Vannak emberek, akik választott művészeti stílusát sokan élvezzük, de kevesen értjük, hogy jutottak el odáig. Hogyan lesz valakiből az életet iszonytatónak látó Lovecraft? Mitől kezd egy tizenéves mindenekelőtt horror-történeteket írni (mint ahogy Stephen King)? Esetünkben pedig az a kérdés: mi vitte konkrétan Guillermo del Torot arra, hogy folyamatos jelleggel szörnyeket vigyen színre?
A történet teljes megértéséhez 1926-ba kell visszamennünk, amikor egy kilencéves rosszcsont, bizonyos Forrest Ackerman egy újságosnál megvásárolta élete első példányát az Amazing Stories magazinból. Hugo Gernsback kiadványát (főként a későbbi időkből valókat) lehet szeretni, megvetni vagy egyenesen utálni (mindhármat indokoltan), de a kicsiny Ackerman az elsőt választotta. Amikor becsukta a szörnyekről, földönkívüliekről és borzongató rejtélyekről szóló magazint, már a világ első modern értelemben vett rajongója volt. 1939-ben ő alapította meg a Boys' Scientifiction Club-ot, űrruházatban jelent meg partikon, és elindította ezt a Comic-Conok és egyéb konvenciók által is gyakorolt beöltözős hagyományt is.
Ackerman emellett elindított egy magazint, a Famous Monsters of Filmlandot, ami kimondottan a horrorral és a filmbeli szörnyekkel foglalkozott. Egy hatalmas házat pedig dugig töltött a műfaj emléktárgyaival, legendás szörny-bábokkal a King Kongból, sőt, egy még vámpírköpenye is volt Lugosi Bélától. 2008-ban hunyt el, gyermektelenül.
De nem örökös nélkül. Ugyanis 1971-ben, a mexikói Guadalajarában egy szupermarketben egy másik, hétéves rosszcsont vásárolt egy Famous Monsters of Filmland magazint, bár nem tudott angolul. Azonban a képek annyira feltüzelték a lelkét, hogy minden eszközzel küzdött, hogy az Ackerman által köréjük írt szöveget dekódolhassa... és így elég hamar megtanult angolul. Az édesanyja, amatőr költő, aki tarot-kártya vetéssel is foglalkozott, el volt varázsolva, az édesapja, egy földhözragadt üzletember pedig teljesen kikészült.
Ez az üzletember azonban megnyerte a nemzeti lottót és befektette... így lett a del Toro család elképesztően gazdag, és így költözött a fiatal leendő filmrendező egy szellemjárta kastélyba.
Merthogy Guillermo del Toro volt ez a mexikói rosszcsont, aki innentől kezdve borzongató díszleteket gyűjtött és azokkal vette körül magát, édesanyja támogatásával.
Ám nem maradt meg egyszerű rajongó és gyűjtő: rajzolni kezdett, szörnyeket, díszleteket, maszkokat tervezett. Ám a rajzolást túl későn kezdte el, és a kézügyessége sem volt meg ahhoz, hogy a mestere lehessen ennek a művészetnek. Ezért fordult a filmezés felé, amin belül is különösen élvezte a sminkelést és a speciális effekteket. Kísérletei mindkét területen új színt adtak műveinek. Hobbijává és szenvedélyévé vált képzeletének szörnyeit filmre vinni.
Horror és filmezés - del Toro így érkezett el mindkettőhöz. Nem kevés szerencse is belejátszott mindebbe, de ugyan, ki irigykedne, amikor olyan alkotásokat köszönhetünk ezeknek a történéseknek, mint a Mimic - A Júdás faj, a Hellboy, A Faun Labirintusa, Az Árvaház, vagy a Hibrid...
Aki többre kíváncsi del Toro elég aktív életútjából, IDE KATTINTVA olvashatja angolul.
Utolsó kommentek