Elérkezett az idő, hogy visszatekintsünk az elmúlt tíz év SF filmtermésére, és kiderüljön, mik voltak azok az alkotások, amiket nem szabad elfelejtenünk. Mivel a műfaj határai nem szögesdróttal vannak körülvéve, megpróbáltam viszonylag tág spektrumon mozogni. A lista - és főleg sorba állítása - teljesen szubjektív, így sokaknak hiányérzete támadhat. Hátulról kezdem a felsorolást, nézzük mi lett az első tíz!
10. Kamera által homályosan (A scanner darkly, 2006) IMDB:7.2
A Philip K. Dick drogélményeiből készült Richard Linklater mű filmtörténeti mérföldkő. A leforgatott jelenetek (23 nap) átanimálásával (18 hónap) formailag egyedülálló alkotás született. A megfigyelni-megfigyelve lenni örök dilemma átgondolása.
9. District 9 (2009) IMDB:8.3
Nem csak a végéhez közeledő labdarúgó világbajnokság miatt fogunk emlékezni Dél-Afrikára. A Johannesburg felett lerobbant űrhajó története az emberiség elé állít tükröt: az apartheid, a rasszizmus, a gettósítás fogalma még a XXI. században is aktuális. A mindössze 30 millió dollárból készült mockumentary Kafka Átváltozásának modernizált filmi adaptációja, és a tavalyi év egyik legnagyobb szakmai-és közönségsikere lett.
8. Hold (Moon, 2009) IMDB:8.0
Az elsőfilmes Duncan Jones (David Bowie fia) erőteljes debütálása Sam Rockwellel a (fő)szerepben. A zeneszerző Clint Mansell (Requiem egy álomért, A forrás) minimál-zongora motívuma külön emlékezetessé teszi ezt az alkotást.
7. 28 nappal később (28 days later, 2002) IMDB:7.6
A sokak szerint "zombifilm" ott indít, ahol A Kaptár befejeződik: előbbiben Milla Jovovich ébred fel, utóbbiban Cillian Murphy nyitja ki szemeit. "Az utolsó ember a Földön" tematikába sorolható mű felidézi a klasszikusok legjobb pillanatait (Omega Man, 1971), de a vámpírok, mutánsok helyét az élőhalottaknak adja át. A korszak hasonló filmje, a Legenda vagyok (I am Legend, 2008) jóval ötlettelenebre, gyatrábbra sikeredett.
6. Napfény (Sunshine, 2007) IMDB:7.3
Az űr pacifikálásának sokadik története közvetlenül a Föld megmentésére tett kísérlet. Ikarusz mítosza éled újjá az űrtechnika segítségével, az Alien-sorozat mintájára egyre fogy a legénység, de a film Pinbacker démonjának megjelenésével kizökken, ami eddig a pontig tökéletesen fel volt építve.
5. Avatar (2009) IMDB:8.4
Minden idők legsikeresebb (3D) filmje főleg technikai bravúrjának köszönheti népszerűségét. A Pocahontas krónikára támaszkodó forgatókönyv a Pandora bolygó elfoglalását állítja szinkronba a konkvisztádorok Új világ elleni támadásával, amire a legerősebb példa az űrgyarmatosítás során megidéződő Apokalipszis most-os helikopteres támadás. A poszt-vietnámi trauma és a globalizáció (kolonizáció) feldolgozásaként Amerika megpróbál önvizsgálatot indítani.
4. Az őslakó (The man from Earth, 2007) IMDB:8.1
A Jerome Bixby forgatókönyvéből készült low-budget kultuszfilm a sci-fi kamaradrámák egyik legötletesebb darabja. A mű intellektuális kisugárzása formai egyszerűségében, és a dialógusok zsenialitásában rejlik. A méltatlanul negligált filmet egy ideig csak pult alól lehetett megszerezni, Magyarországon moziforgalmazásba nem került.
3. Donnie Darko (2001) IMDB:8.3
A kilencvenes évek "pre-emo" kultúrája köszön vissza ebben a kamaszkori fejlődéstörténetben. Azonban az időutazás romantikája és a hőssé válás érzékeny bemutatása nem lépi át a szentimentalizmus határát. A film mintapéldánya a rossz időben, rossz helyen készült alkotások sikertelenségének. A 9/11 árnyékában Darkóék házára hulló repülőgépturbina a film népszerűségének rovására ment.
2. X-men (2000) IMDB:7.4
A legjobb Marvel Comics-ból készült film, ami nagy részben felelős a képregényadaptációk hullámának elindulásáért. Az előítéletekre és diszkriminációra épülő alapötlet mutánsokon keresztül festi le az emberi társadalom mélységét. A folytatások (különösen a harmadik rész, ami már nem Bryan Singer munkássága) elmaradtak a várakozástól.
1. Az ember gyermeke (Children of Men, 2006) IMDB:8.1
A disztópikus Egyesült Királyságban játszódó film Altman Kvintettjének (Quintett, 1979) alapötletét veszi át, miszerint a meddőség az egész világra kiterjedt. Az ennek ellenére megszülető Megváltó, valamint Mária és József menekülése a ködös Albionban nem csak keresztény szimbolikában gazdag, de mind dramaturgiailag, mind technikailag etalon. Külön említést érdemel Emmanuel Lubezki, aki a vágás nélküli hosszú snitteket kíválóan alkalmazta. A film a korszak egyik legalulértékeltebb műve.
kicsimate
Utolsó kommentek