Shirou Masamune (gyakran írják Shirow-nak) nevét sokan ismerhetik, nem véletlenül. A mangaka a japán cyberpunk emblematikus figurájának tekinthető. Olyan munkákat adott ki a kezéből, mint az Appleseed, vagy a Ghost in the Shell. Külön érdekesség, hogy az alkotó népszerűsége Japánon kívül mindig is nagyobb volt, mint hazájában. Cikkünk ennek okaival, és magával a szerzővel foglalkozik.
Shirou Masamune (születési név: Masanori Oda) 1961-ben született, Kobéban. Az Osakai Művészeti Egyetemen tanult olajfestészetet, és a mangák iránti érdeklődése is ekkorra tehető. Első mangája (Black Magic M-66) az Atlas című fanzinban került leközlésre 1983-ban. Munkájára felfigyelt a Seishinsha kiadó akkori elnöke, és leszerződtette a mangakát. Ekkortájt vette fel a „Masamune” álnevet, amit a legendás hírű, azonos nevű kardkovácstól vett kölcsön.
Első hivatalos munkája az itthon is ismert Appleseed volt, mely kritikailag is elismert szerzővé tette. Elnyerte vele a Seiun-díjat 1986-ban. A Black Magic M-66 ekkor került hivatalosan is kiadásba, kötetes (tankoubon) formátumban. Az Appleseed sikerére való tekintettel további kötetek is napvilágot láttak a sorozatból, majd a negyedik után új kihívások után nézett. Az Appleseed azonban termékeny franchise-nak bizonyult. A mai napig több videojátékot, egy OVA-t, két egészestés filmet (ezek közül az egyik eljutott Magyarországra is), és egy animesorozatot is kitermelt. Született még egy fantasyt és cyberpunkot vegyítő műve is, Senjutsu Choukoukaku Orion (sok helyen csak simán Orion) címmel 1991-ben. Ebből még nem készült anime.
Közben volt egy szintén sikeresnek mondható mangája, a Dominion – A tankosztag, mely a szerző talán egyetlen nem cyberpunk munkája. A mangát egy gyűjteményes kötetben adta ki itthon a Fumax kiadó, de a várt siker hazánkban elmaradt, míg nyugaton népszerűvé vált.
Legismertebb munkája, a Ghost in the Shell mangaként nem volt hosszú életű, hisz összesen egy kötet jelent meg belőle. Később ezt két másik követte, de az animeadaptáció sikeresebbnek bizonyult. Sokkal sikeresebbnek. A mai napig jelennek meg Ghost in the Shell témájú videojátékok és animációs filmek, és ha lehet hinni a pletykáknak, az élőszereplős film sincs már olyan messze.
Shirou munkái külföldön sokkal nagyobb sikert arattak, mint Japában. Mikor megkezdődött a mangák globális forgalmazása, Shirou egyike volt az első rajzolóknak, akiket kiadtak a nyugatiak. Sokak szerint ez a nyugati képregényekre jellemző karakterábrázolása miatt van, mások szerint pedig a cyberpunk akkori térhódítása miatt. A siker nem maradt el külföldön sem, és megnyitotta a piacot a szerző más művei előtt is, beleértve a japán sci-fi más remekeit is.
A szerző ma már ritkán rajzol mangát. Animék készítésében viszont aktívan részt vesz. A Ghost Hound – Szellemvadászok című rövid pszichológiai thriller sorozatban is benne volt a keze. Emellett nevét öregbítik a különféle fanzinokba publikált történetei, és az erotikus posztereit összegyűjtő Galgrease című album. Shirou karakterábrázolására ugyanis jellemzőek a szexis, de kemény nők. Elég csak abból kiindulnunk, hogy a Ghost in the Shell főszereplője, Kusanagi Motoko mekkora animedíva lett az évtizedek során, és hány, a mangalányokra fogékonyabb rajongó fantáziáját ragadta már meg.
Shirou legutoljára a RD Sennou Chousashitsu (röviden Real Drive) című 2008-as cyberpunk anime elkészítésénél segédkezett. Érdekesség, hogy Shirou a nyilvánosságtól elvonultan él. Ritkán jár el bárhova is, igyekszik teljesen elszigetelni magát. Ezért van az, hogy konkrétan nem is lehet fényképet találni erről a zseniális mangakáról!
Utolsó kommentek