Akciós könyv

asimov_sfblog.jpg

Akciós könyv

stalker_sfblog.jpg

Rovatok

Egyben

Akciós könyv

banner_felkavaro2.jpg

Utolsó kommentek

Friss topikok

Külső feed

Nincs megjeleníthető elem

Ajánló: Másnap - The Day After (1983)

2011.08.01. 11:39 :: kicsimate_galaktika

Itt a bizonyíték arra, hogy a TV-film önmagában nem feltétlenül jelent igénytelenebb kivitelezést, gyengébb színészi játékot, rövidebb műsoridőt, mint szélesvásznú társa. Pár évtizeddel ezelőtt - amikor az esti programot a közös tévézés jelentette - komoly, hatásos alkotások születtek, amik népnevelő esti meseként is funkcionáltak. Mai ajánlónk egy ilyen gyöngyszemet mutat be.

A történet Kansas Államban játszódik, a '80-as években. Akkor, amikor Európában az interkontinentális rakétatelepítések miatt a hidegháború újabb tetőpontjához ér. Nyugat-és Kelet-Berlin között kiújulnak a konfliktusok: a TV-ben mindenki ezt nézi, a rádióban mindenki ezt hallgatja. De az emberek 30 éve ebben élnek, nem hiszik el, hogy a világvége bekövetkezhet.  

Több szálon fut a cselekmény, a film első harmadában megismerhetünk egy idős orvost (Jason Robards egyik késői zseniális alakítása), egy szerető, hétköznapi problémákkal küzdő családot és egy orvostanhallgatót (Steven Guttenberg, aki a Rendőrakadémia előtt még egészen normális volt). Az alakítások pedig a feszültség növekedésével egyre csiszolódnak.

Az a tény, hogy a forgatókönyvírók Lawrence-t választották az események fő helyszínéül, csak tovább erősíti a nyomasztó tényt, hogy a nukleáris katasztrófa az egész földfelszínt érinti (korabeli előrejelzések szerint ez az egyik USA-beli kisváros, amire egy esetleges atomháború nem lett volna hatással). Ahogy a filmben is elhangzik Einstein híres mondása: "Azt nem tudom, hogy a harmadik világháborút hogyan fogják megvívni, de a negyediket biztosan botokkal és kövekkel."

A nukleáris töltetek kilövése és becsapódása a film legerősebb pillanata: dokumentarizmus és videóklip esztétika elevenedik meg egyszerre (a Bombabiztos tudta még ennyire drámaian megjeleníteni a közeledő halált), de nem szeretnék spoilerezni - meg kell nézni, na. A film igazi erénye a második egy óra: a tömegjelenetek és grandiózus díszletek (ez még bizony nem CGI) között a halálra ítélt emberek küzdenek az életükért, de lassan mindenkiben tudatosul, hogy már csak napjaik vannak hátra.

Ez volt minden idők legnézettebb amerikai TV-filmje (kb. 100 millió néző látta a premier napján), és a mai napig büszke lehet rá az ABC csatorna. Elgondolkodtató, okos mű - majdnem 30 év múltán is hatásos poszt-apokaliptikus film.

kicsimate

55 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sf.blog.hu/api/trackback/id/tr593116436

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aha, persze 2011.08.01. 18:09:30

Most jelent meg egy nagyobb torrentoldalon, ömlenek a verziók (kódolás, felbontás, soseveszedészre technikai megoldás).
Mi ez a nagy hype?

Revolver Deluxe 2011.08.01. 18:11:21

Remek írás, a britek is csináltak egy hasonló filmet az atomháborúról. Az ha lehet még realisztikusabb, brutálisabb lett. Threads a címe (talán Fonalak a magyar cím, nem tudom). Nézd meg és esetleg írj arról is egy kritikát ha tetszett. :)

2011.08.01. 18:35:07

Nagyon régen én is láttam tvben, azóta keresem. Szerencsére, meglett torrentről, s bár sajnos nem szinkronos, még mindig nagyon jó film.

AkovácsApéter 2011.08.01. 18:39:32

A nyolcvanas évek közepén foglalkozott vele a Stúdió, jeleneteket is vágtak be, hónapokig a hatása alatt voltunk, aztán a film is, amit valamikor '92 körül adott valamelyik német tucatadó (tán a Sat1). Sokkolt.

Revolver Deluxe 2011.08.01. 18:40:21

@molnibalage: Láttam már mindkettőt, ezért ajánlottam a Threadset is.

Emide Buda 2011.08.01. 18:56:35

Ennél már csak az Ember gyermeke lego-animációs tv változata lenne sikeresebb!
Ugye mate?

Totigyerek 2011.08.01. 18:57:16

Kiváló film, annakidején gyerekként néztem, nagyon megrázó volt.

no mail, no problem 2011.08.01. 19:02:24

@AkovácsApéter: sőt, amikor a stúdió leadta, akkoriban már ment a videó őrület is, és kazettán is terjedt.

én nem láttam akkoriban egy stúdiót se, de nem lennék meglepve, ha azért foglalkoztak volna vele, mert videóon már erősen terjedt, aki akarta látta, a suttogó propaganda és SZER együtt lazították az állampolgárok éberségét az ilyen filmekkel. ezért ideológiai vonalon helyes irányban kellett állítani mindenkit: nem úgy van az, hogy a világbéke felett árgus szemekkel őrkődő, alapvetően védekező SZU atomcsapást mér az agresszor, a béketábort fegyverkezési versenybe hajszoló USA-ra, pfej.

Asidotus 2011.08.01. 19:03:03

Nekem is tetszett, ténylg nagyon jó film.
És azok a bombák még ma is megvannak.

alfabela2 2011.08.01. 19:07:47

"Threads has been compared to The Day After, a 1983 U.S. television film depicting a similar scenario in the United States. (One review of both films said, "Threads makes The Day After look like A Day at the Races.")
en.wikipedia.org/wiki/Threads

Vagyis a Threads-hez képest a Másnap csak egy vígjáték. Tényleg megérne egy misét, izé részletes elemzést. Még az életkedvet is kifacsarja az emberből. Magyar TV-ben talán még sohasem mutatták be (vajon miért nem?), én a youtube-on láttam.

Köves D. Gábor 2011.08.01. 19:14:53

Nekem az Üvöltő szelek szemafor verziója jobban tetszik.

SzJ1982 2011.08.01. 19:59:21

Zseniális film! Még kölyökkoromban láttam, akkor is megfogott, aztán úgy 1 hónapja találtam én is valami torrent-oldalon. Azonnal lekaptam, és még így, felnőtt fejjel sem csalódtam. Kiváló.

Badbitie 2011.08.01. 20:08:22

www.youtube.com/watch?v=ZwfWvBqkPu4&feature=player_embedded#at=13

youtubeon fent van több részletben az egész film. A link az első részletre mutat.

Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2011.08.01. 20:39:21

Most hogy írtál róla, egyből beugrott...

Kamszkölökkén láttam, sokkolt.

Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2011.08.01. 20:42:52

Most hogy írtál róla, egyből beugrott...

Kamszkölökkén láttam, sokkolt.

Prof. William · http://profwilliam.wordpress.com/ 2011.08.01. 20:42:59

A Másnapot kiskoromban láttam és erősen sokkolt akkor.

De igaz hogy a Threadhos képest mosolygós vígjáték a film. A Threads a legdurvább ilyen film a témában.

Bal 2011.08.01. 20:48:11

A Threads-hoz képest ez csak egy buta hollywoodi könnyezgetős limonádé.

Picsasereghajtó 2011.08.01. 21:08:48

Én egyiket se láttam, de most letöltöm mindkettőt. Amúgy kíváncsi vagyok, hogy a tévéfilm mintájára mikor születik meg a torrentfilm, mint műfaj :)

Picsasereghajtó 2011.08.01. 21:13:24

Threads-ból létezik xvid-nél jobb release valahol? Mert én nem lelem...

kicsimate_galaktika 2011.08.01. 21:14:52

@Revolver Deluxe: na igen, a Threads. az angol SF-vonal az egyik személyes kedvencem, lesz majd cikk arról is:) csak most került elém ez a film, és meglepett, hogy mennyire jó - pedig sokan szajkozzák a közhelyet, h a régi filmek már nem időtállóak a CGI és a technikai fejlődés miatt...

@alfabela2: @Prof. William: @Bal: azért a vígjáték erős:) de tény h szentimentálisabb a Threads-nél.

ElPadre 2011.08.01. 22:12:57

ne felejtsük el a témában a when the wind blows-t, ami egy remek zenéjű rajzfilm, és a maga szelíden szomorú módján ugyanolyan érzelmi pusztításra képes, mint a már említett két film

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2011.08.02. 07:47:10

Ez egy annyira depresszív film, kb. két éve letöltöttem, elkezdtem nézni, de nem bírtam végig.

egyhazafi 2011.08.02. 07:48:14

Volt egy hasonló film, ha jól emlékszem Ne várd a csodát címmel... Az is elég durva volt.

svájci néger 2011.08.02. 08:18:20

állati régen láttam, valamikor késô gyerekkoromban, de a mai napig emlékszem rá. Nyomasztó.

T mint T 2011.08.02. 08:30:16

Én is láttam. Eleinte azt hittem, ez egy unalmas baromság! Aztán persze megkedvelte az ember a szereplőket és amikor jött a bumm, akkor már sokkolt!
Van egy másik film is a témában, Armande Assante-val: On the Beach. Igazi lassú halál... Ne az esküvőd előtt nézd meg... Egy hétig szédülsz tőle.
Ha valakinek meglenne eredeti angolul (merthogy idehaza csak magyar nyelven lehet megvenni), az szóljon!

Beren 2011.08.02. 08:57:15

Nagyon elgondolkodtató film. A 80-as évek közepén a suliban, kötelező videóvetítésen (!) láttam. Bezsúfolták a teljes évfolyamot egy terembe és egy szakadt tévén leadtak egy szellemképes kópiát. Ma sem tudom, hogy ez felsőbb utasításra történt e, vagy a tanáraink voltak ilyen jó arcok. (Ha igen, utólag is respekt nekik)

newnt55 2011.08.02. 09:04:28

Miracle Mile
Testament
Még ez a 2 film jutott eszembe, ami sokkolt kicsit. Nem röhögtem magam szét egyiken sem. :-(
www.youtube.com/watch?v=1N5FBXs1ZWw
Az egyikben várják az atomcsapást és megy a pánik próbálnak menekülni, de nem lesz hepiend.
www.youtube.com/watch?v=xennkC6_og4
A másikban meg az atomtámadás utáni háttérsugárzásban hullanak az emberek.

borzash · http://frozensteak.bandcamp.com 2011.08.02. 09:22:38

láttam tévében, jó. különösen a leg-legvége.

AczélGyuribácsi 2011.08.02. 09:40:00

Azért megdöbbentő, hogy egyetlenegyszer adta le egy tévé (én azt a szakadt és féltve óvott VHS felvételt digiztem be később) és SOHA TÖBBÉ nem lehetett hallani a filmről.
Persze a megjelenés pillanatában érhető, hogy tiltott mű lett, de később???

franta 2011.08.02. 09:40:21

@Beren: Respekt nekik!
A Stúdió (vagy akármelyik) leadott belőle pár bevágást, mert nem lehetett hallgatni a filmről (SZER, egyebek). A szokásos - szinte rituális - körítés, pl. a gonosz, atomháborúra készülő imperialisták stb. meg senkit nem érdekelt.
A teljes filmet én is valamikor a kilencvenes évek elején láttam. És Cheyenne (bocs, Jason Robards) alakítása tényleg nagy volt. Főleg amikor a vége felé ment a háza romjaihoz, és ott ült a sarokban egy szivar, aki elküldött a búsba, hogy "takarodjon a házamból".

Krogshöj 2011.08.02. 09:44:45

@Nűnű: Ez így nem teljesen igaz. Az USA arzenáljában ma mintegy ötezer robbanófej van, Oroszországéban három-négyezer. A hidegháború alatt mindkét oldalon 30-30 ezer körül tetőzött a számuk.

AczélGyuribácsi 2011.08.02. 09:47:58

@Nűnű:
Nincsenek...

Pár fotó
32°22'54.18"N 99°27'36.70"W
32°36'8.96" N 99°38'57.38"W
32° 9'42.74"N 99°33'10.53"W
32° 8'25.17"N 99°42'12.48"W

Don Quixote de la Ferko 2011.08.02. 09:50:31

"A nukleáris töltetek kilövése és becsapódása a film legerősebb pillanata: "

Nézd végig a mozit. A legerősebb pillanat a narancs. (Vessük most el az itthoni párhuzamot)

Void Bunkoid 2011.08.02. 10:08:14

azé' ha valaki igazán rá akar hangolódni egy kis padláson önfelkötésre, akkor - habár nem atomháborús téma, de ajánlom a Lynch-féle Elefántembert. Na annál nyomasztóbb, depresszívebb valamit még nemigen láttam.

Főleg, hogy a sztori, habár a film kissé romantizálva-kiszínezve írja le, de valóban megtörtént.

Neoprimitív 2011.08.02. 10:12:33

Huh, a Threads tényleg brutális volt ehhez képest. Valami filmklub vetítésen láttam haverokkal és emlékszem, beszélni sem volt kedvünk utána, csak mindenki eloldalgott haza.

Don Quixote de la Ferko 2011.08.02. 10:12:45

Annak ellenére, hogy kedvenc moziim egyike, azért maradjunk abban, hogy valójában egy amerikai tucatalkotás, messze nem éri el a Sztalker, vagy a Jégmezők lovagja színvonalát.

Void ...:
Stimm.

Void Bunkoid 2011.08.02. 10:19:17

@luciferko: ááá, de rég láttam má' a jégmezők lovagját, esküszöm letöltöm mindjárt :)

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.08.02. 10:57:24

@aha, persze: nem vagyok otthon ezekben, honnan lehet letölteni?

ügyfélszolgálatos 2011.08.02. 10:59:13

Á ez a film humorparádé a lengyel Bárka c. filmhez képest.

Beru 2011.08.02. 11:04:36

amikor a kilencvenes évek közepén valamelyik magyar adó adta, napokig nem tudtam szabadulni tőle. Ugyanilyen volt egy orosz film, ami Csernobilról szólt, jóval a rendzserváltás után készült , a címe nincs meg, de messze a legborzasztóbb film, amit láttam.

jonnglenn 2011.08.02. 11:17:10

After day
Threads
Special bulletin

Mindhárom kiváló alkotás. Elgondolkodtatóak és az ember lelkét megrázzák.Mint a "Miller-Leibowitz".

A "másnapot" valamikor a nyolcvanas évek derekán(86-87)láttam. Megragadott, de a rohanó mindennapok lassan elmosták.
Vagy négy-öt hónapja kezdtem keresni ismét.
A túrás közben akadtam a másik kettőre.

Alapvetően mindhárom film más aspektusból közelíti, kerülgeti a témát a témát.

Mint alkotás, nekem a Special bulletin a kedvencem.

jonnglenn 2011.08.02. 11:20:34

Az index címlap jót tesz a téma publicisztikai ismertségének.
Szükség is van rá ebben a transzformeresvalóvilágosgigasztáros világban.

Krogshöj 2011.08.02. 11:23:14

Szerintem jó film, de a helyén kell kezelni. Egy amerikai network tévén főműsoridőben vetített TV-film volt, nem kell azt várni, hogy a filmművészet csúcsa.

Nyunyócska 2011.08.02. 11:30:28

Én is a 80-as évek közepén láttam középiskolásként az iskolai angol filmklubban, azt hiszem. Régóta kerestem, tanárként is. Látni kellene a mai középiskolásoknak is. Ez nem horror, öncélú halál-mutogatás. Nyomasztó? Az. De a valóság még ennél is nyomasztóbb lett volna és bár gyerek voltam és nem éreztem át annyira a hidegháborút, de ez valós fenyegetés volt akkoriban. Csernobilt és Fukusimát (nem beszélve az atombombát készítő újabb hatalmakról) elnézve fenyegetés ez ma is.

bldo 2011.08.02. 11:32:34

@Beru: Valószínűleg a Raspad című alkotásra gondolsz, amikor a kissrác ottmarad a kitelepített Pripjatyban. (www.imdb.com/title/tt0105220/)

Darkcomet 2011.08.02. 11:47:06

Nekem az angolok Threads című tévéfilmje sokkal jobban tetszett. Főleg azért, mert nem állt meg az atomtámadásnál, hanem bő 15 évet bemutatott az atomháború utáni életből. Na, ez tényleg egy igazi depressziós film.

AkovácsApéter 2011.08.02. 12:06:41

@T mint T: Az On the Beach Nevil Shute regényéből készült, gondolom. Engem a könyv sokkolt.

acsa77 2011.08.02. 12:09:48

@Nyunyócska: azért Neumann és Nash óta a játékelmélet segít az ilyen konfliktusokban. Azt érdekes lenne megtudni, hogy a '80-as években mennyire voltak képben az oroszok, mert az amcsik leginkább gazdasági háborúnak szánták a felfegyverzést és az olajár ideiglenes lenyomását. Ma már szerintem egy kezdő közgazdász-matematikus is ki tudja számolni, hogy az oroszoknak tojnia kellett volna az atomfegyverkezésre az utolsó "hullám"-ban, nem kerültek volna hátrányba, sőt.

AkovácsApéter 2011.08.02. 12:11:04

@no mail, no problem: Bár nyilván volt politikai színezete, a Stúdióban ezeket a jeleneteket nem ilyen felütéssel adták.
Olyanokat a Panorámában mutattak, hogy texasi apuka tele szájjal üvölti, hogy inkább a gyerekei is haljanak meg, de a ruszkikra le kell csapni.
Szóval a Stúdióban a Szegvári Kati is inkább a borzalmas, sokkoló képeket emelte ki. Ami nem csoda, hiszen addig gyakorlatilag senki nem szembesült azzal, hogyan is nézd majd ki egy poszt-nuke világ.

Alternatív 2011.08.02. 12:19:54

A nyolcvanas években a fizikus hallgatóknak külön levetítették.

tof 2011.08.02. 12:35:56

A magyar tv vetítésről lemaradtam, de még előtte, valamikor a 80-as évek közepén leadták a jugók, az nálunk még elég jól bejött.
Persze az angol szöveget és horvát feliratot rohadtul nem értettük, de érezhető volt a feszültség az első perctől kezdve.
Aztán ahogy jött a légiriadó meg a támadás, szétesett a kép, és a film hátralévő része úgy ahogy van, nézhetetlen volt.
Azonnal megegyeztünk, hogy a magyarok zavarják a vételt.
Csak másnap derült ki, hogy több osztálytársam simán végignézte, csak nálunk valamelyik szomszédra pont akkor jött rá a barkácsolás + köszörülés + hegesztés...

Azóta sem láttam ezt a filmet, de hála e cikknek tegnap bepótoltam!

Void Bunkoid 2011.08.02. 13:16:32

@tof: óóó ez mekkora nosztalgikus élményeket idéz fel, kicsi pici koromban nagyanyámnál nyaralva, sima földi antennáról fogva a tévét.

Ha valamelyik szomszédnál - vagy nálunk - beindult a terménydaráló, vagy szivattyú, azonnal mákos/szétesett/élvezhetetlen tévéadás, a felettünk 50 méterre elhúzó épp leszállni készülő MiG-23-asról nem is beszélve :)

TomAce 2011.08.08. 22:23:34

Köszi nektek, hogy felkeltettétek az érdeklődést bennem, letöltöttem, nézem :)
süti beállítások módosítása