálta le senki ;)

Bret 2010.12.22. 14:17:11

@vezereger:
Nem egészen: W. Churchill V betűt mutatott (tenyérrel feléd) mint 'Victory', míg az angol sértés két ujjal tenyérrel a mutató ember felé. És azért mutatták a franciák felé az angol íjjászok, mert előzetesen a lovagok beígérték nekik, hogy levágják az angol longbow felhúzásához szükséges két ujjukat.

"Az agincourt-i csata során a legtöbb sérülés a francia lovasságban az angol - páncéltörő fejjel készített - nyilaktól származott.

innen eredeztethető az a jel, amit Churchill tett híressé, ugyanis az angolok a mutató és középső ujjukat mutogatták, amivel nyilaztak."

ergerberger 2010.12.22. 14:19:46

Én szoktam kísérletezni ezzel a keményítős dologgal.
Először megkeményítem magam, aztán kicsapok belőle egy adag nem-newtoni folyadékot.

Az eredmény mindig kielégítő!

vezereger 2010.12.22. 15:00:55

@Bret: Igen, ha elolvasod, én is pont ezt írtam ;)

Érdekes, hogy a neten Urban Legend.ként aposztrofálják a tényt, pedig amikor először mutatta Chircill fel a két ujjacskáját, akkor az angol sajtó erősen felháborodott ;)

kukatr 2010.12.22. 15:02:15

Ez is olyan egyszer használatos páncél lesz, mint a kerámia a tankokon? A becsapódás helyén a lyukon kifolyik szépen lassan a páncél.

vezereger 2010.12.22. 15:06:31

@kukatr: csak nem a kumulatív töltet hője által elfolyósított fém/kompozit folyik ki, hanem a folyós betét :D

Eman 2010.12.22. 15:10:01

Gyerekek...már az Ókori Rómában is használtak fémpáncélt a nyilak ellen csak a pajzsok nyújtottak igazi biztonságot

kukatr 2010.12.22. 19:32:26

@vezereger: Hát ne haragudj, de ezt a mondatod nem értem.

vezereger 2010.12.22. 20:10:23

@kukatr: a kerámia a többrétegű páncélzat esetén a fentebb leiírt okokból folyik meg.
ld. kumulatív hatású páncéltörő lövedék.

kukatr 2010.12.22. 22:26:20

@vezereger: Ööö, a kifolyást nem a kerámiára értettem, hanem a blogban említett folyékony páncélra.
Amúgy a kerámiát is megolvassza a páncéltörő? Az derék. Mondjuk elég magas hőmérsékleten zajlik ott a pusztítás.

vezereger 2010.12.22. 22:32:18

@kukatr: én is ezen agyalok, mert uge, olyan mellény kéne, amiben a cucc nem lefele folyva alul gyűlik össze. Másrészt, ha steppelik, ott nem hat igazán, ahol varrás van, harmadrészt ha nem bírja a borítás, kifolyik.

kukatr 2010.12.23. 12:48:59

@vezereger: Az első kettő probléma megoldható egy feszesebb szövettel, és egymás varratait fedő rétegekkel. a harmadikra nekem sincs ötletem, ezért kérdeztem az egyszer használhatóságot is.

kukatr 2010.12.23. 12:56:01

@kukatr: Ha jobban belegondolok, akkor valamilyen lemez- vagy pikkelyvért formában kiküszöbölhető minden. A tönkrement páncéldarabot szimplán kicseréli a katona egy másikra, amit a zsebében hord.
süti beállítások módosítása