Az amerikai autógyártók és kormányzati szervek legújabb közös programja olyan autók kifejlesztése, amelyek képesek egymással kommunikálni, így téve biztonságosabbá a közlekedést.
Manapság már több új autótípus képes az internetre kapcsolódni, de leginkább csak navigációs célból, vagy pl. zeneletöltésre használják ezt a lehetőséget. Amit többek között a General Motors elképzelt, ennél sokkal több: a V2V (vehicle to vehicle) technológiával ellátott autók nem csak felhő alapú szolgáltatásokat tudnak majd igénybe venni: képesek lesznek a közlekedés egyéb résztvevőivel - más autókkal, közlekedési lámpákkal, benzinkutakkal vagy töltőállomásokkal -, illetve az utasok okos kütyüivel is kommunikálni.
Mivel az utakon lévő autók folyamatosan kapcsolatban lesznek egymással, az utak biztonságosabbak lesznek, illetve a vezetőknek sokkal több információ fog a rendelkezésükre állni. Alan Taub a GM alelnöke elmondta egy rendezvényen, hogy elismeri a mai autókon használt fedélzeti szenzorok hasznosságát, de szerinte a V2V rendszer előbb kiegészíti, majd teljesen fölváltja a mai technológiát.
A V2V-vel előrejelezhető lesz a többi kocsi várható útvonala is: a vezető által megadott úti célból kikövetkeztethető például, hogy mikor fog sávot váltani, kanyarodni, stb.
A rendszernek azonban vannak hátrányai is. Az első, hogy olyan nagy mennyiségű adat fogja elárasztani a vezetőket, ami könnyen elvonhatja a figyelmüket a vezetésről. Az USA Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatala (NKKH) már elindított egy programot, amiben erre a problémára keresnek megoldást.
További probléma lehet az egyes autógyártók által kifejlesztett V2V rendszerek közötti kompatibilitás. Annak sok értelme nem lenne, ha például egy Ford csak a többi Forddal való ütközés veszélyére figyelmeztetne. Éppen ezért az NKKH több autógyártóval – többek között Ford, GM, Honda, Hyundai Kia, Mercedes-Benz, Volkswagen – is egyeztet ez ügyben.
A rendszer akkor lesz teljes mértékben használható, ha minden autóban jelen lesz a V2V, ez legkorábban 20-30 év múlva valósulhat meg. Az átmeneti időszakba a még utakon lévő nem-okos kocsikba a gyártók utángyártott V2V adóvevőket fognak kifejleszteni. A rendszer teljes kiépülése után a fejlesztők szerint gyakorlatilag nem lesznek karambolok.
Taub szerint a V2V kifejlesztése a következő nagy lépés a saját magukat vezető autók felé.
Forrás: livescience.com
Utolsó kommentek