Holland kutatóknak érdekes ötlete támadt, amikor az európai malacok szórakoztatásáról filozofáltak éppen, és kezükbe akadt egy iPad.
Európában a disznótenyésztőknek az állattartási törvények értelmében biztosítaniuk kell röfögő állatkáik számára valamilyen játékot, amivel elűzhetik unalmukat, lecsillapíthatják agresszív hajlamaikat, illetve elterelhetik figyelmüket társaik ínycsiklandó farkincájáról. Ilyen játék lehet például egy, a mennyezetről láncon lelógó műanyag labda. Clemens Driessen, a Wageningen University filozófusa ennél tovább ment, amikor 2009-ben leült néhány gazdával beszélni.
Az egyik gazda, merőben szokatlan módon azt javasolta, hogy csináljanak olyan játékokat a disznóknak, amikkel az embergyerekek szoktak játszani, például valamilyen Nintendo Wii-szerűséget. Ez az ötlet vezette el végül Driessent és kollégáit a 'Disznóhajsza' alapötletéig. A játék koncepciója a következő: az ólak falán nagy, nyomásérzékeny kivetítőt helyeznek el, amin ember irányította fénygömb imbolyog. Ha a malac megérinti a fénygömböt, a gömb felsziporkázik, amit a malacok nagyon szeretnek.
Az emberek a fénygömböt az iPad-en tudják mozgatni, ráadásul látják a szaglászó orrot. Ha mind az emberi, mind a négylábú játékos sikeresen beletalál egy háromszögletű célmezőbe, igen látványos, virtuális tűzijátékot kapnak jutalmul.
A malacok az intelligens állatok közé tartoznak. Habár intelligenciájuk nem éri el a főemlősök szintjét, ez betudható az intelligencia definíciójának is. Az emberek ugyanis szeretik a saját társadalmi viselkedésük alapján megállapítani egy állatról, hogy az intelligens-e vagy sem.
Az nyilvánvaló, hogy a disznók nem fognak ruhát hordani, vagy két lábon járni, mint ahogy azt Orwell az Állatfarmban leírta, de Driessenék bíznak benne, hogy a 'Disznóhajsza' idővel segít megváltoztatni az állattartással szemben tanusított morális hozzáállásunkat.
Forrás: livescience.com
Utolsó kommentek