Akciós könyv

asimov_sfblog.jpg

Akciós könyv

stalker_sfblog.jpg

Rovatok

Egyben

Akciós könyv

banner_felkavaro2.jpg

Utolsó kommentek

Friss topikok

Külső feed

Nincs megjeleníthető elem

Az elmúlt évtized TOP 20 SF filmje - 2. rész - A legjobb tíz

2010.07.10. 12:00 :: SFblog

Elérkezett az idő, hogy visszatekintsünk az elmúlt tíz év SF filmtermésére, és kiderüljön, mik voltak azok az alkotások, amiket nem szabad elfelejtenünk. Mivel a műfaj határai nem szögesdróttal vannak körülvéve, megpróbáltam viszonylag tág spektrumon mozogni. A lista - és főleg sorba állítása - teljesen szubjektív, így sokaknak hiányérzete támadhat. Hátulról kezdem a felsorolást, nézzük mi lett az első tíz!

10. Kamera által homályosan (A scanner darkly, 2006) IMDB:7.2

A Philip K. Dick drogélményeiből készült Richard Linklater mű filmtörténeti mérföldkő. A leforgatott jelenetek (23 nap) átanimálásával (18 hónap) formailag egyedülálló alkotás született. A megfigyelni-megfigyelve lenni örök dilemma átgondolása.

9. District 9 (2009) IMDB:8.3

Nem csak a végéhez közeledő labdarúgó világbajnokság miatt fogunk emlékezni Dél-Afrikára. A Johannesburg felett lerobbant űrhajó története az emberiség elé állít tükröt: az apartheid, a rasszizmus, a gettósítás fogalma még a XXI. században is aktuális. A mindössze 30 millió dollárból készült mockumentary Kafka Átváltozásának modernizált filmi adaptációja, és a tavalyi év egyik legnagyobb szakmai-és közönségsikere lett.

8. Hold (Moon, 2009) IMDB:8.0

Az elsőfilmes Duncan Jones (David Bowie fia) erőteljes debütálása Sam Rockwellel a (fő)szerepben. A zeneszerző Clint Mansell (Requiem egy álomért, A forrás) minimál-zongora motívuma külön emlékezetessé teszi ezt az alkotást.

7. 28 nappal később (28 days later, 2002) IMDB:7.6

A sokak szerint "zombifilm" ott indít, ahol A Kaptár befejeződik: előbbiben Milla Jovovich ébred fel, utóbbiban Cillian Murphy nyitja ki szemeit. "Az utolsó ember a Földön" tematikába sorolható mű felidézi a klasszikusok legjobb pillanatait (Omega Man, 1971), de a vámpírok, mutánsok helyét az élőhalottaknak adja át. A korszak hasonló filmje, a Legenda vagyok (I am Legend, 2008) jóval ötlettelenebre, gyatrábbra sikeredett.

6. Napfény (Sunshine, 2007) IMDB:7.3

Az űr pacifikálásának sokadik története közvetlenül a Föld megmentésére tett kísérlet. Ikarusz mítosza éled újjá az űrtechnika segítségével, az Alien-sorozat mintájára egyre fogy a legénység, de a film Pinbacker démonjának megjelenésével kizökken, ami eddig a pontig tökéletesen fel volt építve.

5. Avatar (2009) IMDB:8.4

Minden idők legsikeresebb (3D) filmje főleg technikai bravúrjának köszönheti népszerűségét. A Pocahontas krónikára támaszkodó forgatókönyv a Pandora bolygó elfoglalását állítja szinkronba a konkvisztádorok Új világ elleni támadásával, amire a legerősebb példa az űrgyarmatosítás során megidéződő Apokalipszis most-os helikopteres támadás. A poszt-vietnámi trauma és a globalizáció (kolonizáció) feldolgozásaként Amerika megpróbál önvizsgálatot indítani.

4. Az őslakó (The man from Earth, 2007) IMDB:8.1

A Jerome Bixby forgatókönyvéből készült low-budget kultuszfilm a sci-fi kamaradrámák egyik legötletesebb darabja. A mű intellektuális kisugárzása formai egyszerűségében, és a dialógusok zsenialitásában rejlik. A méltatlanul negligált filmet egy ideig csak pult alól lehetett megszerezni, Magyarországon moziforgalmazásba nem került.

3. Donnie Darko (2001) IMDB:8.3

A kilencvenes évek "pre-emo" kultúrája köszön vissza ebben a kamaszkori fejlődéstörténetben. Azonban az időutazás romantikája és a hőssé válás érzékeny bemutatása nem lépi át a szentimentalizmus határát. A film mintapéldánya a rossz időben, rossz helyen készült alkotások sikertelenségének. A 9/11 árnyékában Darkóék házára hulló repülőgépturbina a film népszerűségének rovására ment.

2. X-men (2000) IMDB:7.4

A legjobb Marvel Comics-ból készült film, ami nagy részben felelős a képregényadaptációk hullámának elindulásáért. Az előítéletekre és diszkriminációra épülő alapötlet mutánsokon keresztül festi le az emberi társadalom mélységét. A folytatások (különösen a harmadik rész, ami már nem Bryan Singer munkássága) elmaradtak a várakozástól.

1. Az ember gyermeke (Children of Men, 2006) IMDB:8.1

A disztópikus Egyesült Királyságban játszódó film Altman Kvintettjének (Quintett, 1979) alapötletét veszi át, miszerint a meddőség az egész világra kiterjedt. Az ennek ellenére megszülető Megváltó, valamint Mária és József menekülése a ködös Albionban nem csak keresztény szimbolikában gazdag, de mind dramaturgiailag, mind technikailag etalon. Külön említést érdemel Emmanuel Lubezki, aki a vágás nélküli hosszú snitteket kíválóan alkalmazta. A film a korszak egyik legalulértékeltebb műve.

kicsimate

100 komment

Címkék: film

A bejegyzés trackback címe:

https://sf.blog.hu/api/trackback/id/tr552136386

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

_John_Doe_ 2010.07.10. 12:49:39

Igen, erősen szubjektív.

Darth Revan 2010.07.10. 12:53:04

Az ember gyermeke nem veletlenul " A film a korszak egyik legalulértékeltebb műve."

Mukka · http://pozor.hu 2010.07.10. 12:54:14

biztos nem ugyanazokat a filmeket lattuk :D

Akvyr 2010.07.10. 13:01:28

Wow! Azt hittem, hogy a világon én vagyok az egyedüli akinek bejött a The man from Earth.

Ettől függetlenül nagyon szubjektív a lista, például az X-mentől én behányok, és el nem tudom képzelni mit keres egyáltalán a top20ban, nem hogy a dobogón. Ugyanez igaz a Fountain-ra. Road viszont lehetne előrébb... stb.

szabiaki (törölt) 2010.07.10. 13:03:39

A scanner darkly inkább érdekes mint jó, nem rossz, nézhető és még valamennyire szórakoztató is.
A D9 verte az avatart, de azért kicsit átgondoltabb sztori kellet volna.
A Sunshineról hasonló a véleményem, amíg meg nem jelenik a "gonosz" teljesen jó de az utána alkalmazott képi megjelenítés bárgyú.
Hogy a Moont én mennyire vártam, és mennyire gyengének találtam.
Az őslakót tönkre vágja az ízléstelen tévéfilmes kivitelezés.Nagyon jó színészek és mozifilmes kivételezéssel ütős lehetett volna a "szobában ülünk és lassan feltárul a titok".
Az X-men valóban jó volt mikor kijött, az első modern szuperhős film ami tényleg jó volt. A második rész talán még jobb is, a harmadik viszont béna.
Donnie Darko szerintem erősen túlértékelt.
Az ember gyermeke tényleg jó.

agyvihar · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.07.10. 13:14:38

@szabiaki: Milyen kivitelezés kellett volna még a Man from Earth-höz azon kívül, ami benne volt?

Ez egy kamaradráma, nem a látvány a lényeg, hanem a színészi játék és a gondolatiság.

Esetleg jobb színészeket kereshettek volna, de ezek sem voltak annyira rosszak.

ebedli 2010.07.10. 13:17:42

Man from Earth, mint Sci-Fi???

Tetszett egyébként, csak kár hogy a műfajhoz annyi köze van, mint pl. a Barátok köztnek.

Rorschach · http://lowfast.blog.hu 2010.07.10. 13:17:49

"de a film Pinbacker démonjának megjelenésével kizökken, ami eddig a pontig tökéletesen fel volt építve."

Egyetértek, Pinbacker rohadtul nem kellett volna bele. Majdnem sikerült teljesen elbarmolni vele az egyébként baromi jó filmet.

killercsiga 2010.07.10. 13:22:33

Nekem a Legenda vagyok hiányzott a 20-ból, de a Zember gyereke télleg k jó.

SFblog · http://sf.blog.hu 2010.07.10. 13:30:16

@ebedli: Abszolút. Bár a lista alapvetően nem sci-fi, hanem SF (Speculative Fiction), de ez a film egyértelműen belefér még a science-fiction kategóriába is, lsd. pl. scifi.elte.hu/cikk.phtml?cim=miascifi.html

Csé 2010.07.10. 13:30:47

@ebedli: Látom a sci-fi fogalmával nem vagy egészen tisztában, ha nem látod az összefüggést :D
Nem csak a star wars sci-fi, ezt jól mutatja, hogy a Donnie Darko is itt van, vagy a Kamera által homályosan is...

agyvihar · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.07.10. 13:33:38

@ebedli: a sci-fi nem csak űrhajókat, meg idegen lényeket jelent

Ez egy elég széles témakör, amibe igen sok minden belefért.

Az Élni jó is a sci fi műfajba van sorolva, pedig abban sincs technika:

www.lemontree.hu/egyebkep/linkkep/scifi/miksz/elni_jo.htm

ebedli 2010.07.10. 13:38:00

@Galaktika01: @Csé:

SF = Science Fiction, esetleg Science Fiction & Fantasy, de legrosszabb esetben is San Francisco.

A Man from Earth legfeljebb fiction, de nincsen benne egy gramm science sem, lehet ezt csűrni-csavarni, csak attól még nem lesz igaz.

AnarchoAteista 2010.07.10. 13:38:33

Hát azért a 3D-be oltott Pocahontas messze nem olyan színvonalon mozog, mit a Moon vagy a District 9. A Moon-ban általános problémák voltak tálalva (különös tekintettel a magányra), míg a D9 inkább politikai vetületű sci-fi volt (politikába oltott sci-fi???). Mondanivalója ugyan volt az avatárnak is (cloud computink, meg a gonosz gyarmatosítók, stb), de a látványra sokkal jobban rágyúrtak.

A Children of Men-től annó nem pukkantam a gatyámba, de Clive Owen, és Michael Caine azért elvitte a filmet. Minenesetre én még mindig jobban kedvelem az ilyen rossz jövőképpel rendelkező filmeket, mint a "jó győz a végén"-cameroni vízióját.

Csé 2010.07.10. 13:48:29

@ebedli: A történelem akkor nem is tudomány ezek szerint... Francba sok ember dobhatja a kukába a diplomáját...

valójábannemberci 2010.07.10. 13:57:00

A D9 és a Moon helyezésén nagyon meglepődtem. Persze túl sokat kell gondolkodni rajtuk, nincs happy endje sem, és kérdések garmadájával hagy a végén, lehet azért nem olyan népszerűek.

JohnHenry 2010.07.10. 13:57:12

ebedli egy troll, nem kell vele foglalkozni :-)

Az őslakó egy nagyon jó film, csak ajánlani tudom mindenkinek!

lionking 2010.07.10. 13:58:20

Hát valóban nagyon szubjektív lista.
És a főcímből akkor ía scifi is törölhető lenne.
e

JohnHenry 2010.07.10. 13:58:37

@berciXcore: a D9-en maximum azon lehet gondolkozni - szvsz - , hogy mennyivel értelmesebben is eltölthettem volna az időt a film megnézése helyett :-p

ebedli 2010.07.10. 14:01:46

Ok, köszi a kioktatást mindenkitől, bár valószínűleg több SF (Science Fiction) könyvet olvastam, mint az eddig kommentelők összesen, a Földburoktól és a Kék hold völgyétől kezdve Asimov összesen és Ian Watsonon át Douglas Adamsig, de hát csak hajrá.

@Csé: A történelem, mint tudomány nem hiszem hogy bármely SF történet alapját képezhetné, vagy akkor szerinted Graves és Gárdonyi is SF szerzők voltak? Okoskodó majmok vagytok, ide se jövök többet.

Ja, és Children of Men mint első, hát ehhez tényleg nincs mit hozzáfűzni. Szánalom.

bryan 2010.07.10. 14:07:46

Watchmant véletlenül elírtad és az X-men nevű izé került helyette a második helyre. :)

Csé 2010.07.10. 14:08:36

@ebedli: Akarsz beszélni az érzéseidről? :D
A lista is szubjektív mégis lefikázod :D
Kérkedsz az olvasottságoddal, mégse tudod hogy a sci-fi gyűjtőfogalom, gondolom a linket se olvastad el...
Ha a történelem nem képez alapot, akkor vajon az időutazós vagy a man from earth féle regények vajon min alapulnak?
És még én vagyok okoskodó :D:D:D

Sieg 2010.07.10. 14:13:22

Hát, azok közül, amiket erről a tizes listáról láttam a Children of Men, a Donnie Darko és a District 9 tényleg nagyon jó, az Avatar szódával elmegy, de mi a jó istent kerest az X-men a második helyen?

Szerintem még azok is, akik szeretik az X-men sorozatot, meglepődnek, ha egy évtizedes sci-fi toplista második helyén látják.

SFblog · http://sf.blog.hu 2010.07.10. 14:17:32

@_John_Doe_: Persze, ez egy vitaindító lista, kicsimate véleményét tükrözi. Az enyém pl. így nézne ki (tetsuo_ - főszerk.):

1. Az őslakó - The Man from Earth
2. A belső bolygó - K-PAX
3. Donnie Darko
4. A kilencek - The Nines
5. A káosz birodalma - Southland Tales
6. Mr. Nobody
7. Az ember gyermeke - Children of Men
8. Az Őrzők - Watchmen
9. District 9
10. A képlet - Knowing
11. 28 days later - 28 nappal később
12. Kamera által homályosan - A Scanner Darkly
13. 22 évente sötétség - Pitch Black
14. A pillangó hatás - The Butterfly Effect
15. Hold - Moon
16. A fiók - The Jacket
17. Az út - The Road
18. Battle Royale
19. Galaxis útikalauz stopposoknak - The Hitchiker's Guide to the Galaxy
20. Avatar

Akvyr 2010.07.10. 14:22:09

@Csé: Nem mellesleg a történelmet a "művészet" kategóriába szeretik inkább sorolni.
Gyenge alátámasztás, de a tudományos dolgokból BSc/MSc (Bachelor/Master of Science) míg a töriból, gazdaságiból meg a többi humánból BA/MA (Bachelor/Master of Arts) diploma születik.

Én sem SF-hez sorolnám a The man from Earth-t, bár szerintem kurva jó film.

Pángalaktikus-gégepukkasztó 2010.07.10. 14:23:32

Az ilyen top 10es listáknak abszolút semmi értelme. Hacsak nem az, h forgalmat csináljon az oldalnak...én hülye meg beleszaladok:)
De amúgy ez is olyan, mint nőkről vitázni: adni kell esélyt mindnek, egy próbát megér:))

gabest1 2010.07.10. 14:25:37

Elég szegényes volt a felhozatal, de talán majd a következő évtizedben.

dr. trafik nomac 2010.07.10. 14:30:45

Nem szeretek offolni, de a scifinek nagy rajongoja vagyok, es ez a lista egy szar, valaki olyan irhatta, aki 14 alatti, es most latott par jo filmet, aztan azt hiszi ert is hozza. Az, hogy az Avatar a listan van egy szegyen, gondolkozzal mar el, mielott ilyen listakat kiraksz egy blogra !!!

Bárzongorista · http://www.pecsibalazs.hu 2010.07.10. 14:32:35

Most akkor én vagyok konzervatív, vagy a Tarkovszkij-féle Solaris nem tetszik senkinek rajtam kívül?

mert szerintem AZ a sci-fi.

men0man0 2010.07.10. 14:32:46

Természetesen a lista, mint az összes ilyen felsorolás szubjektív.

Részemről az őslakó hatalmas csalódás volt pedig nincs bajom a kamaradrámákkal és nem várom, hogy minen percben fénykardokkal hadonásszanak, vagy hatalmas űrflották csapjanak össze, de én túlságosan kiszámíthatónak találtam és egyetlen poénra volt felfűzve. Az meg a másik, hogy egy ilyen sztori inkább színpadra való, élőben valószínűleg nagyobbat ütne.

A kamera által homályosan szerintem a legjobban sikerült Dick adaptáció eddig, ha azt nézzük, hogy a könyv mondanivalójából mennyit sikerült átvinni a filmbe. Mondjuk én Keanu Reeves játékától sohasem estem hanyatt, nagyjából csak szomorúan tud nézni és kész. A filmet Robert Downey Jr. játéka viszi el, ami még így animálva is átjön.

A legenda vagyok szerintem nem olyan rossz, mint amennyire lehúzzátok, engem megfogott a hangulata, mondjuk a Road után már egyik posztapokaliptikus történet sem fog akkorát ütni, azt nehéz lesz überelni. Azért egy Amerikai amnéziát, vagy Dr. Vérdíjat megnéznék filmesítve.

Persze mindez izlés dolga.

Sieg 2010.07.10. 14:34:00

@Pángalaktikus-gégepukkasztó: Az az értelme, hogy lásd, hogy másoknak mi a véleményük és miért. Jó arra is, hogy felhívja a figyelmedet olyanokra, amelyeket esetleg kihagytál volna.
Én épp három film letöltésének álltam neki, mert kíváncsi vagyok rájuk. Szóval számomra nagyon hasznos poszt volt.

men0man0 2010.07.10. 14:37:42

@Bárzongorista:

A Solaris tényleg üt, mint a buszkerék. Emlékszem először Pesten láttam művészmoziban (Cirkó-Gejzír), ami konkrétan fapados volt. A második órában már csak a fa ülések recsegését lehetett hallani, ahogy mindenki izgett-mozgott, mert szétülte a seggét. De azért mindenki kitartott. Az tényleg nagy moziélmény volt.

Sieg 2010.07.10. 14:38:01

@Bárzongorista: Jó film az. Ha az elmúlt évtizedet meghosszabbítanánk úgy harminc évvel, az is biztosan listára került volna. ;)

Celtic 2010.07.10. 14:39:25

Hat, az Ember gyermeket kb. en is feloraig birtam nezni, annyira untam. Pedig ritka, hogy egy filmet otthagyjak, inkabb vegigszenvedem, mert hatha. Mondjuk ezenkivul a fenti listarol csak a Distrcict9-et es a 28 nappal/hettel kesobb filmeket lattam, mindegyik nagyon jo. Nekem az elso helyre mondjuk mindenkeppen a Watchmen kerult volna (a haromoras rendezoit lattam, moziban nem tudom, milyen), az egyszeruen lenyugozo.

Na, megyek, megnezek egy reszt a Pirxbol, igaz, kisse regebbi, de helyenkent egesz szorakoztato.

kicsimate_galaktika 2010.07.10. 14:39:35

@nomac: az avatart divat lehúzni, mégis, csak Magyarországon több mint 1 millióan látták. Ha nem is tökéletes, de sok rajongója van, és ha hátrébb lépünk egyet, valóban nem több egy átlagos amerikai akciófilmnél. Ennek ellenére nagyon fontos filmtörténeti eset - főleg technikai szempontból.
a koromat illetően meg a válaszom: elmúltam 14, és már sört is ihatok!

kicsimate_galaktika 2010.07.10. 14:43:16

@Bárzongorista: a tarkovszkij-féle solaris nagyon komoly mű, de elég erős ráhangolódást igényel:) aki szereti a "költői" sci-fit, mindenképpen nézze meg. amugy 72-es film, a soderbergh féle 2002-es verzió se vészes, csak éppen semmi eredeti nincs benne.

Bárzongorista · http://www.pecsibalazs.hu 2010.07.10. 14:48:06

@Sieg:
Húb.meg, benéztem a címet, bocs.
:)
Egyébként én egy hónapja néztem meg kb. tizenötödször, akkor nekem az évtized filmje, jó?

:)))))

sanyix 2010.07.10. 14:52:05

avatar mint sci-fi? Max gyerekfilm kategóriába tudnám sorolni...

dr. trafik nomac 2010.07.10. 15:00:09

@kicsimate_galaktika: Utalom a divatot, ne is bantsal ezzel, de aki az Avatart szereti, annak a sci-fihez nincs koze. Az egy mesefilm, semmivel sem tobb, a mondanivaloja is a Csipkerozsikaval vetekszik.

Joaquin 2010.07.10. 15:05:33

Az ilyen szuperhősös vackok most komolyan sci-fi-k?! Asimov forogna a sírjában, valóra vált a félelme: a fantasy elemek megjelenésével a sci-fi elvesztette a lényegét.

Másrészt, Children of Men az első? Iszonyat feelinges film volt nem mondom, de könyörgöm nem szól semmiről! A-ból eljutnak B-be és ennyi.

Sunshine amúgy tényleg jó film? Trailere alapján leírtam, de lehet túl korán...

billy reed 2010.07.10. 15:13:19

@nomac: "Utalom a divatot, ne is bantsal ezzel, de aki az Avatart szereti, annak a sci-fihez nincs koze. Az egy mesefilm, semmivel sem tobb, a mondanivaloja is a Csipkerozsikaval vetekszik."
Nyilván. 1979-ben láttam moziban a Star Warst. És szeretem az Avatart is. Gondolom semmi közöm a SF-hez. Ja, és saját SF novellákat és regényeket is írok.
A lényeg: ne okoskodjunk, ne dobálózzunk általánosító hülyeségekkel...az élet /és a kommentelés/ lényege nem az, hogy megmondjuk a tutit!

kicsimate_galaktika 2010.07.10. 15:17:14

@nomac: nem akartalak én bántani, félre ne értsd. Az Avatar tömegfilm, de ettől még sci-fi is lehet, lásd A sziget. A mainstream filmek tömegeket céloznak meg, és szerintem kikapcsolódásként érdemes ilyeneket is nézni, nem lehet állandóan csak Szárnyas fejvadászokhoz hasonlóakat elemezni. Az meg, h nincs semmi "mondanivalója" (jaj de utálom ezt a szót:)) nem igaz. Az amerikai történelemnek, mentalitásnak elég szép leírása, lásd amiket a filmhez kapcsolódóan leírtam.

kicsimate_galaktika 2010.07.10. 15:21:11

@bryan: igen ezt én is ismerem:) ez szerintem azonban nem felháborító jelenség, anno mondjuk senki se rótta fel a Coen fivéreknek hogy az Odüsszeia-mítoszt dolgozták fel az Ó, testvér, merre visz az utad?-ban.

neurotikk! (törölt) 2010.07.10. 15:27:57

@nomac: Akkor hova sorolnad, a tortenelmi dokumentum kategoriaba? ; ) Vagy az erzekek mas tetsthez kotese alapjan akkor lehet inkabb orvosi ismeretterjeszto, ha mas nem. : )
Az hogy te csak a felszinet latod az legyen a te bajod, a karakterek, a karakterek valtozasa es osszeutkozese eleg erdekes a latvanyos felszin mellett. Javaslom nezd meg eloitelet es fanyalgas nelkul egyszer.
Szoval nincs azzal semmi baj szerintem, tobb sikon is elvezheto. Az alom-valosag fonal a fohosnel eleg erdekes, ahogy keveredik a ketto es prioritast is cserel. Meg ahogy a lojalis katona elveszti a lojalitasat. Szoval nem van ott azert valami.
Nem egy fajsulyos, persze, de nullara lehuzni az olyan divatmajom szintjen mozog mint a feltetlen rajongas erte. : )
Inkabb lehuzhatnad mar a Csillagok Haborujat akkor. Gondolom az sem sci-fi neked csak mert annak a sztorija meg csipkerozsikabb. Egyszeru a sztori mint egy balta. A gonosz gonoszkodik, de gyoz a jo az utolso masodpercben, kicsit lodoznek meg kardoznak, kesz. Igy? : )

kicsimate_galaktika 2010.07.10. 15:29:43

@Joaquin: legjobb tudomásom szerint a szuperhősös filmek is a science fiction egyik alkategóriájába tartoznak (mint például a nemrég említett űropera)

flimo13 2010.07.10. 15:41:17

Na a Sunshine bekerült a tízbe, innentől nem érdekel mi van rajta, mert egy kalap szart ér az egész.

dr. trafik nomac 2010.07.10. 15:46:20

@neurotikk!: Valo igaz nekem a star wars sem sci-fi, az is csak mese, de mentsegere valjek (olvastam konyvben a teljes sorozatot), hogy konyvben sokkal jobb a dolog, sot meg keszult belole egy komedia is konyvben, azt is nagyon tudom ajanlani. Ha neked az avatarnak mely mondani valoja van, akkor csak bantani tudjuk egyamst, igy lepjuhnk is ezen tul. A beka is hercegge valtozik a meseben, most akkor az meg cyberpunk ?

Zsola777 2010.07.10. 15:49:34

X-Men a második helyen? Az inkább Comics kategória. Az ember gyermeke tényleg üt :)

forza_forza 2010.07.10. 15:55:08

Gumi az egész, a Sunshine az első tízben, fent meg a Children of Men????? Váhhhhhhhhhh, erre még azt sem mondanám, hogy szubjektív, inkább vicces!

sage5 2010.07.10. 15:56:02

Akármilyen szubjektiv is ez a lista, azért illene beleirni valahova Asimov adaptációból készült Én Robotot is.

Török Szultán 2010.07.10. 16:02:53

A Man from Earth úgy jó ahogy van. Jerome Bixby novellája alapján készült, aki jópár klasszikus sztorit írt. Nekem a Children of Men is bejött. A Dark City-t viszont hiányolom, és persze a Solaris-t is. És aszem hogy az Én a robot is beférne még, mondjuk az X-men helyett..

georg 48 2010.07.10. 16:03:22

@Bárzongorista:
tökéletesen igazad van! Asimov és picit Lem!
Koromból látszik, ezeken nőtem fel. De Asimov a csúcs.
Hallom, dolgoznak az Alapitvány megfilmesítésén. Na, arra kiváncsi leszek!!!!!
Egyszer azt mondák hozzáértők, azt nem lehet filmre vinni! Lehet, hogy így is van.

Török Szultán 2010.07.10. 16:11:16

Ja bocs, most fogtam fel, hogy az elmúlt évtizedről van szó :)
Akkor solaris, Dark City ugrott, helyette esetleg Pandorum? Riddick?

neurotikk! (törölt) 2010.07.10. 16:11:59

@nomac: Ugy latom neked van egy sajat sci-fi kategoriad, amibe azok tartoznak ami neked tetszik. Akkor ezen tenyleg lepjunk tul. : )
Hogy most mely vagy nem a mondanivalo, abba nem mennek bele, nem vagyok en mukritikus, de a teljes lehuzast meg mindig indokolatlannak erzem. Nem magasztalaom, lathatod, de a teljes fikazast nem tartom jogosnak.

kicsimate_galaktika 2010.07.10. 16:12:50

@Török Szultán: a Dark City 98-as, így nem férne be. A Solaris meg ígéretesen indul (az eleje nagyon szép), de aztán belangyosul. Persze ez megint csak az én véleményem:)

SzocsO 2010.07.10. 16:13:46

Én azért még beleírtam volna egy Serenity-t is a listába, bár az ugye kalandfilm, de azért egy picit sci-fi is :)

Dick Kock 2010.07.10. 16:19:57

lehet, hogy hülyének néztek, de szerintem a Wall-e elég jó volt

neurotikk! (törölt) 2010.07.10. 16:21:47

@georg 48: Akinek sikerul elvezhetoen es erthetoen filmre vinni az alapitvanyt az kap tolem egy nagy cuppanos puszit. Ha igenyt tart ra.
Mar a Dune se tetszett filmen, pedig eleg komplett lesz, csak igy nagyon hadaros is lett szerintem. Nah itt is erre szamitanek. Vagy hadaros, vagy hianyos. Persze attol meg lehet majd elvezheto. Meglatjuk.

Amugy meg csatlakozom azokhoz akik megemlitenek az En a robotot. Mondjuk a Resident Evil helyett lenne nalam valahol.

SF-Bob · http://sf.blog.hu/ 2010.07.10. 16:22:11

Na ha már felkértek, íme az én személyes listám (csakis sci-fi, csakis 2000-es évek).

20. Idiocracy (2006) - Egyszeri prosztó szatíra, elcsépelt poénokkal, ettől függetlenül volt benne valami, ami miatt bármikor meg tudnám nézni, s 2006 óta eddig ahányszor csak elővettem mindig akadt egy-egy apróság, ami miatt az előző alkalomnál is aktuálisabbá vált.

19. Avatar (2009) - Kár tovább titkolóznom: nem hatott meg James Cameron blockbustere. Klisé klisé hátán, gyenge alakítások, a 3D pedig már a 80-as években is csupán egy gimmick volt. Az egyetlen ok, amiért egyáltalán felkerült a listámra, mert legalább a kreatív team oldaláról láttam némi igyekezetet, hogy hitelessé varázsolják Pandora világát.

18. Nothing (2003) Aranyos, mégis gondolatébresztő kamaradarab, érdekes alapgondolattal, meglepően jól sikerült kivitelezéssel.

17. Metropolis (2001) Nem vagyok anime-mániás weeaboo, azonban ami jó, azt tudni kell értékelni, Rintaro animációs filmje pedig egyszerűen zseniális a maga nemében.

16. Ghost in the Shell 2: Innocence (2004)
Vérbeli cyberpunk, bár a 95-ös nagy előd nyomába sem ér. Talán az egyetlen franchise ami mozgóképen is képes visszaadni a gibsoni hangulatot.

15. Solaris (2002)
Soderbergh nem egy Tarkovszkij, mégis érdekes megközelítése volt ez a regénynek, s személyes okokból is szép emlékek fűződnek ehhez a filmhez, szóval... igen fel kellett kerülnie a listámra :D

14. Minority Report (2002)
Oké, csak és kizárólag a rendezés és a fényképezés miatt kapott helyett a listámon, amúgy 2002 óta alaposan átrágtam magam a filmen, s rá kellett jönnöm, hogy alapvetően elhibázott a forgatókönyv, egyszerűbben fogalmazva: értelmetlen, fölösleges. Running man akciónak viszont tökéletes.

13. The Man from Earth (2007)
Tetszett, mégis végig hiányérzetem volt, s valahol az alakítások sem hagytak bennem túlzottan mély nyomot - kissé el lett ez kapkodva. Ettől függetlenül remek kamaradarab, mindenkinek ajánlom, legalább egyszeri megtekintésre.

12. The Road (2009)
Meglepően jó alakítások (pedig alapvetően rühellem a gyerekszínészeket), az atmoszféra nagyon a helyén van, ám rendkívül töredezett szerkesztés, ami miatt abszolút nem volt egységes íve és/vagy dinamikája a filmnek.

11. Donnie Darko (2001)
Inkább misztikus thriller, mint sci-fi, ettől függetlenül aki látta, tudja hogy van helye egy ilyen listán. Amiért nem került be nálam a top 10-be: amint leesik a tantusz, utólag sok helyütt úgy érezhettük, hogy csupán az időnket pocsékolta a film (nekem valahogy nem okoz izgalmat a dezorientált Jake Gyllenhaal-t bámulni majd két órán keresztül).

10. The Dark Knight (2008)
Inkább realista megközelítésű képregény-akció, ettől függetlenül úgy érzem, hogy megérdemel egy helyet nálam is (bár a Burton-féle Batman-filmek hozzám jóval közelebb állnak).

9. Wall-E (2008)
Nincs mentségem, CGI-junkie vagyok, s szégyenérzet nélkül szippantok fel minden pixel-sziporkát, amit a Pixar az arcomba tol.

8. A Scanner Darkly (2006)
A valaha készült legjobb PKD-adaptáció a Blade Runner után, talán adaptáció szintjén jobb is, ám a Blade Runner önmagában jobb.

7. Children of Man (2006)
Az elmúlt 10 év legjobb operatőri munkájának lehetünk tanúi, remek forgatókönyv, alakítások, s a díszletek teszik fel az i-re a pontot. Még a bibliai allegóriát is le tudtam nyelni.

6. Moon (2009)
Jé, egy újabb kamaradarab :D Úgy látszik az elmúlt 10 év már csak ilyen volt. Sam Rockwell előtt tényleg nagy jövő áll.

5. Unbreakable (2000)
Még nem volt szerencsém látni a Kick/Ass-t így nálam továbbra is ez a #1 szuperhős-tematikát feldolgozó film, s a jobb sorsa érdemes Shyamalan legjobb rendezése.

4. Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004)
Charlie Kaufman az egyik kedvenc forgatókönyvíróm, így még szép, hogy az egyetlen sci-fi kötődésű filmjét bedobom a top 5-be :D

3. Star Trek (2009)
Azon kevesek közé tartozom, akik alkalmi trekkie létükre képesek voltak élvezni ezt a filmet. Most mit csináljak, az elmúlt évek legjobb popcorn mozija volt (számomra legalábbis).

2. District 9 (2009)
A műfaj messiása, megmutatta, hogy így az új évezredben is lehet relatíve kis költségvetésből szórakoztató egyben mélyreható sci-fit forgatni.

1. The Prestige (2006)
Viktoriánus korban játszódó, nonlineáris szerkesztésű "tesla-punk" thriller? Hell yeah! Tudom, újabban divat szapulni Cristopher Nolant, de számomra a Tökéletes Trükk marad mindig is a 2000-es évek egyik legjobb (ha nem a legjobb) filmje.

victor vacendak 2010.07.10. 16:23:33

A 28 nappal később csak annyi sci-fi, mint bármelyik vírus alapú zombie film (ott is átlagos). Inkább horror toplistán kéne szerepelnie. Bár gondolom, akik itt a sci-fi szemantikáját nyomják rutinból, azok szerint a horror is csak egy alkategória a sci-fin belül.
De pl. Butterfly Effect lazán nyomja az elbaltázott Sunshine-t. K-Pax, Pitch Black, Serenity, Equilibrium, Minority Report, Matrix folytatások, V, mint Vendetta, 9, Jumper és a Watchmen is lehetne bármelyik helyen (ízlés szerint) egy ilyen listán.

similarthings 2010.07.10. 16:24:39

Nem tudom hogyan maradhatott ki még a kommentelők listájából is a A.I. ami abszolút sci-fi, maga a kérdés és probléma is amit feszeget sci-fi, hiszen még nincsenek megkülönböztetési-rasszista problémáink a háztartási gépekkel. :)

Ugyanígy meglepő hogy említésre sem került a kicsit krimivel vegyített Én a Robot, a Bruce Willis féle Surrogates, valamint Tom Cruise - al a Különvélemény.

Ezek jobban odaillenek mint pár más film, ami ott van.

A Children of men nekem közepes, sőt unszimpatikus néhány eleme, pláne nem sci-finek (nem értettem miért volt jó néger gyereket használni ... már kezd kissé unalmas lenni). De hát ízlések és pofonok.

Viszont a District 9, mindent vivő. A társadalmi üzenete, mondanivalója, a film lendülete és látványvilága és még sorolhatnám. Egymás után háromszor néztem meg, és innen tudom hogy jó film volt. Ez a többi filmmel csak az A.I. esetében volt hasonló.

victor vacendak 2010.07.10. 16:25:12

@SF-Bob: "nonlineáris szerkesztésű "tesla-punk" thriller"

Valami nagyon okosat akartál írni, ami nem jelent semmit, ugye? :-D

silverwol 2010.07.10. 16:25:39

Haaaat.. 10-tol visszafele elkezdtem orulni, de sajnos az 1,2,3,5,7 az en listamba egyaltalan nem ferne bele. Korabban megirtam miket vennek bele helyette, az elozo blogbejegyzesben. Sajnalom, a cim alapjan pedig utos osszeallitas lehetett volna.

Sólyom Bátor 2010.07.10. 16:30:59

Az Avatar szerintem, mindent visz. Legalábbis, abban a kategóriában, amit amerikai sci-finekt hívun.
lehetmaskentpkerdojel.blog.hu/2010/04/02/avatar_a_3d_ertelme

Ja, és egy kis tréfa is mellé:
lehetmaskentpkerdojel.blog.hu/2010/06/27/schmidt_pal_es_az_avatar

Tulazon 2010.07.10. 16:38:28

@victor vacendak: az hogy nem érted, nem jeleneti azt hogy nem jelent semmit, ugye?

kicsimate_galaktika 2010.07.10. 16:49:22

@victor vacendak: a horror nem sci-fi. a 28 nappal később pedig nem horror, de tartalmaz olyan elemeket.
a v, mint vendetta és az equilibrium pedig szerepel a tegnap előtti listán, a 11-20. helyen.

l3v1 2010.07.10. 16:54:46

Nem is tudom mitől rosszabb ez a lista, attól, hogy rajta van az Avatar, vagy, hogy egy PKD szerzemény 10 helyes környezetben kerül említésre egy Sunshine-nal és egy Avatar-al. A D9, Moon, Man from Earth, Darko még rendben volna, de a többi necces, főleg, hogy közben olyanok, mint Mátrix, Serenity, Solaris, The Day The Earth Stood Still, stb stb stb kimaradtak,

blacklord 2010.07.10. 16:55:41

@Darth Revan: szerintem meg tényleg iszonyatosan jó film, az egyik legjobb, amit valaha láttam.

Égbekiáltó 2010.07.10. 17:12:09

Ebből az a tanulság, hogy nem csináltak jó sci-fit az utóbbi 10 évben, legfeljebb elvétve. Az ember gyermeke első helyezésével abszolút egyetértek, a többit amit láttam a listáról kiábrándító volt.

Goompah 2010.07.10. 17:13:41

A Sunshine-nak már az alapötlete is necces, de a fizikának lépten-nyomon ellentmondó filmezés olyan kiábrándító, hogy teljesen elvonja a figyelmemet a történetről.

Azt azért csodálom, hogy Soderbergh Solarisa lemaradt a listáról.

SF-Bob · http://sf.blog.hu/ 2010.07.10. 17:27:12

@Goompah: Keringett a neten pár éve egy videó, amiben Quentin Tarantino (!) elemezte a Sunshine-t, s volt benne egy nagyon jó gondolat, ami valahogy így hangzott.

"Az első két felvonásban felépített premisszát olyan mértékben árulta el Danny Boyle a harmadikban, hogy a néző elkerülhetetlenül becsapva érzi magát."

Amúgy én alapvetően nem csípem Danny Boyle-t. A Trainspotting is csupán a feldolgozandó alapanyag miatt volt nézhető számomra.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2010.07.10. 18:02:51

azt nem értem, mit keres a moon a listán? bármilyen listán.

szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2010.07.10. 18:08:42

@ebedli:
ott a pont. igazad van.

@Galaktika01:

mégegyszer, mivel nem reagáltál a múltkorira....

nincs jogod kioktatni senkit, aki számonkéri a sci-fit a sci-fin.
attól h van specul. fi. attól még nem lesz
igaz h
sci-fi = speculative fi

tessék a multkori kommentem, amire nem reagáltál:
"
szorokin 2010.07.09. 16:29:56
@Galaktika01:

"Az SF manapság inkább Speculative Fictiont jelent"
"S Speculative F Fiction"

okay. legyen.

de akkor a blogotok alcime
NE LEGYEN science.fiction.

..enyhén szólva is megtévesztő, bárkinek aki idetéved a blogotokra..

..döntsétek el h A-t v B-t mondtok.

/
ha ezeket a kommenteket (jeidet) nem olvasom, az alcím alapján jogosan
sci... fi-re gondolhatok, és konkrétan itt sci-fi listára.
/
"

kicsimate_galaktika 2010.07.10. 18:14:59

@szorokin: itt csupán arról van szó, hogy a Speculative Fiction egy nagyobb, átfogóbb kategória, mint a science fiction. így beletartoznak az utópiák, poszt-apokaliptikus víziók, szuperhősökről szóló történetek, stb.

szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2010.07.10. 18:16:42

amiket hiányolok egy
SPECULATIVE fiction listáról

# nagyon nagyon:
Ghost in the Shell 2 - Innocence (Mamoru Oshii, 2004)

# nagyon:
The Butterfly Effect - A pillangó hatás
Eternal Sunshine of the Spotless Mind - Egy makulátlan elme örök ragyogása
(Michel Gondry, 2004)
The Jacket - A fiók (John Maybury, 2005)

# esetleg:
Cypher (Vincenzo Natali, 2002)
Nothing (Vincenzo Natali, 2003)
Paranoia 1.0 (Renfroe + Thorsson, 2004) ..támadnak a nanobitek, ugye :)
The Box - A doboz (Richard Kelly, 2009)

szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2010.07.10. 18:20:32

@kicsimate_galaktika:

értem halmaz és részhalmaz. tanultam halmazelméletet ;).

de a blog alcíme:
science. fiction.

és a lista első felénél (20-11)
ez olvasható:

"Elérkezett az idő, hogy visszatekintsünk az elmúlt tíz év science fiction filmtermésére"

sf.blog.hu/2010/07/10/10_legjobb_2_resz#comment-form

SF-Bob · http://sf.blog.hu/ 2010.07.10. 18:27:50

@szorokin: Ha ellátogatsz a Rotten Tomatoes vagy az imdb oldalára, s nem találod meg a sci-fi kategóriában a listán szereplő filmek bármelyikét, akkor jövünk neked egy sörrel :)

Celtic 2010.07.10. 18:47:54

@victor vacendak: Nem igaz. Pl. a Kaptar (nem tudom, mi az eredeti cime), jatekadaptacio, horror. A lenyege a szornyek. A 28 nappal kesobb filmben a szornyek nem a lenyege a filmnek, hanem csak egy kellek. Egyszeruen amolyan vilagvege-film (ennyibol meg azert erosen a Sci-Fi kategoria) megspekelve egy "hogyan lesz osztonyleny az emberbol, hogyan vedlik le rola a civilizacios maz"-erzessel (lsd a katonak)

2010.07.10. 18:48:37

Egy részét láttam, nem rosszak, de (habár én elfogult vagyok) a Star Trek film nekem tetszett. Elég star trek-esre sikeredett, és az össze sorozatot meg filmet megnéztem (csomót 2-3x is az évek során).
Az avatar nekem inkább giccs kategória, a mozipénzt megérte mert látványos de nekem a látvány önmagában nem jelent jó filmet, felőlem a 4-es metrónál is drágább lehet, attól nem izgulok rá...

2010.07.10. 18:52:56

x-men a második, az út meg kuksol a 17.-en...
tudom, szubjektív, de én az avatart is hátrébb raktam volna.ettől függetlenül az első tízzel jobban ki vagyok békülve, mint a második tízzel

KenSentMe 2010.07.10. 19:00:34

Ezt a listát én kb. pont fordítva írtam fel.. az Ember gyermeke c. filmnek az az egyetlen erénye szvsz, hogy nagyon erőteljesen ábrázolja a fasiszta Angliát, ami meglepően sok disztópiában bukkan fel (az 1984-től kezdve pl. a V mint vendettára is lehet gondolni), mintha mindenki úgy érezné, hogy az angolokban azért ott van a fasizmus a felszín alatt (nem véletlenül utálták a németeket érte:) ).

De az X-men sci-finek nézve röhejes (mégis, mi benne a sci? Mert inkább fantasztikus alternatívrealitás-dráma, ha már valami kategóriát ki kellene találni rá.. a Pókember sem sci-fi, klasszikus képregény-szuperhős film, és az X-men semmiben nem múlja felül) .. Az őslakó szvsz kissé túlértékelt, Da Vinci-kód módjára kapcsoja össze a világ dolgait szépen egybe, így míg Dan Brown könyvéből kiderül, hogy azért voltak boszorkányperek, hogy kiirtsák Jézus vérvonalát, addig az őslakóból kiderül, hogy Jézus az 50-es években a Harvardon tanított kémiát.. hát, no komment mindkettőről.

Megnézve a cikk első részét is, elég sovány a termés.. nem is tudom, mit lehetne megnézi újra belőle, azért egyik sem egy Blade runner.. inkább megnézem a Primer/Találmány (2004) c. filmet még egyszer, hátha most megértem az elejét. :)

Amikor rákattintottam a listára, valahogy azt vártam, hogy "hát, ez egy sci-fi szakblog, majd mutatnak valami izgiset, a közönség által nem értékeltet, amit még nem láttam". És ehhez képest, hát.. khm. khm. khm.

Porcelán az elefántboltban 2010.07.10. 19:05:46

Először is köszike ezért a kis összeállításért. Nem értek vele egyet, de jópár olyan filmre felhívtad a figyelmem, ami számomra elfelejtődött vagy nem is hallottam róla... Lesz mit pótolni.. :)

Másodszor, hihetetlen, hogy egyesek ennyire rabjai a skatulyázásnak, cimkézésnek. Számomra minden egyes film egy külön világ és nem értem miért kell mindenáron, erőszakkal belegyömöszölni valami kategóriába. Melleseleg még a "hivatalosnak" tekinthető meghatározások sem egységesek és teljesen szubjektív, hogy valaki melyik objektív definíciót választja. :D
..... és miért kell 100 évre visszamenőleg végigelemezni az összes filmet, hogy nem-e lopott-e valamit onnan valaki... NANÁ, HOGY IGEN !!!! Már az ókori rómaiak is csórtak a görögöktől, nem is keveset, mégis valami egészen mást hoztak ki belőle, vazz.

Aki érzékeny a mai világ úgynevezett művészetére, annak egyértelmű, hogy aki igazán újat, merészet, kultikusat, művészi szempontból értékeset, stb. szeretne alkotni, az kénytelen kilépni a korábbi filmek alapján felállított sablonok, kategóriák, cimkék, stb. világából. Ezek csak a zsékategóriás filmek készítőinek, és a sablonok mentén élvező nézők számára fontosak :P

Harmadszor, hihetetlen, hogy mennyire nem vagyunk képesek torelálni mások véleményét, hangsúlyozottan VÉLEMÉNYÉT. Ez egy blog, egy eleve laza, nagyon szubjektív műfaj. Nem is kellene külön megemlíteni a szubjektivitást, aki ilyet olvas, annak tudnia kell. :P

És kéretik, akinek nem inge....

mojoking77 2010.07.10. 19:20:13

Oooo.. Mar elnezest fiatalok, de senkinek sem tunt fel a Star Wars hianya a listarol?
Beszelgetunk itt kommersz/reteg sci-fikrol, kulonbozo alfajokrol, mikozben a legnagyobb SF klasszikus utolso ket reszet figyelmen kivul hagyjuk.... Ejnye. Nagy-nagy ejnye az osszes ideironak, plusz egy megnagyobb az ironak. (Ne bujjunk itt a szubektivitas pajzsa moge, ez bizony nagy hiba volt....)

Goompah 2010.07.10. 19:26:00

@mojoking77: Szerintem a Star Warsnak semmi köze a sci-fihez. Attól, hogy valamiben űrhajók meg robotok szerepelnek, még nem lesz sci-fi. A Star Wars nem más, mint mese, annak sem a legjobb. Ezzel az erővel pl. Lem Ion Tichy-történeteit vagy a Kiberiádát is lehetne sci-finek nevezni, pedig nem az. Lem tudatosan arra törekedett, hogy a népmesék robot/űrváltozatait hozza létre.

Goompah 2010.07.10. 19:27:19

@SF-Bob: Rákerestem és megnéztem, elég értelmes dolgokat mond Tarantino. Köszönöm a tippet.

Goompah 2010.07.10. 19:35:42

@SF-Bob: Köszönöm a tippet, megnéztem, elég értelmeseket mond Tarantino.

kicsimate_galaktika 2010.07.10. 19:42:02

@mojoking77: az utóbbi két Star Wars rész (főleg az előzőkhöz hasonlítva) elég gyengére sikeredett. nem feledkeztem meg róluk, meg nem akarok a szubjektivitás nyújtotta kényelmes pajzs mögé bújni, de nem véletlen szerintem, hogy eddig senki sem hiányolta őket:)

Porcelán az elefántboltban 2010.07.10. 20:10:36

Jaja, egyetértek.. StarWars újabb részek - baromi erőltetett volt, sokszor szinte kínos, muszáj volt röhögni rajta, Yoda kardozása nálam sírva röhögős volt, pedig oltári nagy rajongó voltam.. régen ... hiába a sok látványos jelenet.. ill. túlságosan is sok, helyenként, káprázott a szemem, azt se tudtam, hová nézzek.... nem tudott megfogni valahogy. Az első rész még tetszett, de a többi... grrrrrr.
Szubjektív voltam vala...
amúgy szerintem sci-fi, ha már skatulyázni kell, de inkább csak a fiction ága :D

Goompah 2010.07.10. 20:20:03

Ha már tényleg skatulyázni kell, akkor talán űropera, de inkább űrmese. Még a Lynch-féle Dűne is komolyabb nála, nem is beszélve a Harrisonéról, William Hurttel.

SFblog · http://sf.blog.hu 2010.07.11. 12:22:09

@szorokin: Dehogyis, már nem az áll. Segített Orwell :)

moRtiZ 2010.07.13. 13:24:03

Hát, van jópár film amit nem raknék a listára, viszont ami nálam a 10-be biztosan bekerülne és nincs fent, az a Pandorum.

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2010.07.13. 17:36:21

Megnéztem, a The Man from Earth-et, hát ez nagyon jó. Kicsit szkeptikus voltam, hogy hogy lehet pusztán dialógusokból jó filmet csinálni, de sikerült.

Doktor Kotász 2010.07.15. 00:11:23

Ha valaki azt mondja, hogy az Avatar jobb, mint a D9, legyintek egyet, hogy zabálja az értéktelen kommersz szart, ha SF blogba ír, fennakadnak a szemeim, de ha már az X-mant találja a legjobbnak, hát körberöhögöm. :-D

Zelefánt 2010.07.15. 07:06:07

Soderbergh Solaris-ának köze nincs Lem regényéhez...Tarkovszkij (saját bevallása szerint is) azt filmesítette meg, ami a regényről eszébe jutott.
És azok a gondolatok igen jók voltak.

KenSentMe 2010.07.15. 08:30:20

@Zelefánt: Sajnos a két Solaris-film úgy aránylik a könyvhöz, mint egy 1:10 000-es léptékű térkép a valósághoz, amit valaki emlékezetből rajzolt.. ha jól emlékszem, azért a Tarkovszkij-féle film egész jól követi a regény vonalát, már a történések szintjén (én bizonyos dolgokat a filmből, mint pl. a pilóta interjújának érelmét csak a könyv olvasása után értettem meg, valahogy marhára nem derül ki, hogy az űrbázison évtizedekig emberek százai dolgoztak, milyen kísérleteket végeztek, stb.), leszámítva a befejezést, inkább az a baj, hogy míg a könyv egy eszmei, addig az orosz film egy érzelmi vívódás.. az új Solaris meg még annál is kevesebb, tulajdonképpen egy versre redukálja a mondanivalót.. amit nagyon szép megnézni egyszer, különösen az ember barátnőjével, csak hol marad az a rengeteg filozófia az űr megismerésének lehetetlenségéről, a kommunikációképtelenségről és a világ megértésének ábrándjáról.. ahhoz képest, hogy a könyvben a főhősnek olyan problémákat kell megoldania, hogy pl. eldöntse magáról, hogy nem-e őrült-e meg (és ezt deduktívan-filozófiailag látja be, hogy folyathassa a dolgok továbbgondolását), addig George Clooney-nak olyan problémákat kell megoldania, hogy aranyosan biggyessze szomorúan a száját.. kár érte, de az eredmény a nullánál is kevesebb.

szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2010.07.16. 14:07:36

@Zelefánt: @VRbagoly:

tarkovszkij a könyv lényegi gondolatát filmesítette meg:
van egy bolygó, amely
1 valamilyen intelligenciával rendelkezik, "él",érzékel és reagál
2 az ott élő emberekkel a maga módján elkezd kommunikálni.
/ érzékeli pl az emberek tudatalattiját, emlékeit /

clooney film:
a szerelmi szál kifejtése.
azaz
csak egy sci-fi köntösbe bújtatott szerelmes film.

Napiframe · http://napiframe.blogspot.com 2010.12.10. 14:11:30

Akár szubjektív akár nem, jó hogy vannak ilyen összeállítások attó még! :)

napiframe.blogspot.com
süti beállítások módosítása