Akciós könyv

asimov_sfblog.jpg

Akciós könyv

stalker_sfblog.jpg

Rovatok

Egyben

Akciós könyv

banner_felkavaro2.jpg

Utolsó kommentek

Friss topikok

Külső feed

Nincs megjeleníthető elem

A Top 10 Megfilmesíthetetlen könyv - és a belőlük készült filmek

2012.10.25. 12:03 :: Zanphagras

style_meme__aragorn_by_manweri-d38tnja.jpg

"Ez a könyv egyszerűen zseniális! ...de abszolút megfilmesíthetetlen!" Ismerős gondolat, nem? Különösen a hihetetlen tájakon, elképesztő lények által benépesített, kolosszális méretű és rendkívüli alapossággal felépített sf és fantasy világok azok, amelyekről hajlamosak vagyunk azt mondani: ez simán megfilmesíthetetlen, és kész. Hasonló a helyzet a kultikussá vált könyvekkel - ezekről is váltig állítjuk, hogy lehetetlen filmre vinni, egészen addig, amíg valaki meg nem teszi. Akár kompromisszummal, akár anélkül. Összeszedtük a 10 legérdekesebb ilyen esetet, amikor a megfilmesíthetetlennek hitt regény eljutott a széles vászonra... így, vagy úgy.

banner bradbury.jpg

10. Dűne



Miért megfilmesíthetetlen: mert rendkívül összetett és tele van érdekfeszítő ötletekkel! Annyi reflektálás van benne a mai korunkra (a távoli jövő lencséin keresztül), annyi elvont filozófia, a szereplők belső világáról és gondolatairól legalább annyit megtudunk (ha nem többet), mint a külvilág eseményeiről. Ahogy John Scalzi fogalmaz: "Frank Herbert könyve olyan sűrűségben fogja össze a vallást, politikát, gazdaságot, forradalmat és batár nagy fűszer-ürítő férgeket, hogy azzal fenyeget, hogy visszahullik önmagába."

Hogyan lett mégis film: David Lynch rettentően összesűrítette a történetet. És Scalzi szerint hozzáadta a saját "furcsaság-rétegét". Nos, igen.

9. V mint Vendetta



Miért megfilmesíthetetlen: Alan Moore graphic novelje mázsányi mennyiségekben tartalmaz kalandozást, a tárgytól való eltérést és kőkemény politikai eszmefuttatást. Alan Moore egyébként kategorikusan kijelentette, hogy az ő munkáiból nem lehet filmet készíteni, de a V-t különösen ilyennek tartja. Bár szerintünk minden kezdő rendező arra vágyik, hogy filmet készíthessen egy poszt-apokaliptikus, disztópikus Angliában egy olyan ember uralmáról, aki szerelmes egy számítógépbe és fasizmusba taszítja az országot, miközben egy rejtélyes terrorista egy fiatal lányt kínoz, hogy az átvegye tőle a stafétát. Yepp.

Hogyan lett mégis film: Sokkal pozitívabb végkifejlettel. És sokkal kevesebbet szólt a vegytiszta anarchiáról a képregénynél... meg még néhány más dologról is, na.

8. A Végtelen Történet


Miért megfilmesíthetetlen: mert a tulajdonképpeni regény Michael Endétől egy nagyon összetett elmélkedés arról, hogy változtatnak meg minket a történetek - és hogyan változtatjuk őket mi magunk. Az első felében Bastian elkezdi olvasni Atreyu történetét, mire a történet elkezd reagálni és változni az ő személye kapcsán, a második felében pedig Bastian maga is bekerül a könyvbe, és cselekedetei aktívan alakítják a történetet... rengeteg fura, szokatlan esemény van benne.

Hogyan lett mégis film: nehezen. Maga Michael Ende annyira utálta az 1984-ben elkészült, egyébként rettentően hangulatos alkotást, hogy pereskedni kezdett, hogy változtassák meg a címet és/vagy vegyék le a nevét a stáblistáról. Ráadásul a film csak a sztori első felét vitte a vászonra, és abból is rengeteg ötletet és elképzelést kihagyott.

7. Kamera által homályosan



Miért megfilmesíthetetlen: könyörgöm, ezt a könyvet Philip K. Dick írta. És még tőle is eléggé gombaigényes! Hiszen egy beépülő zsaruról szól, aki elfelejti egy drog hatására, hogy a fickó, akire vadászik, ő maga. Hogy az ilyesmit viszonylag nehéz megfilmesíteni? Az. A könyv ráadásul folyamatosan azzal játszik, hogy a valóság és az illúzió határán egyensúlyoz és ügyesen ábrázolja a széteső személyiségben végbemenő folyamatokat is... olyan ez, mint megfilmesíteni a Kognitív disszonancia elmélete c. szakkönyvet.

Hogy lett belőle mégis film: rajzosan. A színészek eljátszották a szerepüket, majd hogy elszálltabb, őrültebb hangulatot adjanak az alkotásnak, rajzfilmesítették. Tulajdonképpen egy elég hű és elég jó adaptáció lett belőle, kicsit kevesebb agyalási kényszerrel, mint a könyv esetében, de akinél a rajzfilmes kinézet leveri a biztosítékot, annak határozottan nézhetetlen,

6. Johnny Mnemonic 



Miért megfilmesíthetetlen: mert William Gibson elképzeléseinek jobb a grafikája a valóságnál. Egyszerűen nehéz azt reprodukálni, mint amit ő elképzel! Rengeteg dolog történik egyszerre és nagyon nehezen ábrázolható elképzelésektől hemzsegnek az írásai.

Hogyan lett belőle mégis film: olyan "Bár ne lett volna" módon. Széles körben tragédiának tartják ezt a filmet, amit sokszor kritizálnak túljátszás miatt és a gibsoni ötletek felhasználatlanul hagyása miatt egyaránt.

star wars1könyvek a bookeren.jpg

5. Watchmen



Miért megfilmesíthetetlen: karakterek százai, tonnás háttérsztorik - és ismét csak Alan Moore (valamint Dave Gibbons) munkája rengeteg érdekes drámával és alternatív történelemmel. Tipikusan az a világ, amely követelne magának egy ötévados sorozatot (és sikoltva követelné a hatodikat is, mint McCormac whiskeyből). És ebből készíteni egyetlen filmet?... ajaj...

Hogyan lett belőle mégis film: történt egy kis Zack Snyder. Nagyon baba, szép felvezető rész meséli el a háttér jó részét, de a mellékszálakat így is meg kellett vágni, ráadásul a későbbiekben hagyományos akciófilmmé fajul, ami egy Mátrixosas őrült csatajelenetbe torkollik, ami alatt tachyonokról van szó. Aki olvasta és látta a filmet is, minden bizonnyal érti a dolgokat.

4. Végjáték (Ender's Game)

Miért megfilmesíthetetlen: mert a sztori jelentős hányada Ender kollega krániumában zajlik, és nem az azt körülvevő disztópiától fröcsögő mélyűrben. Emellett annak a vizuális bemutatása, ami ebben a regényben történik, elég visszás lehet sokak szemében (mert azért ehhez képest az Éhezők Viadala olyasmi, mint a Pilisben hosszúhétvégéző egyetemisták baráti klubja).

Hogyan lesz belőle mégis film: jól. Már fel is vették a dolgokat, de csak 2013 őszén mutatják be a filmet. Többek közt Ben Kingsley és Harrison Ford is a szereplők közt van... nagy figyelem összpontosul rá, és hát NAGYON reméljük, hogy horzsolni fog, mint kezdő metalcore banda kislemeze a Palaszban.

3. Alkonyat (Twilight)



Miért megfilmesíthetetlen: mert bűn rossz a könyv. Ó, igen, és effektíve nincs mit megfilmesíteni belőle! Az, hogy az embernek szerelmi bánata van, szenved, vagy beleszeret egy olyan személybe, aki veszélyes, akibe nem kéne - oké, ilyen van, ennek témának kell lennie, de a sulipszichológusnál, nem a moziban! Egy ilyen témát vagy fekete-fehérben, Arany Poszméh-díjas művészfilmben tudom elképzelni (ami nem a fantasztikum terepe, azaz lelépés!), vagy sehogy. És mégis, a rendező becsületére legyen mondva, hogy filmileg az első epizód határozottan nem rossz: szép is, és a történet zéró voltához képest még izgalmas is. Na de... na de...

Hogyan lett belőle mégis film: $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

2.Dungeons and Dragons (Sárkányok Háborúja)



Miért megfilmesíthetetlen: a DnD egy szerepjátékos univerzum, abból is az egyik legnagyobb és legfontosabb. Milliók játszották és játszák a mai napig. Ahhoz, hogy sikeres filmet készíthessen belőle az ember, ahhoz játszani kell, nagyon sokat, nagyon sokszor, különben kimaradnak legalábbis azok a kis nüanszok, amitől a DnD igazán DnD lesz. Az igazán nagy játékosok pedig valószínűleg inkább nekiállnak a világhoz regényeket készíteni (az olcsóbb és szerepjáték esetében relevánsabb is a filmnél)... Ha valaki a teljes háttértudás nélkül akar filmet készíteni egy ilyen léptékű és rajongói bázissal bíró világból, akkor jó eséllyel a világ egyik leghatalmasabb fan-baseét fogja magára haragítani...

Hogyan lett belőle mégis film: úgy, hogy valóban magára haragította a világ egyik legnagyobb fanbaseét. De komolyan, a szarvas sisakos nem törpe (de mondom törpe!), a rettenetes CGI megoldások, az egyenesen idegesítő színészi játék, a mellbimbós páncél, és a világ alapvető nem-ismerése ellenére elkészült a külföldön egyébként Dungeons and Dragons címmel futó film, amit még Jeremy Irons sem tudott kihúzni a gajdeszból. Tragikus alkotás. És ha már egyszer nagy rajongói táborokról beszélünk...

1. A Gyűrűk Ura



Miért megfilmesíthetetlen: mert többen szeretik, mint nem, és minden rajongónak explicit elképzelései vannak azzal kapcsolatban, hogy hogyan néz ki Frodó, milyen mágusbotja van Gandalfnak, hogy néznek ki a tündék (nem, Peter Jackson, nincs hosszú műkörmük és nincs csillámpor a szemük köré kenve)... azaz a rajongótábornak előre borítékolható módon nem lehet 100%-osan megfelelni. Emellett A Gyűrűk ura puszta méretei, a bejárt terület, a rengeteg kapott plusz színezék, a tízezer évnyi háttérsztori és a megfogalmazhatatlanul idegen lények (mint pl. a tündék vagy a maiák) miatt is rendkívül nehéz falatnak bizonyulhat az egyszeri rendező számára, aki ha nem akarja, hogy a különböző országok Tolkien teamjei elkezdjék élezni a hosszúkardjaikat, jobban teszi, ha hozzá se nyúl a könyvhöz. A jó öreg J. R. R. amúgy is igen érzékeny volt a filmadaptációk kérdésével kapcsolatban...

Hogyan lett belőle mégis film: történt egy Peter Jackson. A rendező rojtosra olvasta a könyvet és igyekezett nem tömeges öngyilkosságot kiváltani a rajongókból, de azért kicsit mégis szabadabban értelmezte, így nem lett reménytelenül darabos. Persze ezer helyen lehet belekötni, de valószínűleg azt kell mondjuk, a lehetséges Gyűrűk ura-filmekhez képest abszolút korrekt filmről van szó.


HALADÓ RENDEZŐKNEK MÉG MEGFILMESÍTÉSRE AJÁNLJUK:

J. R. R. Tolkien: A Szilmarilok. Könnyed nyáresti olvasmányból készüljön könnyed fantasy akciófilm.

Aldous Huxley: Az érzékelés kapui. Ha még nem lett volna elég az LSD a Dick-részlegben.

Árnyak és Rémek: Ray Bradbury emlékére. Ha minden novella kap 3 és fél percet a filmből, akkor ki is adja a három órás epikus hosszúságot. Kihívást kedvelő rendezőknek.

io9 alapján

14 komment

Címkék: film könyv irodalom

A bejegyzés trackback címe:

https://sf.blog.hu/api/trackback/id/tr174869298

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fenrir333 2012.10.25. 12:33:19

Megfilmesítésre nem ajánlott még Steven Erikson A Malazai Bukottak Könyvének regéje, szó szerint megfilmesíthetetlen, rengeteg szál, több száz ezer év történelem.
Kedvenc könyv sorozatom, egyszerűen lehetetlen!

lenszkij 2012.10.25. 12:51:56

nekem is rögtön a Malaza könyvek jutottak eszembe, azt tényleg lehetetlen lenne megfilmesíteni, már csak a sajátos nyelvezete miatt is, nagyon sok dolog a szavakban való kifejezhetőség határán egyensúlyoz, kétlem, hogy létezik olyan filmes, aki képes lenne úgy hozzányúlni, hogy ne butítsa le az egészet:) persze a történet valóban annyira szerteágazó, hogy egy sokévados sorozat keretei között is nehéz lenne elmesélni.
nagy szívfájdalmam, hogy nem ismertebbek ezek a könyvek széles körben, különlegesek a maguk nemében. sok fantasyt elolvastam életemben, sok szépirodalmat is, de ezek a regények mindig kiemelt helyen lesznek a polcomon:)

lenszkij 2012.10.25. 12:55:31

ja igen, és örülök hogy felhívtátok a figyelmem a Végjáték filmre, fogalmam sem volt róla, hogy készül, de örülök neki nagyon, bár kicsit tartok is tőle:)

Gukker 2012.10.25. 14:38:25

Asimovtól gyakorlatilag bármi. :)

Gukker 2012.10.25. 14:44:47

Rejtő Jenőtől is gyakorlatilag bármi.

Gukker 2012.10.25. 14:47:32

Mondjuk pl. Zsoldos Pétertől az Ellenpont. El sem bírom képzelni hogy lehetne megfilmesíteni.

Zanphagras 2012.10.25. 15:50:37

@lenszkij: Tartani mi is tartunk mindig a dolgoktól, amik túl jól néznek ki elsőre :D... csak be ne igazolódjon a félelmünk!

Stefánia vagdalt 2012.10.26. 00:12:53

A Gyűrk Ura kapcsán fontos megemlíteni, hogy Tolkien-rajongók közt közismert tény: Peter Jackson eleve nem is akart olyan filmet forgatni, ami bárki képzeletének megfelelt volna. Ő kapott egy valag pénzt a New Line Cinemától és felkérték arra, hogy rendezzen egy filmet gyakorlatilag MAGÁNAK! Olyannak, amilyennek ő szeretné látni, a saját szájíze szerint és megígérték neki, hogy nem fognak beleszólni. Ez a forgatás idején számos sajtónyilatkozatban elhangzott.

@Gukker: Azért Rejtő műveit a Korcsmáros Pál képregények után nem olyan nehéz vizuálisan elképzelni. Nem is emiatt nehéz leforgatni, hanem inkább azért, mert a sziporkázó szöveg, ami a könyvben leírás, az a filmben max úgy jönne át, ha egy narrátor mondaná! Ráadásul a magyar piac kicsi, a szóviccek gyakran lefordíthatatlanok és ez beszűkíti a külföldön történő forgalmazás lehetőségeit. Végül pedig az is gond, hogy kis hazánkban nincs olyan tőkeerős filmescég, aki "A" kategóriás filmet tudna úgy forgatni, hogy pld. a légiós történeteket kiviszi az Észak-Afrikai sivatagba. Bujtor próbálkozását a Három testőr Afrikábannal értékelem, de pont a fentiek miatt _kissé_ vérszegénynek tartom. (Aztán sok történet játszódik még a messzi, távol-keleti egzotikus tájakon, ahova szintén nem olcsó kivinni a forgatást, ha eredeti környezetet, eredeti helyszínt akarsz.)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.10.26. 21:46:09

Ezek közül a Dűnét ismerem csak (Szégyen), és valóban, kár a filmért.

Segna 2012.10.27. 00:12:23

Laura K. Hamilton: Árnyak csókja sorozata. Ki tudná összefoglalni az ó-kelta mitológiára épülő, sötét fantasyt. Ki játszhatná el Doyle-t vagy Andaist az unseeli királynőt?
De tegyük fel, találnának rá embert, és a rengeteg fura lényt is megoldanák számítógépes grafikával... sajnos a filmet nem lehetne bemutatni legfeljebb 1-2 bevállalósabb pornó-moziban.

Bogoj · http://bogoj.blog.hu/ 2012.10.27. 10:44:00

javaslom megfilmesítésre a budapesti telefonkönyvet
micsoda szerteágazó történet azzal a rengeteg szereplővel...

DBL47 2012.10.28. 11:47:04

A téma érdekessége miatt regisztráltam ide.
Üdvözlök mindenkit. :)

Megpróbálom először elmondani a 10 filmről a véleményem, aztán megnézhetjük, melyek azok a nagy sci-fi vagy fantasy művek, amelyekre ráhúzható a "megfilmesíthetetlen" cím.

10./ Düne. Teljes a véleményazonosságom Scalziéval.

9./ V mint Vendetta. A filmet láttam, könyvet nem olvastam, nem tudok hozzászólni.

8./ Végtelen történet. Ende nagyon kemény, mondhatni rabiátus módon védte csodálatos minőségű műveit (ott van ám még a Momo is...) az olyan alkotó világtól, mint Hollywood. Nagyon hosszú ideig tartott, hogy egyáltalán szóba állt a megfilmesítéssel jelentkező filmesekkel. Aztán tajtékzott a végeredménytől...

7./ Kamera által homályosan. Nemrég sikerült megvennem a DVD-t az egyik multi 999 Ft-os kosarából.. :). Ha sikerült megnéznem, akkor tudok róla beszélni.

6./Johnny Mnemonic. Szentségtörő módon nem rajongtam soha Gibson műveiért. Nem a témával volt baj (az nagyon remek volt anno, de még most is sok fontos van a mondanivalójában), hanem az írásmódja. Persze a hiba bennem van, mert annyit felfogtam, hogy nála a téma és a forma szoros kapcsolatban van. A film különben szerintem sem jó. Még Keanu Reeves jelenléte sem menti, pedig őt eléggé sokra tartom színészként.

5./ Watchmen. Nem tudok hozzászólni. Teljesen kívül esik az érdeklődési körömön.

4./ Végjáték. mivel még előtte vagyunk a filmnek, majd a csomagom második részében beszélnék róla.

3./Alkonyat (Twilight). Nincs sok mondanivalóm róla. Májer Stefánia írásait olyan műveknek tartom, amire nincs igazi szitokszóm... A belőle készült film pedig külön témaköröm, amely az emberi elme legnagyobb gyilkosának tartott hatalmas filmgyárról szól...

2./ Dungeons and Dragons (Sárkányok Háborúja). Miután soha nem játszottam, és nem is fogok szerepjátékokat a film alapját nem tudom minősíteni. Maga a film ijesztő, dühítő és tenyérbemászó (intellektuális és kulturális szempontból egyaránt). Leginkább Jeremy Irons jelenléte döbbentett meg, mert őt egészen csodálatos színésznek tartom. Valószínűleg pénzszűkében volt... :)

1./ A Gyűrűk Ura. Ezt csodát 1983-ban adták ki először magyarul és még abban az évben kaptam meg ajándékba, névnapomra. Nehéz és kegyetlen alkotás, mert olvasása, megértése egész embert kíván. Azóta a lehető legtöbbet próbáltam erről a műről és hátteréről megtudni. Közülük is egy egészen kiváló elemző munkát olvasva, Lin Carter: Tolkien és A Gyűrűk Ura világa.
Ha valamire, akkor erre igazán ráillik a megfilmesíthetetlenség "bélyege".
A filmről csak annyit, hogy Peter Jackson egy nagyon tisztességes és jó filmet készített belőle. Talán egyik legnagyobb előnye, hogy a médium jellegéből fakadó, szükséges lerövidítés ellenére sikerült a történetet nagyjából átfognia. Ahogy mondani szokták, kicsit zanzásított, de jó lett.

Ezekről ennyit. Majd folytatom azokkal a művekkel, amelyeket eddig nem vittek filmre, de ismereteim szerint terveznek (Végjáték, Ráma), és amiket remélem nem is fognak filmre vinni.

DBL47 2012.11.05. 23:37:43

Folytatva a „Top 10 Megfilmesíthetetlen könyv – és a belőlük készült filmek” témakörének boncolgatását, mint ígértem, elmondanám véleményem, pár még meg nem filmesített, de a hírek alapján már forgatás alatt lévő könyvekről.
Igyekszem a lehető legkevesebb spoilerezést elkövetni, de ahhoz, hogy a megfilmesíthetetlenségről beszélhessek, kell valamennyi…

II. Tervezett megfilmesítések

1./ Végjáték
Egyik legmeghatározóbb sci-fi könyv volt életemben. Elsősorban nem az volt számomra fontos, hogy milyen tudományos-technikai szinten képzelte el az író fajunk megjelenését az űrben. Nem mintha nem lett volna egy-két olyan eszköz és megoldási forma, amely elbűvölheti az embert, pl. az ansible kommunikációs technika.
Ennek a műnek kiemelkedő voltát két olyan társadalminak számító alapelv adta, mint fajunk folyamatos ellenségképekben való gondolkodása, valamint magának a hatalomnak olyan szintű felboncolása a megértés érdekében, amilyet kevés mainstream irodalmi műben olvastam eddig.
Kiemelkedő karakterteremtő képesség, ragyogó drámaiság, és nem utolsósorban rendkívül érdekfeszítő történetvezetés. Ragyogó írástechnikai megoldással vezeti pontról-pontra az olvasót a manipulálás legmélyebb bugyraiba. Bemutatva egy gyereklélek döbbenetes mértékű megtévesztését és könyörtelen gyilkossá alakítását. Az egészben a legszörnyűbb, hogy ez a gyerek végig azt hiszi, hogy tanul és játszik. Aztán már kezd abban a koravén és zseniális agyban valami felsejleni… de mire megértené mire kondicionálták, már megtörténik a visszavonhatatlan. Zseniális hadvezetési képességének köszönhetően kiirtanak egy egész fajt.
Ezt akarják filmre vinni? Soha nem fog kijönni az, amiért Card írta.

2./ Randevú a Rámával
Azt gondolom, hogy azok a nagy filmstúdiók, amelyek a világ filmtermése felett jelenleg diszponálnak, soha nem akarják az értelem ragyogását olyan mértékben terjeszteni, amilyen mértékben azt Clarke tette. Aldiss a Trillió éves dáridó egyik fejezetében a sci-fi alzsánereinek felsorolásakor mond egy olyat, hogy „szellemi kaland”. A Ráma a legtisztább, legremekebb szellemi kalandok közé tartozik az egész sci-fi irodalomban. Nála jobb talán csak a Találkozás a Medúzával című nagynovellája. A Ráma azt a csodálatos örömet adja meg az ember számára, amit az ismeretlen keresése, megtalálása és meg(nem)értése jelent.
Azok a leírások, amelyek a legtöbb örömet adják, csak olvasva igazán jók. Nem mintha nem lehetne a CGI-vel elkészíteni azokat az elképesztő méreteket, az ismeretlen funkciójú környezeti formákat, a döbbenetes struktúrájú Szalag-tengert, a városszerű (de mégsem az...) konstrukciókat, az adattár csodálatos látványvilágát...
Egyszerűen nem tudom elképzelni, hogy egy film vissza tudná adni azt az élményt, amit a könyv olvasása során az elmében felépülő, ismeretlen és csodálatos világ ad.
Megfilmesítése rendkívül nehéz, és félek, hogy egy sci-finek álcázott akciófilm lesz belőle. Mondjuk kiemelten a Merkúrról indított rakétatámadást, az azt elhárító manővert, amit természetesen a történet egyik legérdekesebb karaktere hajt végre. A karakterek különben (szerintem)tudatosan nem kidolgozottak az író részéről, mert ha mély és összetett emberi kapcsolatokat vitt volna a történetbe, az elviszi az olvasó figyelmét az igazi célról, a Rámáról.
Mert ez a történet egyetlen, szinte alig elképzelhető entitásról, a Rámáról szól. A többi, - az emberek - csak epizódszereplők.

Folytatása következik…
süti beállítások módosítása