Akciós könyv

asimov_sfblog.jpg

Akciós könyv

stalker_sfblog.jpg

Rovatok

Egyben

Akciós könyv

banner_felkavaro2.jpg

Utolsó kommentek

Friss topikok

Külső feed

Nincs megjeleníthető elem

Befellegzett M. Night Shyamalan karrierjének?

2010.07.02. 15:41 :: SFblog

Nehéz megállapítani, hogy pontosan mikor vette kezdetét az indiai rendező karrierjének zuhanórepülése. A szakma sosem kedvelte M. Night Shyamalan munkásságát – sokan kritizálták az olykor illogikusnak mondott szerkesztésért, s vágásokért, forgatókönyveit pedig gyakran érte az a vád, miszerint egyetlen csavar köré építi fel a cselekményt, s minden más tekintetben üresek, s fantáziátlanok a történetei. Shyamalan sajnos nem tartozik a szerény rendezők közé, s az ilyen kritikák után gyakran tett olyan becsmérlő nyilatkozatokat, amikkel csak tovább rontott a szakmai megítélésén.

Minden negatív hangvételű bírálat ellenére kijelenthetjük azonban, hogy Shyamalan 1999 és 2002 között állt karrierje csúcsán. A Hatodik Érzék azonnali áttörést hozott számára, s a Sebezhetetlennel még néhány korábban csalódott kritikus elismerését is sikerült kivívnia. A mai napig állandó vita tárgyát képezi a filmrajongók körében, hogy vajon melyik a jobb Shyamalan-film, annyi bizonyos, hogy utóbbi a rendező személyes kedvence, s páran azt csiripelik, hogy talán trilógiává bővítené az elpusztíthatatlan őrzővédő legendáját.

 A 2002-es Jelek szintén sikernek könyvelhető el, mégis a legbizakodóbb rajongók közül is akadtak olyanok, akik kissé túlzásnak érezték a kezdetben zavaros véletleneknek tűnő mozzanatok összefogásával kialakított, már-már mesterkéltnek nevezhető filmvégi csavart, a végletekig anti-klimaktikus A falut viszont már leplezhetetlen csalódottság kísérte 2004-ben, csupán mostanság kezdik el felfedezni az allegórikus olvasatokban feltárható rejtett értékekeket.

 

Az ezt követő két évben Shyamalan olyan ámokfutásba kezdett, ami még Uwe Bolltól, a videójáték-adaptációk német krampuszától is ciki lett volna. Nem elég, hogy minden ekkoriban adott interjújában gyalázta a filmkritikusokat, de a Lány a vízben című fantasy-ben még egy kicsinyes bosszút is megengednek magának (az egyetlen karakter, akit hagy meghalni a filmben, az egy rosszindulatú filmkritikus). Hosszasan elemezhetnénk, hogy tényleg annyira rossz-e ez a film, mint ahogyan azt némely újságíró állítja, annyi bizonyos, hogy a három Aranymálna jelölésből kettőt meg is kapott: egyet a legrosszabb rendező, egyet pedig a legrosszabb mellékszereplő kategóriában. Azt hiszem, mindennél többet elárul a tény, hogy e két személy egy és ugyanaz: M. Night Shyamalan (na jó, nem bírom tovább !SPOILER!: egy olyan író szerepét osztotta magára, aki könyvével elhozza majd a világbékét, cserébe mártírhalált kell halnia a jövőben).

 

Az eseményt is csupán egyetlen dolog mentette meg a teljes bukástól: Shyamalan tudatosan B-filmet kívánt a vászonra vinni. Kisebb kockázatot vállalva a bukás esélye is csökkenthető - a nézők nem csalódtak (annyira), s a kritikusok ezúttal már nem érezték kötelességüknek, hogy össznépi lejárató kampány keretében leplezzék le a Shyamalan-i „blöfföt”. Mindez persze nem azt jelenti, hogy sikernek lehetne elkönyvelni az igencsak kényes témákat feszegető katasztrófa-thrillert. Ugyanolyan, ha nem rosszabb értékeléseket kapott, mint A falu, azonban Shyamalan így legalább képes volt elkerülni, hogy végleg kiírják a nevét Hollywoodból. A csorba azonban továbbra is kiköszörülésre vár, ám elképzelhető, hogy ez már sohasem következik be.

Az amerikai animációs sorozat alapján készült Avatár: Az utolsó léghajlító című fantasy-eposz ugyanis egyöntetűen az év legnagyobb csalódása. Eleve érthetetlen, hogy Shyamalan miért egy olyan műfajú filmmel akarta megalapozni a visszatérését, amihez semmiféle korábbi tapasztalattal nem rendelkezett, de ha már így alakult még érthetetlenebb, hogy miért nem próbált meg legalább a biztos bevételt jelentő rajongók kedvében járni, ahelyett, hogy az adaptáción túl a sorozat teljes mitológiáját felrúgja (a tegnapi bemutató után az összes Avatár rajongói fórum a rajzfilm rajongóinak elégedetlen méltatlankodásától hangos). Egy kritikus nem átallott minden nagyköltségvetésű kalandfilm paródiájaként interpretálni a filmet, míg Roger Ebert egy vadonatúj kínzási kategória előfutáraként tekint rá. Mindössze egy nap telt el a bemutató óta, a Rotten Tomatoes oldalán mégis minden semleges hangvételű kritikára jut 20 olyan, ami már önmagában elvághatná egy elsőfilmes rendező karrierjét, amennyiben ezzel a művel debütált volna. Hiába röppentek fel pletykák magától Bruce Willistől a Sebezhetetlen folytatásával kapcsolatban, könnyen lehet, hogy az Avatár volt Shyamalan utolsó nagy költségvetésű rendezői megbízatása.

bob

6 komment

Címkék: film

A bejegyzés trackback címe:

https://sf.blog.hu/api/trackback/id/tr732125499

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gulliverfoyle 2010.07.02. 18:29:54

Valószínűleg egyedül vagyok ezzel a világon, de nekem Shyamalan filmjei egyre nagyobb és nagyobb élmények voltak, ahogy jöttek, a Falu is, a Lány a vízben is.

Visszagondolván, illetve azóta újranézvén a filmeket, valszeg önámítás volt ez, ami aztán az Eseménynél már elsőre sem működött, a film közben egyre csak hatalmasodott bennem az érzés és gondolat, hogy ez egy menthetetlenül elrontott film, elképesztő melléfogásokkal (hogy mást ne mondjak, Mark Wahlberg alakítása...ehhh).. ez a léghajlítós izé valahogy már a trailereknél se igazán csigázott fel, és látván, hogy mekkora alázóhadjárat indult ellene, lehet meg se fogom nézni.

De ugyanakkor emlékszem, hogy anno a Lány a vízben aranymálnáinál mérhetetlen gyűlöletet és csalódást éreztem az emberiség iránt, szóval lehet mégis be kéne ezt próbálni, hátha mindenki hülye, csak én vagyok helikopter.

SF-Bob · http://sf.blog.hu/ 2010.07.02. 20:56:08

@gulliverfoyle: Nem az a baj, hogy egyedül vagy, hanem hogy kevesen osztják ezt a véleményt... Amivel önmagában semmi baj nem lenne, Shyamalan azonban a Lány a vízben-t is 75 millió (!) dollárból volt csak képes összehozni, miközben Henry Selick ennél 10 millióval kevesebből egy komplett stop-motion animációs filmet készít (Coraline), más meg fele ekkora büdzséből is képes leforgatni egy olyan science fictiont, amivel konkrétan új perspektívákat nyitott meg a mainstream sci-fi filmek előtt.

Mr. Blowfish 2010.07.03. 11:36:37

@SF-Bob: Abszolut egyetértek. Nem az a baj, hogy olyan filmeket csinál amilyeneket, hanem az, hogy kibaszott sok pénzből csinálja. Azt meg csak akkor lehet, ha ezekre a filmekre legalább 10-20 millió ember kíváncsi. És az a nagy helyzet, hogy ennyien nem kíváncsiak rá.

Rorschach · http://lowfast.blog.hu 2010.07.10. 15:48:55

Shymalanban egyetlen jó film volt.
A 6-odik érzék valóban egyetlen csavarra épült, a többi filmje meg szóra sem érdemes.
De a Sebezhetetlen miatt bátran megszavazhatunk neki egy pontot.

Kinsey 2010.07.19. 16:46:40

A léghajlító dolog valóban nem az ő világa.De a többi filmjét én szerettem,még az eseményt nem mondom tökéletesen elrontott filmnek.Az meg hogy csupán a Hatodik érzék az egyetlen értékelhető filmje.Hát ezt a kijelentést én nem hangoztatnám.Mert abszolút nincs így.
süti beállítások módosítása