Akciós könyv

asimov_sfblog.jpg

Akciós könyv

stalker_sfblog.jpg

Rovatok

Egyben

Akciós könyv

banner_felkavaro2.jpg

Utolsó kommentek

Friss topikok

Külső feed

Nincs megjeleníthető elem

Kész a Neurománc-forgatókönyv

2010.10.07. 17:30 :: GalBob

Mint arról már tudósítottunk, a Kockát és a Hibridet jegyző Vincenzo Natali már jó ideje tervezi William Gibson sokak által műfajteremtőnek nevezett Neurománcának adaptációját. Bleeding Coolnak adott interjújában most azt is bejelentette, hogy pár napja már az első forgatókönyv is elkészült, amivel eleddig meg nem nevesített támogatói is igen elégedettnek voltak.

Talán nem véletlen, hogy a District 9, s az Inception után újra felragyogott az eredeti sci-fi filmek előtti reménysugár, s a stúdióknak sem kell attól tartaniuk, hogy egy kis kockázat feltétlenül bukáshoz vezetne. Natali elárult pár részletet arról is, hogy miként szándékozik a vásznon megjeleníteni a kiberteret.

"A kibertér egy teljessen absztrakt univerzum. A Mátrix tökéletes ellentéte. Néhány diszkrét részletet leszámítva nem fogható mi világunkhoz. Case, a konzol cowboy egész karaktere erre épül, ő egy amolyan hacker, aki tevékenysége során bizonyos szempontból letölti a saját tudatát ebbe a digitális univerzumban, s ő itt érzi magát a legboldogabbnak. Ezért ennyire rezonáns, s érdekfeszítő a regény, s bizonyos szempontból időtlen is, Case ugyanis tényleg szerelmes ebbe az anyagtalan világba. Gyűlöli mindazt, amit ő Húsnak nevez, a saját testét, a való világot, a legutolsó dolog amit szeretne, hogy alámerüljön a valóság tökéletes másolatába. Nem akar mást mint elmenekülni a mi világunkból.

Egy olyan dimenziónak adja át magát, amit a regényben Mátrixnak hívnak, s amely névvel hihetetlenül otrombán bántak a Wachowski testvérek, éppen ezért kénytelen leszek más névvel illetni a filmbéli kiberteret. Nagyon is platóni ez az univerzum, minden ártatlan, tiszta és gyönyörűséges. Valahogy ezt szeretném átadni a filmbéli digitális konstrukció ábrázolásával."

A teljes interjúért látogassunk el a Bleeding Cool honlapjára.

54 komment

Címkék: film irodalom

A bejegyzés trackback címe:

https://sf.blog.hu/api/trackback/id/tr502354118

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fényezett Rézlábos 2010.10.07. 23:38:40

Szimpatikus a Mátrix felfogása, remélem nem tolják el...

Shadow82 2010.10.08. 15:33:29

Ha lesz Neurománc film, elmegyek megnézni.

MickthePick 2010.10.08. 15:40:04

"He enters what was coined the ‘Matrix’ but what was actually blatantly lifted by the Wachowski Brothers, "

Nem "otrobán elbántak" vele, a helyes fordítás: "pofátlanul lenyúlták".....

KenSentMe 2010.10.08. 15:48:23

Hát, sok szerencsét a film készítőjének, szüksége lesz rá.

Az esély arra, hogy egy nézehtő film lesz belőle, olyan 20%, hogy egy jó film lesz belőle, azt olyan 5 és 10% közé tenném. Az esély arra, hogy megközelítse az irodalmi eredeti színvonalát, nos, az hozzávetőlegesen pedig annyi, mint hogy holnap felszedem Tricia McMillant:).

Sparhelt · www.sparhelt.hu 2010.10.08. 15:55:49

Egy újabb zseniális könyvből készítenek szar amerikai filmet?

The Glow 2010.10.08. 15:59:14

@VRbagoly:
A teljes műfajkeveredés jegyében megjegyezném, hogy az 1:1 000 000 esélyek viszont közismerten tíz esetből kilencszer bejönnek.

GalBob 2010.10.08. 16:01:29

@MickthePick: Igaz, bár szándékosan finomítottam a megfogalmazáson, mivel Wachowskiék egyedül a kifejezést nyúlták le, nem a kibertér koncepcióját.

xstranger 2010.10.08. 16:02:42

@Shadow82: akkor hiszem el hogy ebbol lesz film ha a torrent 99%on all (es meg akkor is aggodni fogok fake miatt).

MickthePick 2010.10.08. 16:10:26

@VRbagoly: Talán Mollyra gondoltál... Trillian, az egy másik könyv :D

MickthePick 2010.10.08. 16:11:27

@GalBob: hát igen, de épp elég baj, hogy magát a Mátrix fogalmát lenyúlták és kiherélték :(
Jó filmek azok is, de azért Gibson lába nyomát sem csókolhatják.

KenSentMe 2010.10.08. 16:13:48

@MickthePick: Viszont abban a másik könyvben van sok geg a valószínűségekkel kapcsolatban;) .. Molly nálam nem jön be, szeretek egy csajnak mélyen a szemébe nézni.

Globetrotter2014 2010.10.08. 16:21:03

na igen, mindkét esetben egyfilmes rendezőről van szó, de azért valahogy megint azt érzem, az egér szól be az elefántnak...

TomAce 2010.10.08. 16:27:59

kíváncsian várom, hogy lesz-e film, ha igen, milyen?

MickthePick 2010.10.08. 16:31:43

@ZF2: ezt most totál nem fogom. Ki az egyfilmes, és ki az egér/elefánt?

escargot 2010.10.08. 16:32:39

@ZF2: Mármint a Wachovsky-testvérek is egyfilmesek? (Bérgyilkosok, Fülledtség, V, mint vérbosszú...)

MickthePick 2010.10.08. 16:37:55

@escargot: Natalinak is közel 10 filmje van en.wikipedia.org/wiki/Vincenzo_Natali szóval én se igazán fogom, miről beszél a kollega.
Ráadásul a Mátrix fogalmának lenyúlása/másképp felhasználása kész tény, ez nem beszólás, csak ténymegállapítás. Nem hinném, hogy Gibson kapott volna utána egy vasat is, pláne hogy teljesen máshogy alkalmazták.

SFblog · http://sf.blog.hu 2010.10.08. 16:47:31

Feltehetően Natalitól a Kockára, a Wachowski testvérektől a Mátrixra gondolt ZF2.

Amúgy mindjárt megjelenik magyarul is az új
Gibson könyv, a Zero History: galaktikabolt.hu/termek/william_gibson_nyomtalanul.html

Van már trailere is:
www.youtube.com/watch?v=MbLe_9Xq8nw

Savior 2010.10.08. 17:11:01

Hát nem tudom, lehet, hogy szerencsésebb, de semmi esetre sem tökös dolog átnevezni a mátrixot. Gibson használta előbb, itt lenne az alkalom, hogy eredeti értelmében használjuk újra.

Ami a rendező állításával ellentétben nem is különbözik annyira a Mátrix filmekétől; aki olvasta a Neuromancert, az tudja. Nyilván kicsit bitesebb, gépibb (és gondolom skinezhető), de a "tartalomszolgáltatók" (pl. Wintermute) bizony képesek valós világbeli látványt/érzeteket létrehozni. Szóval ha magát az ötletet le is nyúlták, a fogalom sokban változatlan maradt; ezért is lenne botorság a nevet lecserélni.

mr nemo 2010.10.08. 17:34:33

Az átnevezést én sem értem, de egy kibertér/cyberspace kifejezéssel még elvolnék, ennél nagyobb újítás már-már szentségtörés lenne.

Mondjuk sanszos, hogy nem ez a név lesz a film leggyengébb pontja :-) Sajnos WG műveit csak komoly költségvetésből lehetne megvalósítani, ha pedig ez hiányzik, akkor tudjuk mit kapunk... Johnny Mnenomic, New Rose Hotel...

dixi 2010.10.08. 17:38:46

1975 - Dr Who - "The Deadly Assassin" epizódjában szereplő "szuper komplex" számítógépet The Matrix-ként emlegetik.

A koncepció sem eredeti és korábban is számtalanszor előfordul könyvben és filmen (TRON?).

A Natali gyerek fentebbi elmélkedése a Mátrixról meg egy kicsit megijeszt mert minha nem igazán értené amit olvasott.
Ettől függetlenül hajrá de egyrészt a Neuromancer még egy Rejtőnél is kevésbé filmképes alapanyag ráadásul a könyvbéli megközelítés mára minimum anakronisztikus.

Azért Molly-t nézném ahogy gyak. (eltekintve az impantoktól Molly és Triniti meg természetesen még véletlenül sem ugyan az az archetipus:) )

Judea · http://roleplay.blog.hu 2010.10.08. 17:59:17

Én azért kíváncsi vagyok, a könyvek szürreálisabbak mint előzőleg gondoltam, de tetszettek. Szeretném látni, hogy mennyit tudnak átültetni.

armitage 2010.10.08. 18:01:36

Khömm, jó estét, beköszönök :)

A Mátrix-filmek mátrixa abszolút nem azonos a Neurománc cyberterével (bocsánat, én már csak így írom). Ezt határozottan merem állítani :)

A Mátrix tökéletes, minden érzékszervet lekötő és kiszolgáló, actual realityt nyújtó világa NEM a klasszikus cybertér analógiája, hanem inkább Joseph Virek "magánmátrixára" hasonlít, amelyben van tapintás és szag is, és teljesen valós élményt ad, afféle személyes aleph.

A cybertér adatbázisok, adatfolyamok, szoftveres interakciók stb. geometrikus objektumokká vizualizált absztrakt tere (pontosabban "nem-tere"), amelyben a cowboyok pont kiterjedésű tudata mozog.

A Mátrix mátrixa ezt elnagyolva, halvány utalásként csak akkor hozza, amikor azt mutatják, hogy a gépek meg az operátorok számára ez hogyan néz ki "valójában", de a zöld karakteráramlás a cybertér paradigmájának karikatúrája. Ami persze csak a Neurománcon edzetteket bosszantja :)

armitage 2010.10.08. 18:03:53

De nem értem, miért kéne neki más nevet kitalálni, amikor van neki: cybertér. Vagy ha annyira akarjuk, legyen kibertér, bár ez nekem nagyon töri a fülemet (noha tudom, hogy a cybertér pedig nyelvtanilag helytelen, hibrid alak).

xstranger 2010.10.08. 18:08:54

@mr nemo: mostanaban lattam a Johnny Mnemonicot ujra, es a fene se erti de nekem tetszett, ugyanugy ahogy eloszor is.

A Neuromancer egyetlen megvalositasi lehetosege is egy ilyen low-tech steampunk jellegu kornyezet.

Semmikeppen se szines szagos latvanyvilag mint pl a Minority Report.

mr nemo 2010.10.08. 18:31:22

Én is szeretem a JM-et. Az összes gagyisága ellenére.

A Neuromancer-t úgy lehetne frankón megfilmesíteni, ahogyan Neil Gaiman Stardust-ját is. WG-nek kellene írnia a forgatókönyvet.

armitage 2010.10.08. 18:33:19

@xstranger:
De hogy jön a Neurománchoz a steampunk? :)
Én éppenséggel hard, kontrasztos contemporary stílusra venném, mert az egész trilógia egy normálisan leképezhető világban játszódik, leszámítva a tényleg futurisztikus dolgokat, pl. Szabadpartot, a MI-ket, az agykártyákat, vagy magát a cyberteret.

A Japánban játszódó részek hangulatát én az "Akira" Neo-Tokiójára formálnám (annál is inkább, mert ott játszódnak :) ), az a pulzáló, immerzív környezet, amelyben így vagy úgy, helyiként vagy gajdzsinként, de felszívódsz, az nagyon illene hozzájuk.

A többi helyszínt peddig ultrarealisztikusra, naturálisra, nagyon élesre, brutálisra venném, mint ahogy ilyen a valós világ. A 2050-es évek technológiáját azért kellő alapozással össze lehet képzelni (erre éppenséggel a Minority Report készítése (nem a film), a think tank lehet jó példa).

A cyberteret pedig, ahogy szerzőnk is írja, teljesen el kell vágni a valóságtól. Nem virtual reality, hanem unreality. Jusson eszünkbe, hogy ebben nincsenek emberi világhoz kötődő formák (tessenek kora 90-es évekbeli techno videoklipeket nézni, az ottani elvont animációk és formák jó kiindulási alapok, csak nem olyan primitív grafikával). A könyvben is hatalmas sokk, amikor Wintermute-nak sikerül a Finn alakját lerenderelni a cybertérben, cigarettafüsttel együtt.

Ha esetleg valakinek azok a jelenetek ugranak be a könyvből, amikor Wintermute kiüti Case-t (flatline) és Case különféle konstruált valóságokban találja magát ideiglenesen, akkor is gondoljunk arra, hogy az sem a cybertér, csak egy W'mute által generált, ideiglenes, egyszemélyes, korlátozott kiterjedésű mátrix. Case ráadásul fel is ismeri, és tudja is, hogy hol van, még meg is jegyzi, hogy "ez a mátrix", azaz nem a cybertér és nem is a valóság.

(Ezt a fabrikált mátrix-elemet nyúlták le Wachowskiék és terjesztették ki végtelenné a Mátrix-filmekben.)

mr nemo 2010.10.08. 18:34:54

Bocsi a dupláért, de elbambultam...

Nem akarok CGI/FX/3D - látványorgiát, de azért néhány színvonalas CGI az lehetne benne. Ha tudnák hozni a Bourne filmek színvonalát az maga lenne a tökély!
Jó lenne, ha valami ütős mozi lenne belőle, mert a Count Zero-ból már jóval könnyebb lenne jó filmet készíteni.

mr nemo 2010.10.08. 18:38:23

@armitage: még annyival kiegészíteném, hogy a Mátrix előtt már létezett a Shadowrun új generációs mátrixa. Nem állítom, hogy Charette és Findley elképzeléseit nyúlták le, de közel sem volt teljesen eredeti az elképzelésük.

armitage 2010.10.08. 18:40:16

Aki esetleg nem ismerné, itt a teljes Akira:
www.56.com/u17/v_NTAyOTgwNzg.html

Érdemes az első pár percet végignézni, a Neurománc Tokiójának nagyon megfelelne.

A zene is zseniális (és off, de úgy nézzétek, hogy ez kockáról kockára, kézzel készült, 1988-ban.)

dixi 2010.10.08. 18:42:51

"WG-nek kellene írnia a forgatókönyvet"

Az egyetlen eddigi komoly projekt (értsd pénz volt költve) a mű megfilmesítésére Chris Cunningham nevéhez fűződik aki a scriptelésnek WG-vel közösen állt neki.

Yeto 2010.10.08. 19:21:56

A neurománc tokiójának a blade runner los angelesénél jobban szerintem semmi nem tud megfelelni...

armitage 2010.10.08. 20:00:39

@Yeto:
Az se lenne rossz :)
De hát nem Scott rendezi- Lehet, hogy Cameronra bízzák a végén, aki majd belesző néhány virtuális na'vit.

terran 2010.10.08. 20:22:02

@xstranger:

Steampunk? mi a szar

mi köze a johnny mnemonicnak a steampunkhoz?
és a neuromancernek?

Fehérvár Kapitány 2010.10.08. 20:57:55

Még a végén beülök a moziba...

peti papagáj 2010.10.08. 21:17:34

nehogy már a lopósok miatt ne lehessen használni a szót az eredeti értelmében

Taurusz 2010.10.08. 21:44:42

Ha azt mondom, hogy kíváncsi vagyok mit hoznak ki ebből a vászonra, hazudok. Rohadt kíváncsi vagyok, nem lesz egy könnyű dolguk. Sőt, marha nehéz lesz, mert rengeteg rajongó lesz a kritikusa. A mátrix kifejezést természetesen "illene" használni.

armitage 2010.10.08. 21:59:56

@fizetett troll: @Taurusz:

Egyetértünk, nagyon nehéz ezt filmbe sűríteni. 3 részben talán, de azt senki meg nem nézné :(

Egyébként nagyon jó lenne, ha nem mostnák össze a mátrixot a cybertérrel. Mátrix a Neuróban csak ott van, amiket fent írtam, de ahol Case nyomul, az cybertér.

Ha ezt nem sikerül szétválasztani, akkor nem tudom, hogy akarják megoldani a rengeteg átváltás, amikor Case hol Molly érzékrendszerére kapcsol át, hol a cybertérbe, hol meg Wintermute kivágja flatline-re a "minimátrixba", pl. a tengerpatri konstruktba.

Hú, de félre tudna itt menni a film :(

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2010.10.08. 22:11:59

amit a wacskovszijjék elbaltáztak, azt maximum Ph. K. Dick tudná helyrerakni...

Flatline_ 2010.10.08. 22:54:56

egyik kedvenc könyvem. Filmtől nem várok sokat...

flamer 2010.10.09. 00:08:06

@mr nemo: A New Rose Hotellel mi volt a gond? Az szerintem teljesen okés volt, főleg, hogy egy másfél oldalas novellából készült.

tucano 2010.10.09. 00:14:24

De legalább megpróbálja

HDCase 2010.10.09. 01:08:43

Hello Corto, öreg pajti, azthittem a Haniwa-n ott pusztultál, Maelcummal láttuk.
Többé kevésbé örülök neked, azok az idegbütykölők jó munkát végeztek és még csak meg sem tudtam köszönni!

:)
A filmet várom.

armitage 2010.10.09. 07:55:30

@HDCase:
A Haniwa, az jó kis trükk volt, mindenki beszopta :) Neked gratulálok a családhoz, a 4 srác már szépen megnőtt, gondolom :)

A filmet én is várom. Csak ha meggondolom, hogy régebben még Joseph Kahn is felmerült mint lehetséges rendező (mindenki riadalmára) — meg a te szerepedben Hayden Christensen (sokak elborzadására) —, akkor aggódódok egy kicsit. És szerintem is eddig Cunningham lett volna a legjobb rendező közülük, de hát bízzunk.

poisonborz 2010.10.09. 09:31:52

Mondjon valaki egy olyan jó filmet, amit már a forgatókönyv (első változatának!) megírása után a nagyokhoz hasonlítanak a készítők...

nem várt fordulat 2010.10.09. 09:39:08

kedves blogger!

szerezd meg (dvd-n nem adták ki sajnos csak VHS -en, de szerintem letölthető), a Vad Pálmák című filmet. 3 részes (James Belushi is játszik benne) kibaszott nagy. Nyilván a fűnyíróembert nem kell mondani.

De komolyan, nézd meg a Wild Palms -t.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.10.09. 10:08:37

Hm, azért a Mátrixot nem nevezném otrombának, főleg az elsőt nem, de remélem a Neurománc sokkal jobb lesz!

(És ki lesz Molly? És fog-e vetkőzni :P )

sierrahun 2010.10.09. 10:09:24

A Neuromancerben a hangulat a lényeg. Ha az nincs, a film bármilyen fajta mátrixot felmutathat, tökmindegy. És nem szabad majd úgy megoldani a hangulatot, hogy sok hentelés = világvége, mert nem erről volt szó. A realitás gyorsvonatként szembejövő, letaglózó élményét kell nyújtania neonkörnyezetbe, drogba és az emberi empátia kínzó hiányába öltöztetve. Ha ez megvan, a dolog sínre kerül. Onnantól elhiszünk a filmnek bármit.

sierrahun 2010.10.09. 10:22:30

@armitage: Josef Virek vót az, nem mintha ez annyira lényeges lenne.

Sok brutálitásos filmet láttunk már eleget - az egész egy ponton túl (nálam elég hamar) hiteltelenné válik, mert annyira nem konvergál a valósághoz, hogy nem tudsz/tudok többet aggódni, veszélyérzetet érzékelni. És ha az nincs, akkor nem tudok azonosulni a karakter problémáival sem (majd megoldja, hiszen olyan ügyes, hogy félkézzel lerendez öt utcai szamurájt egymaga, meg hasonlóan irreális szituációk). Sőt, továbbmegyek, a Neuromancerben a karakterek mind esendően emberiek. Molly bevallja, hogy egy nála sokkal pengébb ellenfélre akadt, akit csak puszta mákkal tudott agyoncsapni, Case úgy el van veszve voltaképp, hogy nagyon, önpusztító hajlama van, gyáva, mert nem hajlandó vele szembenézni, erőtlen, kikészült, pszichotikus, függő. Corto egy emberi roncs, személyisége sincs. Finn csőlátású, az üzleten kívül a világon semmi nem érdekli és ez teljesen öncélúvá teszi az egész érdeklődését. Riviera teljesen embertelen, de borzasztó kisstílű, hiába színlel kiválóan.

Ezek mind nagyon hihető karakterek, semmi hősies, semmi legyőzhetetlen. Hiszen az egész műveletet majdnem taccsra teszi a Turing, ha Wmute nem lép közbe drasztikusan.
szvsz.

sierrahun 2010.10.09. 10:29:48

@ColT: Természetesen fog, hiszen Gibson megírta. És nem erotikus lesz, hanem aszexuális és idegen. A szemei előtt foncsoros tükröződésű félgömbökkel, sötét színű, apró mellbimbókkal, olyan ujjakkal, melynek begyén pengetartó tokok nyílásai vannak, olyan izmokkal, melyek hideg fémhuzaloktól acélosak.

Biztos kéne valamiféle többé-kevésbé folyamatosnarráció a film alá, talán Case hangja.

MoneyBunny 2010.10.09. 12:19:10

Szeretsz játszani? A pénzt is szereted? Akkor ugye nem hagynád ki az évtized lehetőségét? Egy új játék, ahol valós pénzt kereshetsz, és csak tőled függ mennyit. Legyél az elsők között Te is!

therealmoneygame.notlong.com

mrton 2010.10.09. 13:36:53

@mr nemo 2010.10.08. 18:38:23
ugye, ezt nem akarod széles körben terjeszteni?

DzsonMeklén · http://defenderdown.gportal.hu 2010.10.10. 13:39:54

"Látod kölyök meghóttam, - mutatta az EEG szalagokat. - de olyan vagyok, mint a kibaszott ősgyíkok, mikor kinyúltam a seggagyam csak nyomta tovább." - Dixie Fatline

Sok szerencsét Natalinak, a Chypert meg érdemes megnézni.

KenSentMe 2010.10.10. 21:50:09

@sierrahun: Ez a Molly tök érdekes csaj amúgy.. egyrészt tökéletesen érthető, hogy ezt művelte a testével, mert ha jól emlékszem, prostiként kezdte a pályáját, és elég undorító dolgokat műveltek vele.. nyilván ilyen traumatikus testtagadás.. másrészt viszont ha ennyire aszexuális, akkor miért erotizál mégis a Case-el.. meg miért szeretnek egymásba a maguk módján.. ezek szerint ez egy olyan aktus volt, amit senki se irigyelne a sráctól:).
süti beállítások módosítása