Az Egyesült Államok hadserege – az afganisztáni és iraki háború során bekövetkezett eseményekre alapozva – az úgynevezett hatodik érzék fejlesztését is be akarja építeni az újoncok képzésébe.
A fent említett háborúk során több katona is beszámolt arról, hogy éles helyzetben, amikor nem volt idő a helyzet elemzésére, a másodperc törtrésze alatt kellett olyan döntést hozniuk, ami az életüket mentette meg. Az amerikai haditengerészet kutatóintézete pont ezt a képességet – egyedi helyzetekben, a szituáció megfelelő elemzése nélkül helyes döntést hozni - szeretné kifejleszteni kis, vagy épp zéró harctéri tapasztalattal rendelkező katonáiban is.
Ez a fajta intuitív cselekvés alapjaiban különbözik a lépésről-lépésre analizáló, időigényes gondolkodástól, mivel gyorsan, ösztönösen történik. A katona lát, hall, vagy érez valamit, aminek hatására a tudatalattija néhány tized másodperc alatt létrehozza a 'megoldás érzetét', ami segít a harctéri szituáció átlátásában.
Azt is vizsgálják, hogy eme képesség elsajátításában mennyire segíthet az 'implicit tanulás' – amikor úgy tanulunk, hogy nem vagyunk ennek tudatában. Jó példa erre amikor megtanulunk kerékpározni, vagy új nyelvet tanulunk. Első lépésben az intuícióra és implicit tanulásra egy-egy mérőskála megalkotását tervezik, ezután egy működő elméletet fognak kidolgozni, mely figyelembe veszi az egyes katonák különbözőségét, az alkalmazkodóképességüket, a harctéri stresszt és kimerültséget, stb.
Végül egy virtuális harctér-szimulátor segítségével elkezdik a katonák adatgyűjtéssel egybekötött tényleges intuitív képzését. Hasonló szimulátorokat már ma is használnak a katonák felkészítésére a harctéri körülményekre, illetve a veteránok poszt-traumatikus stressz szindrómájának kezelésére.
Forrás: livescience.com
Utolsó kommentek