Elérkezett az idő, hogy visszatekintsünk az elmúlt tíz év SF filmtermésére, és kiderüljön, mik voltak azok az alkotások, amiket nem szabad elfelejtenünk. Mivel a műfaj határai nem szögesdróttal vannak körülvéve, megpróbáltam viszonylag tág spektrumon mozogni. A lista - és főleg sorba állítása - teljesen szubjektív, így sokaknak hiányérzete támadhat. Hátulról kezdem a felsorolást, nézzük mi került bele a második tízbe!
20. A Sziget (The Island, 2005) IMDB:6.9
A fogyasztói társadalmat és a steril jövőt ábrázoló disztópia sokat merít a Logan futásából (Logan's Run, 1976), de a gyakran kritizált Michael Bay rendező ezúttal jól vette az akadályt - annak ellenére, hogy a film megosztotta a közvéleményt, és komolyabb profitot sem termelt. A fanyalgók szerint a film öncélú, a látványra és az akciókra fekteti a hangsúlyt (mint a rendező összes többi alkotása). Ez így van, hozzáteszem rengeteg pátosszal, moralizálással és némi humorral fűszerezve.
19. A Forrás (The Fountain, 2006) IMDB:7.4
Darren Aronofsky filozófikus hangvételű műve több spirituális szinten játszódik. A három korszakot átölelő romantikus SF vizuális orgia, a végén egy űrodüsszeiás "utazással". A végső megoldás: szerelem (It's All About Love, 2003) helyenkénti túlérzékenységéhez hasonlóan Aronofsky filmje is kötéltáncot jár, de nem esik le.
18. A Kaptár (Resident Evil, 2002) IMDB:6.4
A Halálhajó (Event Horizon, 1997) alkotójának alulbecsült filmje, az azonos című PC játék adaptációja. Főleg a játék fanatikusai rajongtak a filmért, de a zombifilm-reneszánsz elindítójaként is tekinthetünk rá. Alíz Csodaországban, Milla Jovovich-csal a főszerepben.
17. Az út (The Road, 2009) IMDB:7.5
Az elmúlt évek legkeményebb és legrealisztikusabb poszt-apokaliptikus filmje. Az emberi kapcsolatok és a család intézményének felbomlása egy reménytelen jövőbeli víziót eredményez. Sötét tónusa és sivár képi világa tovább erősíti a film mélabús jellegét. Lehangoló utazás egy olyan jövőbe, ahol Mad Max a kannibálok oldalra állt, és az átlagember csak saját pisztolyában bízhat. Az ember a XXI. századi létforma elvesztésével nemcsak az őskorba süllyed vissza, de minden emberségét is levetkőzi.
16. Cloverfield (2008) IMDB:7.4
A homevideo-stílus a kézikamerázás legradikálisabb irányzata, ami még az előző évezred végén indult útnak az Idegleléssel (Blair Witch Project, 1999). A Cloverfield is ezt a rögös utat választotta, bár pont a műfaj dogmájának tartott alacsony költségvetést utasította el. Mindenesetre stílusos óriásszörnyes-katasztrófafilm, némi inváziós beütéssel.
15. Gyilkos nyugalom (Equilibrium, 2002) IMDB:7.7
A Fahrenheit 451 (1966) világát megidéző filmben mindennemű művészet és annak átélése be van tiltva. A Mátrix-trilógia árnyékában megbújt Equilibrium nem örvendett komolyabb népszerűségnek, de idővel elnyerte a közönség tetszését.
14. Renaissance (2006) IMDB:6.8
A fekete-fehér cyberpunk animációs film története nem túl eredeti, de látványvilága példátlan. Az animék és az amerikai stúdiók ontotta alkotások között különös értékkel bír egy ilyen európai vállalkozás. A Sin City (2005) képi világát megidéző alkotás a Halhatatlanok (Immortel, 2004) mellett a legfontosabb francia kortárs SF darab.
13. Wall-E (2008) IMDB:8.5
Az Oscar-díjas, egész estés Pixar animációs film Ádám és Éva poszt-apokaliptikus meséje, amiben két robot segít a megmaradt civilizációnak, hogy elindulhassanak a második emberré válás útján. Rengeteg utalás klasszikusokból, közülük is kiemelkedik a gonosz HAL replikáns AUTO, valamint az Imígyen szól a Zarathustra zenei aláfestés a hajó kapitányának felegyenesedése közben.
12. V, mint Vérbosszú (V for Vendetta, 2005) IMDB:8.2
A Wachowski-fivérek a Mátrix-trilógia után sem ültek babérjaikon. 1984 hangulata árad a jövőbeli diktatórikus London utcáiból, miközben a rendszer állandó terrortámadásoknak van kitéve. A szimbólum és az eszme lerombolása közti párhuzam újszerű megfogalmazása azt sugallja, Anglia mégsem örök.
11. Star Trek (2009) IMDB:8.2
A sokáig vicc tárgyát képező sorozat és az utolsó mozifilm (Nemezis, 2002) blődsége után még a fanatikusok is kétkedve fogadták a franchise következő darabját. De a retro hangulat a múlté, és meglepően jól sikerült a folytatás.
kicsimate
Utolsó kommentek