Talán érzéketlennek hat számszerűsíteni egy emberi élet értékét, de a kockázatelemzőknek ez szükséges. Ők azok, akik megmondják, hogy az egyesbiztonsági intézkedéseket érdemes-e bevezetni, és ehhez többek között a gazdasági szempontokat is figyelembe veszik. ÉS itt jön a képbe az emberi élet értéke.
Sokszor elhangzott már, hogy az emberi élet felbecsülhetetlen értékű. Ragaszkodhatunk ehhez az állításhoz, de a világ sajnos nem így működik. Az Egyesült Államokban a kockázatelemzők körülbelül ötmillió dollárban határozták meg egy statisztikai élet értékét. Amennyiben egy biztonsági intézkedés során minden megmentett személyre többet költenek, mint ötmillió dollár, egyszerűen azt mondják, ez már nem éri meg.
Vegyünk egy példát: van egy lakókocsi park a Mexikói-öböl partján. A katasztrófa-védelmi szervek megvizsgálják, érdemes-e oda óvóhelyet építeni a hurrikánok miatt. Itt jön a matek része a dolognak: megnézik, milyen gyakran vannak arrafelé hurrikánok, mennyien élnek ott, majd fejenként ötmillióval számolva összevetik egy óvóhely felépítésének és két hurrikán közti fenntartásának költségét az így kapott összeggel. Amennyiben többe kerül a fenntartás, mint amennyien ott élnek, nem épül meg az óvóhely.
Ha kevésnek tűnne ez az ötmilliós fejenkénti kvóta, nézzük meg, mennyire tartják az emberi életet a privát égek: ha valaki gyártási hiba miatt autóbalesetben meghal, a gyártó cég általában jóval kevesebbet fizet a hozzátartozóinak. Ha iraki bevetése során meghal egy amerikai katona, a családja 600,000 dollárt kap a kormánytól.
Ha valakinek nem tetszene ez az egész rendszer, csak gondoljunk bele a közúti közlekedésbe. Az Egyesült Államok területén évente 30,000 ember veszti életét közúti balesetben. Ez a szám majdnem zérusra csökkenne, ha a sebességhatárt lecsökkentenénk 20 km/h-ra. Szeretnénk, hogy ez bekövetkezzen? Valószínűleg nem. Ezzel viszont gyakorlatilag azt mondjuk, hogy több tízezer emberi életet megér az, hogy ötvennel vezethetünk.
Forrás: lifeslittlemysteries.com
Utolsó kommentek