Akciós könyv

asimov_sfblog.jpg

Akciós könyv

stalker_sfblog.jpg

Rovatok

Egyben

Akciós könyv

banner_felkavaro2.jpg

Utolsó kommentek

Friss topikok

Külső feed

Nincs megjeleníthető elem

A '80-as évek TOP 20 SF filmje - 2. rész

2010.09.21. 12:30 :: kicsimate_galaktika

Harmadik összeállításunk immár több, mint 20 évvel ezelőttre tekint vissza. Célja, hogy a '80-as évekről ne csak az ABBA, vagy a Boney M jusson eszünkbe. A listát különösen azoknak ajánlom, akik szerint az SF rövidítés San Franciscót takar. Star Trek rajongók kíméljenek!

10. Akira (1988) IMDb:7.9

A japán anime-cyberpunk iparág alapműve a harmadik világháború utáni Neo-Tokióban játszódik. Katsuhiro Otomo filmje (Suchimuboi - Steamboy, 2004) agresszív társadalomkritika, a Páncélba zárt szellem (Kokaku kidotai - Ghost in the Shell, 1995) mellett a felkelő nap országának legfontosabb tech-noir látomása.


9. A csendes Föld (The Quiet Earth, 1985) IMDb:7.1

Peter Jackson új-zélandi hegemóniája ellenére nem szabad megfeledkezni a sziget filmművészetéről. Geoff Murphy (Szabad préda - Freejack, 1992) direktor "utolsó ember a Földön" filmje egy apokaliptikus szerelmi háromszög története, epikus végkifejlettel. A film alapjául szolgáló könyv jövőre várhatóan magyarul is olvasható lesz a Galaktika Fantasztikus Könyvek sorozatban.

8. Mad Max 2. - Az országúti harcos (The Road Warrior, 1981) IMDb:7.6

Az ausztrál vadon újjászületése ironikus módon egy újbarbár korszak kezdete. Rendfenntartó erők nélküli sivatagaiban poszt-punk motorosbandák tartják rettegésben a középkori létformába visszasüllyedt embereket. George Miller sztárt csinál a nihilista Mel Gibsonból, aki a V8-as üldözővel szolgáltatja saját igazságát. A '80-as évek legerősebb poszt-apokaliptikus víziója, a trilógia harmadik része (Mad Max 3. - Az Igazság csarnokán innen és túl - Mad Max Beyond Thunderdrome, 1985) felejthetőre sikeredett.

7. A Jedi visszatér (Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi) IMDb:8.3

Az eredeti trilógia leggyengébb darabja - ám ez közel sem sértő megállapítás. Természetesen a jó érzésű nézők el tudtak volna tekinteni az ewokok felbukkanásától, ami Jar Jar Binks baljós előfutárának tekinthető (Baljós árnyak - Star Wars: Episode I - The Phantom Menace, 1999). Az új Halálcsillag elleni harc azonban méltó lezárása az űreposznak.

6. Brazil (1985) IMDb:8.0

1984 szelleme köszön vissza Tom Stoppard és Terry Gilliam retro-futurista filmjéből. A Monthy Python-féle abszurd humor és a jövőbeli mindent elnyomó bürokrácia kapcsolata olyan sötét víziót mutat, ami szöges ellentétben áll Gilliam négy évvel ezelőtti filmjének hangulatával (Időbanditák - Time Bandits, 1981). Főleg ha hozzátesszük, hogy Európában a rendezői változatot mutatták be, aminek nem éppen happy-end a vége.

5. Vissza a jövőbe (Back to the Future, 1985) IMDb:8.4

Az SF-vígjátékok koronázatlan királya többek közt az első olyan film, aminek a két folytatását (Vissza a jövőbe II. - Back to the Future Part II, 1989; Vissza a jövőbe III. - Back to the Future Part III, 1990) egyben forgatták le, majd külön mutatták be. Az eddig főleg TV-sorozatokban szereplő Michael J. Fox pedig egy csapásra sztár lett. Go Johhny go!

4. Terminátor - A halálosztó (The Terminator, 1984) IMDb:8.1

James Cameron a Piranha 2 - Repülő gyilkosok (Piranha Part Two: The Spawning, 1981) elkészítése után kapott még egy esélyt, hogy életben maradhasson rendezőként. A többi már történelem. Arnold Schwarzenegger legismertebb filmszerepe, a folytatásban (Terminátor 2: Az ítélet napja - Terminator 2: Judgment Day, 1991) antihősből hérosszá válik. Az időparadoxon leküzdésének egyik legmívesebb darabja.

3. A bolygó neve: Halál (Aliens, 1986) IMDb:8.5

A kritikusok szerint az Alien-tetralógia legjobb példánya, ami immáron műfaji mutálódáson is keresztül ment: az 1979-es Alien SF-horrorból ugyanis akció-SF-horror lett. Ripley hadnagy (Sigourney Weaver) karaktere pedig a fejlődő feminizmus következményeként családanyai ösztönökkel is fel lett ruházva. A '90-es években azonban elkezdődik a saga lassú hanyatlása (A végső megoldás: Halál - Alien³, 1992; Alien 4 - Feltámad a halál - Alien: Resurrection, 1997). 

2. A birodalom visszavág (Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back, 1980) IMDb:8.8

A SW űropera legsötétebb szegmense, ami főleg külsőségekben tartalmaz sci-fi elemeket. George Lucas először adta át rendezői székét, ezúttal mentorának, Irvin Kershner-nek. Luke elveszíti kézfejét, kiderül, hogy Darth Vader az apja, megjelenik Yoda mester, és akcióba lendülnek a birodalmi lépegetők.

1. Szárnyas fejvadász (Blade Runner, 1982) IMDb:8.3

Philip K. Dick könyvéből (Álmodnak-e az androidok elektronikus bárányokkal?) és Alan E. Nourse művének (amiből egyébként William S. Burroghs írt forgatókönyvet)  címét felhasználva (Pengefutár) született meg Ridley Scott kultfilmje. A teremtésmítoszt és a replikánsok lét-értelmét körüljáró film a cyberpunk előfutárának tekinthető. A filmvégi monológ Rutger Hauer pályafutásának csúcspontja, és emlékezzünk meg Edward James Olmos szájából elhangzó magyar mondatról is: "Lófaszt, nehogy már! Te vagy a Blade...Blade Runner!"

kicsimate

72 komment · 1 trackback

Címkék: film

A bejegyzés trackback címe:

https://sf.blog.hu/api/trackback/id/tr642303164

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Vérteszt vastagbélre (James Cameron: A halálosztó, 1984) 2011.05.18. 21:39:48

„A nukleáris tűz után évtizedek óta tombol a gépek háborúja az emberiség kipusztítására. A végső ütközetet azonban nem a jövőben vívják meg, hanem itt, jelenünkben. Ma este…” Késheggyel asztalba véstem, mint József Attila, ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lojzi1 2010.09.21. 14:05:51

Blade Runner for prezident, igen!
De miért ez a címe, ezt azóta sem tudtam megfejteni...

SFblog · http://sf.blog.hu 2010.09.21. 14:32:51

@lojzi1: Olvas el ezt a könyvet, ha érdekel: galaktikabolt.hu/termek/nourse_-_burroughs_pengefutar_-_az_igazi_blade_runner.html
A magyar cím persze ennek ellenére is rejtély.

SFblog · http://sf.blog.hu 2010.09.21. 14:45:25

@Rosszindulatú Vászka: Tudtunkkal Blade Runner lett a film címe, nem pedig Do androids dream of electric sheep? Ezért ajánlottuk a Blade Runner című könyvet, aminek a címét megvásárolta Ridley Scott a filmhez. A történet valóban Dick, de nem erre vonatkozott a kérdés.

paráznabillegető 2010.09.21. 15:03:01

hol vannak a jégkalózok???

paráznabillegető 2010.09.21. 15:05:25

running man, flash gordon, tron... he-man: masters of the universe... :)
szar ez a lista! :D

lojzi1 2010.09.21. 15:09:19

@Galaktika01: rendszeres Galaktika olvasó vagyok, szóval ezt vágom :) de azt nem értem, hogy miért kellett ez a cím Scottnak a filmhez? Mert csak a cím kellett a Blade Runner sztorija felteszem nem. Szóval mitől lesz Deckard pengefutár? Még egy bicskája sincs.

2010.09.21. 15:16:11

Muszáj volt spoilerezni, ráadásul ekkorát? Vader *tényleg* Luke apja?????... :)

kicsimate_galaktika 2010.09.21. 15:17:25

@lojzi1: azért vette meg a Burroghs könyv címének jogát, mert marketing okok miatt nehezen eladható lett volna a Dick könyvcím. A Blade Runner meg elég coolosan hangzik:)

Takács Bálint 2010.09.21. 15:33:53

Az Akira egy rettenetesen felfújt üres lufi!

SFblog · http://sf.blog.hu 2010.09.21. 15:37:47

@lojzi1: Amúgy a Blade Runner angolul szlengben drogfutárt, sötét ügyekkel foglalkozó, kétes személyt is jelent. Valószínűleg nem a Pengefutár jelentésre kell asszociálni a filmről.

lamb79 2010.09.21. 15:58:00

Blade Runner az isten, számomra minden idok legjobb filmje, hibátlan darab :)
a lista jó, az Akirát nem láttam de valahonnan megpróbálom megszerezni.

A Blade Runner címének torténete pedig:
miután Fancher elkezdte írni a forgatókonyvet, rendszeresen konzultált Alan Ladd Jr.-ral. akkoriban Ladd még tartotta a kapcsolatot a 20th Century Fox-al (ahonnan kilépett a Star Wars miatt, másik hosszú torténet) és megkapta a tippet egy nagyon jó címrol- ez volt a Blade Runner, egy befuccsolt projekt aminek semmi koze nem volt a Dick konyvhez. Ladd és Ridley Scott meggyozte a Tandem Production-t hogy fektessenek a címbe- a Fox egy rakás lóvét akart húzni és csak a projekttel egyutt volt hajlandó eladni a címet amit a Tandem egy ideig visszautasított, de végul megegyeztek.
(A wiki-n errol egy kicsit mást írnak, ott az van hogy Scott otlete volt az egész de ez szimplán nem így tortént. Rengeteg nyilatkozatot és interjút szedtem ossze az évek folyamán ahol Scott is így meséli el a sztorit.)

*a fan since 1989*

Spiritmonger 2010.09.21. 16:03:24

a bolygó neve halál a legjobb, nem lehet vitás

Mostly Harmless 2010.09.21. 16:25:23

"replikánst keres, Mr. Deckard, vagy leszbikust?"

Globetrotter2014 2010.09.21. 16:38:21

a múltkori cikkből a 2010 valahogy elveszi a válogatás komolyságát...

balra 2010.09.21. 17:08:56

Howard, a kacsa hogy maradhatott le?

Mocsár 2010.09.21. 17:31:30

Sejthető lista, de egyetértek. :)

borisz 2010.09.21. 17:36:06

tenap megnéztem a blade runnert , eredeti nyelven, rendezői verzió, és hát nekem nem tetszett. nem áll össze a világ benne nekem (ugyanez a bajom pl a total racall-lal is)
szeretem a fantasyt-sc-fi-t, 33 éves vagyok, csak eddig a szárnyas fejvadász valahogy kimaradt. lehet, hogy ez volt a baj, hogy nem idejében néztem meg?

hasznavehetetlen régensherceg · http://avegkezdete.tumblr.com/ 2010.09.21. 17:58:55

nah, csak sikerült kihagyni az "Az Igazak" című filmet. bár lehet a posztoló azt sem tudja mi az

the right stuff (7,9)
www.imdb.com/title/tt0086197/

anyádbogár · http://www.apadhuzzonafaszara.com 2010.09.21. 18:37:19

nah mit mondtam??? blade runner.
asszem most adok fel egy lottót.
de a tron így is lemaradt a listáról...

anyádbogár · http://www.apadhuzzonafaszara.com 2010.09.21. 18:38:11

ráadásul a telitalálatos lottó is sci-fi kategória...

Paladdin 2010.09.21. 18:40:16

Kicsit kommersz lista, a szerző meghajolt a filmek tekintélye előtt. Örvendetes, hogy legalább az E.T. nem került bele a top 10-be. (Gondolom csak az 1968-as dátumnak köszönhető, hogy a moslék 2001: Űroüsszeia nem szerepel a listán.) :-)

Való igaz, hogy a '80-as évek nem volt hawaii sci-fi szempontból, de a lista túlnyomó része inkább kultikus, mintsem jó.

Az Akira tényleg erős darab, s az anime kedvelőknek be lehetett volna még lógatni A szél harcosait. Nyilván ízlések és pofonok... de Miyazaki filmjére kellemesebb emlékekkel tekintek vissza, mint a Mad max trilógiára, vagy az elképesztően túlértékelt Szárnyas fejvadászra.
Számomra az Alien tetralógia is inkább filmtörténeti jelentőségű, mint effektíve jó; újra megnézni szívesen csak a Vissza a jövőbe trilógiát tudnám a top-10 listáról. (A top 20-ból még a Mélység titkát és a Predatort.) Ugyanakkor az összeállítás komolytalanságát demonstrálja, hogy David Lynch felháborítóan alulértékelt kult-scifije, a Dűne még csak említésre sem került (pedig szerintem az 1. helyen kellene szerepelnie).

A Csillagok háborúja kultúra-teremtő, Marty McFly kalandjai szintén időt állóak (nem is beszélve az Űrgolyhók szállóigéiről), de Terminátornak is inkább az az ereje, hogy megágyazott a második résznek - míg a Star Wars filmek esetén inkább negatívum, hogy lehetővé tették az előzmény-trilógia leforgatását. :-)

Schwarzenegger korai munkássága (Running man, Predator, Terminator) előtti tisztelgés után inkább felejtsük is el ezt az évtizedet; a '90-es években sokkal jobb volt a felhozatal.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.09.21. 18:41:21

Én szeretem a jó sci-fit, de ezek közül kettő nálam a hulladék kategóriát ütötte meg. A Brazilt végig sem tudtam nézni, a felénél elaludtam. A Szárnyas fejvadászt sem vágom, hogy miért kultfilm...

Iron 2010.09.21. 18:54:06

@borisz:

azért a vége remélem leesett :)

kicsimate_galaktika 2010.09.21. 19:01:34

@Paladdin: még SF körökben is kevés embert ismerek, aki szerint a Dűne jó film lett volna... de ez szubjektív lista, nekem nem jött be.

MrQ 2010.09.21. 19:15:48

Érdekes lista pláne összevetve az előző 10-el

Blade runner,túlértékelt szerintem (Vangelis zenéje sokat hozzáad), az alapstory jó. Nemrég végignéztem újra de mély mondani való ide, elgondolkodtató monológok oda szenvedés volt, iszonyatos vontatott, egy percig nem tudott magával ragadni. (ellenben mondjuk The man from earth, ami egy szobában játszódik és csak beszélgetnek de nem lehet nem odafigyelni)

Első helyre rakni áhh ...nevetséges míg the Abyss-t ami egy igazi sci-fi (nem lehet belekötni) és technikailag 89-ben (és még ma is) aláz, meg a végére? Érthetetlen.

SW filmeket meg eleve nem sci-fi nek tekintem hanem Sci-fi környezetben játszódó fantasynek mesének, bár én is rajta nőttem fel de valahogy sose gondoltam tudományos fantasztikus filmnek én akármilyen kult művek én egy SF listába csak a végére raktam volna maximum.

És valahogy a Mad max nek sincs egy gramm köze az SF hez szerintem. Egy új kategóriát teremtett a maga apokaliptikus képeivel de nem való ebbe a listába.

Brazil és 1984 mint sf film ... ehh. Jó film mindkettő velős társadalom kritika de mint SF ugyan már.

matroid 2010.09.21. 19:31:35

koszi az osszeallitast - jo volt nosztalgiazni.
nalam a birodalom visszavag toronymagasan az elso - de hat 13 evesen a film utan egyszeruen fel kellett locsolni.

de ugy altalaban ezek a B kategorias 80-as filmek vmit nagyon tudtak.

vki irta, hogy a 90-es evek volt az igazan eros. hirtelen nekem csak a matrix jut eszembe. volt meg mas is rajta kivul?

MrQ 2010.09.21. 19:36:40

@matroid: Hát volt egy pár :)
pl Contact, ami az egyik legjobb film is egyben nem csak SF hanem alescuzámmen :) ...

ha lesz 90-es évek SF top 10-20 neki kell az első helyen lennie :)

lamb79 2010.09.21. 19:40:11

@MrQ:
a sci-fi szerintem akkor jó ha lassú és vontatott. ez azért van mert így a nézoknek van idejuk átvenni a film hangulatát és értelmezni próbálják azt amit látnak. a legjobb példa erre a 2001 vagy egyes Star Trek epizódok.
amirol te beszélsz az sci-fi akció.
Mad max pedig simán belefér a listába- mégpedig azért mert ez a lista szubjektív így bárki azt tehet bele amit akar :) a Brazil és az 1984 pedig tényleg sci-fi, mégpedig az alternatív jovoábrázolás miatt, társadalomkritika ide vagy oda.

MrQ 2010.09.21. 19:52:08

@lamb79:

hmmm részben igazad van átgondolva a dolgot, mellesleg én is szeretem a lassú kibontakozós filmeket, de BR nekem akkor egy két pillanattól eltekintve nem tudott megfogni, bár lehet az az oka mikor legutoljára "újra néztem" elég fáradt voltam. Lelkiállapot függő.

lamb79 2010.09.21. 20:04:11

@MrQ:
ha a BR-t kellene kategorizálni akkor talán a legmegfelelobb a "sci-fi dráma" lenne.
Anno nagyon sok ember elkovette azt a hibát hogy a moziplakát alapján ítélt- pisztoly, HarrisonFord, repulo autó stb. és az elozetesek is azt a kevés akciót domborították ki ami a filmben van. Pedig ez egy film noir /vagy tech noir/. Az emberek sci-fi helyett inkább drámát kaptak, ez volt az egyik oka a film eredeti bukásának (82-ben).
én mindíg is úgy gondoltam hogy az igazi foszereplo Roy Batty (Rutger Hauer) mert Deckard egyetlen igazi pillanata a film legutolsó jelenete.
az sem mindegy hogy melyik változatot nézi az ember, 6 vagy 7 féle létezik...

Globetrotter2014 2010.09.21. 20:23:06

"hogy a '80-as évek nem volt hawaii sci-fi szempontból" És ezt így hogy? Akkor mit szóljunk a 90es évek útkereséséhez és folytatásaihoz...

molnari 2010.09.21. 20:27:19

@lamb79: egyetértek Rutger Hauer tényleg szenzációs volt. és persze ne felejtsük el Vangelis remek zenéjét sem. szóval szerintem is igazi alapmű.

A David Lynch féle Dünét és is hiányolom. A mai napig is megnézem újra meg újra és nem tudom megunni.

egyébként elég korrekt lista

KGB007 2010.09.21. 20:37:08

Én a Düne mellett hiányolom a nyolcvanas évek animációit is Heavy Metal-t és az magyar szempontból fontos Az idő urai-t.

Myta · http://www.stylebyme.blog.hu 2010.09.21. 21:08:36

Nagyon jó összeállítás, már várom a '90 és a '00-es éveket is :o)

lamb79 2010.09.21. 21:09:19

@KGB007:
valóban, a saját listámra rátenném a Dunét is. az évek folyamán eléggé lehúzta mindenki- valjuk be, ez nem az a tipusú konyv amibol konnyu adaptációt készíteni. A konyv szerkezete és a sebesség miatt nem annyira szórakoztató a filmvásznon de mint egyfajta próbálkozás a mainstream irányába, rendkívul jó darab.
személy szerint nekem az HBO változat jobban tetszett habár látható hogy nem volt rá annyi pénz mint kellett volna.

Benzoate Ostylezene Bicarbonate · http://fbi.gov 2010.09.21. 21:15:52

A Jedi visszatér sztem kimondottan gyenge... most a gyerekeimmel nézem újra, és még rosszabb a véleményem, mint akkoriban. Inkább a lista előző felébe kellett volna az is, SF-ként az oda került Idő urai vadul veri. A Brazil számomra nézhetetlen, a Blade Runner meg inkább hangulatban jó, de szerintem is túlértékelt. Az említett utolsó jelentből viszont fejből tudom Rutger Hauer szövegét az összes általam ismert nyelven... :) az a 2 perc már önmagában megérte. Hiányolom viszont a "Végső visszaszámlálás"-t és a szerintem korszakalkotó "Tron"-t. A "Menekülés NY-ból" nálam jobb, mint a Mad Max 2.

MEg tudom, hogy nem mozifilm (bár volt egy gyenge eresztés belőle), de hadd említsem akkori nagy kedvencemet, az "Alien Nation" c. sorozatot (még német szinkronnal, fekete-fehérben a Junosztyon a szomszéd kábeltévéjéről lopva a jelet :) )

qwertzu 2010.09.21. 21:17:06

Hát igen a Dűne. Azért a 20-as listába valahogy bele kéne férnie. Igazából meg kéne keresni az eredeti felvételeket, majd a trükköket újraalkotni digitálisan. Már a kor színvonalán is gyengék voltak. Pedig a filmnek határozottan vannak erősségei. Karakterek, kosztümök, a táj, Hangulat!

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2010.09.21. 21:40:22

Egy történet nekem attól még nem sci-fi, hogy egy jövőbeli helyzetbe helyezi a szereplőket. A Mad Max csak egy akciófilm. A sci-fiséget annyival intézi el, hogy a világégés után az emberek megvadulnak, és uralkodni fog az erőszak. Tudjuk, ugorjunk.

A sci-fi vagy használja ki valahogy a történet idejének, helyszínének lehetőségeit, többre, mint puszta háttérként, vagy pedig mutasson, tanítson valamit a jövőről, jelenről, nem ismert múltról, valamit, amin el lehet gondolkodni, talán hasznosítani.

A Blade Runner szerintem is túl van értékelve, ennek ellenére nagyon jó lett, csak ezt a készítők akkor még nem tudták. A Terminátor is csak bejött a nézőknek, eredetileg csak egy kissé kommersz akciófilmet csináltak. De igaz, hogy egy film akkor jó, ha a néző olyan apró dolgokat vehet észre benne, amelyek a filmet értékessé teszik a számára.

A Dűne mozifilm nekem már nem annyira szar, mint régebben volt. A regény remek, szokszor olvasgatok újra benne részeket, de a film el lett cseszve. Méghozzá az ostoba demagógiával. Miért kell Harkonnen bárónak gusztustalan, keléses alaknak lennie, aki vérben fürdik? A könyv szerint egy dagadt buzi - nahát, nahát, Herbert is homofób mindenféletipró náci volt? -, aki minden gonoszságra képes volt, de ennél meg kellett volna állniuk. És más gyenge részletek is vannak még. A 2000-es tévéfilm sokkal jobb lett.

Bónusz kérdés: ha a Dűne ma készülne, milyen sorsra számíthatna egy olyan regény Amerikában, amelyben a hős, nomád arabok a Jó legszilárdabb segítői? :-)

matroid 2010.09.21. 21:43:05

most neztem meg a 90-es listat. en tovabbra sem erzem hogy annyira eros lett volna. a star wars, terminator, alien, mad max, back II the future filmeket mindenki ismeri, a 90-es listan csupa olyan van, amik csak a rajongoknak mondanak vmit.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2010.09.21. 21:47:19

@Zulu Alfa Kilo: "Hiányolom viszont a »Végső visszaszámlálás«-t és a szerintem korszakalkotó »Tron«-t. A »Menekülés NY-ból« nálam jobb, mint a Mad Max 2."

Egyetértek. A Végső visszaszámlálás egy klasszikus dilemmát ismertet meg azokkal a nézőkkel is, akik a sci-fit nem szeretik, a repülőket és háborúkat viszont igen. A dilemma persze megoldatlan marad, de a példázat jó. A Tron-t pedig elfelejtik sokan, talán mert maga a film kicsit gyermetegre sikerült, de a korabeli CGI lehetőségeit nagyon jópofa ötletekkel használják ki, a szemléletmód érdekes.

A Menekülés New Yorkból végső soron szintén nem sci-fi, de nem rosszabb a MadMaxeknél.

Rose and Lily 2010.09.21. 22:50:17

@Paladdin: Egyet értek. Nyilván, ez egy szubjektív lista, de a Nausika: A szél harcosai pl tényleg egy maradandó. Talán helyesebb lett volna a '80-as évek TOP 20 USA SF-jei cím...
(ok, volt kivétel a teljes listában)

:)

A DŰNE eredeti elképzelés szerinti megvalósítása -ha meg lett volna- valóban méltán lehetne NO1 mindenfelé. Azért megnéztem volna azt a Star Wars részt David Lynch változatban (ami helyett inkább a Dűnét választotta).

Bár, ha konkrét műfaji szabályokat nézünk, a Star Wars, Dűne, Szárnyas fejvadász stb, inkább a fantasy felé közelítenek...

Rose and Lily 2010.09.21. 22:50:58

@Androsz: Van mai Dűne, pár éve forgatták.
Nézhetetlen...

ssrat 2010.09.21. 23:45:37

hat... a Quiet Earth- ot egy kicsit elobbre pakolnam. A Lucas-Spielberg feleket meg hatrebb :)

nemethv · http://backtotheukblog.wordpress.com 2010.09.22. 00:49:10

Ezek a régi trailerek mai szemmel igen lájtosak :)

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2010.09.22. 01:12:17

@Rose and Lily: Ez rossz hír, mert az IMDb-n én csak egy 1984-es, egy 2000-es és egy 2012-es változatot látok. Márpedig a 2000-es nekem kimondottan tetszett. Sokkal többet hoz át a regényből, és jó stílusban. A három rész összesen négy és fél órája nyilván több teret adott a történet kibontásának, de szerintem nem is pazarolták el az időt. A színészválasztást pedig igazán jónak találtam, ami csak azért volt számomra érdekes, mert ismeretlen európai színészek játszottak. A 2003-as folytatás színészei és a film stílusa szintén jó maradtak, de a történet nem annyira sikerült. Viszont azt már Herbert is gyengébben írta meg.

gyilkos fűegér 2010.09.22. 01:18:28

Az Aliens meg a Terminator megelőzi a Brazil-t??? Na ne...
(mondom ezt alien fanként).

gyilkos fűegér 2010.09.22. 01:29:58

@Zulu Alfa Kilo:

Érdekes, mennyire nem vagyunk egyformák. A "Brazil" életem egyik legnagyobb filmélménye, legalább hatszor láttam, elejétől a végéig tökéletes.

Ebből a mezőnyből meg aztán végképp kilóg "fölfelé".

"Vissza a jövőbe" basszus, mintha egy aranyos piros bogárhátút hasonlítanánk egy RR Silver Shadow-hoz.

Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2010.09.22. 02:08:37

Kimaradt a Johnny Mnemonic - A jövő szökevénye
Neo és Dolph Lundgren egy filmben!
A Dűne tényleg jó film, a Brasil pedig annak jön be, akinek szokott lenni hasonló rémálma.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2010.09.22. 02:12:02

@Madnezz: Valóban, a Johnny Mnemonicról elfeledkeztünk. Pedig igazi sci-fi, és nem is rossz.

Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2010.09.22. 03:28:58

@Androsz:
Hoppá a Johnny Mnemonic 1995-ös... pedig ahogy kinéz, lehetne 1985-ös is. :D
szereplő(k):
Keanu Reeves (Johnny Mnemonic)
Dina Meyer (Jane)
Dolph Lundgren (Utcai prédikátor)
Ice-T (J-Bone)
Takeshi Kitano (Takahashi)
Nem gyenge névsor.

Első nézésre űbergagyi volt, később 10 évvel haverokkal néztem poénból és nagyon szórakoztató volt.
Izzó króm a könyv, amiben benne van a novella. Érdemes elolvasni a mestertől az Idoru című regényt, mert a legközvetlenebb jövőről szól, az első A.I. és a virtuális tér megteremtése. Nyakunkon a jövő! :)

Cifu78 2010.09.22. 06:12:56

Az Akirát én se igazán értem, oké, kultfilm, meg minden, de a Ghost in the Shell pl. sokkal jobb, fogyaszthatóbb nála...

Cifu78 2010.09.22. 06:13:46

@Cifu78: Upsz, 80-as évek Sci-fijei... oké, nem szóltam. :D

Asidotus 2010.09.22. 08:41:07

EGyet értek a listával.

pancsi 2010.09.22. 08:58:19

És a Tron ? Az smafu ?

Rosszindulatú Vászka 2010.09.22. 09:30:42

A Menekülő ember sem volt rossz film.

akkor most mi van? 2010.09.22. 10:06:04

A Quiet earth rajongóknak ha nem ismerik, ajánlom a '82-es Bogáti Péter - Az utolsó ember c. könyvet olvasásra.

mutant · http://universal.blog.hu 2010.09.22. 14:13:47

@Rosszindulatú Vászka: az egy iszonyat nagy állat király film:D

@paráznabillegető: igazad van,szar ez a lista:D

pedig tök jól indult:(

Spirál Dénes 2010.09.22. 21:02:23

Az első 10-ben a Dűne nekem is benne van, ahogy a Bolygó neve halál is alap. Terminátor első része szerintem gyenge volt.
Ezenkívül Tron és a Robotzsaru első része is 10-es nekem.

Az első helyre pedig nem kerülhet más, mint a Rövidzárlat Johnny 5-tel.

acélpatkány · http://acelpatkany.blogspot.com/ 2010.09.24. 23:33:23

Egyszerűen imádom, amikor egy ízlésekről folyó vitában olyan frázisokat csattogtatnak, hogy túlértékeltség, tekintélyelvűség satöbbi.

A lista korrekt: van benne kasszasiker (SW), hollywoodi filozofikus (Blade Runner), cyberpunk (Akira), posztap (ami akkor fut fel - Mad Max, de kicserélhető az Élethalálharcra, azt fogadjunk a bagázs fele nem is hallotta), "tipikus nyolcvanasévek apírós mozi" (Terminator) vagy alig ismert kis költségvetésű agyalós film (The Quiet Earth) (ami egyébként a 2000-es években újra divatba jött, lásd The Nines, The Man from Earth stb.)

Az ilyenek, hogy Tron, Robocop, Dűne összességében (atmoszféra, sztori, színészi játék stb.) nem tud idáig felnőni.
A Rövidzárlattal meg ne nevettessetek...

Paladdin 2010.10.28. 15:35:36

@kicsimate_galaktika:

Fals a logika.
Nem úgy működik, hogy "valaki sci-fi rajongó, és emiatt ő illetékessé válik a Star Wars - Alien - Dűne összehasonlításra". Hanem valakinek ilyen-olyan elvárásai van filmekkel szemben. És ha az illető a különféle egzotikus lényeket szereti, akkor összepisili magát örömében a Csillagok háborújától, aki a közel jövőben játszódó földi társadalomra kíváncsi, annak ott vannak Philip K. Dick művei, aki szörnytől rettegne az választhat a nyomasztó thriller (Alien) és az akcióhorro között (Predator), az alternatív valóságot kedvelőknek ott a Mátrix, a Dark City és sok egyéb jó film, aki pedig az unalmas, eseménytelen kultfilmeket szereti, annak ott a 2001: Űrodüsszeia. :-)

Szóval a scifi - mint műfaj - szeretetéből nem hiszem, hogy következne a mélyebb preferencia. Egyik ismerősöm például figyelmembe ajánlott a Battlestar Galacticát (mert az a hozzám hasonló scifi-buziknak való). Na, az első évad felénél már fel akartam vágni az ereimet, hogy megszabaduljak a szenvedéstől, a season végén pedig gondolkodás nélkül töröltem a további (jogtiszta!) epizódokat a merevlemezemről. Ehhez képest a Stagate-et csak untam.
Nekem a Firefly volt a scifi-sorozatok csúcsa. Jól eltalált karakterek, koherens story, izgalom... valószínűleg ezért szerettem a Dűnét is.
süti beállítások módosítása