Túllépve az inváziós sci-fi propagandisztikus felhasználásán a kora-modernizmus ajtaja a műfaj előtt is megnyílt. A bebocsátásra váró SF igyekezett kihasználni az új lehetőségeket, de gyakran klasszikus regényadaptációkhoz nyúlt vissza - a listámon helyet kapnak a kísérletező, illetve a konzervatívabb művek is. Ami viszont kimarad: a korszak fóbia-filmjei (Dr. Strangelove, 1964; Bombabiztos - Fail-Safe, 1964), vagy az SF elemeket tartalmazó műfaji/szerzői filmek (Az élőhalottak éjszakája - Night of the Living Dead, 1968; Szégyen - Skammen, 1968). Más okból, de szintén negligálom a keleti blokk alkotásait - velük talán majd később foglalkozunk, külön összeállításban.
Nézzük a második tizet!
20. A tiltott völgy (The Valley of Gwangi, 1969) IMDb:6.0
A szörnyfilmek oltárán áldozva emlékezzünk meg a kis póni és a prehistórikus lények lakta mexikói vidékről, amit egy cowboy siker-és pénzéhes csapatával teljesen felforgat. A már kipróbált történetben nem sok újítás van a King Kong 1933-as klasszikusához képest, de Ray Harryhausen, a korszak emblematikus trükkmestere (akinek már készül a magyar nyelvű életrajza) jegyzi a speciális effekteket - már csak emiatt is érdemes másfél órát szentelni a filmre, ami DVD kiadásban magyarul is megjelent.
19. Barbarella (1968) IMDb:5.7
A műfaj első európai képregény-adaptációja nem éppen a korszak kiemelkedő művészi alkotása - Jane Fonda nyitójelenete azonban igencsak emlékezetessé sikeredett. Helyezése a listán ennek ellenére nem lehet előkelőbb: a futurisztikus-mitológikus elemek keveredése ígéretesebb nyersanyag lehetett volna, így csak a Galaxis Királynőjének szexuális kíváncsisága elégül ki. Roger Vadim öncélúan terelgeti hősnőjét a labirintusszerű Sogo-ban, de David Hemmings és Ugo Tognazzi játékán még mindig lehet mosolyogni.
18. Rejtelemes sziget (Mysterious Island, 1961) IMDb:6.8
Jules Verne korát megelőző "jós"tehetség volt - és kitűnő "forgatókönyv-író" is. A film erejét továbbá a meglepően érett operatőri munka és Ray Harryhausen speciális effektjei, szörnyei adják. Az összképet lerontja a didaktikus-elidegenítő narráció, de még így is bőven élvezhető marad Némó kapitány örök története.
17. A nap, amikor a Föld lángra lobbant (The Day the Earth Caught Fire, 1961)
Igazi hidegháborús paranoia-film az Egyesült Államok és a Szovjetúnió szorításában. A film bár fekete-fehér, de nyitó-és zárójelenetében szépiaszínű, így jelezve a bekövetkezett katasztrófa okozta hőmérsékletemelkedést. Val Guest (A Quartermass kísérlet - The Quatermass Xperiment, 1955) rendező legjobb filmje.
16. Elátkozottak faluja (Village of the Damned, 1960) IMDb:7.3
John Wyndham: Szemünk fényei című regényének első mozgóképi adaptációja Midwich kicsiny falujáról. Ahol egy napra megáll az élet, ott kilenc hónap múlva tömeges baby-boom következik be: ez az übermensch-populáció pedig mindenben felülmúlja vetélytársait. A 1995-ös remake (John Carpenter ide-vagy-oda) elmarad az eredetihez képest.
15. Robinson Crusoe a Marson (Robinson Crusoe on Mars, 1964) IMDb:6.6
Vajon kinek támadhatott az a zseniális ötlete, hogy Daniel Defoe klasszikusát a Marsra kell átültetni? Mindenesetre minden tiszteletem az övé! A Death Valley, és a Zabriskie Point területén forgatott film hűen ábrázolja a főszereplő megpróbáltatásait (Mona, a majom mellé csatlakozik később a humanoid Péntek is), mégis finom humora és humanizmusa az igazán megnyerő.
14. Qutermass és a verem (Quatermass and the Pit, 1967) IMDb:7.3
A BBC sorozaton alapuló film a harmadik - és utolsó - darabja a Quatermass-szériának. A Hammer Stúdió fénykorának vége felé készült sci-fi az angol hidegháborús éra kiemelkedő darabja, ami az amerikai filmekkel ellentétben sokkal inkább reflektál a II. világháború traumájára, mint a kommunista térhódításra. A Hobbs Lane-en zajló cselekmény tartalmaz pre-zombifilmes elemeket is, ami nem is olyan meglepő, ha tisztában vagyunk a gyártó cég történelmével. A tengerentúlon Five Million Years to Earth címen vetítették.
13. Az első emberek a Holdon (First Men in the Moon, 1964) IMDb:6.5
A hatvanas években először léphet a Hold felszínére az ember: az ENSZ jóvoltából. Vagy mégsem? A H. G. Wells adaptáció kitűnő viktoriánus vígjátékként indul (Joseph Cavor szerepében Lionel Jeffries tündököl, egyfajta proto-Christopher Llyod-ként), hogy aztán magával rántson minket a szeleniták birodalmába. Ray Harryhausen ismét kitett magáért, a film végkifejlete pedig érdekes hasonlóságokat mutat az 1953-as Világok harcával (War of the Worlds).
12. Az utolsó ember a Földön (The Last Man On Earth, 1964) IMDb:6.9
Richard Matheson Legenda vagyok című regényének első átirata (későbbiek: Az Omega ember - The Omega Man, 1971; Legenda vagyok - I am Legend, 2007) a legjobb: főszerepben a kultikus Vincent Price-al. Az olasz koprodukcióban készült film a vámpírlétre próbál tudományos választ adni, miközben erős keresztény szimbolikával dolgozik.
11. Alphaville (Alphaville, une étrange aventure de Lemmy Caution, 1965) IMDb:7.2
A francia újhullám immáron a fantasztikum partjait mossa - Jean-Luc Godard készítette a nouvelle vague első sci-fi nagyjátékfilmét. A disztópia és a film noir keveredéséből megszülető egyedi hangulat és a mechanikus társadalom ábrázolása teszi egyedivé a művet. Alain Resnais Szeretlek, szeretlek (Je t'aime, Je t'aime, 1968) című időutazós filmje szintén a korszak minőségi, francia SF alkotása, de közel sem ennyire közönségbarát.
kicsimate
Utolsó kommentek