Akciós könyv

asimov_sfblog.jpg

Akciós könyv

stalker_sfblog.jpg

Rovatok

Egyben

Akciós könyv

banner_felkavaro2.jpg

Utolsó kommentek

Friss topikok

Külső feed

Nincs megjeleníthető elem

James Cameron nem szereti a sci-fi irodalmat

2010.04.28. 17:52 :: SFblog

A Los Angeles Times nemrégiben interjút készített James Cameron-nal, amelyben természetesen a nagysikerű Avatar folytatásáról faggatták. Cameron addig üti a vasat, amíg meleg - mint elárulta, még legalább két epizód rendezését vállalná. A második rész továbbra is a na'vik bolygóján játszódna, azonban a neondzsungel helyét immáron Pandora eddig fel nem fedezett óceánjai vennék át, a trilógia záróakkordja pedig a Pandorának is helyt adó Alpha Centauri AB naprendszer egy másik bolygóján játszódna. A riporter, Patrick Kevin Day, kérdései emellett főként az Avatar esetleges filmszínházi újrakiadására, illetve a film környezetvédelemre és úgy általában a globális közéletre gyakorolt hatására irányultak. A mi figyelmünket azonban egyetlen konkrét kérdés, illetve az arra adott válasz ragadta meg.

PD: Még mindig mohó science-fiction olvasó vagy?

JC: Nem, már nem nevezném magam mohó science-fiction olvasónak. Talán több időt szentelek a sci-fi írásának, mint olvasásának. A kortárs sci-fi szerintem olyannyira ismétli a korábbi műveket, hogy az  már leginkább egy fraktálra emlékeztet. Olyan részleteket boncolgat, ami az átlagos ember számára már követhetetlen, hacsak nem rajongó az illető. A korábbi generációk ismétlődéseit ismétli. Irodalma manapság annyira átláthatatlan az átlagember számára, hogy lehetetlen egy science-fiction novellát csak úgy filmmé varázsolni. Túl sok alapot kellene lefektetni hozzá. Nincs semmi gond a részletekkel és a sűrűséggel, de ha arra alapoznánk, hogy a nézőnek mindenkori science-fiction rajongónak kell lennie ahhoz, hogy egyáltalán érteni tudja a történetet, akkor igen nehezen  nyithatnánk a szélesebb közönség felé. Valójában a science-fiction irodalom nagyon szűk részét képezi a kiadói üzletágnak is. Én a science-fictiont sokkal inkább popkulturális értelemben kedvelem. Mellesleg, a tudományos-fantasztikum és a valóság közötti határvonal számomra jócskán elmosódott miközben mélytengeri kutatásokban és valódi űrprojektekben vettem részt. Szóval engem inkább az a tudományos-fantasztikus világ nyűgöz le, amelyben valójában élek. Telhetetlen olvasója vagyok például a laikusoknak szóló tudományos ismeretterjesztő magazinoknak. A tudományos folyóiratokat önmagában nem igazán követem, hacsak nem egy tudományos szakterületen dolgozó barátom ajánl valami olyasmit, amiben magam is járatos vagyok. Gondolok itt például az Európa holdat borító jégpáncél vastagságát vizsgáló kutatásokra. Specifikus dolgokra. Ha valami tisztázásra szorul, akkor pedig felhívhatom a szerzőt és kérdezősködhetek. Általában véve azonban főként a Scientific American-t, a Discover-t és a Popular Science-t, illetve hasonló folyóiratokat olvasok.

Őszintén szólva döbbenten állunk a nyilatkozat előtt. Tisztában vagyunk vele, hogy Cameron legalább annyira üzletember, mint amennyire rendező és tudjuk, hogy az Avatar-hoz hasonló óriási költségvetésű produkciók esetében a megfelelő marketing sem lehet elhanyagolható szempont. Ettől függetlenül elhamarkodottnak érezzük a teljes kortárs science-fiction irodalom leírását, elég, ha pl. Robert J. Sawyer nagysikerű Flashforward-jára gondolunk, ami rengeteget merít az elméleti fizika területéről, mégis teljesen érthető - bárki számára. Az pedig különösen fájó, hogy James Cameron így volt kénytelen deklarálni, hogy maga is beállt azon filmkészítők sorába, akik nyíltan hülyének nézik a nagyközönséget.

LATimes

 Bob

17 komment

Címkék: film irodalom

A bejegyzés trackback címe:

https://sf.blog.hu/api/trackback/id/tr821959865

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tetsuo_ · http://www.ekonyv.hu/ 2010.04.29. 11:21:34

Én egyáltalán nem lepődöm meg rajta. Nyilvánvaló, hogy dollár-százmilliókért nem fog maréknyi SF-rajongónak filmet rendezi. Az mondjuk sajnálatos, hogy nem olvas kortárs SF-et, mert azért valóban vannak jó regények/novellák, amik közérthetőek is.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2010.04.29. 21:40:09

A titok nyitja az, hogy Cameron nem nagyon ért a scifihez és nem is tudja hogy mi az.

☉ ☾ 2010.04.29. 21:59:38

A nagyközönség hülye. Cameron pedig legalább nem álszent.

Sobrijóska 2010.04.29. 22:06:49

Nem az van, hogy ezt az Avatar történetet úgy lapátolták össze különféle sci-fi művekből?

2010.04.29. 22:07:37

aki scifit rendez, de nem tekinti scifinek a kortárs írók műveit, az egy farok, nem kell itt mentegetni, hogy de jó, nem álszent.

JohnHenry 2010.04.29. 22:15:38

szóval a kortárs scifi ismétli a korábbi műveket, bezzeg az avatarnak annyira eredeti a sztorija, hogy még pocahontasnak is leesik tőle az ála.

egyébként meg egyetértek endikével.

Cheradenine Zakalwe (törölt) 2010.04.29. 23:27:35

Én kedvelek néhány kortárs scifit, de rajongani nem tudnék érte. Általában lehangolóan gagyi szokott lenni, valóban újrafelhasznált ötletekkel, vagy egyszerűen képtelenségekkel. Utóbbiak miatt nem is biztos hogy hozzábiggyeszthető a "tudományos" előtag.

Iszonyúan le vannak maradva a szerzők a tudományos világtól, inkább elődeik fantáziálását vagy eszméit veszik tudományos alapként, így válnak unalmassá az olyan képtelen témák mint az időutazás és a mesterséges intelligencia öntudatra ébredése.
De abból a koncepcióból sem tudnak kilépni, hogy a földönkívüli életet ne humanoidként vagy ember kompatibilisként ábrázolják.

Ebben a témában, illetve az öntudat, intelligencia kapcsán rengeteg dolog lenne, amivel foglalkozhatna az sf irodalom, de sajnos nem tudok ilyen próbálkozásokról. Pedig nagyon keresem. Ha tévednék, és tud valaki ilyet, annak a javaslatait örömmel fogadom.

(Hozzáteszem, az Avatar is ugyanilyen bugyuta: szép dolog, ahogy az ökoszisztéma összefüggő rendszerét bemutatja, de az már nem kerül kifejtésre, hogy a másik oldalon az ember a gépeivel is egy összefüggő rendszert képvisel. Meg ugye itt is a humanoid vonal, hiába roppant kicsi az esélye, hogy az evolúció egy másik bolygón hasonlóan alakuljon, ezeket a lényeket hozzánk hasonlónak kellett megalkotni a nézők kedvéért, mert csak emberre hasonlító dolgokkal érzünk együtt - ez a téma szintén az sf számára feldolgozandó.)

Bokortalan Lajtalan · http://facebook.com 2010.04.29. 23:56:01

Mert mikor szerette? Én az űroperát meg az ellentmondásoktól hemzsegő robotos zs-filmeket nem nevezném sci-finek. Az a Solaris, a Szárnyas fejvadász meg a Pókember.

2010.04.30. 00:07:44

Abban igaza van, hogy az átlagember számára a kortárs sci-fi nehezen befogadható. Itt az olyan komplett univerzumot felépítő művekre gondolok, mint az Őrség, A törött angyalok, vagy a Kultúra könyvek. PKD-ből azért könnyű filmet csinálni (van is egy csomó), mert egyszrű világokat csinált, nem szőrözött a részleteken. Amit szerintem érdemes lenne filmre vinni, az ami (ahogy PKD-nél is) a szereplőkről szól inkább, és nem a felépített világról. Ilyen például a Pörgés,

|||||||||||| 2010.04.30. 00:37:41

@Cheradenine Zakalwe:
"et a lényeket hozzánk hasonlónak kellett megalkotni a nézők kedvéért, mert csak emberre hasonlító dolgokkal érzünk együtt - ez a téma szintén az sf számára feldolgozandó.)"

Dick fel is dolgozta, az 'Álmodnak-e az androidok elektronikus bárányokkal?' valójában erről szólt.

Goompah 2010.04.30. 02:59:36

A Flashforward megítélésével egyetértek, szerintem is igen eredeti munka.

@R850R: A Pörgés is az, de a Tengelyt már inkább nem kellett volna megírni, eléggé rutinmunkának tűnik, nem is tudtam végigolvasni. Ilyet sajnos ismertebb szerzőknél is tapasztalhatunk, pl. Arthur C. Clarke Randevú a Rámával c. műve igen tetszett, de a három folytatás már egyre laposabb lett, bár ezeket végigolvastam, mert unalmasnak azért nem nevezném őket.

Ami engem inkább elszomorít, az a fantasy-irodalom mindent elsöprő áradata. Főleg ha még össze is mossák a sci-fivel.

doktor.dikhed 2010.04.30. 07:33:51

@Goompah: "Ami engem inkább elszomorít, az a fantasy-irodalom mindent elsöprő áradata. Főleg ha még össze is mossák a sci-fivel. "

Én mindig is imádtam mindkettőt, és el is tudtam választani őket. Szerintem, aki olvas el tudja, aki csak filmen nézi, az gyakran keveri.

Szemét meg mindenhol van, sci-fi és fantasy terén is, ahogyan remek alkotások is. Mostanában pl George R. R. Martin és Steven Erikson művei fogtak meg, de nagyon.

Viszont az utóbbi időben nem találtam olyan sci-fit, ami tényleg tetszett volna. Nálam még mindig Lem, Asimow, Sztrugackij testvérek stb. a legjobbak...

ElPadre 2010.04.30. 07:41:59

@R850R: hát bocs, de pont hogy PKD-t rettentő nehéz adaptálni -- igaz, nem a világai bonyolultságának okán, hanem mert kisemberekről ír, borzasztó nagy költségvetésű környezetekben. :)

azzal szintén nem értek egyet, hogy a kultúra világát (iain m banks) nehéz lenne megérteni. a kultúra maga egy könnyen érthető világ, ami súlyos, azok a sztorik, ritka komor megállapításai vannak.

xszolixxx 2010.04.30. 08:46:58

Oké ha a kortárs sci-fi nem elég jó csináljon filmet a régebbi irók műveiből.
Van még bőven látványosan megfilmesíthető, de azért mondanivalót is tartalmazó sci-fi akár 50 évvel régebbről is. Akad még pár Philip K.D. Iain M Banks,Frederik Pohl,A E Van Vogt,David Brinn vagy akár Heinlein, Pournel, Farmer, Harry Harrison. Vagy mondjuk egy kis jó Anne McCaffrey ha szeretjük a sárkányosat(szerintem innen szedte az Avatar Sárkányait). Vagy fantasiból egy Robin Hoob megfilmesítést szivesen megnéznék.

xszolixxx 2010.04.30. 09:08:03

Végül is ez a nincs űj a nap alatt kijelentés teljesen hiteles az ő szájából. Nekem tetszett az Avatar, de végig az ugrott be a film nézése közben, hogy melyik elemet honnan vette át.
Bányászunk egy bolygón és gondjaink vannak a helyi flórával, faunával, őslakosokkal sztorit elég sokan megirták. Ugye a Pocahontas sztori sem új. A távirányításu testek sem ujdonság(Távirányitású androidokkal nem is olyan régen volt egy ugyanilyen témáju film Brus Wilissel.)
süti beállítások módosítása